1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
2 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
[img]
Foxx5 píše: Cleman se ptal na to, jak svetlo zapojit vyrobit a tak, nikoli na to jestli si ho policajti podají za to, že to tam nemá mít, nebo jestli ho Mirkův pravník rozmázne či nikoli až to do něj napere. A takhle je to tady pomalu v každém vláknu...
A ktématu bych jen dodal jak tu psal někdo hend na začátku - rozdělil bych to na dva okruhy, menší (20 LED?) jako parkovačky a ten větší jako brzdu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.
Navíc mám s tímto dost zkušeností a ten stabilizátor je vážně zbytečný, provozní proudy mám spočítané na napájení cca 14,2V (ne 14,4 kvůli určité rezervě, nicméně je třeba u konkrétní motorky změřit napětí sítě za provozu a dle toho přizpůsobit.
Jinak to přepínání jasu je principielně stejné jako to, co jsem výše popisoval, až na to, že u mne není stabilizátor a obvod je napájen rovnou z přívodů ke koncovému a brzdovému světlu (stejně jako by tam byla žárovka), pouze jsou v obou přívodech pomocné oddělovací diody, aby se oba okruhy případně nehádaly, jak jsem psal výše.
Pavouk106> Varianta se dvěma rozdělenými odvody rastru LED je samozřejmě taky možná, ale nelíbí se mi, že při koncovce svítí pak jen některé LED (řídká mřížka světelných bodů nebo dokonce jen obvod rastru, jak jsem již také viděl) a tím je potom dle mého pozorování světlo mnohem méně nápadné a zřetelné, než když svítí celý rastr sníženým jasem.
1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.
Naposledy editováno 22.11.2010 19:17:43
Je to samozřejmě na Tobě, jak to uděláš, nic Ti nerozmlouvám, ale zamysli se nad zřetelností a tím i bezpečností takové konfigurace.
O tom stabilizátoru by se dalo diskutovat do nekonečna, nicméně neviděl jsem auto ani motorku, kde by napětí kolísalo tak moc, aby byl stabík nezbytný.
E: Býval bych sem hodil schéma, ale holt nevím, kam obrázek hodit na net, aby se sem dal potom vložit.
E2: Když už, tak použít 7809, jelikož aby 78xx dobře pracoval, musí být vstupní napětí nejlépe aspoň o 3V vyšší než výstupní, což při 14.4V u 7812 splněno není a tak by nemusel stabík fungovat spolehlivě.
Naposledy editováno 22.11.2010 17:32:27
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.
J.M.K. píše: Pavouk106> Varianta se dvěma rozdělenými odvody rastru LED je samozřejmě taky možná, ale nelíbí se mi, že při koncovce svítí pak jen některé LED (řídká mřížka světelných bodů nebo dokonce jen obvod rastru, jak jsem již také viděl) a tím je potom dle mého pozorování světlo mnohem méně nápadné a zřetelné, než když svítí celý rastr sníženým jasem.
Já měl na mysli třeba pokud vezmeme obdélník 8x10, tak by svítilo jako parkovací obdélník uprostřed třeba 4x6 LED a při brzdě všechny. Ne jako parkovačky jen některý diody, ale celej blok diod, aby to bylo "velký" a ne roztroušený Ale to už zase záleží na konečnym provedení a tvaru...
1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
Jelikož nevím, jak moc jsi v elektronice zdatný, raději uvedu ukázkový výpočet pro Tvůj případ:
LED budou ve dvaceti sérivých větvích po čtyřech kusech, tedy napětí na diodách větve 4*2.1V=8.4V
Předřadný odpor pro větev: R=(Un-Uled)/I=(9V-8.4V)/0.02A=30ohm , tedy použiješ nejbližší z řady - 27ohm (=27R)
Proud větví tedy bude Iv=Ur/R=0,6/27= cca 23mA
Těchto větví bude 20, tzn. celkový proud pro brzdové světlo (odebíraný ze stabilizátoru) Ic=20*0,023A= 0,46A
Pro snížení jasu potřebujeme tento proud snížit na polovinu předřadným odporem, který zjistíme tak, že spočítáme ekvivalentní (zdánlivý) odpor dosavadní zátěže (složené ze všech větví, kterou při napětí 9V prochází proud 0,46A , tzn. Rz=Un/Iz=9/0,46=19.56ohm , zaokrouhlíme na 20ohm.
Tento odpor je logicky třeba pro poloviční proud zdvojnásobit, čili předřadný odpor má mít zhruba stejnou hodnotu jako zátěž, tedy použijeme odpor 22R (=22ohm). Na jeho vývody připojíš kontakty relátka, které jej při sepnutí brzdového světla budou zkratovat (cívku relátka napojíš místo žárovky - jeden konec cívky na brzdový spínač, druhý na kostru)
Musíš ale vzít v potaz i ztrátu na tlumicím odporu: P=U*I=(R*I)*I=(22ohm*0,23A)*0.23A=1.17W , tzn. musíš použít výkonový odpor dimenzovaný na 2W!
Ztráta na předřadných odporech jednotlivých větví bude max. 15mW, čili tam můžeš použít normální miniaturní odpory.
Schéma zapojení principielně takové, jaké sem nahodil S.M-A-RT. Ovšem pozor, jeho nevýhodou je, že pokud bude vstup stabilizátoru napájen od spínače světel (ze stejného bodu jako koncové vlákno u žárovky), brzdové světlo nebude při vypnutých světlech (parkovačkách) fungovat = potenciální problémy při silniční kontrole, nemluvě o STK!
Naposledy editováno 22.11.2010 22:47:38
[img] Tě poopravím ve větě "pokud by jedna byla vadná, přestane svítit řada, ve které je". LED není žárovka a vadná může být třemi způsoby:
1. přeruší se, bude mít vysoký "odpor" a pak skutečně nebude řada svítit
2. přestane svítit, ale pro procházející proud se bude chovat nadále stejně nebo téměř stejně, potom bude řada svítit dále s vyjímkou vadné LED
3. bude ve zkratu, načež logicky nebude svítit, zatímco zbytek řady bude v důsledku vyššího napětí na ostatních diodách svítit více než původně.
1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
[img]
Naposledy editováno 23.11.2010 11:08:54
Jo a s tím kondíkem u hlavního rastru diod to moc nepřehánět, při příliš velké kapacitě by mohl zpomalovat rozsvěcení diod i jejich zhasínání.
E:Pokud tam ten elyt je kvůli ochraně diod před případnými špičkami z okolní elektriky (s odporem R4 tvoří vlastně dolní propust), pak spíš než samotný elyt je lepší dát paralelně k němu ještě nějakou malou keramiku nebo tantal, nejlépe bezindukční. Klasické elyty nedokážou prudké špičky bezpečně zachytit.
Naposledy editováno 23.11.2010 09:55:05
1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
E:No obě meli bejt keramiky, nevim jak se mi dostalo to plusko k C2. Jo při elytu o vyšší kapacitě by byl ten náběh plynulej a brzdový světlo by pak nemuselo být viditelný.
Naposledy editováno 23.11.2010 11:11:08
C2 je dle mých zkušeností zbytečný a když jej vynecháš, potom je zbytečný i R4, spočítáš-li odpory ve větvích pro 12V. Spíš bych místo R4 dal oddělovací diodu,aby napětí za R1 se nedostávalo po brzdovém přívodu někam dál a něco tam neovlivňovalo. U některých motorek by mohla být elektrika řešená tak, že by to mohlo dělat problémy.
Ale pozor: Problém je zde takový, že když chceš, aby při sepnutí brzdy neovlivňovalo přivedené napětí přes R1 i LED na SPZ (a také případně neohrožovalo stabilizátor), musíš použít oddělovací D1, ale při napájení 9V a ztrátě na D1 cca 0.7V máš za ní nakonec 8.3V, zatímco pro čtyřdiodové větve potřebuješ 8.4V, takže koncové světlo tak fungovat nebude!
Leda bys musel použít třídiodové větve, jenže to pak máš zase víc odporů, tím i menší hospodárnost obvodu a navíc 80 není dělitelné třemi, takže bys musel i upravit počet diod, chceš-li mít všechny větve stejné.
A pro použití 7812 zase není v palubní síti dostatečné napětí, takže babo raď... Nejlepší proto bude udělat to tak, jak jsem psal v prvním příspěvku a na stabilizátor se vykašlat.
E: Nechci rýpat, ale začínám si tu připadat jako učitel...
Naposledy editováno 23.11.2010 11:32:23
J.M.K. píše: radimsuchanek> Také se někdy nestačím divit, jací "elektrikáři všeználci" se zde vyskytují.
Jak už se tady řeší ten stabilizátor, možná jde někomu o to, že současné, zejména bílé supersvítivé LED jsou teplotně dosti nestabilní a vyžadují proto stabilizaci, ale pozor - napěťový staiblizátor typu 78xx zde nepomůže, je třeba LED napájet ze zdroje proudu... Leckdy postačí základní s tranzistorem a snímacím odporem (kdo se v elektronice aspoň trochu vyzná, ví, co mám na mysli, nemusím to snad upřesňovat). Ale u supersvítivých LED, co jsem kdy používal (vesměs červené), jsem s nesetkal s tak extrémní nestabilitou, aby vyžadovala zdroj proudu.
Že by "omezená" LED svítila "divně", je taktéž blbost. LED není žárovka, to by se porovnávaly hrušky s jablky. Stejně jako regulace trimrem je zbytečná... nanejvýš s jeho pomocí vyzkoušet optimální nastavení, potom změřit jeho odpor a podle toho nahradit pevným odporem nejbližší hodnoty v řadě. Pokud by chtěl přece jen elektronicky precizně regulovat svit ve dvou stupních (koncové-brzdové), šlo by udělat modulaci PWM s hodnotou přepínanou přívody od spínače obrysovek a brzdovek, nicméně to mi přijde jako zbytečná fajnšmekrovina. A spojitá regulace třeba MOSFETEM je taktéž zbytečná už pro výkonové ztráty na mosfetu. Ovšem jak říkám, při rozumném počtu diod a zvoleném proudu je toto zbytečné, postačí prostý pomocný předřadný odpor pro snížení jasu při režimu koncového světla. Ztráty na něm nejdou nijak markantní, u mnou popisovaných LED světel pro auto stačilo použít běžné malé odpory, nijak se nehřejí.
...konečně někdo rozumný....
1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
[img]
1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
Bral sem to tak, že za stabilizátorem by byla dioda, za diodou odpor nebo potík, kterým se nastaví pohaslý stav. Po zmáčknutí brzdy by se přes diodu a odpor přivedlo napětí na ledky a tím by se zvýšil jas. Ať to schéma nakreslí někdo jinej, mě už to nebaví, proficad mi nefunguje a malování je na *****.
E: Své návrhy jsem předvedl, ať si to přebere jak chce.
Naposledy editováno 23.11.2010 11:52:13
[img] je nesmysl!!!
Už jenom to zakreslení relátka bez označení vývodů... nevím, jak ostatním, ale já bych logicky chápal, že vlevo jsou vývody cívky a vpravo vývody kontaktů... potom budeš mít přívody k diodám galvanicky oddělené od napájení, tak jak by to mohlo fungovat?
Ale abych Tě neshazoval... třeba jen prostě neumíš kreslit schámata. Jak už jsem psal, nevím, kam hodit na net obrázek, aby se sem dal vystavit, tak jestli chceš, můžeme se domluvit (třeba zprávou), že bych to nakreslil, nějak Ti poslal a Ty bys to sem když tak vystavil. Záleží na Tobě.
E: Hlavně potřebuju, aby sis ujasnil, zda trváš na použití stabíku, nebo přistoupíš na použití toho schémátka, které jsem popsal v prvním příspěvku (jestli teda pouze z textu si umíš představit, jak to vypadá).
Naposledy editováno 23.11.2010 11:59:52