Téma: Elektro - zpožděné přerušení obvodu
 
2.12.2015 v 10:24
Ahoj,
prosím o co nejjednodušší schéma + seznam součástek:

Napětí: palubní v autě.
Chci obvod s rozpínacím relé se zpožděním. Přivedu napětí na vstup obvodu, rozpínací relé (na výstupu obvodu) zůstane neaktivní po dobu cca 30s -2 min (není důležité kolik), poté sepne rozpínací relé.

12V relé mám nějaké běžné automobilové (spíná nebo rozpíná dle zapojení konektorů), nevím, jaký odpor má cívka těchto relátek (50-100 Ohm ???).
Neumím si sám vybrat kondík, trazistor, odpor....a sestavit schéma, které po určitém čase aktivuje to moje relátko.

Děkuju.

Naposledy editováno 02.12.2015 10:26:02

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

4.12.2015 v 11:13 | Nahoru | #1
PetrL3> Při odporu 170R poteče přes cívku relátka při 14V napájení (za běhu motoru) cca 83mA, čili jako koncový trand bohatě postačí BC517 - bude lepší dát Darlington, aby mřížkovým proudem moc nezatěžoval RC článek a nezvyšoval tak nároky na hodnoty součástek. Hlavně nezapomenout zapojit paralelně s cívkou ochrannou diodu (v závěrném směru k napájecímu napětí, tedy katodou k + pólu), která "svede" napěťovou špičku, jakou cívka indukuje při rozpojení obvodu a která by jinak mohla prorazit trand. Měla by bohatě postačit "klasika" 1N4007, ale lepší bude použít "rychlou" diodu, tedy třeba UF4007.
Integrace, derivace a diferenciály mi bohužel nikdy do hlavy nešly, takže nejsu štonc spočítat průběh nabíjení - zde je potřeba vědět, za jak dlouho se kond, nabíjený z 12V napájení přes odpor, nabije na cca 1.4V (potřebných k otevření darlingtonu). Tedy čas, za jak dlouho relátko přitáhne a znepojízdní auto. Možná se ozve někdo šikovnější na počty, jinak holt, až mi bude lépe, to budu muset na dílně pokusně odladit. Navíc vzhledem k nepatrnému mřížkovému proudu darlingtonu možná bude třeba dát paralelně ke kondu pomocný vybíjecí odpor a ten pak vnáší do výpočtu další proměnnou - to už je pak vyšší dívčí to spočítat.

(reakce na) Elektro - zpožděné přerušení obvodu

4.12.2015 v 12:20 | Nahoru | #2
J.M.K.: Kdysi jsem dělal praxi v rožnovské Tesle ve vývoji a víš jak se tam počítaly obvody? Kondenzátory staří praktici tipnuli a místo odporů tam narvali hrsti trimrů, kterými kroutili tak dlouho, až dosáhli požadovaného chování. Trimry pak odmontovali, změřili jejich nastavené hodnoty a nahradili je nejbližšími odpory

Ale vzhledem k tomu, že mívali problém spočítat si večer v hospodě útratu, to byl asi nejúčinnější postup
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist