V diskuzi na jednom zahraničním webu mě zaujal obrázek naší ČZ. Byla to diskuze o projektech dvouválců v motokrosu. Také se tam zmiňují o krásném modelu dvouválce ČZ. Nevíte náhodou někdo o tom více???
Tyto snahy ukončil zákaz FIM.
Protože tento směr vývoje byl v tu dobu reálný, tak vznikaly podobné projekty v různých továrnách. Pokud si uvědomíme jak bylo těžké u nás za komunistů něco vyvinout a dotáhnout do ko zdařilého konce, tak se zdráhám uvěřit, že projekt ČZ byl projekt továrny ve Strakonicích. Jestli to nebyla stavba nějakého šikovného nadšence.
Gilera 2x 125cm
Honda
Benelli
vývoj ing Františka Krňávka na podvozku ČZ
Naposledy editováno 28.01.2012 11:31:52
TADY řeší Husaberg něco na čem pracoval Franta.
Naposledy editováno 28.01.2012 11:37:47
1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
ta poslední záležitost je šílená u husabergu je to marketingová záležitost kuriozita v portfoliu KTM vozil jsem se na tom a je to strašně těžký na předek do zatáček takovej nevohrabanej krám prostě obecně platí že ten nejjednodušší koncept bývá nejlepší a není náhoda že 99,9% současných motorek je v podstatě stejná jako ta od Daimlera
sxs525 píše: tak ty krňávky nikdy nefungovali sachs a fox to měl daleko vychytanější a k těm prototypům
ta poslední záležitost je šílená u husabergu je to marketingová záležitost kuriozita v portfoliu KTM vozil jsem se na tom a je to strašně těžký na předek do zatáček takovej nevohrabanej krám prostě obecně platí že ten nejjednodušší koncept bývá nejlepší a není náhoda že 99,9% současných motorek je v podstatě stejná jako ta od Daimlera
pokud jde o Frantovy tlumiče, tak si dovolím nesouhlasit. Byla to doba kdy se hledalo zlepšení jízních vlastností. Staré pérování přestávalo stačit a tak jsme začali používat předělaní tlumiče z aut Škoda 1000 MB v kombinaci s různými pružinami. Frantovy tlumiče měli velký podíl na našem slavném vítězství v Sedlčanech v poháru národů, nebo jak se tohde jmenovalo. To naši jeli na dukláckých motorkách (ne továrních!!!) mírně upravených a bez účasti tehdy našelo nejlepšího jezdce Falty (byl dlouhodobě nemocen). Vlastně naše úspěšné roky 73,74,75 v motokrosu byly podpořeny i těmi jeho tlumiči. Tehdy jsme stále je dále různě vylepšovali. Například jsme zkoušeli je překreslit a vyrobit, aby jsme dosáhli delšího zdvihu. Nebo jsme řešili problém, že po zahřátí vzduchu tvrdly. Po ohřátí se zvětšil tlak vzduchu a pérování bylo tvrdší, tak jsme začali používat dusík. Také jsme různě laborovali s tlumící kapalinou a různým útlumem. Frantu přeskočil centrál a to že ho nestáhli Strakonice do vývoje
Naposledy editováno 29.01.2012 22:29:12
1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
Jinak - Krňávek by určitě uměl vymyslet i jinej motor k tomu, otázka ale, kdo by to udělal.
Ten první koncept vypadá celkem použitelně, jasně, dnes je všecko jinak a dnešní konsttkukce se blíží optimu, Bohužel, celkam jsou stejný a moc prostoru pro výmysly není. Lidi jenom leniví.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
laďa prášil píše: Tak někdy je prostě potřeba to zkusit... co kdyby to vyšlo, ale ten evoluční husaberg by se hodil do silničky, supermono, škoda, že asi dlouho se tyhle motory nebudou válet někde...
Jinak - Krňávek by určitě uměl vymyslet i jinej motor k tomu, otázka ale, kdo by to udělal.
Ten první koncept vypadá celkem použitelně, jasně, dnes je všecko jinak a dnešní konsttkukce se blíží optimu, Bohužel, celkam jsou stejný a moc prostoru pro výmysly není. Lidi jenom leniví.
nemyslím si, že je konec vývoje. Vždy když vývoj ustane, je to příležitost pro nějaké revoluční zlepšení. Bohužel vývoj z garáží a dílen se přenesl do vývojových oddělení koncernů a nejdříve se vše zkouší a testuje na PC. Očekávám možný vývoj přední vidlice. Prolém, že při prolérování se mění geometrie. To není jen problém krosu ale i silnice.
Vymyslet jiný systém, zdánlivě i fakticky výhodnější, to nestačí. Máme podvozek gilera cx, není lehký si na tom představit rachlou jízdu a to je to de facto pořád teleskop...
1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
Než přišel Franta se svými tlumiči, tak jsem viděl švícary několikanásobné mistry Evropy, že jezdili na zadním kole vzduchý vak ( něco menšího jako má autobus) + klasické tlumiče.
