Téma: Elektro - zpožděné přerušení obvodu
 
2.12.2015 v 10:24
Ahoj,
prosím o co nejjednodušší schéma + seznam součástek:

Napětí: palubní v autě.
Chci obvod s rozpínacím relé se zpožděním. Přivedu napětí na vstup obvodu, rozpínací relé (na výstupu obvodu) zůstane neaktivní po dobu cca 30s -2 min (není důležité kolik), poté sepne rozpínací relé.

12V relé mám nějaké běžné automobilové (spíná nebo rozpíná dle zapojení konektorů), nevím, jaký odpor má cívka těchto relátek (50-100 Ohm ???).
Neumím si sám vybrat kondík, trazistor, odpor....a sestavit schéma, které po určitém čase aktivuje to moje relátko.

Děkuju.

Naposledy editováno 02.12.2015 10:26:02

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

4.12.2015 v 14:16 | Nahoru | #1
PetrL3> Trochu jsem s tím zabojoval, po roce nainstaloval ProfiCad a nejjednoduššeji to vychází takto:







Napětí pro sepnutí trandu je "posunuto" zenerkou, aby tak nebyl příliš velký rozdíl mezi "spínacím" a max. napětím na elytu. Takto se trand začne teoreticky otvírat při cca 11.4V na kondu, RC konstanta této kombinace kapacity a odporu je 72.6s, pak přepočtem přes úměru náboje a napětí (snad si vztahy dobře pamatuju) na 11.4V se kond nabije v čase přibližně 0.7RC, což odpovídá cca 50 vteřinám. Za tuto dobu by se tedy teoreticky měl trand otevřít a relátko sepnout. Kond se pak ještě nabije na přibližně napájecí napětí (v reálu bude o něco málo nižší - je třeba uvažovat, že R1 a R2+D2+diody B-E v darlingtonu tvoří napěťový dělič) a po vypnutí napájení se musí počkat, než se kond vybije na cca 11.4V, kdy se trand zavře a relátko odpadne. Vzhledem k nepatrnému proudu do mřížky trandu (cca 11.3uA max.) by to mohlo trvat hodně dlouho a pak bude třeba přidat paralelně ke kondu ještě pomocný vybíjecí odpor. To už ale bohužel teoreticky fakt nespočítám a bude třeba to v praxi odladit, už jen pro rozptyl hodnot součástek.
Odpory nemusejí být výkonové, takže stačí běžné miniaturní uhlíkové, nebo metalizované.

Posunutí napěťové úrovně zenerkou má navíc tu výhodu, že když auto scípne a výtečník vypne zapalování, kond není vybit "do nuly", a tak doba pro jeho opětovné nabití na "spínací úroveň" bude daleko kratší. Takže zatímco zprvu jel cca oněch 50 vteřin, tentokrát po nastartování auto scípne daleko dřív - bude to de facto simulovat nestíhající přítok paliva do karbce u motorky se samospádem. A když mu auto po minutě scípne, pak minutu nepunde nastartovat a když konečně chytne, tak za několik vteřin zase zhasne, už si to výtečník tuplem rozmyslí, auto nechá stát a uteče.

Virago> Znám moc dobře, také jsem kolikrát laboroval stejným způsobem. Ono to kolikrát vzhledem k rozptylu hodnot ani jinak nejde - třeba při návrhu přerušovače s 555 nakonec byla frekvence a střída uspokojivá s trochu jinými hodnotami R1/R2/C1, než jak pravil výpočet.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

6.12.2015 v 01:03 | Nahoru | #2
J.M.K.> objednal sem součástky, vyzvednu jd až pojedu kolem. Ale u relé výrobce udává odpor 90 ohm (já naměřil 170 ohm).
Můžeš mi prosím přibližně určit, na jakou hodnotu zhruba zkusit změnit odpory pro rele 90 ohm?? Díky.

Naposledy editováno 06.12.2015 01:13:09
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist