Nejmodernější a poslední (nejspíš už jednou pro vždy) generace týneckých třiapůlek.
První dojmy - Pod "moderním" kabátkem 640-ky se skrývá nefalšovaná technika let šedesátých, takže jízda na ní je takovou cestou zpátky v čase. Je třeba trochu přepnout mozek, netlačit na pilu, netahat moc za plyn (nemá to smysl, jediné co se dostaví, je zvýšená spotřeba) a pak si to jde i užít.
Motorku bych doporučil pro - Pro fandy značky.
Doplňky na motorce - vape - výborná věc a prakticky i nutnost
polovodičový přerušovač blinkrů z Felicie, takže frekvence blikání už neroste s otáčkami motoru :)
Recenze
Stroj jsem koupil čistě z nostalgie. Upřímně řečeno, racionální důvody pro koupi Jawy 350 se už dnes jen těžko najdou. Nejvíc se mi sice líbí poslední ročníky modelu 634, ale na tu jsem nějak nemoh narazit, tak jsem vzal 640.
Motor je na dnešní poměry vysloveně letargický, chabou dynamiku pak správně "podpoří" jen čtyřstupňová převodovka.
Přední kotoučová brzda sice předatavuje v porovnání se staršími modely krok vpřed, ale účinkem se s moderními stroji samozřejmě srovnávat nemůže.
Zásadní error podvozku představuje nedostatečně tuhá kyvná vidlice, která se v zatáčkách ráda rozvlní. Na druhou stranu, dá se naučit tento jev ignorovat :)
Ovladatelnost je fajn, i když taková MZ 251 je ještě větší mazel.
Spolujezdec se má v porovnání se Sportsterem (moje druhá motorka) přímo královsky.
Úložný prostor je sice meší, než na starších modelech, ale pořád větší než u většiny moderních naháčů. Neustále je ovšem ublemcaný od M2T, takže jeho použitelnost pro uložení jiných věcí je problematická.
Spotřeba mezi 4-4,5l mi přijde adekvátní.
Servis si musí jezdec dnes provádět prakticky všechen sám. Výhodou je, že snad kromě repase kliky jdou veškeré opravy provést v garáži se základním nářadím a pár jednoduchými přípravky. Nevýhodou je, že kvalitní náhradní díly se dost těžko schání. Oproti soudobým strojům si je taky třeba zvyknout na fakt, že ať děláte co děláte, tak mezi motorem a zadním kolem je stroj neustále pokryt jemným olejovým filmem - je třeba přestat v tomhle oleji vidět nečistotu a začít ho brát jako důmyslný konzervační prvek a hned se s tím dá líp žít :)
Nejlíp se motorka cítí na okreskách při volném výletním tempu. Ideální rychlost je do 80 km/h, pak už nastupují vibrace. Výborné je, že měkké odpružení a rám naprosto famózním způsobem žehlí nerovnosti našich silnic. Při výletu do terénu se pak ve stroji probudí geny od bratříčků z legendárních šestidenních. Samozřejmě, nejedná se o žádné Ténéré, ale projet se dá opravdu lecos a člověk se u toho nestresuje. Jediné, co opravdu vadí je, že při jízdě ve stupačkách se blbě řadí. Takže zaklapnout dvojku, stoupnout a šinout si to vpřed pohodovou třicítkou. (edit 2018 - naučil jsem se řadit ve stoje, tak se občas na polňačkách rozvášnim až k pro stroj nepřiliš pohodové padesátce :)
Ohledně cestování razím názor, že neexistují motorky vhodné/nevhodné na cestování, ale jen vhodní/nevhodní jezdci.
Jawa prostě pro některé z nás zůstane srdcovou záležitostí !
Mel jsem to stesti se jednoho vyletu ucastnit a musim rict ze s Jawou to bylo proste s Jawou... nejlepsi??? jak je na tom babicka? Uz ma zase rovnej ram?
Kdo po ní jako kluk toužil a potom na ní začínal a neměl obě ruce levé, tak se mu Jawa zaryla hluboko pod kůži. Dnes se k ní rád vrací, jako ke své druhé motorce.
Jiný velkoobjemový dvoutak k mání vpodstatě není. Třindy začaly opět zaplavovat naše cesty modrým dýmem.
měl jsem úplně stejnou a na ní jsem jel první "expedici " Praha-Krakov a kdyby mi neodešlo na cestě zpět těsnění pod hlavou, 3 km od domova,. tak bez závad . Ale dojel jsem na 1 válec.( oprava trvala asi 15 min)...ať to jezdí