BMW R 1100 RT (1998)

Vloženo 13.5.2015
Aktualizováno 24.5.2015

Výlet na pohodu

Vloženo: 10.09.2018, Uskutečněno: 09.09.2018, Stav tachometru: 247 km, Zhlédnuto: 20x

Pomalu se nám blíží závěr sezóny a tak protože na neděli bylo hlášeno hezké počasí podnikneme zase malý výlet po památkách. Tentokrát padla volba na zámeček Krásný dvůr u Podbořan na Žatecku.
Ráno ,no ráno,v 10.30. nabírám baťoha doma a přes poloprázdnou Prahu jedem Blankou směr K.Vary. Dálnice je i přes uzavírku skoro volná a tak si v klidu dáváme kafe v N.Strašecí.Po kafi pokračujeme dál přes Krušovice na západ k Podbořanům. Trochu nás pozdrží semafor u uzavírky ale pak nás navigace svede mimo hlavní silnici na okresky. Ale není to na škodu,silnička mezi Dolní a Horní čímsi je opravená a totalně bez aut. Čili si můžeme užívat pohodové jízdy. Jen před Blšanama na nás vybafne autobus a je otázka kdo se víc lekne jestli já nebo autobusák….. Pak už jen odbočka z hlavní do Krásného Dvora a parkujeme na parkovišti u zámku.
Nejstarší písemná zmínka o Krásném Dvoře pochází již z roku 1295, kdy je připomínán Vilém z Krásného Dvora. V první čtvrtině 16. století se stal majitelem Krásného Dvora Václav Pětipeský z Chýš, který započal v místech dnešního zámku budovat tzv. Horní tvrz, kterou však nedostavěl. Jako jeden z hlavních viníků stavovského odboje proti Ferdinandu I. byl v roce 1547 popraven. Stavbu v podobě renesanční vily dokončil až její nový majitel Jan ml. Mašťovský z Kolovrat. Roku 1649 se koupí dostává Krásný Dvůr do majetku rodu Černínů, v jejichž držení zůstal až do roku 1945. Roku 1719, kdy se František Josef Černín rozhodl přebudovat vilu na zámek odpovídající soudobým nárokům na bydlení, sloužila vila jako sýpka a skladiště hospodářských potřeb. Projekt vypracoval pražský architekt František Maxmilián Kaňka, osobní stavitel Františka Josefa Černína. Hlavní práce na přestavbě zámku probíhaly v letech 1720 až 1724. Stavba byla zakomponována do okolní krajiny a stala se jejím středem, zbytky ze tří alejí, vějířovitě se rozbíhajících od vstupu do zámeckého čestného dvora, jsou patrné dodnes. Za okupace využívaly zámek nacistické úřady a chvíli sloužil také jako jedno z rekreačních sídel říšského ministra zahraničí Joachima von Ribbentropa. V květnu 1945 byl tehdejší německý válečný lazaret na zámku vystřídán štábem sovětských vojsk. Posléze byl objekt přidělen Ministerstvu zemědělství, které jej předalo dále do správy Národní kulturní komisi. V letech 1947 až 1951 byl na zámek svážen mobiliář z řady objektů, které neměly to štěstí a nebyly určeny ke kulturnímu využití. Jednalo se např. o zámky Červený Hrádek, Doupov, Chyše, Petrohrad, Nečtiny, Stekník, Valeč, ale i klášter v Oseku. V roce 2001 byly zámek i zámecký park prohlášeny Národní kulturní památkou.
V současné době je veřejnosti v rámci jedné prohlídkové trasy prezentováno 18 místností. Zámek postupně prochází rekonstrukcí. V letech 2004 až 2010 byly obnoveny střechy a krovy na hlavní zámecké budově, nyní se připravuje rekonstrukce střech vedlejších zámeckých křídel. Také se chystá oprava vstupních schodišť na severní a jižní straně zámku. Krásnému Dvoru je tedy postupně vracena jeho původní krása.
No toliko z historie,jen jsem byl potěšen že se nás na prohlídku sešlo osm a bez unuděných a otravných dětí,čili jsem si jí mohl náležitě vychutnat.
Usedáme na Hildu a jedeme dál. V Žatci marně hledáme v centru hospodu kde by se dalo najíst a tak končíme v pizzerii u nám.Svobody. Ouha čekáme na jídlo skoro ¾ hodiny. Obsluha nestíhá a kuchař asi taky ne,přesto že nás tady sedí pár. Čili sem určitě příště ne.
Po tomto „zážitku“ jedem po hlavní na louny,Slaný a Veltrusy. Na silnici Mělník Slaný je zase kopáno,no koleje co tam byly loni už asi byly životu nebezpečné i pro kamiony ale nechápu proč je semafor co to pouští seřízen na asi 15 minut. Kolona za náma dosahovala snad do Saska….. Po kafi v N.Vsi jedeme aus Praha,dálnice se plní ale my to valíme po „staré“ a tak jsme celkem v poho. Vyhazuju baťoha doma a cestou do garáže mě ještě vyděsí Miss Hanoi v Pasátu co se věnuje Istagramu a ne řízení…. Prostě furt ve střehu…no a po parkingu zasloužené chlazené pivo…..