globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jaký poměr chladící směsi?
22.12.2013 v 10:54
Ahoj lidi, jaký máte názor na poměr chladicí kapaliny? Koncem zimy chci vyměnit kapalinu před sezonou a přemýšlím, jestli tam mám vůbec přimíchávat nějakou nemrzku nebo ne? Jde o to, že motku mám přes zimu v celkem vyhřáté garáži, takže vůbec nepotřebuju řešit nízké teploty. Je lepší jí tam nalít alespoň z "antikorozních" důvodů? A v jakém poměru byste to doporučili?

Naposledy editováno 14.06.2016 15:46:21

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 19:43 | Nahoru | #1

AndělČK píše: Ethylenglykol má oproti vodě 2x horší tepelnou kapacitu a vodivost. Ještě jednou a slovy "dvakrát horší tepelnou kapacitu a vodivost" To znamená, že dokáže naakumulovat 2x méně energie a ještě jí 2x hůře dokáže předat.

Na to nepotřebuješ laboratoř, aby jsi zjistil 2x horší vlastnosti. To si můžeš vyzkoušet doma a měřící přístroj může být klidně tvá ruka. Samotná hustota v tom nehraje velkou roli, protože je velice podobná vodě. Vyšší teplotou chladící kapaliny naroste účinnost chladiče. To ano. Ale naopak i vzroste teplota chlazených částí motoru, které s tím nepočítají a může dojít k fatálním následkům.

Na co ti bude, že ethylenglykol má teplotu varu skoro 200°C, když motorový olej už přestává mazat.



tepelná vodivost vody/ethylenglykolu v tomto případě není důležitá,nemůžeš míchat hrušky s jablkama.

výkon(schopnost odvést teplo) chladícího okruhu při použití ethylenglykolu místo vody rozhodně není poloviční-to se s tebou vsadím!
rozdíl tam bude,ale v řádu pár procent.

a nepsal jsem tady 200°C ,to je tvůj výmysl/nesmysl ,já psal,že je výhoda,že v praxi "voda" nezačne vařit ve 110°C,ale až ve 130°C.

a troufám si tvrdit,že těchto 20°C rozdílu bohatě vykompenzuje ztráty způsobené nižší tepelnou vodivostí.

navíc zase tady nejde o nějakých 20°C,protože pokud motor dosáhne teplotu nad 110°C,tak se voda začne vařit,vniklá pára v okruhu znemožní vodě kolovat a teplota motoru pak letí nahoru,kdežto ethylenglykol stále ještě motor chladí a udržuje v přijatelné teplotě....

Naposledy editováno 23.12.2013 19:45:48

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 21:28 | Nahoru | #2

Dolph-cz píše: tepelná vodivost vody/ethylenglykolu v tomto případě není důležitá,nemůžeš míchat hrušky s jablkama.

výkon(schopnost odvést teplo) chladícího okruhu při použití ethylenglykolu místo vody rozhodně není poloviční-to se s tebou vsadím!
rozdíl tam bude,ale v řádu pár procent.

a nepsal jsem tady 200°C ,to je tvůj výmysl/nesmysl ,já psal,že je výhoda,že v praxi "voda" nezačne vařit ve 110°C,ale až ve 130°C.

a troufám si tvrdit,že těchto 20°C rozdílu bohatě vykompenzuje ztráty způsobené nižší tepelnou vodivostí.

navíc zase tady nejde o nějakých 20°C,protože pokud motor dosáhne teplotu nad 110°C,tak se voda začne vařit,vniklá pára v okruhu znemožní vodě kolovat a teplota motoru pak letí nahoru,kdežto ethylenglykol stále ještě motor chladí a udržuje v přijatelné teplotě....



Tepelná vodivost chladící kapaliny je důležitá, protože tato hodnota nám určuje rychlost předávání energie kapalině a je stejně důležitá jako je rozdíl teploty. Proto pokuď je tepelná vodivost kapaliny 2x horší, tak pro předání stejné energie za jednotku času je potřeba 2x vyšší rozdíl teplot. Teplota chladiče je prakticky dána, takže musí zákonitě narůst teplota motoru.

Tepelná vodivost vody při 20°C je 0,597 W/(m.K)
Tepelná vodivost nemrznoucí směsy ethylenglykolu při 20°C je cca 0,290 W/(m.K)

Měrná tepelná kapacita vody při 20°C je 4 184 J K-1 kg-1
Měrná tepelná kapacita thylenglykolu při 20°C 2 200 J K-1 kg-1

Přeber si to jak chceš.

Naposledy editováno 23.12.2013 21:29:21
Téma je zamknuto


TOPlist