Výměna řetězové sady byla nevyhnutelná. Především ještě původní duralová rozeta byla po 30ti tisící km už v dosti nepěkném stavu. Už někdy loni se na ní ulomil jeden zub, pak dlouho nic, až asi při posledních 400km to začalo rázem lítat. Z původních 50ti zubů tak zbylo jen 28 . Pastorek byl na tom o něco lépe, asi jen díky tomu, že měl najeto zhruba o 6000km méně. Původní 15ti-zobový jsem totiž druhou sezónu nahradil za 16ti-zubový , původem určený na nějakou Jawu nebo ČZ, zakoupený v mototechně. Řetěz EK 428H byl možná nejzachovalejší, protože byl už druhý v řadě (při 20000km jsem ho měnil za nový )
Nyní jsem místo originální řetězové sady zvolil trochu alternativní řešení. Kamarád 125Marek dělal před časem objednávku ve firmě Contra, tak jsem toho využil a nechal si tam koupit:
- řetěz ČZ 428 O-ring 130 čl. + spojka - 1476 Kč
- rozeta JTR 1134.48 - 498 Kč
- pastorek JTF 259.15 - 107 Kč
Řetěz jsem za pomoci brusky, dulčíku a kladiva zkrátil na 128 článků. Rozeta pasovala jako ulitá, jen váha je 3x větší než dříve (JTF - 875g, originál duralová 280g). Šrouby jsem pořádně dotáhl a pro jistotu ještě kápl pod závit lepidlo. Pastorek JTF jsem nakonec nepoužil, neboť nebyla k sehnání odpovídající pojistná podložka a ta blaťácká má jiný průměr a rozteč děr pro šrouby (musela aby se upravit). Navíc je JTFko i trochu volnější na hřídeli, což se mi nelíbilo. Dočasně jsem tedy použil původní lehce jetý pastorek. Aby ale bylo vše fungl jak se patří, tak jsem později při příležitosti nákupu nějakých dílů z Blanska raději pořídil:
- pastorek Blata 15 zubů + zajištovací podložka - 700 kč
- pro úplnost: originál rozeta by vyšla zhruba na 710Kč a origo netěsněný řetěz EK 428H cca 600 Kč)
Experimentálně jsme k novému pastorku ještě s tátou na soustruhu ze starého sjetého kolečka vyrobili jakýsi vodící kroužek. Soustružnický nůž sice ze začátku ubýval rychleji než tvrdé kolečko, tak musela přijít na řadu bruska, ale povedlo se . Vyrobený kroužek by měl trochu omezit boční vůli pastorku na hřídeli. Ta vůle, která je typická u tohoto "japonského" způsobu upevnění se nám totiž vůbec nelíbí . Kvůli této úpravě jsem musel malinko vypodložit kryt pastorku, aby o něj neškrtaly šrouby, ale to byla otázka chvilky hraní s kouskem plastu a nůžkami .
Po zhruba 3500 kilometrech se zdá, že tahle řetězová sada by mohla mít slušnou výdrž. Dopínal jsem zatím jednou. Mažu tradičně olejem a čištění má na starosti dešť, tráva a potoky . Převod 15:48 zubů mi také povětšinou vyhovuje (doposud 16:50 a originál je 15:50). Prostě panuje spokojenost .
-
Nová řetězová sada
-
porovnání opotřebení s novou originální rozetou
-
porovnání opotřebení pastorků
-
rozety: Origo opotřebovaná, JTF a Origo nová
-
kolo připravené na montáž nové rozety
-
příprava na montáž rozety
-
porovnání opotřebovaného netěsněného a nového těsněného řet
-
zkrácení nového řetězu
-
promazání a montáž rychlospojky
-
namontovaná sada
-
výrova vodícího kroužku ze starého pastorku
-
zhotovený vodící kroužek
-
fungl nový pastorek, pojistná podložka a zhotovený kroužek
-
namontovaný pastorek s vodícím kroužkem
-
podložka pod kryt pastorku
-
Nová řetězová sada
To vydrží snad i jaderný výbuch