Naposledy editováno 29.01.2012 22:45:37
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
IvoTregr píše: ..... Očekávám možný vývoj přední vidlice. Prolém, že při prolérování se mění geometrie. ......
byť se to možná nezdá, nejbouřlivěji se dneska v offroadu vyvíjí horská kola. Tam problematiku změny geometrie a tím tzv. zamknutí stavby, nevyřešili vidlicí, ale změnou zadní stavby. To zamknutí bylo o tom, že při "zahaltování" obou brzd se vlastně zablokovalo odpružení. Pomohlo víceosé uložení kyvné vidlice. U endura nebo crossu se na tohle nehraje: je samozřejmě potřeba nastavením odpružení zamezit přílišnému ponořování předního konce, ale to je asi tak všechno. Nemyslím si, že by se v dohledné době něco změnilo a i kdyby: opět u MTB už dnes existují hydrodynamické systémy, které pružící jednotky drží při pohupování šlapáním zamčené, ale v okamžiku kdy dostane kolo zespoda ránu od díry, začne odpružení fungovat. Tohle umí třeba Brain, vyvíjený společně Specialized a Fox.....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: IvoTregr> jezdili to všichni pač tu nic jiného nebylo svět jezdil ohlins showu kyb marzochi atd. tam byla konkurence a ta dělá kvalitu myslím že podvozky žádná revoluce nečeká pokrok nastane v materiálech a hydraulice pérování pokud jde o předek tak přímější vazba mezi kolem a rukama pilota než teleskop neexistuje a žádná alternativa nedosahuje stejného výkonu proto taky špice nic jinýho nejede
Nesouhlasím. Bohužel to byla doba kdy se vše plánovalo a legálně něco vyvážet ty bylo na roky. Na začátku než se Čz vzpamatovala jsme si je vyráběli sami. Než se legálně prodávali z ČZ tak je dávno jela celá republika. Brzo po Krňávkách japonci (Yamaha dokončila centrál) Franku překonali. Pokud by bylo možnost hned vyrábět a vyvážet, tak Krňáky mohli zaplavit svět. To vím osobně od Frantu. Také patentové řízení... Mohl bych vyprávet jak zuřil zastupce Barum v Německu ,když na šetidenní chtěl nový vzorek gumy jaký termín dodáním mu dali v Barumu Nakonec si nechal sám udělat hladké protektory na motokrosové gumy. Do nich se nechal v Německu vyřezat různé vzorky. Podle toho nejlepšího, pak v Německu si nechal udělat formy které dovezl do Gotwaldova. Tam čuměli, že vše stihl do měsíce. Nechal si napéct gumy, ale zase mu řekli, že schválení pro export bude na měsíce... plus podmazat Tak si gumy vyvážel načerno v mikrobusech aby mohl Barumky prodávat na šestidenní Krňávky potřebovali také takového šílence obchodníka, ale neměli..
Naposledy editováno 29.01.2012 23:41:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
něco takového a krňávky maj na motorkách který se vystavujou ale nikdo to nejede protože to prostě nefungovalo a to že na tom naše elita jela tak dobře vypovídá spíš o tom že to byli chlapy který by zajeli na všem a kdyby měli šanci jezdit a trénovat na japoncích nebo ktm
tak by tu bylo asi pár mistrů světa v motocrosu
sxs525 píše: IvoTregr> když vidím co jedou dneska v ČZ twinshock tak je to samej ohlins cortecoso nebo
něco takového a krňávky maj na motorkách který se vystavujou ale nikdo to nejede protože to prostě nefungovalo a to že na tom naše elita jela tak dobře vypovídá spíš o tom že to byli chlapy který by zajeli na všem a kdyby měli šanci jezdit a trénovat na japoncích nebo ktm
tak by tu bylo asi pár mistrů světa v motocrosu
No, já mám osobní zkušenosti z doby kdy to vznikalo a co v tu dobu bylo možné ve světě sehnat. Kamarád jak jsem psal dělal Frantovi testovacího jezdce. V dobu byly ve světě na vrcholu Koni. Po Krňávkách byly ještě na vrcholu Bilstein a podobně. Jirka Ondriáš mě vykládal, jak ho pustili jet na MS 500. Říkal jaký měli Bilstein servis přímo na závodech. Neměl peníze na zakoupení tlumičů , tak mu je jen půjčili na závod, ale protože na nich slušně zajel, tak mu je nechali. Změřili mu uchycení tlumičů, zvážili jezdce a podle toho mu vybrali tlumiče i péra. Po tréniku říkal Jirka, ještě než dobělh jeho mechanik, byl u něj technik od Bilsteinu a ptal se jak to funguje. ještě mu to přenastavoval. To by ČZ nikdy nedokázala Prostě máš komunistický systém byl nepružný a vše dobré pošlapal a zničil Ještě že se mu to ve všem nepodařilo Krňávky původně vůbec ČZ nechtělo, ale neměli jinou volbu, protože to jezdci požadovali
Naposledy editováno 29.01.2012 23:59:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: bathed> myslím že se brzo dočkáme elektroniky která bude přímo řídit pérování a nastavovat vše podle rychlosti a charakteru tratě tak jako u aut za jízdy automaticky nebo podle předvolené mapy stejně jako EFI
já myslím, že budoucnost je v elektromagnetickém pérování, kdy se přeměňuje energie pérování na elektrický proud a ten se dál využívá
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
sxs525 píše: markus> možná jednou bude stačit rekuperace brzdné energie i hybnosti v pružení k dobíjení e biků a třeba už to není tak daleko jde to rychle dopředu
Perpetum mobile ještě nikdo nevymyslel
Takže nepálí přesně "po celých" otáčkách kliky - a to je právě ten fígl.
Že úhlem válců se dá do velké míry ovlivnit průběh krouticího momentu a to na jednoválci jednoduše není možné! Proto se to dělá!
Na tomto motocyklu bylo právě rozevření válců předmětem mnoha prototypových zkoušek a ve finále je blok motoru řešen jak u automobilu - válce jsou součástí motorové skříně (hmotnost).
Na třipade, jen tak, ze zvědavosti, jsme zkoušeli udělat "falešný" vidlicový motor prachsprostým pootočením čepů ojnic ne na jednohup, ale jen tak, aby nám vyšly kladívka na zapalování. Bylo to zajímavé...
Krňávky nebyly špatné, ale měly velkou nectnost - nebyl oddělen vzduch od oleje, čímž pro kros byly použitelné, ale pro enduro neé.