prosím o co nejjednodušší schéma + seznam součástek:
Napětí: palubní v autě.
Chci obvod s rozpínacím relé se zpožděním. Přivedu napětí na vstup obvodu, rozpínací relé (na výstupu obvodu) zůstane neaktivní po dobu cca 30s -2 min (není důležité kolik), poté sepne rozpínací relé.
12V relé mám nějaké běžné automobilové (spíná nebo rozpíná dle zapojení konektorů), nevím, jaký odpor má cívka těchto relátek (50-100 Ohm ???).
Neumím si sám vybrat kondík, trazistor, odpor....a sestavit schéma, které po určitém čase aktivuje to moje relátko.
Děkuju.
Naposledy editováno 02.12.2015 10:26:02
1 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Nedá mně to ale se nezeptat, co konkrétního má časovač v autě ovládat? Náhrada vadného časovače žhavení?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Je to paralelně k tajnému spínači, který přeruší ovládání relé palivového čerpadla. Jenže když je přerušené spínání palivového čerpadla, nefunguje ani žhavení= zloděj hned pozná, co je špatně. Když to při vypnutém tajném spínači bude přemostěné relátkem, které bude sepnuté třeba minutu, zloděj po překonání mechanického zabezpečení normálně nastartuje a odjede, ale po chvíli auto samo chcípne a on bude stát uprostřed silnice nebo v křižovatce a bude muset něco udělat. Pravděpodobně nechat auto jak je a zdrhnout. Nezbude mu čas na hledání závady jako kdyby od začátku auto nejelo, už bude středem pozornosti.
Důležité tedy je, že aktivovat časovač se musí už přivedením napětí do obvodu, a to napětí na něj bude působit stále, (dokud bude zapnuté zapalování)
A dal bych to rovnou do více aut (možná do motorek)... Takže rozdíl v nákladech jsou tisíce, když to nebudu kupovat.
Naposledy editováno 02.12.2015 13:10:33
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Vím, že tyhle věci máš zmáknutý.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu
1 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu
J.M.K. píše: PetrL3> Právě, chce to v praxi laborovat a zkoušet, výpočty moc neřeknou. Jen, máš-li už vyhlédnuté konkrétní relátko, hodilo by se mi znát odpor cívky - stačí změřit obyčejným multimetrem, měl by být řádově desítky, možná stovky ohm. Abych mohl snáze vybrat tranďák, co bude relátko ovládat. Jinak rozpínací relátko nevím, zda bude jen tak k sehnání, spíš bude sehnatelné přepínací, ale tam rozdíl v ceně prakticky není. Vývody cívky jsou značené 85 a 86 (na polaritě nezáleží) vývod pohyblivého kontaktu je značen 30 a spínací kontakt je 87 a rozpínací 87a.
Jasně, použiju přepínací, zapojím jako rozpínací. Jdu ho změřit.
1 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Na cívce (85-86) je cca 170 ohm.
Vypadá jako to v odkazu, jen má jiný potisk výrobce, ale bude to stejný.
Naposledy editováno 03.12.2015 16:37:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Integrace, derivace a diferenciály mi bohužel nikdy do hlavy nešly, takže nejsu štonc spočítat průběh nabíjení - zde je potřeba vědět, za jak dlouho se kond, nabíjený z 12V napájení přes odpor, nabije na cca 1.4V (potřebných k otevření darlingtonu). Tedy čas, za jak dlouho relátko přitáhne a znepojízdní auto. Možná se ozve někdo šikovnější na počty, jinak holt, až mi bude lépe, to budu muset na dílně pokusně odladit. Navíc vzhledem k nepatrnému mřížkovému proudu darlingtonu možná bude třeba dát paralelně ke kondu pomocný vybíjecí odpor a ten pak vnáší do výpočtu další proměnnou - to už je pak vyšší dívčí to spočítat.
1 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Ale vzhledem k tomu, že mívali problém spočítat si večer v hospodě útratu, to byl asi nejúčinnější postup
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Napětí pro sepnutí trandu je "posunuto" zenerkou, aby tak nebyl příliš velký rozdíl mezi "spínacím" a max. napětím na elytu. Takto se trand začne teoreticky otvírat při cca 11.4V na kondu, RC konstanta této kombinace kapacity a odporu je 72.6s, pak přepočtem přes úměru náboje a napětí (snad si vztahy dobře pamatuju) na 11.4V se kond nabije v čase přibližně 0.7RC, což odpovídá cca 50 vteřinám. Za tuto dobu by se tedy teoreticky měl trand otevřít a relátko sepnout. Kond se pak ještě nabije na přibližně napájecí napětí (v reálu bude o něco málo nižší - je třeba uvažovat, že R1 a R2+D2+diody B-E v darlingtonu tvoří napěťový dělič) a po vypnutí napájení se musí počkat, než se kond vybije na cca 11.4V, kdy se trand zavře a relátko odpadne. Vzhledem k nepatrnému proudu do mřížky trandu (cca 11.3uA max.) by to mohlo trvat hodně dlouho a pak bude třeba přidat paralelně ke kondu ještě pomocný vybíjecí odpor. To už ale bohužel teoreticky fakt nespočítám a bude třeba to v praxi odladit, už jen pro rozptyl hodnot součástek.
Odpory nemusejí být výkonové, takže stačí běžné miniaturní uhlíkové, nebo metalizované.
Posunutí napěťové úrovně zenerkou má navíc tu výhodu, že když auto scípne a výtečník vypne zapalování, kond není vybit "do nuly", a tak doba pro jeho opětovné nabití na "spínací úroveň" bude daleko kratší. Takže zatímco zprvu jel cca oněch 50 vteřin, tentokrát po nastartování auto scípne daleko dřív - bude to de facto simulovat nestíhající přítok paliva do karbce u motorky se samospádem. A když mu auto po minutě scípne, pak minutu nepunde nastartovat a když konečně chytne, tak za několik vteřin zase zhasne, už si to výtečník tuplem rozmyslí, auto nechá stát a uteče.
Virago> Znám moc dobře, také jsem kolikrát laboroval stejným způsobem. Ono to kolikrát vzhledem k rozptylu hodnot ani jinak nejde - třeba při návrhu přerušovače s 555 nakonec byla frekvence a střída uspokojivá s trochu jinými hodnotami R1/R2/C1, než jak pravil výpočet.
1 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Nevhodná kombinace by byla např. 3 minuty jede, 15 sekund nejede. To už by bylo blbý.
1 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu
2 reakcí na tento příspěvek Elektro - zpožděné přerušení obvodu
Naposledy editováno 04.12.2015 22:22:19
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu
A varianta s 555 coby monostabilákem též není k zahození.