Neb za těch několik málo let co vlastním řidičák na velké A jsem stihl zkusit už nemalé množství motocyklů (popravdě, ono to už začalo s A1kou), bylo mi zcela logicky umožněno svézt se i na motkách vybavených quickshifterem, nebo-li tzv. rychlořazením.
Systémem, který ať člověk chce nebo ne, posouvá jízdu a především zážitek z ní zase o notný kus dál. A je jedno zda jde o sypání kvaltů pod plynem vzhůru, nebo možná ještě efektnější podřazování s automatickými meziplyny.
V obou případech se jedná o věc značně zábavnou a už jen holý fakt ušetření práce se spojkou má něco do sebe.
Bylo tedy jen otázkou času, kdy i já začnu tenhle prvek výbavy na své motorce postrádat. Ano, teorii a zčásti i praxi řazení vzhůru beze spojky zmáknutou mám (pokud možno co nejvíc plynu, obrátky vyšší jak 5 tisíc a od 3ky nahoru to tam může začít padat), ale to přeci jen není úplně ono (a o té samé kratochvíli opačným směrem reálně ani neuvažuji). Proto mne vlastně jen tak bokem utroušená zmínka v dílně kam s Edou občasně zavítám, znějící zhruba jako: "Za chvíli budeme umět i na tohle dodělat qiuckshifter", vcelku hluboce zasáhla. A hned vzápětí mne zasáhla i cifra účtovaná za tento případný úkon. 15k za jednostranný, cca. o další 3k více za "plnotučný", tj. oboustraný.
A za to by již byl například konečně řádný šusplech pod motor, na zakázku udělané sedlo a možná i přídavná světla dohromady. A teď babo raď...
Vlastník | tudydudy | |
---|---|---|
Vloženo | 8.3.2018 | |
Aktualizováno | 8.6.2021 | |
Zobrazeno | 7 015x |
Ahoj, pokud mohu přidat svůj skromný názor na QS, po tom, co jsem ho jezdil na několika nových motorkách, rozhodně se tahle vychytávka užije při sportovnější jízdě. Při prudším brždění v nájezdu do zatáčky jen kopeš kvalty dolů a nestaráš se o práci se spojkou, což umožní soustředit se na ostatní věci. Řazení nahoru je samozřejmě pak také pohodlnější, ale samotná rychlost přeřazení není zase až o tolik vyšší, jako když umíš hladce zařadit bez spojky. Hodně záleží na tom, jak je QS odladěný (rozumněj - na jakou dobu vypne zapalování, případně kolik plynu sám přidá při podřazování). Kdy mi QS úplně nevyhovoval, bylo při běžném ježdění ve výletním/kochacím tempu, kdy bych si místo umělé přidání plynu při podžazování raději sám vrknul plynem pro hladší podřazení. Hodně tedy záleží na stylu jízdy a byť je dobře odladěný QS obecně super věc, právě při vlažnějším tempu mi byl občas spíš na obtíž - napříkald, když při nižších otáčkách chceš zařadit vyšší kvalt a ze zvyku ubereš plyn, v takovém okamžitu přestává QS být platný. Otravné může být i občasné nechtěné drcnutí do řadící páky botou, kdy se sepne senzor a na chvilku se vypne zápalko.... tož jsem se rozepsal, ale měl bys to vědět a zvážit.
1 reakce
Ahoj, díky za komentář. Je to jak píšeš. Při ostřejší jízdě skvělý pomocník, při kochání už zas tolik ne. Zkoušel jsem převážně na strojích s modrobílou vrtulí ve znaku a byť zrovna u nich je tento systém snad jeden z nejdokonalejších, i tam se to s člověkem (zvlášť s člověkem ne zcela znalým) občasné hádalo a úplně dobrý pocit z toho vážně nebyl. Ona představa přiletět do svého oblíbeného vinglu, jen to tam skopat dolů a za doprovodu práskání výfuku při výjezdu zase zmizet je lákavá, ale asi si nechám zajít chuť.