Devátá GP sezony – Velká cena Německa
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Dynavolt Intact GP, Pons Racing, Sniper Team, Sterilgarda Max Racing, Petronas Yamaha SRT | Zveřejněno: 4.7.2019 | Zobrazeno: 9 952x
Víkendem v Německu světový šampionát prototypových motocyklů pomalu ale jistě uzavírá první polovinu sezony 2019. Na Sachsenringu uvidíme o nadcházejícím víkendu jak jezdce a týmy mistrovství světa MotoGP, Moto2 a Moto3, tak rovněž jezdce Red Bull Rookies Cupu a vůbec poprvé také zástupce nové závodní série FIM Enel MotoE World Cup. Nechybí trojice českých závodníků Karel Abraham (MotoGP, Ducati), Jakub Kornfeil (Moto3, KTM) a Filip Salač (Moto3, KTM). První tréninky HJC Helmets Motorrad Grand Prix Deutschland už tento pátek, kvalifikační bitvy v sobotu a závody v neděli 7.července.
Kapitoly článku
Sachsenring (GER)
V okolí města Chemnitz pořádali závody už od roku 1920. V devadesátých letech s ohledem na vyšší bezpečnost a nároky FIM a FIA padlo rozhodnutí vybudovat závodní areál Sachsenring, kde přivítali první světový podnik silničních motocyklů v roce 1998. Okruh od té doby prošel několika změnami, které měly vždy znamenat posun směrem k vyšší bezpečnosti soutěžících.
Dráha okruhu Sachsenring patří mezi ty nejpomalejší v celém seriálu. Okruh má délku 3671 metrů, šířka dráhy je 12 metrů a nejdelší rovinka má 700 metrů. Jezdci v jednom kole projedou 13 zatáčkami - 10 levých a 3 pravé. Předloni dostal německý okruh nový asfaltový povrch, který má velkou přilnavost i za mokrých podmínek.
Velice technická dráha německého okruhu má svá specifika, jako například zatáčku číslo jedenáct, kterou známe pod názvem “Vodopád“. Je to zatáčka na pravou ruku přes horizont a jezdci do ni najíždějí ve vysoké rychlosti po sérii levých zatáček. Přitom dochází k prudkému ochlazení pravé strany pneumatik, která musí okamžitě nabídnou vysokou úroveň přilnavosti, což je často problém a důvod nepříjemných pádů.
Michelin připravil pro německý závodní víkend měkkou, střední a tvrdou směs jak v případě předních, tak zadních pneumatik, a ty budou komplet v asymetrické verzi. Levá strana pneumatik bude tvrdší, pravá strana by tím pádem měla nabídnout vyšší výkon v zahřátí a tím jezdcům dodat potřebnou přilnavost. Pneumatiky do deště jsou ve směsích měkká a střední. Přední jsou symetrické, zadní asymetrické konstrukce.
Rekordy a informace MotoGP – Sachsenring (GER)
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2018) – 1'20,270
Rekord okruhu – Jonas Folger - Yamaha (2017) – 1'21,442
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2018) – 1'20,270
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso (2015) – 298,2 Km/h
Délka závodu MotoGP - 30 kol (110,1 km)
GP Německa – MotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi(Yamaha), 3.Viňales (Yamaha)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'27,302 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu –Marc Márquez (Honda) – 1'21,643 sekundy
MotoGP – Preview
Po osmi kolech šampionátu je vedoucím jezdcem průběžného hodnocení MotoGP Španěl Marc Márquez (Repsol Honda Team), který má na kontě 160 bodů. Úřadující mistr světa letos nedokončil závod jen v Texasu, jinak bodoval pokaždé buď prvním nebo druhým místem a taková konzistence mu i s ohledem na výpadky soupeřů umožnila navýšit výhodu na 44 bodů. To už je před polovinou sezony celkem slušný údaj, který si jak Márqueze známe rozhodně bude schopen udržet. Na Sachsenringu Márquez vyhrál od příchodu do MotoGP všechny kvalifikace a závody, takže stejná situace jak v Texasu, kde ovšem letos jeho série neporazitelnosti skončila.
Na druhé pozici průběžného hodnocení zůstává Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati), jenž byl odhodlán letos bojovat o titul mistra světa, ale zatím to na to moc nevypadá. Zejména potom, co v Katalánsku Itala poslal k zemi Jorge Lorenzo se situace s ohledem na výši ztráty na vedení razantně zhoršila. Dovizioso v Barceloně nebodoval, Márquez bral naopak plný počet bodů za vítězství. V posledních závodech tak Andrea Dovizioso víc bojuje se svým týmovým kolegou Petruccim než aby se soustředil na Márqueze, který je většinou daleko vpředu.
Po závodu v Assenu se na třetí místo průběžného hodnocení posunul Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati). Italský závodník tovární Ducati po vítězství v Mugellu ožil a jako by chtěl dokázat, že v boji o přední pozice je daleko průraznější než jeho týmový kolega. Petrucci má s Ducati jen jednoletou smlouvu, takže důvod jeho vysokého nasazení bude i ten, že by si rád řekl o její prodloužení. Efekt ovšem může být i opačný, protože pokud měl Doviziosovi krýt záda v cestě za titulem, což teď moc nevypadá, možná už třeba ví, že s Ducati neprodlouží a tudíž nemá co ztratit. Oba jezdce Ducati teď dělí jen 8 bodů.
