BMW R 1100 RT (1998)

Vlastník Marinemen
Vloženo 13.5.2015
Aktualizováno 24.5.2015

Na tomhle území vyrostly pevnosti...

Vloženo: 16.06.2018, Uskutečněno: 16.06.2018, Zhlédnuto: 18x

Inspirován nedělní návštěvou Terezína rozhodl jsem se omrknout co by fanda vojenské historie taky nějaké to naše slavné pohraniční opevnění. Pravda někdy před 14 lety jsem navštívil Dobrošov(a ještě navštívím) ale pro tentokrát padla volba na pevnost,resp dělostřelecký srub Stachelberg.
Bohužel sobotu mě zkazily pracovní povinnosti a tak jsme místo v 8.00 jak jsem chtěl vyrážím až v 10.30. No co se dá dělat,beru za vděk dálnicí na Ml.Boleslav a vcelku plynule fičím směr Jičín. Kousek za Bolkou zdravím v duchu zámek Humprecht u Sobotky a tentokrát pokračujeme dál na východ.Silnici na Jičín brázdí několik druhů řidičů,profící - co jakmile mě uvidí uhnou na stranu a já je raz dva předjedu, předjížděči – těm se zase zdá že jedu moc pomalu (110 – 120km/h) a musí mě za každou cenu „udělat“ a taky dodržovači co si to sypou 90 mimo obec a u značky na to „hamtnou“ aby proboha nejeli víc jak 50 km/h. Čili se po cestě rozhodně nenudím. U Jičína si dávám pauzu protože huba jde šejdrem po cigaretě a taky mám žízeň. Pokecám si se sympatickou dámskou osádkou jedné Octávie s kolama – dámy jedou na „dámskou cyklo jízdu“ a pokračujeme dál. Provoz se mírní a tak vcelku v pohodě projíždím N.Paku,Pilníkov a Trutnov. Tam to zblbnu a špatně odbočím a tak si dám pauzičku na parkovišti u „sociálně slabého“ paneláku. No naštěstí asi všichni vyspávají šichtu a tak odjíždím s Hildou v celku. Pokračuju směr Žacléř a tam narazím na další typ – zmatená slečna v super SUV (Volvo) - mimo obec jede 40,v obci taky, motá se zleva do prava,brzdí nesmyslně. Po mém zahoukání - málem jsem jí skončil v kufru – za to „vezme“ a obec neobec zmizí snad stovkou v dáli. No honit jí nebudu protože už je tady parkoviště u tvrze Stachelberg.
Stachelberg by po dokončení – v r.1941 – byla jednou z největších pevností. Tvoří jí několik objektů spojených 3,5 km podzemních chodeb. Dokončeny byly jen některé „řopíky“ a pěchotní srub TS-73 kde se nachází muzeum a velmi hezká expozice. Jinak byla stavba v r.1938 opuštěna a nedokončena.V součastnosti je celé okolí zalesněno ale i tak je patrná důmyslná výstavba srubů a bunkrů které se navzájem kryjí boční palbou . Na celkovém modelu je to vidět nejlépe. Bohužel prohlídka podzemí mě o chvíli utekla a další je až za 1 ½ hodiny a to zase nemohu čekat já. Čili jen procházím expozici a okukuji ostatní opevnění, nahlížím do „řopíku“ vyzbrojeného UKL 59 jako součást „železné opony“ . Při pohledu na monumentální systém si říkám jaká to byla chyba se v r.1938 nebránit. Myslím že by si na nás Adolf vylámal zuby a hezky bychom mu jeho wehrmacht pocuchali. No bohužel jako vždy tehdy o nás rozhodovali politici a budiž nám to dneska ponaučením…..
Po procházce si na parkovišti ve stínu lípy dávám svačinu a plánuju zpáteční trasu. Nakonec se rozhoduju pro variantu Dvůr Králové,Hradec a Chlumec n.Cidlinou. Jede se docela dobře,kousek od Jaroměře nakrmím Brunhildu a pokračuju dál na jih k Hradci. Pohledem vpravo zdravím v dálce Chlum kde za 14 dní budu zase dobývat rakouské dělostřelecké baterie….no a za týden zase bažantnici v České Skalici…Naštěstí cestou potkávám jen „profíky“ a tak v celku slušném čase najíždím na starou hradeckou. Ještě se zastavuju na obědovečeři v restauraci – jméno jsem zapomněl ,ale nacpal jsem se jak pytel…..Silnice je prázdná a tak si to za hudby do sluchátek štípu přes Chlumec až k Poděbradům. Tam najíždím na dálnici protože se mě nechce jet přes ty Dlouhé,Kostelní a jiné Lhoty. No a co by dup jsem na Jižní spojce a to už je kousek do domovské garáže. Parkuju Hildu a sebe,čeká nás oba očista . Hilda je zaflákaná od much,na zrcátku dokonce trůní vosa a v celku a já zase jsem zpocený a smrdím jak sokolská žíněnka.Čili oproti minulé sobotě kdy jsem byl mokrý až za ušima docela změna.
Škoda jen že zachovalé pevnosti jako Dobrošov,Bouda a Hanička jsou dost daleko od Prahy. Asi to bude chtít vícedenní výlet……ale ten mě čeká v červenci a to směrem na Slovensko.

Marinemen (3) napsal 10.09.2018 v 15:47

No otázka...neplést si Luftwaffe z r.1938 s Luftwaffe v r. 1943. V té době nemělo Německo dost strojů jako He 111 nebo Ju 87. Dalším faktorem byly v té době malé zásoby pum a benzinu. No a poslední faktor - počasí. V říjnu 1938 byly mlhy a deště a v tomto bombardovat bylo umění i pro pozdější USAF a RAF. Samozřejmě by Prahu a jiná města ničily kobercové nálety ale kam vedliy ony nálety na Hamburg,Stuggart a jiná města...výroba se přesunula jinam a obyvatelé se více zatvrdili
A navíc Spojenci měli leteckou převahu a mnohem vyspělejší techniku v r.1944 a i přes veškerou snahu byla Omaha jatka a na ostatních plážích to bylo jen tak tak...
Pořád musíš mít pěchotu co ti dobude terén a vyšťourá toho chlápka odnaproti z díry. A trefit pevnost Štukou - 7metrů zeminy a 3 metry železobetonu...to 50 kg puma neprorazí.
Čili to je na dlouhou diskusi s mnoha pro a proti ale asi i na jiné fórum...

majky72 (131) napsal 21.08.2018 v 15:16

No sice nie motorkarska debata ale pridam sa ...skusit ? Lenže ako kedže opevnenie Československa v tej dobe nebolo dokončene ani z polovice a chybala vyzbroj a hlavne vycničené posádky opevnení a ...a to "Áda" dobre vedel že sa vojna presuva z pozemnej na letecku a preto vo velkom vyzbrojoval Luftwaffe a tam by nam opevnenia boli na dve veci 😯

Marinemen (3) napsal 21.06.2018 v 20:24

No to je otázka. Bránit se či ne. Rozhodně bychom Ádu hezky pocuchali a možná by se i Francie vzchopila a pomohla. Anglie asi ne ta by tak půl roku stěhovala do Evropy vercajk na vaření čaje. Ale na příkladě třeba Norska nebo Polska vidíme že ty země ačkoliv válku prohráli si zachovaly národní hrdost. A ta nám bohužel dle mého názoru dneska trochu chybí. (nemyslím tím poslech "Ortelu" a debilní skinheads)
Ale toto není motorkářská debata.
Přeju mnoho úspěšných kilometrů

Hyacint (39) napsal 21.06.2018 v 12:44

Pěkný fotky, zajímavý výlet.

SlimM (48) napsal 18.06.2018 v 23:15

Moc hezký.

Mann (1514) napsal 17.06.2018 v 07:39

Pěkné fotky, text s vlastním názorem Taky se tam v letošním roce chystám Dobrošov ti s klidem můžu doporučit Měli jsme to zkusit? To je otázka, kterou si kladu pokaždé, co na nějakou pevnůstku narazím Osobně si myslím, že bychom za obranu vlasti krutě zaplatili životy našich předků a republika by z větší části ležela ve válečných troskách. Na oplátku bychom si více vážili "masarykovské repibliky" a zůstala by nám hrdost národa /alespoň doufám/. Válka by byla nepochybně významně kratší. Vlastně bychom to vybojovali za spojence, kteří se na nás v Mnichově vybodli. To ale není moc motorkářská debata třeba se někdy u nějaké tvrze potkáme Ať se daří

• Výlet na pohodu

Pomalu se nám blíží závěr sezóny a tak protože na neděli bylo hlášeno hezké počasí podnikneme zase malý výlet po památkách. Tentokrát padla volba na zámeček Krásný dvůr u Podbořan na Žatecku. Ráno ,no ráno,v 10.30. nab

Vloženo: 10.09.2018
    Uskutečněno: 09.09.2018
  • Do podzemí

Slovensko za mnou a všední dni přede mnou. No přece jenom mám trochu naježděno,byl jsem i na Keep respectu ale až dneska jsem si zase dal pořádnou jízdu. A po pravdě bylo to ode zdi ke zdi. Ale k věci. O Jihlavském podz

Vloženo: 11.08.2018
    Uskutečněno: 11.08.2018
  • Do nehezké historie

Poučen z předchozích nezdarů jsem sice nesestrojil elektrickou kytaru ale po „vodní „ sobotě jsem pečlivěji studoval v neděli za ranního kuropění servery o počasí. Napadli mě že jsem vlastně taky dloouho nebyl v Malé p