globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stavba zadního LED světla.
 
21.11.2010 v 14:34
Zdravím vás. Dostal jsem nápad že přes zimu zlepším svítivost předního a zadního světla na SV650 r.v.2001. Koupil jsem čiré zadní světlo a chci do ně implementovat LED diody. Koupil jsem destičku kterou vyříznu podle tvaru světla a 80 červených diod. Koupil jsem k tomu stabilizátor napětí L7809CV. Tišťák bych chtěl kompletně osadit led diodama serio-paraleleně. Ale řeším problém. Co udělat s tím že žárovky mám dvouvláknové? V tom případě to nemůžu jen tak napojit protože by to trvale svítilo jako brzda. Proto se vás ptám je tu někdo kdy by mi s tím dokázal pomoct? Návrh nějakého jednoduchého obvodu co by rozdělil svítivost potkávacích a brzdových světel. Předem dík za pomoc
Předchozí
1 2 3
Následující

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 14:42 | Nahoru | #1
A co koupit ještě jeden stabilizátor a udělet si to na dva okruhy, třeba 20 LEDek zapoj jako koncové a zbylých 60 jako brzdové. Pak akorát dáš místo původních drátů a nemusíš se s ničím srát. Bude svítit buď část nebo zbytek, případně část nebo vše.

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 14:44 | Nahoru | #2
Jojo. A až to někdo do tebe zezadu napere a bude tvrdit že ti tvé samo domo nehologované světlo nesvítilo, co mu na to řekneš?
S tojí to vůbec za to?

2 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 14:44 | Nahoru | #3
zapoj do okruhu ještě jeden výkonový odpor.
Přes tenhle odpor to zapoj jako parkovačky. Přívod od brzdy pak zapoj přímo k těm ledkám

(reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 14:47 | Nahoru | #4
kdysi dávno jsem si to udělal takhle http://www.galantwe...s;sa=view;article=20

sorry tenhle link mě zdejší forum nechce vzít

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 14:51 | Nahoru | #5
begy> To není zrovna dobrý nápad...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 14:53 | Nahoru | #6

dj_hroch>begy> To není zrovna dobrý nápad...



proč??? mě to fungovalo krásně pár let. Podobně jsem to měl udělaný i na bývalý motce a opět bez problémů. Jen jsem se nezatěžoval stabilizátorem. Tady není potřeba, navíc s pomocí jen odporů nemá co odejít

(reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:07 | Nahoru | #7
begy> Stabilizátor vem čert, dá se to udělat i bez něj navíc na mašině má jak regulátor tak baterku, což samo o sobě udržuje napětí dobře. Ale když ho tam chce mít budiž.

Slo o proud - odpor spočítej podle datasheetu LEDky kolik potřebuje a reguluj buď PWM nebo počtem LEDek. Ale ne odporem, LEDka není žárovka

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:09 | Nahoru | #8
A proč si to nekoupíš,to se normálně vyrábí

1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:20 | Nahoru | #9
asi proto že to drahý jako prase... ODKAZ

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:34 | Nahoru | #10
Já koupil nové už hotové

Naposledy editováno 21.11.2010 21:18:50

1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:34 | Nahoru | #11
Mě to drahé nepřijde Vzhledem k životnosti...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:41 | Nahoru | #12
begy> No taky mě tohle napadlo ale padla mi ještě do hlavy jedna věc dát tam trimr aby se dalo přesně nastavit jak silně budou svítit jednotlivé polohy. Jinak pro ty co se jím to nelíbí že mě nikdo přehlídne tak se nemusí vůbec bát. Svítivost tohoto je daleko větší než klasické žárovky za červeným plexy. A stabilizátor je tam si myslím celkem podstatnej. Pokud se podtočí motor nebo prostě bude podpětí tak jen pohasnou ledky ( což by na tak krátkou chvilku teoreticky nevadilo ) ale pokud tam vyletí něco nahoru tak odpor je součástka pro zmenšení napětí ale né pro trvalou pevnou regulaci. Čili přijde-li tam větší napětí tak ho odpor nezastaví a ledky za ním se už neproberou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:42 | Nahoru | #13
Ďuričko> mě taky ne ale když si to postavím za 170kč a s větší svítivostí ........! Hodlám bejt na motorce viděn ne machrovat že mám LED světlo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 15:53 | Nahoru | #14

cleman>Ďuričko> mě taky ne ale když si to postavím za 170kč a s větší svítivostí ........! Hodlám bejt na motorce viděn ne machrovat že mám LED světlo

dej si tam co chceš až te zezadu naperu tak si te můj právník rozmázne jako nic, když to nemáš homologovaný. ale jo jen si to tam dej.

(reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 16:23 | Nahoru | #15
trimr na odpovidaji vykon bude pekne mastnej, jesli tam mas nakejch 80 diod tak prikon bude cca 5W a na 5W ztratovyho vykonu stoji trimr asi tak 500Kc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 16:35 | Nahoru | #16
cleman> ehm

a) Rezistor jediné co, tak že zvyšuje elektrický odpor, čili pouze omezuje procházející proud "Součástka na zmenšení napětí" to není ani omylem.
b) Stabilizátor ale je nepodstatný, protože napětí tě nebolí. Potřebuješ hlavně omezit proud, procházející LED. Na to stabík nepomůže, odpor tam budeš muset mít stejně. A když už ho tam máš tak není problém si ho spočítat pro jakékoliv napájení, takže klidně pro 12-14.5V a stabilizátor ušetříš.
b) podpětí? podtočí motor? vyletí něco nahoru? Těžko.

Vem si extrémy: máš tam AKU, budiž jí jmenovité napětí 12V (pokles při startování vem čert.) Ale jak nastartuješ, tak pod 12V se prostě nemáš jak dostat. Další extrém je regulátor, nad 14,4V napětí nemá jak vylétnout. Pokud by ses dostal mimo tyto meze tak bys měl pravděpodobně jiné obtíže, než pár trapných ledek za pár korun

Pokud si děláš sérioparalelní zapojení, tak po 4 nebo 5 LED není problém spočítat hodnotu odporu tak, aby ses trefil do rozsahu pro LEDku a nebudeš mít problém i tak.

Regulovat proudem a mít tam trimr je ptákovina. Nebo výrobci jsou asi idioti, když používají dvou vláknové žárovky, případně více diod, že? Stačila by přece jediná a odpory Jenže oni si tam zcela logicky jednak nechcou topit navíc dalším topidlem a druhak podžhavená žárovka svítí hnusně. Taktéž omezená LED svítí divně. Takže asi tak...

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 16:47 | Nahoru | #17

1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 16:56 | Nahoru | #18
A co takhle diody zapojit do série tak, aby fungovali jako dělič napětí Stačí si jen zjístit jaký napětí má dioda mít a jaký napětí ti dává elektrika v motorce při vyšších otáčkách. Pokud by teoreticky napětí na motorce bylo při vytočeným motoru 15V a jedna LEDka by mměla předepsaný napětí 1,5V, tak satčí zapojit 10 LEDek do série a přímo to připojit na napájení Mám tahle udělaný brzdový světlo, koupil jsem pořádný LEDky a svítí to jako prase

(reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 17:20 | Nahoru | #19
Jak píše Mirek12. Až tě někdo sesmahne a bude tvrdit že nemaš homologovaný svetla tak končíš.
Jinak pro tvojí bezpečnost. Nezapomeň, že žárovka svítí do všech stran a dioda jen úzkým kuželem, proto většina blikaček na kolo není čirá, ale je z odrazek aby to červený světlo bylo vidět i z jinýho úhlu.
Já mám na brevě taky diody ale origo od Guzzi a maj uvnitř takový lesklý kužel a od něj se světlo odráží do všech stran.
když už diody tak homologovaný.
každý svého štěstí strůjcem,

1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 17:36 | Nahoru | #20
koukám se nikdo nezabýval tím, že diody mají různé specifikace a to jejich ampérovým odběrem.

není totiž 60 diod jako 60 diod. hlavně vybrat vysokosvítící, což při tom počtu diod vejde s cenou dost vysoko. Je lepší už to světlo koupit

(reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 17:50 | Nahoru | #21
pijanst> máš pravdu a na brzdový světlo jsou potřeba ješťe svítivější diody.

cleman> jestlihodláš byt vidén tak se na to vy..r a kup homologovaný a nebo ic nedělej a nech tam původní. Jo a regulovat svitivost diod trimrem mi nepřijde moc dobré

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 18:15 | Nahoru | #22
Totéž mám udělané na starém Fiatu v zadních světlech. Destička vyříznutá a zabroušená tak, aby tam sedla a na ní (jestli si pamatuju dobře, nechce se mi teď běhat do garáže) rastr 24ti supersvítivých červených LED. Jsou ve čtyřech sériových větvích a předřadné odpory jsou vypočtené tak, že pro přímé zapojení vychází svítivost pro brzdovky a v přívodu pro koncovku je pomocný srážecí odpor. Stabilizátor je zbytečný.

Jelikož mám LED i v obrysovkách, kontrolkách a ještě dvě přídavná LED brzdová světla, bylo třeba dát do obou přívodů ještě oddělovací diody, aby se to všechno nehádalo (při zapnutých obrysovkách se jinak slabě rozsvěcela i třetí brzdovka a při sešlápnutí brzdy se slabě rozsvěcely i obrysovky).
Přívodní "konektory" jsou vyřešené jednoduše paticemi z rozebraných dvouvláknovek, v kterých jsou připájené dráty vedoucí k desce a pro pevnost je vnitřek patice zalit kalafunou.
Zkrátka konstrukce řešená bez zásahu do samotného světla tak, aby se v případě nutnosti dalo vše během pár vteřin vyjmout a nasadit klasická dvouvláknovka.

Mám to tak už přes 6 let (supersvítivé LED vyráběné před 6ti lety!!!) a funguje to perfektně, příkon při koncovkách 20x a při brzdách 80x nižší než se žárovkami, což i šetří kontakty, přitom svítivost je znatelně vyšší (samozžejmě u koncovek nastavená tak aby neoslňovala). Nad nějakou homologací jsem se nikdy nezamýšlel, nicméně při silničních kontrolách ani na STK nikdo námitky neměl. Neznám sice rozměry Tebou zakoupeného světla, nicméně 80 diod mi přijde zbytečně moc.

Takže bych se tohoto nebál, jen s tou homologací nechť to doplní ostatní.

Naposledy editováno 21.11.2010 18:16:51

1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 18:31 | Nahoru | #23
Koupil jsem si taky zadní čiré LED světlo s integrovanými blinkry a byly k tomu dodány takové dva bílé sráče (viz. foto) s drátkama. Nevím k čemu to je nebo kam to mám zapojit. V tom se moc nevyznám...prosím poradí někdo, k čemu to mám zapojít? Díky

[img]

Naposledy editováno 21.11.2010 21:13:38

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 19:09 | Nahoru | #24
cau ja si udelal toto svetlo .A stalo me celke 350 kc
1. obr

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 19:10 | Nahoru | #25
tak znovu

[img]

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 19:11 | Nahoru | #26
2.obr

Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 19:12 | Nahoru | #27


[img]

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 19:56 | Nahoru | #28

dj_hroch>cleman> ehm

a) Rezistor jediné co, tak že zvyšuje elektrický odpor, čili pouze omezuje procházející proud "Součástka na zmenšení napětí" to není ani omylem.
b) Stabilizátor ale je nepodstatný, protože napětí tě nebolí. Potřebuješ hlavně omezit proud, procházející LED. Na to stabík nepomůže, odpor tam budeš muset mít stejně. A když už ho tam máš tak není problém si ho spočítat pro jakékoliv napájení, takže klidně pro 12-14.5V a stabilizátor ušetříš.
b) podpětí? podtočí motor? vyletí něco nahoru? Těžko.