Španěl Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) mohl v Assenu bojovat o vítězství v závodě, protože měl potřebnou rychlost, ale tuto šanci zahodil hned v úvodu klání, když spadl. První nula sezony Rinse stála pozici, takže je nyní průběžně čtvrtý a na třetího ztrácí 7 bodů. Rins se letos začíná prosazovat stále víc což znamená, že Suzuki již má prototyp schopný bojovat o ty nejvyšší pozice.
Na páté pozice průběžného hodnocení je Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP) pro něhož je tato část sezony hodně nešťastná. Italský závodník spadl na domácí půdě Mugella, Lorenzo ho poslal k zemi v Barceloně a naposledy v Assenu po chybě kolidoval s Japoncem Nakagamim, takže třetí nula v řadě. Stále víc je zřejmé, že ztracený titul z roku 2015 byl možná jeho poslední šancí jak si na konto připsal jubilejní desátý triumf šampionátu. Rossi ztrácí na čtvrtého Rinse 29 bodů, ale za sebou už má jezdce, jejichž útok teď bude muset odrazit.
Jen 5 bodů ztrácí na Rossiho pozici šestý jezdec v pořadí Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT). Francouz má úžasnou premiérovou sezonu v MotoGP a zejména co se týče výsledků z posledních dvou závodů, kde získal body za druhé a třetí místo v cíli. Quartararo má výbornou bilanci v kvalifikacích, protože už třikrát startoval z pole position a jednou druhý. Jezdec satelitní M1 může jít nahoru a zajímavý bude jeho souboj s Viňalesem, který teď chytá druhý dech.
Španěl Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP ) je na sedmé pozici průběžného hodnocení díky pětadvaceti bodům, které si v Assenu připsal za vítězství v závodě, letos jeho první. Tovární jezdec Yamahy už před cestou do Holandska poznamenal, že šance vyhrát titul mistra světa jsou za stávající situace definitivně pryč, takže se bude společně s týmem snažit získat co nejvíc umístění na stupních vítězů. První místo v Assenu tak bylo rozhodně krokem správným směrem. Nyní Viňalese dělí jen dva body od šesté pozice a pět bodů od osmého jezdce v pořadí.
Osmým jezdcem šampionátu je nyní Jack Miller (Alma Pramac Racing), který zajel na třetí místo v Texasu, ale zopakovat to bude stále větší problém. Na deváté pozici je k radosti rakouské KTM Pol Espargaró (Red Bull KTM Factory Racing) a první desítku uzavírá Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol), jehož letos nevidíme se prosazovat tak často jak třeba loni. Alespoň prozatím. Průběžně patnáctý Jorge Lorenzo (Repsol Honda Team) bude v Německu kvůli zranění obratlů chybět, takže v sedle RC213V uvidíme Stefana Bradla, testovacího jezdce HRC.
Český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing) bodoval zatím jednou v Mugellu, kde získal 2 body a je průběžně pětadvacátý. Jeho týmový kolega Tito Rabat (Reale Avintia Racing) je s 9 body jednadvacátý.
MotoGP – Stav po Motul TT Assen:
1. | Marc MARQUEZ | SPA | Honda | 160 |
2. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati | 116 |
3. | Danilo PETRUCCI | ITA | Ducati | 108 |
4. | Alex RINS | SPA | Suzuki | 101 |
5. | Valentino ROSSI | ITA | Yamaha | 72 |
6. | Fabio QUARTARARO | FRA | Yamaha | 67 |
7. | Maverick VIÑALES | SPA | Yamaha | 65 |
8. | Jack MILLER | AUS | Ducati | 60 |
9. | Pol ESPARGARO | SPA | KTM | 52 |
10. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Honda | 51 |
11. | Takaaki NAKAGAMI | JPN | Honda | 48 |
12. | Franco MORBIDELLI | ITA | Yamaha | 45 |
13. | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia | 31 |
14. | Joan MIR | SPA | Suzuki | 30 |
15. | Jorge LORENZO | SPA | Honda | 19 |
16. | Andrea IANNONE | ITA | Aprilia | 18 |
17. | Johann ZARCO | FRA | KTM | 16 |
18. | Miguel OLIVEIRA | POR | KTM | 15 |
19. | Francesco BAGNAIA | ITA | Ducati | 11 |
20. | Michele PIRRO | ITA | Ducati | 9 |
21. | Tito RABAT | SPA | Ducati | 9 |
22. | Stefan BRADL | GER | Honda | 6 |
23. | Sylvain GUINTOLI | FRA | Suzuki | 3 |
24. | Hafizh SYAHRIN | MAL | KTM | 3 |
25. | Karel ABRAHAM | CZE | Ducati | 2 |
26. | Bradley SMITH | GBR | Aprilia |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.