globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Perspektivy Jawy dle Rudého kráva z roku 88
Je na tom zvlášť půvabný, že teď Jawa o5 zahajuje pseudovýrobu tristopeděsjatky ovšem bez převrtání na 400ku a pětikvaltu což požadoval Motokov už před pětadvaceti lety za účelem zvýšení prodejnosti beznadějně zastaralého motocyklu





Blokovaní uživatelé: Creck

1 reakcí na tento příspěvek Perspektivy Jawy dle Rudého kráva z roku 88

14.11.2013 v 23:46 | Nahoru | #1
Tak jsem to pročetl a padá zde spousta pěkných myšlenek, ale i nedomyšleností.

Zřeba o těch čerpadlech - "po roce 1989 nepřilětěl Rus nakupovat tak jsme to zavřeli".
A oni v Rusku tedy od 1989 začali házet do sduden vědra? To je blbost. Takže se holt mělo odletět do Ruska a dohodnout podmínky.

Co nám vyprávěl ředitel Jawy tak po 1989 byla standardní objednávka na dodávku asi 100 000 strojů rám 639/motor 634. Pak přišel befel od OF-o panáčků, že s Ruskem se obchodovat nebude.
Fabrika samozřejmě měla dohodu/úvěr na materiál a obchodní závazky se dodržovaly = zakázku dodržela. Motorky se chvíli válely v centrálním skladu Mototechny na Jarově a pak se skutečně dodaly do Ruska podle původní obchodní smlouvy. Rusové také motorky zapalatili, akorát ty prachy už nějak nedošly výrobci.
Jawa a Čz byla spojitá nádoba a jedna bez druhé neuměla přežít - u ČZ tedy jen divize motocykly ČZM. Rozdělit znamenalo krach, ale krach všech subdodavatelů a to je další armáda podniků, včetně přidružených výrob zemědělců atd..

Stejné - neli horší to bylo u ČKD - kolejová vozidla = tohle bylo opravdu na zastřelení Klause a jeho bandy = zde citace:
Hovoří historik Miloš Hořejš z Národního technického muzea:
Zlom v 90. letech, který zaznamenalo české strojírenství, postihl i ČKD. I když zahraniční poradci radili zachovat koncern v takové šíři, v jaké byl za dob socialismu, a poukazovali na to, že podobným vývojem prošly i podniky na Západě, které teď vyrábějí prakticky od sirek po bagry. Nicméně to tady nebylo vyslyšeno. Podnik byl rozdělen na mnohé divize, které v dobách útlumu svých výrob pochopitelně nemohly tyto ztráty vykrýt nerentabilní výrobou. Dostávaly se tak do hospodářských ztrát a byly likvidovány.
Dnes je zde sice pár firem, které se hlásí k tradici ČKD, ale výroba v intencích dob dvacátých a třicátých let nebo dob po druhé světové válce už to samozřejmě není.
Havelka: MĚLI JSME PŘIPRAVENÝ SPOLEČNÝ podnik s AEG na kolejová vozidla. Dokonce už to bylo podepsané. A v tom okamžiku ČESKÁ VLÁDA ROZHODLA, že se bude privatizovat českou cestou, a zakázali nám v tom dál pokračovat. A česká cesta, to se dnes řadu let po bitvě už dá říct, byl u těchto velkých podniků NAPROSTÝ NESMYSL. Každý, kdo to dělal, od Škodovky přes ČKD a Stehlíka a tak dále, si půjčil peníze, které nemohl splatit, protože chtěl-li něco dělat, musel kupovat nové technologie, a to bez peněz prostě nejde.

PODLE MÉHO NÁZORU SE NAŠE TRHY I PODNIKY DALY UDRŽET TAKÉ PO ROCE 1989, A MELY SE UDRŽET!
ŽEL PARTA HLUPÁKŮ ZAČALA BEZ ROZMYSLU (NEBO NAOPAK CÍLENĚ) HRÁT SI NA POLITIKU A EKONOMIKU SYSTÉMEM NEMLUVNĚTE. TO MUSELO BÝT URČITĚ SCHVÁLNĚ/CÍLENĚ! Nakonec 17.-tý listopad proběhl v režiji STB, takže řízený KGB. Dodnes mi ale není jasné, proč toto tajné služby realizovaly?! To totiž nemá logiku.

A dále ještě kousek skládanky - bráchův tchán býval kapitánem Československé plavby a tohle máme také naživo. Československá plavba měla ve světě velké renomé, hned po Švýcarsku jsme měli druhou nějvětší flotilu z nepřímořských států. Měli jsme nové lodě, nejmodernější navigace a tím pádem volný vjezd do všech přístavů, včetně říčních (Ti co toto neměli museli parkovat na volném moři a hradit nákladnou vykládku jiným způsobem). Náš kapitán měl rok starou loď - měla za sebou prakticky jen jednu cestu kolem světa a nějaké místní crcačky = takže zajetá. Pořízení těchto lodí bylo financováno jednak z českých zdrojů, ale nákladnost byla vysoká, takže se na financování podílela francouzská národní banka. Plavba vydělávala velmi slušné prachy a rejdaři byli velmi spokojení se spolehlivými precizními Čechoslováky. Když mělo dojít k privatizaci přihlásila se francouzská banka se svými dlouhodobými pohledávkami a v rámci mezinároního práva blokovala Klausovu privatizaci. A CO NASTALO??? ČESKÁ VLÁDA UVOLNILA Z ROZPOČTU PŘIBLIŽNĚ 2,2 MILIARDY VE STAREJCH A UHRADILA TÍM FINANČNÍ SPOLUÚČAST FRANCOUZŮ.
VZÁPĚTÍ PLAVBU ZPRIVATIZOVALA ZA PŘIBLIŽNĚ 0,8 MILIARDY!!!
Takhle vypadala naživo v podstatě celá Klausova privatizace = fungující podnik v hodnotě 6 miliard a potenciálem fugovat zbavím ze státního závazků ve výši 2,2, a prodám/privatizuji/DARUJI!!! za 0,8 miliardy. Nebo rozsekám na kousky a rozdávám jednotlivě.
Z této doby také vyrostli Kočárníkové, Kellnerové, Mrázkové, Pitrové, Křejčířové, Bakalové....).
On se nám státní dluh 2 biliony nevyskytl z ničeho, ale především takovýmito "výbornými" transakcemi.

Naposledy editováno 15.11.2013 00:07:51

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Perspektivy Jawy dle Rudého kráva z roku 88

15.11.2013 v 18:45 | Nahoru | #2
Franky> Rozohnil si se sice hezky, ale taky tam máš dost nesmyslů:
Odjíždět do Ruska dojednávat kontrakty z těch fabrik v podstatě neměl kdo. Celý zahraniční obchod se tady do roku 1989, resp. až do konce roku 1990, odehrával prostřednictvím PZO, takže obchoďáci z fabrik neměli nikde ve světě, a tedy ani v Rusku, žádný kontakty. Takže by ani nevěděli kam mají jet a pro druhou stranu to taky byli naprosto neznámí lidé. Navíc odbyťák vychovanej v socialismu uměl akorát říkat: nemáme, zavolejte příště.

Žádnej befel o zákazu prodávat do Ruska od nikoho nikdy nepřišel, to jsou pohádky. Akorát bylo všem řečeno, že se o svoje peníze musí postarat každej sám, tedy že když někdo chce prodávat do Ruska, tak si to tam taky musí zinkasovat. Tenhle mechanismus se zavedl počátkem roku 1991. Do tý doby to chodilo tak, že firma prodala svůj výrobek český PZO, ta jí za to zaplatila a sama si to pak vymáhala po Rusácích - proto taky tzv. Ruskej dluh zůstal státu, nikoliv těm co pro Rusko vyráběli. Dalším problémem bylo to, že Rusové neměli prachy už dávno, proto se taky v rámci RVHP obchodovalo barterovým obchodem. Takže Ty jsi do Ruska dodal třeba čerpadla a dostal jsi za to traverzy.
Sotva Klaus nastoupil na ministerstvo financí, tak zavedl nejprve devizový bonus - za inkasa v DEM byla přirážka 20%, ale vůči Rublu i devizovou srážku. Tím chtěl, a velmi správně, stimulovat podniky k orientaci na západní trhy. V průběhu roku 1990 pak proběhlo několik, a očekávanejch, devalvací koruny vůči DEM. Přesto všechno si řada podniků jela ve svých zajetých kolejí exportu do SSSR, aniž by o západních trzích vůbec uvažovala. Což ale nebyla chyba Klause, ani chyba nějaký privatizace.

Ten kolaps pak nastal na počátku roku 1991, kdy konečně všem došlo, že Rusák opravdu nemá peníze, že tam vyvážet znamená dělat charitu a na západoněmeckej trh se za ten rok celá řada firem vůbec nepřeorientovala. Samozřejmě že se ten problém zřetězil i tím, že na přímý exportéry do SSSR byla navázána řada jejich dodavatelů, kteří si taky jeli rok 1990 celej v klídku. Navíc byl zdejší trh svázanej dlouhodobejma dodavatelsko-odběratelskejma smlouvama, takže rok 1991 probíhal v hádkách: vy to od nás musíte odebrat, protože tady máte objednávku, my to sice odeberem ale nemáme na to peníze. Tím se rozjelo domino neplacení mezi firmama. To že si to pak i jiní vysvětlili tak, že odebírat se může, platit se nemusí to je fakt, ale jejich vynález to nebyl, byl to vynález státních podniků.

Co se týká vstupu AEG, ale i jakýkoliv jiný Německý firmy do Česka, tak v tom byl problém zejména jinej: vůči Němcům, a těm západním obzvlášť, tady byl mezi lidma pořád zakořeněnej, a komoušema dlouhý léta přiživovanej, odpor. Pořád se ozývaly hlasy jak nás tady Němci zaberou, jak nás poněmčí, jak budou chtít zpátky Sudety a podobný hlášky. I z proto se velmi vážně uvažovalo o Renaultu do Škody MB, stejně jako o posílení jiných Francouzských vstupů do našeho průmyslu. K tomu specifickýmu odporu vůči Němcům pak tady byly věčně hlasy o výprodeji republiky a pod.

Rozdrobování firem mělo v řadě případů taky svoje opodstatnění. Tady byly firmy zvyklé vyrábět a tržby házet na jednu hromadu. Mnohdy bylo skoro nerozklíčovatelný co té firmě vydělává a co prodělává. Navíc existovala řada firem, který byly zvyklý z dob bolšána vyrábět se ztrátou, protože to tak měly naplánovaný ze shora aniž by o tom zaměstnanci vůbec měli tucha. Přesvědčit lidi, že zrovna ten jejich provoz táhne firmu ke dnu, tedy že zrovna oni musí přijít o práci, aby zbytek mohl přežít, to taky nebyla žádné sranda.

Samozřejmě, že se dala řada věcí udělat jinak, ale to jinak by taky mělo svý dopady, a taky negativní. Tak se to udělalo jak se to udělalo. Ale tvrdit, že to šlo udělat jenom líp je nesmysl.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 frds1206 18 8.7.2023 v 01:00 frds1206
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 misooo4623 37 13.4.2023 v 22:52 Julip2


TOPlist