globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stavba zadního LED světla.
 
21.11.2010 v 14:34
Zdravím vás. Dostal jsem nápad že přes zimu zlepším svítivost předního a zadního světla na SV650 r.v.2001. Koupil jsem čiré zadní světlo a chci do ně implementovat LED diody. Koupil jsem destičku kterou vyříznu podle tvaru světla a 80 červených diod. Koupil jsem k tomu stabilizátor napětí L7809CV. Tišťák bych chtěl kompletně osadit led diodama serio-paraleleně. Ale řeším problém. Co udělat s tím že žárovky mám dvouvláknové? V tom případě to nemůžu jen tak napojit protože by to trvale svítilo jako brzda. Proto se vás ptám je tu někdo kdy by mi s tím dokázal pomoct? Návrh nějakého jednoduchého obvodu co by rozdělil svítivost potkávacích a brzdových světel. Předem dík za pomoc

1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.

22.11.2010 v 20:48 | Nahoru | #1
Tak jsem rád že konečně řešíme to co bylo v nadpise. Určitě bych nechtěl tu variantu dvou obvodů kdy na potkávačky svítí cca 15 diod a při brzdách všechny. Rád bych to teda hodil přes to relé. Čili na hlavní kontakt dát před diody odpor kterej by snížil svítivost a brzdy dát na spínací kontakt? Diody mají max napětí 2,1V. Takže dát 5 za sebe a odpor? Zkusím zítra nakreslit schéma a hodit ho sem aby jste mi řekli zda-li takhle jo nebo ne

(reakce na) Stavba zadního LED světla.

22.11.2010 v 22:33 | Nahoru | #2
cleman> Řešení v tom případě nebude obtížné. Problém je jen v tom, že neuvádíš, jaké přesně (typové označení např. dle katalogu GM) LED hodáš použít a tedy nevím, při jakém proudu mají maximální svítivost a hlavně při jakém proudu je na nich uváděných 2.1V úbytek (pozor, toto nezjistíš diodovým testem na multimetru, jelikož ten na to používá mnohem menší proud!!!). Nuže dejme tomu, že pro brzdovku potřebuješ proud diodou 20mA a pro snížený jak pro koncové světlo 10mA (pro jednoduchost poloviční proud). Při použití stabilizátoru 7809 nemůžeš dát diody do větví po pěti, jelikož 2.1V*5=10.5V... to by 9V napájení těžko utáhlo, ne?

Jelikož nevím, jak moc jsi v elektronice zdatný, raději uvedu ukázkový výpočet pro Tvůj případ:

LED budou ve dvaceti sérivých větvích po čtyřech kusech, tedy napětí na diodách větve 4*2.1V=8.4V
Předřadný odpor pro větev: R=(Un-Uled)/I=(9V-8.4V)/0.02A=30ohm , tedy použiješ nejbližší z řady - 27ohm (=27R)
Proud větví tedy bude Iv=Ur/R=0,6/27= cca 23mA

Těchto větví bude 20, tzn. celkový proud pro brzdové světlo (odebíraný ze stabilizátoru) Ic=20*0,023A= 0,46A

Pro snížení jasu potřebujeme tento proud snížit na polovinu předřadným odporem, který zjistíme tak, že spočítáme ekvivalentní (zdánlivý) odpor dosavadní zátěže (složené ze všech větví, kterou při napětí 9V prochází proud 0,46A , tzn. Rz=Un/Iz=9/0,46=19.56ohm , zaokrouhlíme na 20ohm.
Tento odpor je logicky třeba pro poloviční proud zdvojnásobit, čili předřadný odpor má mít zhruba stejnou hodnotu jako zátěž, tedy použijeme odpor 22R (=22ohm). Na jeho vývody připojíš kontakty relátka, které jej při sepnutí brzdového světla budou zkratovat (cívku relátka napojíš místo žárovky - jeden konec cívky na brzdový spínač, druhý na kostru)

Musíš ale vzít v potaz i ztrátu na tlumicím odporu: P=U*I=(R*I)*I=(22ohm*0,23A)*0.23A=1.17W , tzn. musíš použít výkonový odpor dimenzovaný na 2W!

Ztráta na předřadných odporech jednotlivých větví bude max. 15mW, čili tam můžeš použít normální miniaturní odpory.

Schéma zapojení principielně takové, jaké sem nahodil S.M-A-RT. Ovšem pozor, jeho nevýhodou je, že pokud bude vstup stabilizátoru napájen od spínače světel (ze stejného bodu jako koncové vlákno u žárovky), brzdové světlo nebude při vypnutých světlech (parkovačkách) fungovat = potenciální problémy při silniční kontrole, nemluvě o STK!

Naposledy editováno 22.11.2010 22:47:38
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist