bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zadření motoru po prodeji, jak teď postupovat?
Zdravím,
po delší době bych tu potřeboval opět něco vážně pořešit...

Jde o to, že moje známá nedávno prodala motorku - celkem velice levně. Nový majitel si ji přijel obhlédnout, projel se, byl seznámem se stavem a o pár dní později si ji koupil a odvezl, všecho v pořádku... Ale, asi po měsíci ježdění a nějakých 700 - 800 Km, co na tom mezi tím najel, mu najednou ojnice podala ruku! A teď jak dál? Může to být skrytá vada? Nový majitel chce opravdu či nový motor platit půl na půl, což je ovšem problém, protože případná oprava bude stát minimálně polovinu ceny celého motocyklu, né-li i více...

Původní majitelku stroje dobře znám, stroj zakoupila v Česku s přibližně 60ti tisíci Km na tacho asi před 5ti léty, celkem se na něm za tu dobu najelo asi jenom nějakých max. 3 - 5 tisíc Km a to naprosto bez problémů... Nic moc se na tom během té doby neřešilo, a na motoru už vůbec ne! Známá věděla, že by to chtělo seřídit ventily a podtlaky, ale vzhledem k tomu, jak málo jezdí, se na to nakonec ani nedostalo - s tím byl nový majitel samozřejmě seznámen... Někdy minulý rok akorát měnili olej co vím, ale poslední jízdu před prodejem jsem na této mašině dělal novou STK a při jízdě nebyl znát žádný problém, jela jako normálně a navíc hladinu oleje jsem také kontroloval, stejně jako i ještě poté sama majitelka...

U tohoto stroje se vědělo, že si olej celkem bere a to né zrovna málo a nový majitel sám přiznal, že olej vůbec nekontroloval, jelikož mu původní majitelka říkala, že byl nedávno měněný a hladina je v pořádku... Navíc to údajně celkem krmil i za studena! První co mě napadlo je, že mu to prostě sežralo olej a motor se zadřel, dneska mi ho dovezli a zítra či o výkendu se na to podíváme, ale dle díry v karterech pod válcem hádám, že bude asi utržená ojnice, poškozený válec, poničený píst a možná i naklepaná klika! Navíc co mě úplně dorazilo byl fakt, že nový majitel tvrdil, že po tom co se to stalo motor ještě normálně nechal běžet a akorát jel jen na jeden válec a cákal z něho olej! Nechci vidět, jak to asi bude uvnitř vypadat...

Co by jste v takovém případě udělali? Může to být skrytá vada? Má nový majitel nárok na vrácení peněz a nebo na spoluúčast při opravě? Podle mého je měsíc a 750 Km celkem dost a navíc původní majitelka nemohla vědět, že to za pár Km křachne - jak nakoupila, tak i prodala a mašina jí sloužila naprosto bez potíží! Navíc když si koupím mašinu, tak si pořádně prohlédnu, co a jak je a jak jsou na tom např. i náplně, ne?

Celkem nepříjemná událost, známá by ten stroj ani neprodávala, ale zrovna staví a peněz nemají na zbyt, takže tohle je docela rána... Já osobně bych toho pána asi nějak slušně poslal k šípku s ponaučením, že kdo maže, ten jede a olej by se měl čas od času omrknout...
Anketa: Jak nejlépe tohle vyřešit?
Vzít motorku zpět, opravit na vlastní náklady
1%
3
Opravu zaplatit půl na půl a příp. prodělat
4%
9
Borce vyfakovat, způsobil si to on sám
95%
207

2 reakcí na tento příspěvek Zadření motoru po prodeji, jak teď postupovat?

13.5.2011 v 12:47 | Nahoru | #1
ještě jedná drobnůstka:

Reakce čtenáře:

Vážený pane Dvorský,

k vašemu článku "Reklamace zakoupené ojetiny" z 20. 5. 2008:

Vámi podaná definice skryté vady (Skrytá vada je ta vada, o které prodávající věděl a před prodejem ji kupujícímu zamlčel) je velmi zavádějící. Pohledem např. do databáze společnosti Sagit zjistíte, že "skryté vady jsou takové, které nemohly být zjištěny při obvyklé prohlídce zboží, či obvyklém postupu při převzetí díla, a to při zachování běžné (obvyklé) pozornosti. Přitom tyto vady existovaly, neprojevily se však tak, aby byly vadami zjevnými."

Jde o to, že jejich definice může být provedena pouze negativní definicí podle § 500 OZ, tedy že jde o jiné než tam uvedené vady. Skrytá vada může být skrytou vadou, i kdyz o ní prodávající NEVĚDĚL. Pokud jde o vady, o kterých prodávající věděl, jeho povinnost upozornit na ně podle § 596 OZ má pak za následek skutečnosti uvedené v § 597 OZ. Pro účely poradny a osvěty by bylo záhodno si tyto věci ujasnit. S pozdravem a přáním lepších rad Tom Heide.

Daniel Dvorský - odpověď:

Vážený pane Heide,

nemyslím si, že by má informace v poradně byla zavádějící. Bohužel asi nejen v České republice jde vždy o výklad zákona a praxe je opět bohužel taková, že výklad zákona záleží na tom, jak si vyloží a případně při soudním sporu obhájí Váš právní zástupce.

Ale teď k těm skrytým vadám, v okamžiku kdy se vada neprojeví při prohlídce a nemohla být zjištěna při prohlídce, nikdo už nedokáže, zda šlo o vadu vzhledem ke stáří či opotřebení vozidla. Skupina či její část byla opotřebena nějakým způsobem v době prodeje a v době prodeje nevykazovala žádné vady či chyby, (otázkou je, co udělal kupující pro to, aby zjistil případné vady. Zajel do servisu? Nebo pouze absolvoval s prodávajícím zkušební jízdu se známým či sám - to už je každého volba při koupi) V případě, že se mi po 14 dnech objeví vada, může to být vlivem stáří a opotřebení. Žádný prodávající totiž v době prodeje nemůže dokázat, v jakém stavu jednotlivá skupina byla nebo nebyla. To nemůže dokázat ani kupující ani servis. I kdybych s vozem jako prodávající dojel na jakoukoliv diagnostiku, vždy dostanu potvrzení, že v tu danou dobu vozidlo nevykazovalo žádné chyby a nedostanu nic takového, co by mi potvrdilo přesný stav skupiny. Odhadovaný stav skupiny můžu stanovit např. u počínající hlučnosti kulových čepů, či změření účinnosti tlumičů, nemohu to ale stanovit u motoru a dalších částí. Je to pouze odhad a případná diagnostika odhalí, zda v ten daný okamžik vykazuje skupina nebo její část chybu nebo nikoliv.

Samozřejmě více se píše a mluví a nešťastných kupujících, kteří si zakoupili vůz a jsou častěji v servisu, než na výletě, na druhou stranu bychom měli být fér na obě strany, protože každý z nás někdy prodával či bude prodávat svůj automobil a podle Vašeho výkladu to může vyvolat dojem, že vady nemohly být zjištěny při obvyklé prohlídce zboží, či obvyklém postupu při převzetí díla, a to při zachování běžné (obvyklé) pozornosti.

Přitom tyto vady existovaly, neprojevily se však tak, aby byly vadami zjevnými "jsou reklamovatelné". To jsou alespoň dle mého názoru všechny vady, které se mohou dostavit vzhledem ke stáří a opotřebení (neberme teď rozdíl mezi stavem tachometru a počtem najetých kilometrů). Je tedy opravdu rozdíl mezi motorem, který je prodáván v daném stavu opotřebení a objeví se vada, kterou jsme mohli očekávat pouze z hlediska stáří a je rozdíl mezi motorem, který je prodáván - tzv. načasován a kde po rozebrání zjistíme, že zde proběhl zásah, který měl pomoci prodeji.

Při dnešní moderní elektronice, kdy motory "hlídají" různá čidla by dleVašeho výkladu každé vypovězení služby nějakého čidla bylo reklamovatelné. Ano, bylo by reklamovatelné za předpokladu, že dokážete, že prodávající s touto vadou objel všechny servisy, nebo že se mu vada projevovala před prodejem a servis to řešil, nebo že následnou identifikací závady se přijde nato, že čislo bylo rozebírané, atd. V případě, že se vada prodávajícímu projevila a není k tomu žádný záznam, to už žádný kupující neprokáže. Na druhou stranu elektronické systémy vypovědí službu z hodiny na hodinu.

S pozdravem

Daniel Dvorský, TipCars.com

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadření motoru po prodeji, jak teď postupovat?

13.5.2011 v 13:07 | Nahoru | #2
trins> Jo, to poslední je dobrý Sice oni tuhle "vágní definovanost" skryté vady považují za chybu, já ji považuji za klad z toho důvodu, že dává více individuálnímu prostoru jednotlivým vadám. Posuzuje se to tedy více z hlediska technické reality, než tvrdé dikce zákona.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zadření motoru po prodeji, jak teď postupovat?

17.5.2011 v 20:45 | Nahoru | #3

trins píše: ještě jedná drobnůstka:

Reakce čtenáře:

Vážený pane Dvorský,

k vašemu článku "Reklamace zakoupené ojetiny" z 20. 5. 2008:

Vámi podaná definice skryté vady (Skrytá vada je ta vada, o které prodávající věděl a před prodejem ji kupujícímu zamlčel) je velmi zavádějící. Pohledem např. do databáze společnosti Sagit zjistíte, že "skryté vady jsou takové, které nemohly být zjištěny při obvyklé prohlídce zboží, či obvyklém postupu při převzetí díla, a to při zachování běžné (obvyklé) pozornosti. Přitom tyto vady existovaly, neprojevily se však tak, aby byly vadami zjevnými."

Jde o to, že jejich definice může být provedena pouze negativní definicí podle § 500 OZ, tedy že jde o jiné než tam uvedené vady. Skrytá vada může být skrytou vadou, i kdyz o ní prodávající NEVĚDĚL. Pokud jde o vady, o kterých prodávající věděl, jeho povinnost upozornit na ně podle § 596 OZ má pak za následek skutečnosti uvedené v § 597 OZ. Pro účely poradny a osvěty by bylo záhodno si tyto věci ujasnit. S pozdravem a přáním lepších rad Tom Heide.

Daniel Dvorský - odpověď:

Vážený pane Heide,

nemyslím si, že by má informace v poradně byla zavádějící. Bohužel asi nejen v České republice jde vždy o výklad zákona a praxe je opět bohužel taková, že výklad zákona záleží na tom, jak si vyloží a případně při soudním sporu obhájí Váš právní zástupce.

Ale teď k těm skrytým vadám, v okamžiku kdy se vada neprojeví při prohlídce a nemohla být zjištěna při prohlídce, nikdo už nedokáže, zda šlo o vadu vzhledem ke stáří či opotřebení vozidla. Skupina či její část byla opotřebena nějakým způsobem v době prodeje a v době prodeje nevykazovala žádné vady či chyby, (otázkou je, co udělal kupující pro to, aby zjistil případné vady. Zajel do servisu? Nebo pouze absolvoval s prodávajícím zkušební jízdu se známým či sám - to už je každého volba při koupi) V případě, že se mi po 14 dnech objeví vada, může to být vlivem stáří a opotřebení. Žádný prodávající totiž v době prodeje nemůže dokázat, v jakém stavu jednotlivá skupina byla nebo nebyla. To nemůže dokázat ani kupující ani servis. I kdybych s vozem jako prodávající dojel na jakoukoliv diagnostiku, vždy dostanu potvrzení, že v tu danou dobu vozidlo nevykazovalo žádné chyby a nedostanu nic takového, co by mi potvrdilo přesný stav skupiny. Odhadovaný stav skupiny můžu stanovit např. u počínající hlučnosti kulových čepů, či změření účinnosti tlumičů, nemohu to ale stanovit u motoru a dalších částí. Je to pouze odhad a případná diagnostika odhalí, zda v ten daný okamžik vykazuje skupina nebo její část chybu nebo nikoliv.

Samozřejmě více se píše a mluví a nešťastných kupujících, kteří si zakoupili vůz a jsou častěji v servisu, než na výletě, na druhou stranu bychom měli být fér na obě strany, protože každý z nás někdy prodával či bude prodávat svůj automobil a podle Vašeho výkladu to může vyvolat dojem, že vady nemohly být zjištěny při obvyklé prohlídce zboží, či obvyklém postupu při převzetí díla, a to při zachování běžné (obvyklé) pozornosti.

Přitom tyto vady existovaly, neprojevily se však tak, aby byly vadami zjevnými "jsou reklamovatelné". To jsou alespoň dle mého názoru všechny vady, které se mohou dostavit vzhledem ke stáří a opotřebení (neberme teď rozdíl mezi stavem tachometru a počtem najetých kilometrů). Je tedy opravdu rozdíl mezi motorem, který je prodáván v daném stavu opotřebení a objeví se vada, kterou jsme mohli očekávat pouze z hlediska stáří a je rozdíl mezi motorem, který je prodáván - tzv. načasován a kde po rozebrání zjistíme, že zde proběhl zásah, který měl pomoci prodeji.

Při dnešní moderní elektronice, kdy motory "hlídají" různá čidla by dleVašeho výkladu každé vypovězení služby nějakého čidla bylo reklamovatelné. Ano, bylo by reklamovatelné za předpokladu, že dokážete, že prodávající s touto vadou objel všechny servisy, nebo že se mu vada projevovala před prodejem a servis to řešil, nebo že následnou identifikací závady se přijde nato, že čislo bylo rozebírané, atd. V případě, že se vada prodávajícímu projevila a není k tomu žádný záznam, to už žádný kupující neprokáže. Na druhou stranu elektronické systémy vypovědí službu z hodiny na hodinu.

S pozdravem

Daniel Dvorský, TipCars.com



Jee to bude mit kolega radost, kam az se jeho clanky dostaly
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
VX800 Výfuky Suzuki VX 800 MonKeyF00T 2 17.11.2022 v 12:27 Hanysmarea
Suzuki - mechanismus spojky Suzuki VX 800 AveKT 26 21.7.2022 v 14:39 AveKT
Oprava VX800 Suzuki VX 800 Dargen 1 12.4.2021 v 04:37 hondaman1
Výkonová restrikce VX800 Suzuki VX 800 moucan 15 7.9.2020 v 10:41 Kohlstein
Suzuki VX 800-potřebuji radu Suzuki VX 800 Kubita 1 22.8.2020 v 15:52 zdenysrx6


TOPlist