Vem si extrémy: máš tam AKU, budiž jí jmenovité napětí 12V (pokles při startování vem čert.) Ale jak nastartuješ, tak pod 12V se prostě nemáš jak dostat. Další extrém je regulátor, nad 14,4V napětí nemá jak vylétnout. Pokud by ses dostal mimo tyto meze tak bys měl pravděpodobně jiné obtíže, než pár trapných ledek za pár korun

Pokud si děláš sérioparalelní zapojení, tak po 4 nebo 5 LED není problém spočítat hodnotu odporu tak, aby ses trefil do rozsahu pro LEDku a nebudeš mít problém i tak.

Regulovat proudem a mít tam trimr je ptákovina. Nebo výrobci jsou asi idioti, když používají dvou vláknové žárovky, případně více diod, že? Stačila by přece jediná a odpory Jenže oni si tam zcela logicky jednak nechcou topit navíc dalším topidlem a druhak podžhavená žárovka svítí hnusně. Taktéž omezená LED svítí divně. Takže asi tak...



...samí elektronici tady....jen tak dál, ať se mám čemu smát......

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 20:38 | Nahoru | #29
radimsuchanek> Také se někdy nestačím divit, jací "elektrikáři všeználci" se zde vyskytují.

Jak už se tady řeší ten stabilizátor, možná jde někomu o to, že současné, zejména bílé supersvítivé LED jsou teplotně dosti nestabilní a vyžadují proto stabilizaci, ale pozor - napěťový staiblizátor typu 78xx zde nepomůže, je třeba LED napájet ze zdroje proudu... Leckdy postačí základní s tranzistorem a snímacím odporem (kdo se v elektronice aspoň trochu vyzná, ví, co mám na mysli, nemusím to snad upřesňovat). Ale u supersvítivých LED, co jsem kdy používal (vesměs červené), jsem s nesetkal s tak extrémní nestabilitou, aby vyžadovala zdroj proudu.
Že by "omezená" LED svítila "divně", je taktéž blbost. LED není žárovka, to by se porovnávaly hrušky s jablky. Stejně jako regulace trimrem je zbytečná... nanejvýš s jeho pomocí vyzkoušet optimální nastavení, potom změřit jeho odpor a podle toho nahradit pevným odporem nejbližší hodnoty v řadě. Pokud by chtěl přece jen elektronicky precizně regulovat svit ve dvou stupních (koncové-brzdové), šlo by udělat modulaci PWM s hodnotou přepínanou přívody od spínače obrysovek a brzdovek, nicméně to mi přijde jako zbytečná fajnšmekrovina. A spojitá regulace třeba MOSFETEM je taktéž zbytečná už pro výkonové ztráty na mosfetu. Ovšem jak říkám, při rozumném počtu diod a zvoleném proudu je toto zbytečné, postačí prostý pomocný předřadný odpor pro snížení jasu při režimu koncového světla. Ztráty na něm nejdou nijak markantní, u mnou popisovaných LED světel pro auto stačilo použít běžné malé odpory, nijak se nehřejí.

(reakce na) Stavba zadního LED světla.

21.11.2010 v 21:17 | Nahoru | #30
[quote]MajkBrus>Koupil jsem si taky zadní čiré LED světlo s integrovanými blinkry a byly k tomu dodány takové dva bílé sráče (viz. foto) s drátkama. Nevím k čemu to je nebo kam to mám zapojit. V tom se moc nevyznám...prosím poradí někdo, k čemu to mám zapojít? Díky

[img]
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist