Motoškola pro začátečníky a pokročilé - díl 3. Jak řídit motorku
Jednou z myšlenek, co Pepa prosazuje, že se motorka neřídí rukama, ale nohama a přenášením váhy.
Až mě ta informace zaskočila. Od takového borce profláklého.
Přitom na záběrech je jasně poznat, že řízení rukama - kontra řízení (protisměrné řízení) dost používá.
Ale asi o tom neví.
A když předvádí řízení přenášením váhy, tak mu to skoro nijak nereaguje.
Naposledy editováno 11.04.2015 19:51:15
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Musím podpořit kámoše Bubráka.
Vemte si velkou flexu, dejte do ní ten nejtěžší kotouč, nechte ji roztočit a pak s ní zkuste hejbat jen tak v luftě ve směrech v jakejch zatáčí kolo u moto.
Uvidíte, jak se vám budou kroutit pazoury (radši vopatrně, aby jste to udrželi).
Kolo moto je vo dost větší a těžší a i když nemá takový točky, tak to má obrovskou sílu.
Je to roztočený gyroskop.
Kontra řízení proto funguje tím líp, čím rychlejc jedete.
Jde vo to, že zatlačením na řidítka vychýlíte gyroskop z jeho osy a síla kterou pak on púsobí na moto vám ji zklopí.
Funguje to tak trošku jako posilovač řízení.
Kdo to nezná, zkuste jet na rovince tak 50 - 60 km/h.
Zvedněte prsty tak, aby jste tlačili na řidítka jen dlaněmi a zatlačte pravou dlaní do pravého řidítak (tedy pravou rukou od sebe a ejhle......motorka nezatočí do leva, ale do prava.
Z toho vyplívá také to, že kontra nefunguje stále, ale je k tomu zapotřebí určitá rychlost.
Dá se taky říct, že kontra vlastně používá každej, ale neví o tom.
Když se to ale naučí používat vědomě, hned je o level vejš.
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Takže - fligna je v tom, že přední kolo se dotýká asfaltu POD těžištěm motorky (což je docela jasný). Teď si představte, že těleso (motorka) má tendenci se otáčet okolo těžiště. Třeba když vám někdo podkopne nohy na bruslích směrem dopředu, tak padnete na zadek.
Úplně stejný je to s motorkou. Když přední kolo vybočí doprava, všechno, co je nad těžštěm, se bude kácet do leva. Čili impulz do řídítek kontra vám pomůže naklonit motorku. Jakmile je motorka v náklonu, přední kolo se tak nějak samo stočí tam, kam motorka zatáčí (jinak byste to položili až na kapoty). Zase když motorku zvedáte, tak dáte opačnej impulz - přední kolo jakoby vjede pod motorku a ta se díky tomu narovná.
Každej, kdo dojel s motorkou až do garáže, to dělá. Jenom tom často neví.
A fakt jsem to nikde nečetl - ale to neznamená, že to tak není
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Jako hlavní nepochopení tohoto faktu vidím, že jsme se takto všichni naučili řídit automaticky a tím pádem mozku trvá, než to přijme jako vědomou pravdu namísto podvědomé.
Zkuste si kontra v rychlosti chůze, uvidíte, že zatočíte.
I v "Twistu" to ukazují na dětském kole.
Klidně si to taky zkuste třeba na tom kole.
Jeďte klidně pomaličku azatlačte třeba pravou dopředu - neboli natočte přední kolo do leva .
Jasné, že se celý bicykl (nebo moto) tímto impulsem nakloní na pravou stranu a tam taky pojede .
Naposledy editováno 04.04.2015 10:15:49
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Mr.Dreamer píše: Tak proč si prostě Pernikáře nedáte do ignore listu? Já ho tam mám a nevidím tak žádné jeho příspěvky, ani mi nemůže psát zprávy. Když to tak udělá většina lidí, nikdo ty jeho nesmysly neuvidí a on tak přijde o to jediné a to je pozornost (i když negativní) druhých.
To bych přišel o tu srandu
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Když pojíždím pomalu s motorkou tak kam zatočím, tam to jede - kontra nefunguje.
Zkus si dát na místě třeba levej rejd a rozjeď se. Myslíš že pojedeš doprava?
