Tak chrchlák má najeto zas o něco navíc...
1. Motor
Pořád platí, že mu není co vytknout. Spolehlivost 100%, výkon na 50tku obdivuhodný, startér funguje, v případě potřeby nožní startér také funguje na první dobrou, zvuk je fakt cool, spotřeba nějakých 2 až 2,2l/100 km.
- Motorový olej
V předchozích zkušenostech jsem psal, že spojka se po delší jízdě jakoby "unavuje". Přičítal jsem to oleji Denicol Biker 10W40. Asi na tom něco bude, protože teď tam mám Millers Oils ZFS 10W40 a po 1000km mi to subjektivně připadá o něco lepší. Každopádně se zde na spojce dost silně projevuje (ne)kvalitní motorový olej, takže paradoxně nejlacinější chrchla co existuje, ale olej vyžaduje skutečně kvalitní a drahý.
2. Rám & podvozek
Konečně jsem vyřešil "lupání" v krku řízení. Nakonec to nebylo ložisko krku, ale uvolněný levý přední tlumič v horním uložení. Je asi o milimetr delší, než by měl být a tak jej uzávěrový šroub nedokáže spolehlivě přitáhnout k brejlím. Stačilo dát jednu šikovnou podložku a je po problému.
Zrovna tak se mi podařilo vyřešit problém zadních tlumičů. Po změně předpětí pružin na 3/5 se jednak výrazně zlepšilo tlumení a za druhé motorka přestala tak děsně vrzat.
Další problém co mě občas trápil bylo, že sem tam upadla guma pravé stupačky. Stupačku jsem odmastil, do gumy natlačil lepidlo z tavné pistole a nasadil z5, tak snad už to přestane zlobit.
Celkově se mi zdá, že se mi jakž takž podařilo vychytat největší chyby podvozku a teď to +/- nějak funguje.
3. Elektrika & žárovky & blinkry
Konečně jsem se dostal k tomu, abych normálně pomocí drátu na kostru uzemnil zadní blinkry, protože to co Číňani vymysleli je fakt o hubu a často se stávalo, že zadní blinkr bez mého vědomí neblikal - což při odbočování vlevo může být dost nebezpečné z hlediska aut dojíždějících zezadu. Jako zemnící bod posloužil šroub držící zadní blatník na rámu, který byl nahrazen delším nerezovým. Teď už to snad bude fungovat spolehlivě.
K blinkrům ještě zvažuji dodělat akustickou výstrahu zapnutých blinkrů - sice je to trapné, ale už se mi mockrát stalo, že jsem jel městem se zapnutým blinkrem, což také není nic moc a kontrolky, hlavně na slunku, nejdou vůbec vidět.
Žárovky. Zadní dvouvláknová žárovka 21/5W / 12V BAY15d lze sehnat snadno, stejně jako do blinkrů 10W/12V. Problém nastává až u hlavní žárovky 35/35W 12V P15d. Tu jsem nesehnal v Olomouci absolutně nikde a jediné místo, kde je snad skladem je e-shop motscoot, kde za ni ti zmrdi chtějí 126 Kč (+ beztak kilo poštovné). Vážení, to si strčte do špic, když jsem nakonec na aliexpressu sehnal 4 kusy za 5$ včetně poštovného - prostě klasika, český překupníček neví, co by za to chtěl - marže 100% ? Ne, 200%... narazíme 550%, protože musíme držet jako tu záruku, hele a sklad a účetní a ...
Navíc ani konstrukce patice a žárovky jako takové nezaručuje beproblémový provoz. Proud, který teče do vlákna je cca. 3A, které se musí přenést přes jednoduchý přítlačný kontakt patice, takže po čase to vlivem vibrací vyjiskří, zoxiduje a přestane svítit. Stačí to sice jen rozebrat, začistit a jede se dál, ale proč tam nemohla být žárovka s nožovou paticí ? (odpovím si sám: bo přítlačná je o 20 korun levnější ) - opět námět na úpravu, která reálně motorku vylepší. Navíc se zde projeví zajímavý efekt, že v momentě kdy praskne přední žárovka, zvýší se napětí v síti na nějakých 15V - následně praskne i zadní žárovka a ve finále Vám vyvře baterka. Kdo nemá voltmetr, tak má smůlu - a to celé je způsobeno primárně nevhodnou (lacinou) paticí hlavní žárovky předního světlometu.
Zde mě opět zachránil voltmetr, díky kterému jsem poznal, že nesvítím a taky že baterka dostává na prdel - hned doma jsem tak opravil kontakt světla, zkontroloval baterku a doplnil destilovanou vodu - problém vyřešen a situace zachráněna.
Zde se dostávám k obecnému problému nečitelnosti kontrolek a nakonec i displaye na slunku, díky čemuž můžete ujet i desítky kilometrů aniž si všimnete, že je v elektrice něco špatně - zhotovil jsem si takový primitivní "kšilt" z pozinkového plechu a jen ho tam tak připlácl přes oboustrannou lepící pásku a lepidlo. Jsem zvědav jak se osvědčí. Buď to pak půjde snadno sundat dolů a nebo to potom natřu na černo a připevním nějakými šrouby, pokud se to osvědčí.
Celkové zhodnocení:
Motor je držák, tomu není co vytknout - podvozek a detaily elektroinstalace jsou bída, ale lze to doma nějak dodělat, aby to začalo fungovat, pokud ovšem máte vybavenou dílnu/garáž. I následný provoz motorky má svá specifika - já ji mám hlavně na ježdění do práce 15km po absolutní rovině na silnici III. třídy s minimem provozu + provinční město vzdálené asi 1km a nikde žádné kopce - to se pak dá na ni jezdit i s občasným hecem na výlet +/- 40 km. Pokud ale nejste mechanik-samouk-amatér s garáží a nebo nemáte kolem domu rovinu, tak motorka je naprosto nevhodná
Vlastník | Johny_Servis | |
---|---|---|
Vloženo | 3.11.2018 | |
Aktualizováno | 12.12.2023 | |
Zobrazeno | 2 137x |
Milan1963: Možná s kitem 72ccm to pak pojede i do kopců, ale pokud holka chce motorku pro denní praktické dojíždění, tak lepší službu udělá značkový (kildně ojetý) skůtr a pokud chce klasickou motorku jako koníčka, tak není lepší volby než třeba Yamaha YBR-125.
Tato "motorka" by ji totiž dokonale otrávila od dalšího ježdění - já ji toleruji v podstatě jen tak ze srandy a že si ji umím když tak celou opravit sám, takže to ani do peněz neleze
Dobrý popis. Jsem z Vysočiny, uvažoval jsem o ní pro dceru, ale je tady samý kopec a ty problémy...nechci. Ale - at' už ti bezproblémově jezdí.