globalmoto_kveten





Téma: ČZ dvouválec nevíte o tom něco?
 
25.1.2012 v 21:37
Neznáte to někdo??


V diskuzi na jednom zahraničním webu mě zaujal obrázek naší ČZ. Byla to diskuze o projektech dvouválců v motokrosu. Také se tam zmiňují o krásném modelu dvouválce ČZ. Nevíte náhodou někdo o tom více???
Tyto snahy ukončil zákaz FIM.
Protože tento směr vývoje byl v tu dobu reálný, tak vznikaly podobné projekty v různých továrnách. Pokud si uvědomíme jak bylo těžké u nás za komunistů něco vyvinout a dotáhnout do ko zdařilého konce, tak se zdráhám uvěřit, že projekt ČZ byl projekt továrny ve Strakonicích. Jestli to nebyla stavba nějakého šikovného nadšence.
Gilera 2x 125cm




Honda




Benelli
vývoj ing Františka Krňávka na podvozku ČZ




Naposledy editováno 28.01.2012 11:31:52
Předchozí
1 2 3 4
Následující

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

28.1.2012 v 11:27 | Nahoru | #91
Tak kamarád jezdil v Dukle Olomouc a dělal Frantovi testovacího jezdce. Pamutuji si, že říkal, že dostal od Krňávka výkresy a kamarádův táta je vyráběl v nástrojárně. To bylo v době kdy začínal centrál na zadní kolo a nebylo jasné, za to není jen přestupná stanice k něčemu dokonalešímu. Franta udělal dokonalou díru do světa s použitím vzduchu místo prožin. Vzduch sice nebyla novinka, ale on to přivedl k dokonalosti. To byla doba, kdy se zvětšovali zdvihy, ale zápor zvětšování zdvihu bylo to, že se výrazně měnila geometrie podvozku. Tím se obtížněji projížděli některé úseky trati. Franta měl různé propočty a nápady. Na těchto pokusech si ověřoval některé své nápady, zda fungují nebo ne. Vzduvé pérování vyřešilo problém s potřebou progresivity pružení. U standartní kyvné vidlice s pérem to nebylo možné. Hodně se to zlepšilo s Frantovou vzduchovou pružinou. Progresivita se vyřesila centrálním pružením a s jeho převody. S Frantou jsem se osobně setkal ale jen krátce na 2 krátkých schůzkách. On pracoval jako konstruktér v UNEX Uničov a jako bývalý motokrosový závodník stále promýšlel zlepšení motorky. Za komunismu ho dokonce vzali do Dukly Olomouc kde dostal dílničku se soustruhem aby mohl po práci v Unexu pokračovat ve vývoji. Dnes by ho lanařila určitě nějalá fabrika. Škoda ho. Po revoluci protože byl hodně chytrý člověk tak se dal na obchodování na burze, ale pak se vše obrátilo ve špatné a snad v nebi již postavil dokonalou motorku. Moje osobní setkání s ním bylo když s jiným mým kamarádem řešili problém umístění motoru v rámu. Přišli na to, že tah motoru na řetěz jim zatlačuje zadní kolo do blatníku a při akceleraci nejen přirozeně poklesne zadní kolo ale zatlačuje ho i tah řetězu. Pak motorce se dostávalo přední kolo do vzduchu a nešlo řídit. Vím že probírali mnoho variant řešení od složitějších až po jednoduché.. No výroba a testování doma v garáži, to nebylo jak tovární vývoj. Dnes je podvozek nějak ustálený, ale stále zůstává k dořešení pérování předního kola, aby se při propérování neměnila geometrie. Asi to čeká na dalšího Frantu Krňávka, který by rozhýbal vývoj.
TADY řeší Husaberg něco na čem pracoval Franta.

Naposledy editováno 28.01.2012 11:37:47

1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 21:33 | Nahoru | #92
tak ty krňávky nikdy nefungovali sachs a fox to měl daleko vychytanější a k těm prototypům
ta poslední záležitost je šílená u husabergu je to marketingová záležitost kuriozita v portfoliu KTM vozil jsem se na tom a je to strašně těžký na předek do zatáček takovej nevohrabanej krám prostě obecně platí že ten nejjednodušší koncept bývá nejlepší a není náhoda že 99,9% současných motorek je v podstatě stejná jako ta od Daimlera

(reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 22:27 | Nahoru | #93

sxs525 píše: tak ty krňávky nikdy nefungovali sachs a fox to měl daleko vychytanější a k těm prototypům
ta poslední záležitost je šílená u husabergu je to marketingová záležitost kuriozita v portfoliu KTM vozil jsem se na tom a je to strašně těžký na předek do zatáček takovej nevohrabanej krám prostě obecně platí že ten nejjednodušší koncept bývá nejlepší a není náhoda že 99,9% současných motorek je v podstatě stejná jako ta od Daimlera


pokud jde o Frantovy tlumiče, tak si dovolím nesouhlasit. Byla to doba kdy se hledalo zlepšení jízních vlastností. Staré pérování přestávalo stačit a tak jsme začali používat předělaní tlumiče z aut Škoda 1000 MB v kombinaci s různými pružinami. Frantovy tlumiče měli velký podíl na našem slavném vítězství v Sedlčanech v poháru národů, nebo jak se tohde jmenovalo. To naši jeli na dukláckých motorkách (ne továrních!!!) mírně upravených a bez účasti tehdy našelo nejlepšího jezdce Falty (byl dlouhodobě nemocen). Vlastně naše úspěšné roky 73,74,75 v motokrosu byly podpořeny i těmi jeho tlumiči. Tehdy jsme stále je dále různě vylepšovali. Například jsme zkoušeli je překreslit a vyrobit, aby jsme dosáhli delšího zdvihu. Nebo jsme řešili problém, že po zahřátí vzduchu tvrdly. Po ohřátí se zvětšil tlak vzduchu a pérování bylo tvrdší, tak jsme začali používat dusík. Také jsme různě laborovali s tlumící kapalinou a různým útlumem. Frantu přeskočil centrál a to že ho nestáhli Strakonice do vývoje

Naposledy editováno 29.01.2012 22:29:12

1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 22:29 | Nahoru | #94
Tak někdy je prostě potřeba to zkusit... co kdyby to vyšlo, ale ten evoluční husaberg by se hodil do silničky, supermono, škoda, že asi dlouho se tyhle motory nebudou válet někde...
Jinak - Krňávek by určitě uměl vymyslet i jinej motor k tomu, otázka ale, kdo by to udělal.
Ten první koncept vypadá celkem použitelně, jasně, dnes je všecko jinak a dnešní konsttkukce se blíží optimu, Bohužel, celkam jsou stejný a moc prostoru pro výmysly není. Lidi jenom leniví.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 22:35 | Nahoru | #95

laďa prášil píše: Tak někdy je prostě potřeba to zkusit... co kdyby to vyšlo, ale ten evoluční husaberg by se hodil do silničky, supermono, škoda, že asi dlouho se tyhle motory nebudou válet někde...
Jinak - Krňávek by určitě uměl vymyslet i jinej motor k tomu, otázka ale, kdo by to udělal.
Ten první koncept vypadá celkem použitelně, jasně, dnes je všecko jinak a dnešní konsttkukce se blíží optimu, Bohužel, celkam jsou stejný a moc prostoru pro výmysly není. Lidi jenom leniví.


nemyslím si, že je konec vývoje. Vždy když vývoj ustane, je to příležitost pro nějaké revoluční zlepšení. Bohužel vývoj z garáží a dílen se přenesl do vývojových oddělení koncernů a nejdříve se vše zkouší a testuje na PC. Očekávám možný vývoj přední vidlice. Prolém, že při prolérování se mění geometrie. To není jen problém krosu ale i silnice.

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 22:39 | Nahoru | #96
řekli někde: Problém je v hlavách jezdců, jsou zvyklí na teleskopy a to jak se chovají.
Vymyslet jiný systém, zdánlivě i fakticky výhodnější, to nestačí. Máme podvozek gilera cx, není lehký si na tom představit rachlou jízdu a to je to de facto pořád teleskop...

1 reakcí na tento příspěvek ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 22:42 | Nahoru | #97
ještě doplním, že Krňáky se po překreslení začali používat v sajdách i v buginách. Prakticky to v tut dobu jezdili všichni.
Než přišel Franta se svými tlumiči, tak jsem viděl švícary několikanásobné mistry Evropy, že jezdili na zadním kole vzduchý vak ( něco menšího jako má autobus) + klasické tlumiče.