Máš pravdu v tom, že fyzika musí fungovat vždy, ale nebereš v úvahu, že se mění důležitý podmínky. Totiž že se roztočí kola - síla gyroskopu umí opravdu hodně.
Jak jsem psal ten pokus s rozbrušovačkou. Když ji vypnu, nechám zastavit, tak si s ní můžu v luftě hejbat jak chci a pazoury se mě nekroutí. Ty síly tam při 0 rychlosti prostě nejsou.
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Jenže mnoho lidí se spoléhá na podvědomí, že to tělo udělá samo. A to je podle mě chyba. Přijde první krizová situace a taháte motorku tělem namísto mnohem rychlejšího kontra rukama, protože přirozená lidská reakce je vyhnout se nebezpečí a nikdo z nás nemá motorku zafixovanou jako součást těla. Tohle má naopak naučeno Marquez, viz jeho crashe.
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Craymadape píše: Ti co ridite jen riditkama. Zkuste zatocit tema riditkama bez preneseni vahy. To znamena bez pomoci nohou. A pak poslete fotky, pokud to jeste zvladnete. A doporucuji pohled vlevo, pri zataceni vpravo, jelikoz tam s tema riditkama motate. A taky doporucuji riditka pevne sevrit, kdyz se rozkmitaji. To je bomba. ( ja tedy radeji davam impuls do riditek a pak pekne prenaseni vahy spodni casti tela)
RC model motocyklu se řídí jen kontra natáčením kola.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Pep1 píše: Krejza>
Když pojíždím pomalu s motorkou tak kam zatočím, tam to jede - kontra nefunguje.
Zkus si dát na místě třeba levej rejd a rozjeď se. Myslíš že pojedeš doprava?
Ano, doprava.
Pokud budeš stát a držet motorku rovně- kolmo k zemi, zatočíš přední kolo doleva, tak dojde k efektu, co popisuje phobos o kousek výše.
Přední kolo odjede doleva, ale tím hned okamžitě způsobí to podtržení těžiště a to se překlopí doprava.
A moto pojede doprava a to je to kontra řízení.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
VladaM píše: Ano, doprava.
Pokud budeš stát a držet motorku rovně- kolmo k zemi, zatočíš přední kolo doleva, tak dojde k efektu, co popisuje phobos o kousek výše.
Přední kolo odjede doleva, ale tím hned okamžitě způsobí to podtržení těžiště a to se překlopí doprava.
A moto pojede doprava a to je to kontra řízení.
Přesně, ale to musíš mít motorku kolmo k zemi.
Když dáš levý rejd a nahneš motorku, byť nepatrně, vlevo, pojede doleva. Protože jsi tím nahnutím na místě vlastně vyřadil první fázi kontra.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Buni píše: Sršeň umí řídíit, ale mluvení by měl nechat radši na jinejch. Myslí to třeba dobře, ale kolikrát to vyzní uplně jinak. Kolikrát jsou ty jeho keci snad i na harnici bezpečnosti nebo i za ní. Obzvlášť když radí úplnejm začátečníkům.
Já se třeba včera dostal k videu (následující díl videa, které je v zakládajícím příspěvku), kde tvrdí, že při použití zadní brzdy v zatáčce dojde k narovnání motorky. Tohle si snad i malé dítě nejdřív vyzkouší, než takový blábol pustí do světa
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Krejza píše: Přesně, ale to musíš mít motorku kolmo k zemi.
Když dáš levý rejd a nahneš motorku, byť nepatrně, vlevo, pojede doleva. Protože jsi tím nahnutím na místě vlastně vyřadil první fázi kontra.
Jo, to je jediná vyjímka.
To vlastně vyrušíš tu první základní fázi.
Že motorka jede rovně a má někam zatočit.
Jak už jede, tak funguje kontra. Bez vyjímek.
tolik co je předepsané na moto nebo trošku mín, letos se chystám poprvé, tak přemýšlám kolik fouknout... mám předek myslím 2,5 a zadek 2,8. Nejradši bych foukl tak 2,3 a 2,5...
Naposledy editováno 04.04.2015 13:31:06
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Krejza píše: Já se třeba včera dostal k videu (následující díl videa, které je v zakládajícím příspěvku), kde tvrdí, že při použití zadní brzdy v zatáčce dojde k narovnání motorky. Tohle si snad i malé dítě nejdřív vyzkouší, než takový blábol pustí do světa
Taky mám dojem, že přibrzdění zadkem v zatáčce spíš motorku víc nakloní.
Přední brzda samozřejmě rovná.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Krejza píše: Pochopitelně jde zatáčet i jenom tělem od nejmenších rychlostí.
Nejde! Do cca 15-20km/h je motorka nestabilni a kdyz pustis riditka tak behem par sekund spadnes...
Krejza píše: přirozená lidská reakce je vyhnout se nebezpečí.
To plati spis teoreticky. V praxi nezkuseny jezdec vetsinou ztuhne a mozna zacne panicky brzdit.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Ároš píše: phobos> řekl bych že přesně toto je správně vysvětlení, kontra řízení totiž funguje vždy, za jakýchkoliv rychlostí, a ikdyž v malých rychlostech je kolo otočené stejným směrem, vždy před tím je impulz zatočení na stranu druhou, kterou se motocykl sklopí a natočením dovnitř se motocykl rovná. Gyroskopický efekt má spíše vliv na to, že ve vysokých rychlostech motocykl ztuhne, více drží směr a i když pustím řidítka moto pojede rovně. čili gyroskopická síla ( jestli jsem to správně nazval) působí proti pohybu řidítek do stran.
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Naposledy editováno 04.04.2015 19:05:25
Dneska se snažím o kombinaci přenáším váhu a motorku ovládám řídítky. Nemůžu začátečníkovi říkat nic extrémního. Sršeň jezdí podle mě velmi dobře a kdo se chce posunout dál určitě mu má co říct. Nevím neslyšel jsem od něj tak extrémní vyjádření spíš si myslím, že to použil jako ukázku stylu jak přenášet váhu a tím se ovládat moto a už se to tady rozemele....
Takže za mě každá motorka reaguje trochu jinak(tím myslím nastavení těžiště a další vlivy) a každý se musí do zatáčky vejít takže je potřeba trénovat a jestli víc přenášíš váhu nebo objevíš protisměrné řízení je na tobě... hlavně na výletu přes 600km se bude asi víc přenášet váha a nebudeš rvát zatáčky.
Navštiv víc motoškol a vyber si co se ti bude líbit....
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Co na tom furt nechápete? Budte si jistí, že takhle to funguje v každé nenulové rychlosti. Dělali jste to tak i na koloběžce, na kole a děláte to tak i na motorce. Prostě v první fázi zatáčení doleva, natočíte řídítka nepatrně doprava (potom většina z vás ani neví), mašina se naklopí na levou stranu a abyste nezbuchli, natočí se řídítka (skoro samy) doleva a udržují mašinu v rovnováze odstředivé a gravitační síly, po celou dobu zatáčení.
Dokonce i kdybyste se rozjeli z nulové rychlosti se zatočenými řídítky a zároveň se nenaklonili do zatáčky už při rozjezdu, lehli byste asi po 30cm jízdy na jinou stranu, než jste chtěli jet.
Komu to ještě není jasný tak tady 1:30 zpomaleně.
Samej krutopřísnej bajkr tady, ale teorie nula. To platí i o Sršáňovi.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Maty_Kolin píše: Nejde! Do cca 15-20km/h je motorka nestabilni a kdyz pustis riditka tak behem par sekund spadnes...
Nebyl bych tak přísnej, vždycky se najde nějaký blbec, který neví, že to nejde a udělá to
[/quote]To plati spis teoreticky. V praxi nezkuseny jezdec vetsinou ztuhne a mozna zacne panicky brzdit. [/quote]
Stačí objíždět kanál nebo nerovnost na vozovce, tam ani na brzdy nemusí, ale prvotní reakce je "utéct" do lepšího směru, stopy tělem, ne rukama
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Krejza píše: Stačí objíždět kanál nebo nerovnost na vozovce, tam ani na brzdy nemusí, ale prvotní reakce je "utéct" do lepšího směru, stopy tělem, ne rukama
No potvrzuju Matyho teorii, nevyježděný jelito v panice hamtne na brzdu, taky se mi to povedlo při jedné z prvních jízd po řidičáku- místo "útěku" do lepšího směru jsem šla na brzdy a hodila parádní tlamu