1 reakcí na tento příspěvek Stavba zadního LED světla.
Jelikož nevím, jak moc jsi v elektronice zdatný, raději uvedu ukázkový výpočet pro Tvůj případ:
LED budou ve dvaceti sérivých větvích po čtyřech kusech, tedy napětí na diodách větve 4*2.1V=8.4V
Předřadný odpor pro větev: R=(Un-Uled)/I=(9V-8.4V)/0.02A=30ohm , tedy použiješ nejbližší z řady - 27ohm (=27R)
Proud větví tedy bude Iv=Ur/R=0,6/27= cca 23mA
Těchto větví bude 20, tzn. celkový proud pro brzdové světlo (odebíraný ze stabilizátoru) Ic=20*0,023A= 0,46A
Pro snížení jasu potřebujeme tento proud snížit na polovinu předřadným odporem, který zjistíme tak, že spočítáme ekvivalentní (zdánlivý) odpor dosavadní zátěže (složené ze všech větví, kterou při napětí 9V prochází proud 0,46A , tzn. Rz=Un/Iz=9/0,46=19.56ohm , zaokrouhlíme na 20ohm.
Tento odpor je logicky třeba pro poloviční proud zdvojnásobit, čili předřadný odpor má mít zhruba stejnou hodnotu jako zátěž, tedy použijeme odpor 22R (=22ohm). Na jeho vývody připojíš kontakty relátka, které jej při sepnutí brzdového světla budou zkratovat (cívku relátka napojíš místo žárovky - jeden konec cívky na brzdový spínač, druhý na kostru)
Musíš ale vzít v potaz i ztrátu na tlumicím odporu: P=U*I=(R*I)*I=(22ohm*0,23A)*0.23A=1.17W , tzn. musíš použít výkonový odpor dimenzovaný na 2W!
Ztráta na předřadných odporech jednotlivých větví bude max. 15mW, čili tam můžeš použít normální miniaturní odpory.
Schéma zapojení principielně takové, jaké sem nahodil S.M-A-RT. Ovšem pozor, jeho nevýhodou je, že pokud bude vstup stabilizátoru napájen od spínače světel (ze stejného bodu jako koncové vlákno u žárovky), brzdové světlo nebude při vypnutých světlech (parkovačkách) fungovat = potenciální problémy při silniční kontrole, nemluvě o STK!
Naposledy editováno 22.11.2010 22:47:38