Naposledy editováno 29.01.2012 22:45:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 23:04 | Nahoru | #98
IvoTregr> jezdili to všichni pač tu nic jiného nebylo svět jezdil ohlins showu kyb marzochi atd. tam byla konkurence a ta dělá kvalitu myslím že podvozky žádná revoluce nečeká pokrok nastane v materiálech a hydraulice pérování pokud jde o předek tak přímější vazba mezi kolem a rukama pilota než teleskop neexistuje a žádná alternativa nedosahuje stejného výkonu proto taky špice nic jinýho nejede

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 23:12 | Nahoru | #99

IvoTregr píše: ..... Očekávám možný vývoj přední vidlice. Prolém, že při prolérování se mění geometrie. ......



byť se to možná nezdá, nejbouřlivěji se dneska v offroadu vyvíjí horská kola. Tam problematiku změny geometrie a tím tzv. zamknutí stavby, nevyřešili vidlicí, ale změnou zadní stavby. To zamknutí bylo o tom, že při "zahaltování" obou brzd se vlastně zablokovalo odpružení. Pomohlo víceosé uložení kyvné vidlice. U endura nebo crossu se na tohle nehraje: je samozřejmě potřeba nastavením odpružení zamezit přílišnému ponořování předního konce, ale to je asi tak všechno. Nemyslím si, že by se v dohledné době něco změnilo a i kdyby: opět u MTB už dnes existují hydrodynamické systémy, které pružící jednotky drží při pohupování šlapáním zamčené, ale v okamžiku kdy dostane kolo zespoda ránu od díry, začne odpružení fungovat. Tohle umí třeba Brain, vyvíjený společně Specialized a Fox.....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 23:21 | Nahoru | #100

sxs525 píše: IvoTregr> jezdili to všichni pač tu nic jiného nebylo svět jezdil ohlins showu kyb marzochi atd. tam byla konkurence a ta dělá kvalitu myslím že podvozky žádná revoluce nečeká pokrok nastane v materiálech a hydraulice pérování pokud jde o předek tak přímější vazba mezi kolem a rukama pilota než teleskop neexistuje a žádná alternativa nedosahuje stejného výkonu proto taky špice nic jinýho nejede


Nesouhlasím. Bohužel to byla doba kdy se vše plánovalo a legálně něco vyvážet ty bylo na roky. Na začátku než se Čz vzpamatovala jsme si je vyráběli sami. Než se legálně prodávali z ČZ tak je dávno jela celá republika. Brzo po Krňávkách japonci (Yamaha dokončila centrál) Franku překonali. Pokud by bylo možnost hned vyrábět a vyvážet, tak Krňáky mohli zaplavit svět. To vím osobně od Frantu. Také patentové řízení... Mohl bych vyprávet jak zuřil zastupce Barum v Německu ,když na šetidenní chtěl nový vzorek gumy jaký termín dodáním mu dali v Barumu Nakonec si nechal sám udělat hladké protektory na motokrosové gumy. Do nich se nechal v Německu vyřezat různé vzorky. Podle toho nejlepšího, pak v Německu si nechal udělat formy které dovezl do Gotwaldova. Tam čuměli, že vše stihl do měsíce. Nechal si napéct gumy, ale zase mu řekli, že schválení pro export bude na měsíce... plus podmazat Tak si gumy vyvážel načerno v mikrobusech aby mohl Barumky prodávat na šestidenní Krňávky potřebovali také takového šílence obchodníka, ale neměli..

Naposledy editováno 29.01.2012 23:41:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 23:40 | Nahoru | #101
IvoTregr> když vidím co jedou dneska v ČZ twinshock tak je to samej ohlins cortecoso nebo
něco takového a krňávky maj na motorkách který se vystavujou ale nikdo to nejede protože to prostě nefungovalo a to že na tom naše elita jela tak dobře vypovídá spíš o tom že to byli chlapy který by zajeli na všem a kdyby měli šanci jezdit a trénovat na japoncích nebo ktm
tak by tu bylo asi pár mistrů světa v motocrosu

(reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

29.1.2012 v 23:56 | Nahoru | #102

sxs525 píše: IvoTregr> když vidím co jedou dneska v ČZ twinshock tak je to samej ohlins cortecoso nebo
něco takového a krňávky maj na motorkách který se vystavujou ale nikdo to nejede protože to prostě nefungovalo a to že na tom naše elita jela tak dobře vypovídá spíš o tom že to byli chlapy který by zajeli na všem a kdyby měli šanci jezdit a trénovat na japoncích nebo ktm
tak by tu bylo asi pár mistrů světa v motocrosu


No, já mám osobní zkušenosti z doby kdy to vznikalo a co v tu dobu bylo možné ve světě sehnat. Kamarád jak jsem psal dělal Frantovi testovacího jezdce. V dobu byly ve světě na vrcholu Koni. Po Krňávkách byly ještě na vrcholu Bilstein a podobně. Jirka Ondriáš mě vykládal, jak ho pustili jet na MS 500. Říkal jaký měli Bilstein servis přímo na závodech. Neměl peníze na zakoupení tlumičů , tak mu je jen půjčili na závod, ale protože na nich slušně zajel, tak mu je nechali. Změřili mu uchycení tlumičů, zvážili jezdce a podle toho mu vybrali tlumiče i péra. Po tréniku říkal Jirka, ještě než dobělh jeho mechanik, byl u něj technik od Bilsteinu a ptal se jak to funguje. ještě mu to přenastavoval. To by ČZ nikdy nedokázala Prostě máš komunistický systém byl nepružný a vše dobré pošlapal a zničil Ještě že se mu to ve všem nepodařilo Krňávky původně vůbec ČZ nechtělo, ale neměli jinou volbu, protože to jezdci požadovali

Naposledy editováno 29.01.2012 23:59:17

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

30.1.2012 v 10:21 | Nahoru | #103
bathed> myslím že se brzo dočkáme elektroniky která bude přímo řídit pérování a nastavovat vše podle rychlosti a charakteru tratě tak jako u aut za jízdy automaticky nebo podle předvolené mapy stejně jako EFI

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

30.1.2012 v 11:23 | Nahoru | #104

sxs525 píše: bathed> myslím že se brzo dočkáme elektroniky která bude přímo řídit pérování a nastavovat vše podle rychlosti a charakteru tratě tak jako u aut za jízdy automaticky nebo podle předvolené mapy stejně jako EFI



já myslím, že budoucnost je v elektromagnetickém pérování, kdy se přeměňuje energie pérování na elektrický proud a ten se dál využívá

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

30.1.2012 v 12:17 | Nahoru | #105
markus> možná jednou bude stačit rekuperace brzdné energie i hybnosti v pružení k dobíjení e biků a třeba už to není tak daleko jde to rychle dopředu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

30.1.2012 v 20:05 | Nahoru | #106

sxs525 píše: markus> možná jednou bude stačit rekuperace brzdné energie i hybnosti v pružení k dobíjení e biků a třeba už to není tak daleko jde to rychle dopředu


Perpetum mobile ještě nikdo nevymyslel

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

30.1.2012 v 23:35 | Nahoru | #107
Ještě k tomu krouťáku u Aprilie - u ní je použitý vidlicový dvouválec s úhlem válců, tuším, 72 stupňů.
Takže nepálí přesně "po celých" otáčkách kliky - a to je právě ten fígl.
Že úhlem válců se dá do velké míry ovlivnit průběh krouticího momentu a to na jednoválci jednoduše není možné! Proto se to dělá!
Na tomto motocyklu bylo právě rozevření válců předmětem mnoha prototypových zkoušek a ve finále je blok motoru řešen jak u automobilu - válce jsou součástí motorové skříně (hmotnost).
Na třipade, jen tak, ze zvědavosti, jsme zkoušeli udělat "falešný" vidlicový motor prachsprostým pootočením čepů ojnic ne na jednohup, ale jen tak, aby nám vyšly kladívka na zapalování. Bylo to zajímavé...
Krňávky nebyly špatné, ale měly velkou nectnost - nebyl oddělen vzduch od oleje, čímž pro kros byly použitelné, ale pro enduro neé.

(reakce na) ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

31.1.2012 v 09:16 | Nahoru | #108
Carlos.> jde o to že to může zmenšit velikost baterii a prodloužit dojezd

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

31.1.2012 v 09:30 | Nahoru | #109
Zima je uz zase dĺouha minulej rok se tu resilo cim chcipat motorku [
lol]

ČZ dvouválec nevíte o tom něco?

31.1.2012 v 17:12 | Nahoru | #110
jednickou o zed,se chcipe
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist