prosím o zkušenosti jak uskladnit baterie pokud máte více motocyklů. Baterie mám vyndané a uskladněné uvnitř v bytě, ale nyní se mi dvakrát stalo, že jsem dříve koupil moto s novou či zánovní bateríí bateríí a po dobu renovace motocyklu baterka odešla. Při nabíjení se automaticky neodpojí a začne vařit. Je pravda, že baterie leží doma uskladněné i dva roky. Jak to řešíte vy? I třeba jen při uskladnění přes zimu. Vzhledem, že jde větší baterie např. do XS 1100 v řádu tisíců Kč, tak mě to docela štve. Jedná se většinou o kyselinové baterie.
Díky. Tomáš.
1 reakcí na tento příspěvek Uskladnění baterie
V_i_c_i píše: Nejlepsi kombinace je mit chytrou nabijecku (pouzivam Saito Pro Charger 6/12V) a starou komancskou trafo nabijecku (mam taky 6/12V). Pak jednoho nic nezaskoci.
Ale premyslel jsem ze kdyz mam vic baterek tak bych je propojil a hodil na tu chytrou nabijecku. Ma to nejake uskali?
mito7 píše: Kapacita je jedno, prostě na nich bude trvale držet těch 14 V a pokud některá nepřejde do zkratu bude to v pořádku. Je to stejný režim jako by trvale jely v motorce!
o elektrice nevím nic,ale když použiješ v náklaďáku dvě baterky,každou s jinou kapacitou,tak ta menší je v řiti dost rychle. stejně jako když zapojíš třeba rádio jen na jednu,místo přes měnič. nevím proč,ale je to mnohokrát vyzkoušený3 reakcí na tento příspěvek Uskladnění baterie
Naposledy editováno 11.12.2016 17:54:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Uskladnění baterie
okajos píše: no hlavně že nikdo tady neřeší že pán ty baterie/tuším že mluvil o více kouscích/ je má podobu několika let v bytě a to nabíjení asi provádí tamtéž..jelikož u toho dělám tak doporučuji ty baterie dát mimo prostory kde spíte ,jíte atd-jde o Vaše zdraví samozřejmě se nerozpadnete ale nějaké zdravotní následky tu budou určitě-sklovina,plíce ,oči..-pokud se týče mne tak bych jenom podotkl že u baterie staré několik let se dá očekávat že klekne..své baterie mám momentálně ze tří motorek venku v suchu v dílně a jednou za 1-2 měsíce oživím CTEKMXS 5.0----koupil jsem si ji specoš na gelovky...koupil jsem si i něco podobného z Lídlu/okolo 500Kč/ ale jak jsem to pak proměřoval jak se to chová při nabíjení tak i když jsem ji chtěl dát bráchovi k svátku ať tu svojí nemusí nosit ke mně-tak bych se styděl mu tu lidlovskou i darovat takže nedostal nic..jinak mám dva velké profi nabíječe ale tam bych se bál ty gelovky připojit a pokud bych byl nucen napojit těch 6V tak bych to asi pořád kontroloval-holt elektronika tam není
Jj, problém je, že v garáži při větším mrazu je kolem nuly, proto mám baterie doma. Jedna možnost je, dát je do sklepa, tam taky v zimě není nejtepleji, jelikož tam jeden hodný soused chodí kouřit a neustále nechává otevřečné okno Druhá by byla udělat krabici z polystyrenu jako izolaci a dát je do garáže...
Jinak mi s Bosch C3 definitivně došla trpělivost - teď se mi dvakrát stalo, že u letos koupené 6V baterie nevypnula a dobíjela tak dlouho až začala vařit. Dle recenzí bych nejraděje koupil CTEK MXS 5.0, ale nemá nabíjení na 6V, tak budu objednávat Optimate 5.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Uskladnění baterie
tomas21 píše: Jj, problém je, že v garáži při větším mrazu je kolem nuly, proto mám baterie doma. Jedna možnost je, dát je do sklepa, tam taky v zimě není nejtepleji, jelikož tam jeden hodný soused chodí kouřit a neustále nechává otevřečné okno Druhá by byla udělat krabici z polystyrenu jako izolaci a dát je do garáže...
Jinak mi s Bosch C3 definitivně došla trpělivost - teď se mi dvakrát stalo, že u letos koupené 6V baterie nevypnula a dobíjela tak dlouho až začala vařit. Dle recenzí bych nejraděje koupil CTEK MXS 5.0, ale nemá nabíjení na 6V, tak budu objednávat Optimate 5.
Tak nabitý dobrý baterii při skladování normální mráz vůbec nevadí a už vůbec ne teplota kolem nuly. Že baterka v mrazu tzv. odejde je tím, že jednak bývá paradoxně načatá z veder v létě, což jí škodí daleko víc a druhak tím, že v mrazu máš na baterii daleko větší nároky na špičkový odběr při startu zatuhlýho motoru a proti tomu zpomalený chemický reakce při výdeji proudu. To je ale startování, ne uložení, takže teploty kolem nuly při skladování se fakt neboj, je to lepší než pokojových +25.
Ale každá baterie trpí samovybíjením a čim je starší, tak tim víc. U starší Pb i 0,5% kapacity denně - což je za 2 měsíce i 1/3 vybití a to už je tolik, že jí to škodí. Za půl roku až rok je obyčejná Pb samovybitá natolik, že je klidně po ní, nebo je nevratně poškozená, AGM je možná 2x odolnější, ale ne nezničitelná. Tam bych viděl tvůj problém - chce to prostě jednou za 2-3 měsíce oživit udržovací nabíječkou, za dva roky bez dobití bude nejspíš zničená každá zalitá Pb baterie.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Uskladnění baterie
okajos píše: no hlavně že nikdo tady neřeší že pán ty baterie/tuším že mluvil o více kouscích/ je má podobu několika let v bytě a to nabíjení asi provádí tamtéž..jelikož u toho dělám tak doporučuji ty baterie dát mimo prostory kde spíte ,jíte atd-jde o Vaše zdraví samozřejmě se nerozpadnete ale nějaké zdravotní následky tu budou určitě-sklovina,plíce ,oči..-pokud se týče mne tak bych jenom podotkl že u baterie staré několik let se dá očekávat že klekne..své baterie mám momentálně ze tří motorek venku v suchu v dílně a jednou za 1-2 měsíce oživím CTEKMXS 5.0----koupil jsem si ji specoš na gelovky...koupil jsem si i něco podobného z Lídlu/okolo 500Kč/ ale jak jsem to pak proměřoval jak se to chová při nabíjení tak i když jsem ji chtěl dát bráchovi k svátku ať tu svojí nemusí nosit ke mně-tak bych se styděl mu tu lidlovskou i darovat takže nedostal nic..jinak mám dva velké profi nabíječe ale tam bych se bál ty gelovky připojit a pokud bych byl nucen napojit těch 6V tak bych to asi pořád kontroloval-holt elektronika tam není
Ahoj,
díky. Toto platí, i když je baterie tzv. bezúdržbová? A když nabíjím Pb bat. a mají zavřené plnící otvory? Bavím se o škodlivosti v bytě...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Uskladnění baterie
1 reakcí na tento příspěvek Uskladnění baterie
tomas21 píše: Ještě jedno info bych potřeboval. Pokud koupím tzv. udržovací nabíječku http://www.autokell...t/DO-07143/10579274, která vybíjí a nabíjí baterie a zapojím k ní paralelně baterie stejného typu (buď elektrolyt nebo AGM), tak by teoreticky mělo být vše ok a nemusím řešit nabíjení bat. po jedné jednou za měsíc. Co vy na to???
Ne. Nefungovalo by to pořádně ani kdyby byly všechny baterie stejné (tím myslím výrobce, výrobní typ, šarži a stáří), protože i u těch bude jistý rozdíl ve vlastnostech daný výrobníma tolerancema a opotřebením, natož u různých baterií. Nouzově můžeš "natvrdo" paralelně zapojený baterie nabít, pokud jsou všechny v pořádku a máš nabíječku s nějakým maximálním bezpečným nabíjecím napětím kolem těch 14,2 V, ale nemůžeš to nechat takto zapojené dlouhodobě, či trvale, protože vždy nakonec bude nějaká buď nedobitá, nebo přebíjená a pokud bude nějaká z nich poškozená, tak můžeš zničit i ostatní. Takže se to v praxi bez nějakých dalších opatření a nějakýho kontroleru nedělá - třeba se nabíjí po určitý čas a pak se zas odpojí (třeba když máš dvě baterie v autě, jednu startovací a druhou třeba pro karavan, nebo nějaký příslušenství typu chlazení). A ta udržovací nabíječka si s tim neporadí už vůbec, tam ti budou protékat proudy různě mezi nabíječkou a bateriema, mezi bateriema navzájem, v závislosti na stupni nabití jednotlivých baterií, na jejich teplotě (baterie se nabíjením i vybíjením zahřívá a i to mění její charakteristiku) atd., jinak při nabíjení a jinak při vybíjení. Tudy cesta nevede, prostě to postupně budeš muset přehazovat na jednotlivý baterie.
nemako píše: mám nabíječku,kterou vyráběl můj táta tak asi v roce 40 a ta nabije všechno,když je nouze nejvyšší používám jí,když je baterka mrtvá a ty nový s ní nekomunikujou. tak asi každá druhá baterka se zahojí a funguje normálně dál. nevím proč,ale je to tak
Máme doma také takovou půl století starou plechovou škatuli, která nabije i totální mrtvoly. Přepínání 220/120 V vstup, 6 / 12 / 24 V výstup, ampíklů do dává do nuly až po nekonečno, protože když nabíječku v nouzi používáme jako startovací zdroj, tak 50 A ampérmetr jde za roh .) Je k tomu i externí reostat pro velmi malé akumulátory, taková kostka velikosti balíku kanceláčského papiru s velkou klikou a fůrou spirál z odporových drátů.
Nejsem elektrikář, ale údajně to nabíjí lépe jak moderní nabíječky kvůli odlišnému tvaru křivky usměrněného proudu. Podle mě se vybité baterky toho plechového hovada tak bojí, že si raděj nechají říct a podvolí se
syrrius píše: tomas21> Nad 14,7V dochází k rozkladu vody a ten vodík s kyslíkem v ovzduší není to pravé. Prostory pro nabíjení musí být větrané... i bezůdržbové baterie mají odvětrání... jinak by se nafoukly a půlky...
prosím tě, už to nikde neříkej. To je tlakový bezp. ventil, ne odvěrání.
Tomas21: paralelní zapojení blbost, díky velkému odběru a aku s největším samovybijenim bude nabíječka ládovat půl roku 14.5v až baterky odděláš.
Aku prostě vytahni, nabij automatem a půl roku na to nemusíš sahat.
Naposledy editováno 22.12.2016 10:06:23
Naposledy editováno 22.12.2016 12:14:25
A je uplně v pohodě, má v sobě samozřejmě automaticky řízený udržovací režim.
Tzn. že u volby "motocykl" dobíjí max. 0.8A a po nabití se přepne do udržovacího módu, kdy dodává v závislosti na okamžité velikosti svorkového napětí proud mezi 0.01 až 0.07A. Takto to můžeš nechat celou zimu.
Jelikož mám 3 baterky, tak je přehazuji po týdnu. V garáži je kolem 0°C....
P.S. má i režim "automobil", zde dobíjí max. 4A a po nabití se taktéž přepne do udržovacího režimu. V poho s ní nabiješ za 24hod i 100Ah baterii...
Vše měřeno klešťovým ampérmetrem, jako elektrotechnik doporučuji, nemá smysl kupovat nic dražšího...
Naposledy editováno 23.12.2016 22:52:59
1 reakcí na tento příspěvek Uskladnění baterie
Po dosažení 14,5V přepne na proud 50-80mA, ovšem tím to jak píšeš nekončí, kontrolka se přepne jako nabito, ovšem aku má teprve cca 90% kapacity, poté se další den až dva dobíjí tímto nízkým proudem a čeká se až aku naleze opět na 14,4(14,5), nakonec cvakne relátko a přestane se dobíjet úplně. Teprve teď dochází k tomu nejdůležitějšímu pro životnost baterie, rozkladu posledních síranů a formování.
Poté to opět nekončí, nabíječka měří napětí a při poklesu na 12,6 V opět sepne relátko a nabíjí se opět proudem 60mA. Tento stav není opět nijak indikován.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Uskladnění baterie
Jo a moderní nabíječky (z Lidlu ) umí plynulou regulaci ty cvak-relátko...
Naposledy editováno 24.12.2016 10:58:23
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Uskladnění baterie
1 reakcí na tento příspěvek Uskladnění baterie
Ta fotka ukazuje typicky stav po snizeni proudu na cca 60mA o kterem jsem psal. Napeti spadne nekam nad 13V a klidne i tyden bude trvat az se aku nabije na 14.4 pokud odebira neco rj motorky a imobilizer, nemusi k dobiti dojit nikdy. V tomto stavu vsak k zadnemu snizovani proudu nedochazi...
Naposledy editováno 24.12.2016 13:32:50
Jurawood píše: Muzes ukazat mereni 20mA? Dekuji
Ta fotka ukazuje typicky stav po snizeni proudu na cca 60mA o kterem jsem psal. Napeti spadne nekam nad 13V a klidne i tyden bude trvat az se aku nabije na 14.4 pokud odebira neco rj motorky a imobilizer, nemusi k dobiti dojit nikdy. V tomto stavu vsak k zadnemu snizovani proudu nedochazi...
....Protoze jsem to mel rano chvili odpojeny, tak to pak chvili dava samozrejme vic...ale tusil jsem ze budes bručet
, tak jsem ti ted udelal fotecku k Vánocům...
Naposledy editováno 24.12.2016 13:51:37
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Poškozený řetěz [1, 2, 3, 4] Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, BMW F 650 CS, K... | pajovka | 101 | 14.6.2023 v 06:32 t_freedom |
Japonský křižník silnic sedmdesátýc... Yamaha XS 1100 | Jaratat | 7 | 6.3.2011 v 18:07 rancher |