PROFIL MOTORKY

Yamaha XJ 600 custom (2000)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník Viking1
Vloženo 25.12.2009
Aktualizováno 4.4.2023
Zobrazeno 8 476x
HODNOCENÍ PROFILU OD 17 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9

Popis motorky


Spolehlivá, nenáročná, příjemná motorka pro každý den. Pro každodenní ježdění do práce, na výlety nebo na delší cestování po Evropě sólo či v tandemu.

Více fotografii

Výška jezdce: 193 cm

První dojmy - Je to prima uživatelská motorky. Sedneš a jedeš. Čtyřválec hladce táhne od minimálních otáček a buď jedeš pilu (adekvátně typu stroje) nebo na pohodu aniž bys utrápil motor.

Motorku bych doporučil pro - Začínajícím na velkých motorkách. Těm, co chtějí hodně muziky za málo peněz. A těm, co spíše chtějí cestovat než si užívat adrenalin z rychlosti.

Doplňky na motorce - Instalován nosič kufrů givi pro dvě boční a topcase. Jinak je vše původní.

Recenze

Pro upřesnění: Disponuji variantou S, tedy s polokapotkou po designové úpravě. Dle mého osobního názoru byla změna povedená, starší varianta měla takový zvláštní kachní kukuč. Tvar plastů mi prostě přijde dotažený.

Motor:

Navzdory nevelkému výkonu 46 kW je motor použitelný už od 2 000 ot./min.!!! A to klidně ve dvou a v kopcích - kdo nezažije, neuvěří. Do otáček to jde jako elektromotor - lineárně. Pro sportovnější svezení ale postačuje držet otáčky mezi 4500 - 6500 za minutu. Echt kopanec to nedává, ale přesto po dosažení těchto otáček to docela "maže". Výkon graduje kolem 8 500 ot/min., točí to až 10 000.

Ovládání:

Ovladače jsou přesně tam, kde mají být. Obrovskou výhodou je spínač varovných blikačů. Kolikrát se mi to hodilo... I když se to nezdá, není to vždy u (bývalé?) střední třídy standardem. Ovládání spojky a přední brzdy vyžaduje větší použití síly. Jezdit po městě a často řadit není moc příjemné. Křehká zájemkyně o XJ by si právě kvůli tomuto měla koupi rozmyslet. A je to asi jediná a největší chyba tohoto jinak skvělého stroje.

V této části komentáře jsem dříve psal o chronickém kmitání řídítek kolem 60 km/h. Vše bylo způsobeno pneumatikou, která - ač vyvážená - přesto dostávala řídítka do kmitu. Po její výměně řídítka sedí jako přibitá a klidně si je mohu dovolit pustit. Komu tedy XJ kmitá, nechť ověří stav přední pneu.

Motorka se dobře "vede", ale rejd nenadchne. Třebas oproti Hondě NTV ji neotočím na okresce naráz, ale na dvakrát.

Je třeba dávat bacha na větší zátěž v top kysně. Změna těžiště je znát v klopivosti. Zejména malé poloměry zatáček mohou být problém.

Co mě občas štve, to jsou krátký stopky zrcátek. Už 100x jsem si říkal, že si koupím nástavce (a 100x jsem to neudělal).

Podvozek:

Užší gumice jdou sice proti současnému trendu maximalizace šíře zadku, ale motorka je při užší 18 vzadu velice dobře ovladatelná. Nestalo se mi, že by mi to někde na zadku ulítlo, snad jedině na vlhku a chladu s výrazně oježděnou pneumatikou. Výhoda je v levnějších pneumatikách a slušném výběru. Tlumení - nedá se štelovat skoro nic, jenom předpětí pružiny na zadku. To se docela hodí právě pro cestování sólo / v tandemu (nebo při zátěži v kufrech). Jinak jsem neměl potřebu to nijak zvlášť štelovat. V zatáčkách je motorka mírumilovná a snese přibržďování či řazení, aniž by se stavěla, padala nebo dělala jiné záludnosti. Pravda, při "střelbě" se podvozek dostává na své limity, ale tohle zboží není na okruhy stavěné, tak je to třeba brát.

Rám:

Železné trubky. Klasika. Někdo říká, že se to kroutí. Asi nejsem moc náročnej nebo jsem nic nepozoroval. Určitě to ale půjde dobře rovnat, kdybych s tím někam padnul. Zatím nic takového nebylo třeba.

Brzdy: Přední brzda - novější model XJ má dva kotouče a dvojitý dvoupístek. Na běžné ježdění postačuje. Výše jsem psal, že je na páčku přední brzdy třeba využít větší síly, nicméně se brzdný účinek dá dobře dávkovat. A když se za to fakt veme, brzdí velmi dobře. Zadek ale nestojí za řeč - jednopístek je slabej. Dříve se přehřeje a zavlní kotouč, než aby to něco ubrzdilo. V nouzi, když se hamcne na obojí brzdu, dá se i z docela slušný rychlosti zavčas zpomalit. Možná že právě účinek zadní brzdy je následkem užší gumice-buď to nebrzdí anebo už blokuje. Nevím, co si o tom mám myslet. Ale klid, při mírumilovném používání brzdy zcela postačují.

Ochrana proti povětrnostním vlivům:

Kdo chce mít krásně odhalenej vzduchem chlazenej, žebrovanej motor, nesmí si stěžovat na to, že ochrana proti větru nebo dešti nebude dokonalá. Polokapotka odvádí proudící vzduch nad helmu (u nižších postav) nebo tak akorát na ramena, že hlava nelítá ze strany na stranu, ale je v krásně uhlazeném proudu vzduchu. Menší deštík lze zvládnout i bez nepromoku. A až přijde slejvas, projeví se de facto naháč se vším všudy - na nohy to stříká od předního kola (pomohl by klín?), kolena jsou chráněna jen minimálně, prsty a ramena to samé, od nádrže to podtejká spodem pod bundu, tak snad právě hruď má relativní šanci být sušší. Ale co bych to byl za motorkáře, abych párkrát za rok pořádně nezmokl. Na pocit sucha a bezpečí jsou plechovky. Jsem vyšší postavy, tedy mohu mít mnohem bezprostřednější kontakt s prostředím. A to je super!

Spotřeba:

Houpe se jako na horské dráze. Čistě podle stylu jízdy, citlivosti v pravé ruce a záteže se pohybuje od 2,8 l/100 km (80 km/h sólo, na 6-ku) po 7 l/100 km (170 km/h). Ve dvou v Alpách s plnou bagáží 130 litrů se jezdilo s průměrnou spotřebou 4 l/100 km!

Údržba a servis:

Tak tahle motorka toho moc nepotřebuje. Ale jenom benzin a olej to taky není.

Pneu vzadu 10-15 tis. km podle zátěže a teploty, v předu déle (jezdím na continentalech). Zvolil jsem si kompromis mezi lepivkami a drapáky.

Olej + filtr: 5-7 tis. km (požívám minerální motul)

Svíčky+vzduchový filtr: 20 tis. km

Řetězová sada: při dobré péči o řetěz 15-20 tis. km

Jednou za uherák rozvodový řetěz. Při 75 000 km uvažuju o výměně primárního řetězu, ale jsou takoví, kteří to neřeší ani při 200 tis.km.

K tomu za rok minimálně jeden až dva mazače a čističe řetězu (používám opět motul), taky se vyplatí promazávat bowdeny co rok, a třmeny měděnou pastou. Brzdové hadice by se asi taky měly měnit, mám furt ty původní a netřeba pancéřek. Žárovku H4 vpředu jsem měnil jen jednou. Zato blikač vpředu už vícekrát. Jednou jsem motku položil při roztlačování (baterka byla v pr...), jednou jsem ji neudržel při stání - šla do náklonu se spolujezdcem a jednou mi ji položil při otáčení na polňačce kamarád (to je ten rejd, o kterým jsem psal výše). A dycky to odnesl přední blikač.

Jak se XJ chová po 75 000 km:

Mechanika motoru je trošilinku hlučnější, to jo. Taky volnoběh už není úplně stabilní navzdory tomu, že tlaky ve všech válcích jsou naprosto v normě! Olej to trošilinku papinká (nevím, jak to výstižněji popsat) akorát při extrémní zátěži (170-190km/h anebo ve dvou a stoupání na Stelvio). Řadit jde furt dobře, ale občas se stane, že zařadím falešný neutrál. To se mi ale stane před výměnou oleje. A to je vše, vážení přátelé. Na týhle motorce nepozoruju nic, co by mě ani po 10 letech provozu mělo děsit, vyvádět z míry a přivádět k rozhodnutí prodeje. XJ je zkrátka nezmar, legenda. A nejsem si tak úplně jist tím, že omilostním technologický pokrok novejch motorek takovouhle porcí kvality - ve smyslu trvanlivosti mého starého dobrého XJ. Tahle "rejže" se v "ladičkárně" prostě povedla.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
FZR600R
FZR600R napsal 26.03.23 v 20:29 10b.

Wrath
Wrath napsal 16.10.14 v 21:01

Jo. Takhle nějak to je. Prostě to furt jezdí a příslušnejma dírama se tam leje buď benzín nebo olej. Nic jinýho to nechce.

PetrER
PetrER napsal 06.05.12 v 14:11

Přesně tohle bych napsal o te své. Akorat ta spotreba pod 4 litry, to by mi musel někdo táhnout. Jezdim tak od 4,5. Super popis

svajne
svajne napsal 27.12.11 v 19:57

Cmelak007
Cmelak007 napsal 21.04.10 v 14:09

Pěkný cestovatelský kousek! Prodloužení zrcátek vřele doporučuji.

Více komentářů



TOPlist