Adventura pro zejména silniční cestování. Projede (ne)zpevněnými plochami, ale ne těžkým terénem, pokud nevyměníte pneumatiky.
Motorka koupena od FIRMA:Kmoto (Vlašim)
Výška jezdce: 185 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Harley Davidson Pan America 1250: Usoudil jsem, že je na mne moc velká, nechtěl jsem tak velkou motorku
BMW R 850 GS: KTM mi přišlo mnohem zábavnější
Suzuki DL 1050 V-Strom : KTM mi přišla přitažlivější, modernější
Triumph Tiger 800 XR: Pokukoval jsem po Triumphu (XR, XC...), ale nedoporučovali mi místní servis/prodej a na motorce jsem neviděl nic tak extra oproti KTM, co by mě zviklalo to risknout
První dojmy - První dojmy? Nadšení, radost, spokojenost s výběrem. Motorka byla překvapivě ovladatelná, s ohledem na to, že jsem KTM měl i předtím, ovládání bylo zcela bez problémů. Sezení supr, první dojmy pouze pozitivní.
Motorku bych doporučil pro - Pokud chcete středně velkou motorku na pohodlné a svižné silniční cestování, ovladatelnou a s extravagantní vzhledem, můžu KTM 890 Adventure jen doporučit.
Doplňky na motorce - Packety - tempomat, kontrola trakce, quickshifter.
Remus koncovka výfuku.
SW motech brašna na zadní sedlo.
Recenze
KTM 890 Adventure jsem si vybral, protože jsem zjistil, že hodně cestuji na delší trasy a předchozí motorka na to nebyla úplně stavěná. Taky jsem zjistil, že se často ocitnu mimo asfalt. Ne v bahně na vrcholu kopce na Aljašce nebo v poušti v Chile, ale v českém polně cestovním terénu. Takže jsem chtěl cesťák se zaměřením na silnice ale funkční v nezpevněném terénu. Zejména potom, co jsem si vyzkoušel starou 1150 GS jsem kouzlu adventur propadl naplno.
Motorka má krásný motor - pružný, řízný, silný. Táhne a táhne. I z nízkých otáček se dokáže dostat a krouťák ji nechybí nikde. Dva lidi na motorce? Žádný problém. Teda vážím cca 85 kg a baťůžek asi 55.
Geometrie je suprová, těžiště nízko - motorka se snadno ovládá a otáčí, ve stoje nebo v sedě jede kam jí nasměruju.
Pneumatiky jsou silniční se zvýšenou odolností v terénu (kvůli proražení). Na silnici bezvadné, drží v suchu, mokru a ve všem mezi tím. Mimo terén - no dokud se jede po zpevněném povrchu, jde to. Mimo je to horší, protože pneu nemají "drápy" a tím pádem grip. Mokrá tráva ve svahu? Budete klouzat. Bahínko v ďolíku? Hodně štěstí, pokud zapadnete.
Čelní štítek - tak akorát pro člověka do 180 cm. Mých 5 cm navíc znamená, že vzduch jde na čelo helmy.
S 185 cm dosáhnu celým chodidlem na zem, vlastně dosáhnu oběma chodidly na zem.
ABS funguje perfektně, kontrola trakce taky, jízdní módy taky, elektronika je úžasná. Kontrola trakce funguje skvěle, ABS je citlivé a nepřekvapí. Quickshifter řadí bez problémů, ale nemám zkušenosti s jinými, těžko proto porovnávat.
Pocit z brždění je trochu gumovější kvůli vysoké přední vidli, která vstřebá plno energie, ale motorka brzdí. Nezkoušel jsem na okruhu, nevím, jak je to s dlouhodobou silnou zátěží. Pro svižnější jízdu naprosto bez problémů.
Posed: sedlo je pohodlné, nezaznamenal jsem problém. Pokud budete hodně stát a bude vedro, bude Vás motorka hřát v intimních partiích. Poloha posedu - to záleží - můžu sedět vzpřímeně a na pohodu si křižovat krajinou. Ale mnohem častěji se přistihnu, že jsem přikrčený dopředu a využívám sílu motorky ve sportovnějším způsobu jízdy.
Neměnil bych.
Edit po 7000km: Dokoupil jsem quickshifter a všechny packety (tempomat, měnitelná kontrola trakce a rallye mody...) a pořídil jsem koncovku REMUS nabízenou přímo oficiálně přes KTM.
Quickshifter pracuje velmi dobře - byly situace, kdy jsem cítil určité zaváhání a při řazení z 4 na 5 se v určitých otáčkách, otočení plynu a rychlosti (okolo 105 kmh) stalo, že quickshifter vyhodil spojku, ale nepřeřadil nahoru a po chvilce maxrev se vrátil na 4. Přitlačil jsem páku řazení dolu (10ka klíč, 38 sekund práce včetně uklizení klíče) a vše je bez problémů.
Po 7000km nemám žádný problém s pohodlím. Cesty okolo 200km na jeden zátah bez problémů a bez bolestí zad, kolen, krku. Dokud se člověk nezačne krčit a kroutit do nepřirozených poloh, vše je ok.
Při kratších cestách se rád položím dopředu, víc na přední kolo a jedu "závodněji", necítím se vůbec nepřirozeně, naopak, je zajímavý, jak se dá na tuhle motorku tlačit.
Tempomat bez jakýchkoliv problémů udržuje rychlost do kopce z kopce a i po rovině (překvápko).
Pneumatiky - tady je to těžší. Z továrny přišla obutá na AVON Trailrider - po 7.800 km mi zbývá zadní vzorek v hloubce asi 2mm (nepoužitá má 8mm) a zadní pneu je slušně "srovnaná" na středu. To nepovažuju za nic skvělého. Pneumatiky jsou skvělé na silnici, suché i mokré, nikdy jsem na silnici neměl problém, kdy bych měl pocit, že pneumatiky jsou slabým prvkem nebo původcem problému. V terénu jsou k ničemu, pokud sjedete z lesní/polní cesty nebo jiného relativně pevného a stabilního povrchu. Zejména pokud chcete zatáčet na mokrém nestabilním povrchu (mokrá tráva, bahno) klouže do boku - vzorek nemá nic, o co by se pneumatiky opřely při pohybu do strany. Pokud budete respektovat tuhle vlastnost jde o slušné pneu na silnici, které obstojí v lehkém terénu. Pro rok 2022 vyzkouším Conti Trail Attack 3 nebo Pirelli Scorpion Trail 2. Pro jízdu mimo asfalt doporučuji přepnout do mód Offroad (Rallye).
REMUS koncovka - je krásná, zní dobře (nevyndám NB) a je krásná. Asi přidala i trochu výkonu, ale upřímně, nejsem takový borec abych to poznal. Hlavně je taaak krásná.
Motor... ó motor. To je taková pohoda. Má sílu všude, chce dopředu, chce nahoru, nechce přestat, nemůže zklamat.
První servisní - bez problémů, další dvě návštěvy servisu byly za účelem dodání příplatkových paketů a koncovky, s motorkou nebyl žádný problém.
Aplikace KTM spojí telefon s motorkou a za příplatek Vám na přední displej promítá pokyny navigace z telefonu. Tzn. v telefonu v mapách zadáte cíl a trasu, na předním displeji motorky vidíte pokyny. Pohoda, funkční. Stojí to za těch pár EURO když můžete mít telefon v držáku na řidítkách? Odpovězte si sami.
Odpružení - přitvrdil jsem zadní oproti továrnímu nastavení (3 kliky od horního maxima). Mám 85 kg, žádný baťůžek, většinou věci do 10kg v sedlové brašně. Motorka sedí perfektně, nevidím problém. Přední vidle je bez nastavení ale taky bez problémů - necítil jsem nic, co by ukazovalo na nestabilitu, vlnění, nedostatek adheze. Člověk prostě musí počítat s tím, že má 21 kolo a vysoký přední zdvih a před zatáčkou si přední vidli zatížit a pak projedete zatáčkou jako bůh i ve slušné rychlosti bez ohledu na hady na asfaltu).
Manévry v malé rychlosti: motorka je supr ovladatelná, nemám problém ve vyklánění do zatáčky i ze zatáčky, stát ve stupačkách se taky dá bez jakéhokoliv problému. Spojka je snadno ovladatelná, plyn je díky elektronickému ovládání čitelný a přesný.
ABS a kontrola trakce - tohle je naprosto famózní. Cítíte velmi jemné zásahy systému až tam, kde sami cítíte, že by mohl být problém. Smekám, protože tohle se moc povedlo. A potom vjedete do terénu, povypínáte nebo nastavíte vlastní Rallye mod a všechno se to omezí nebo vypne, protáčíte zadní kolo na lesní cestě v zatáčce, zablokujete zadní kolo při brždění ve svahu... bomba. Zpátky na silnici? Klik, klik klik a jste v módu street s ABS (nebo bez) a hurá domu.
V létě při delším stání cítíte teplo od motoru směrem k intimním oblastem. Ale zažil jsem i horší přívaly tepla na jiných motorkách, takže bych řekl, že je to tak v průměru.
Koupil bych znovu? Rozhodně ano.
Edit duben 2022:
motorka po zimě chytla po prvním nastartování. Doplněn olej bo nějak podezřele zmizel.
Nainstaloval jsem chrániče zapalování a spojky , a nainstaloval krytky přední nádržky brzdové kapaliny a zadní nádržky brzdové kapaliny.
Nastal problém s krytkou přední nádržky brzdové kapaliny, protože po její instalaci unikala kapalina po všech stranách nádržky. Vrátil jsem tedy původní originální a vše se vrátilo k normálu. CNC nádržku jsem reklamoval, uvidíme, co bude.
Koupené chrániče jsou spíše dizajnovka, neumím si představit, co by se muselo stát, abych trefil zrovna tuhle část motorky, ale mě se líbí. Musím říct, že palivová nádrž a její kryty chrání motorku při pádu opravdu dobře. Dvakrát jsem motorku položil když mi došla trakce při jízdě v terénu a motorka zastavila ve svahu a padla na bok. Jednou při tréninku manévrů při pomalé jízdě upadla taky, sice asi ve třech kilometrech za hodinu, ale kryt chytil všechno, na nádrži nebo jinde ani škrábnutí. Zdá se, že pokud nebudu pokládat motorku ve vyšších rychlostech, kryt nádrže a potom nádrž chytí všechno poškození.
Taky jsem obul ContiTrail Attack 3 namísto původních AVONů. Conti je na silnici mnohem svižnější při naklánění nebo překlápění. Až mě to vyděsilo, jak rychle se motorka skládá do zatáčky oproti AVONům. Pořád si nemůžu zvyknout na to, jak to jde snadno, až mě to trochu děsí. V terénu je to stejné, dokud je pod kolem pevný povrch a ne bláto, mokrá tráva, sníh, led, motorka má trakci a jede. Conti je docela tichá. Ne že by AVONy byly hlučné, to ne, ale ani Conti nedělá skoro žádný hluk.
Moc krásný enduro
Dobrá volba!
Krásná
Myslim že v dnešní době nejlepší volba!
Podobný příběh. Vlastnil jsem BMW R1200 GSA a teď jsem velmi spokojeným majitelem KTM 790 Adventure. Výkon mi při svižnější jízdě sólo nechybí, je zábava využívat celého otáčkového rozsahu. A při jízdě ve dvou a se zavazadly už mi nechybí vůbec, protože manželka má ráda klidnou jízdu, takže přepínání na Rain a užívám si kochačku. Mimo silnici mám s KTM díky zpětné vazbě od podvozku, větším kolům, nižší hmotnosti a umístění těžiště daleko větší jistotu a troufnu si projet horšími místy než na GSA.