PROFIL MOTORKY

Jawa 350/640 (2015)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník HarryVentil
Vloženo 15.3.2016
Aktualizováno 15.8.2016
Zobrazeno 12 247x
HODNOCENÍ PROFILU OD 89 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


JAWA - světově nejlepší dvoutakt. Zvláště ta 350/640 retro 634

Více fotografii

První dojmy - Nadšení, co nebere konce. Motorku bych doporučil pro: fanoušky značky a požitkáře toužící po technicky raritním a originálním motocyklu. Nic podobného totiž konkurence, ať západní či dokonce už ani východní, nenabízí.

Průměrná spotřeba - 5.1 l/100km

Recenze

Motorka koupena: Mates Moto Servis, který je pro Jawu ostatně tím, čím je AMG pro Mercedes a ALPINA pro BMW.

Důvod (pomineme-li fakt, že žádný rozumný pro koupi motorky není), proč jsem šel v patnáctém roce nového stolení do stejně nové Jawy 350/640 retro je při pohledu na nabídku ostatních strojů, byť z druhé ruky, asi stejný, jako když při výběru osobního auta upřednostníte před Passatem třeba Morgan Four Seater. Tedy duševní porucha.

Po technické stránce nemá valného smyslu zde dalece představovat tohoto dvoutaktního démona od Sázavy, který je odnepaměti nosným modelem Jawy, co, navíc všem moderním a módním trendům navzdory (lze-li za moderní trendy považovat 40 let staré západní články upozorňující na beznadějnou zastaralost třistapadesátky), vydržel ve výrobě až do dnešních dní. A určitě ještě několik generací v ní vydrží. Jawa evidentně navazuje na svůj reklamní slogan pro USA ze 60. let “Některé firmy vyrábějí motocykl pro sezonu či dvě – my vyrábíme motocykl pro generaci či dvě”, který nyní spíše zní “Některé firmy vyrábějí motocykl po sezonu či dvě – my vyrábíme motocykl po generaci či dvě – vlastně tři”.

Takže pouze pro připomenutí. Máme tu čest s motocyklem ze staré školy, kde je řadící páka skutečná PÁKA, jíž požadovaný rychlostní stupeň opravdu ŘADÍTE a jen podle jejího chodu navíc ti bystřejší brzy poznají, který z těch 4 kvaltů (pomiňme ty 2 neutrály) právě v rychlostní skříni našli. Předpokládám, že se jedná o odpověď Jawy na požadavky náročnějších jezdců vyžadujících na přístrojích kontrolku zařazené rychlosti, protože u Jawy hned víme, jaká prudkost tam právě skočila. Mluvíme-li o neutrálech, tak ten druhý mezi trojkou a čtverkou považuji za chytré řešení umožňující plynulé dojezdy z vysokých rychlostí (což je zde, uznávám, dost relativní veličina), které je rovněž dobře využitelné při sjezdech pro ochlazení předchozím strmým stoupáním přehřátého motoru. Tou dobou už ale na tom Grossglockneru dávno budete… Zvláštní kapitolou je řadící poloautomat, s nímž přehazujete kvalty bez nutnosti mačkat spojku a navíc víte, že kromě spousty legrace, kterou s ním zažijete na cestě, se z výletu navíc bezpečně vrátíte i s prasklým lankem spojky. Stejné je to s pákou zadní tradičně bubnové brzdy, na kterou se zde doopravdy šlape. Akceptujete-li tento fakt, není problém plynule dávkovat brzdný účinek až do zablokování zadního kola. Bavíme-li se o brzdách, tak skutečnou pochvalu si zaslouží přední kotoučová. Je citlivá, s plynulým nástupem a dostatečnou rezervou pro krizové situace.

Stejnou pochvalu si zaslouží přední čirý světlomet, jehož dálkové světlo prakticky mění noc v den a ještě u toho pěkně vypadá. Další silnou stránkou Jawy je pohodlné sedlo, které zůstává pohodlné i po více než dvou stech kilometrech v něm strávených. Posez na retru je příjemnější než na stylce, kde tvar sedla umožňuje tak nějak jen jednu polohu. Je však třeba dodat, že tu si většina jezdců chválí.

Obligatorní pochvala patří kardanu chudých, neboť kombinace sekundárního řetězu a jeho gumového krytu se stará o přenos síly stáda dvaceti tří posázavských plnokrevníků na asfalt. Navíc je řetěz účinně chráněn před nečistotami. Skutečnou technickou lahůdkou je však legendami (hlavně těmi o spolehlivosti…) proslulý systém oilmaster, který v závislosti na otáčkách motoru a poloze rukojeti plynu dávkuje dle doporučení prodejce Mogul TSF do sacího potrubí vždy v tom správném poměru. Kontrolka množství oleje v mazací soustavě a vlastně celý způsob instalace oilmasteru plně odpovídá evoluční teorii, které se držely generace konstruktérů třistapadesátky. Ti v jednom historickém okamžiku nahradili podsedlový kastlík nádržkou na mazivo, kterou propojili přes zakryté olejové čerpadlo jinak venkem vedenými hadičkami se sacím potrubím. Toto, řekněme elegantní řešení, více než plnohodnotně nahrazuje potřebu elektrické kontrolky hladiny oleje kontrolou optickou, přičemž díky okénku na olejové nádržce a průhledným hadičkám máte dostatek informací, jak o množství oleje, tak o tom, zda teče do motoru, nebo jezdci do bot. Vkrádá se kacířská myšlenka, proč výrobce nevyužil osvědčené metody pro vybavení motocyklu palivoměrem a neudělal zároveň i prosklenou nádrž.

K designu Jawy snad jen tolik, že naživo působí dospělým a robustním dojmem, který jí dodávají hlavně padací rámy a dlouhé zvednuté výfuky dominující bočnímu pohledu. Motorka působí uceleně a po vizuální stránce snese plně srovnání i s Triumph Bonneville. O jednoválcové Yamaze SR 400 s polovičním počtem válců, zato s více než dvojnásobnou cenovkou oproti Jawě ani nemluvě. Dobový dojem dodávají gumové zástěrky Jawa, novinka léta 2015, které jsem po dvou hodinách jízdy v dešti začal vynášet přímo do nebe. Pochvalu si zaslouží přístrojová deska; stroze přehledná a obsahující pouze skutečně potřebné ukazatele. Vysloveně pěkně zvolená je stylová grafika přístrojů v chromovaných rámečcích, které se navíc při jízdě ani nehnou (ne snad, že by neukazovaly; ukazují a dokonce vidíte i co). Pouze na volnoběh se ručička otáčkoměru nervózně chvěje. To proto, že Jawa už chce jet.

S Jawou 350 je to jako se ženou, všem se líbit nemusí, třebas je to kráska a individualistka, která umí být náladová a jako fortuna vrtkavá. Už jen startovací rituál je jemná hodinářská práce: pustit benzín, řadící páka „přes péro“ do startovací polohy, páčka sytiče na opravdovém karburátoru – žádné to atrapě (Triumph Bonneville s velkorysostí britského gentlemana promine), dvě tři prošlápnutí, spínací skříňka – kontakt a na první dobrou už zpívá své dva takty. Nicméně půjdete-li na ni moc rychle a něco z toho přeskočíte, bavit se s Vámi nebude. Pak už jen důrazné kovové cvaknutí při zařazení jedničky jako závěrečná třešnička na dortu. Slovy starýho inženýra Paroubka: „Pánové, kdo z vás to má?“.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Marty68
Marty68 napsal 14.08.20 v 13:48 10b.

parádní popis od srdce i fotky...

runda
runda napsal 19.03.19 v 11:18 10b.

Pěkná motorka i fotky na Zímarkách.

Johny_R
Johny_R napsal 07.08.18 v 08:22 10b.

Skvěle a výstižně napsáno, Tvůj popis se mě moc líbí.
Ať Jawka dělá radost a mnoho šťastných kilometrů.

mrm
mrm napsal 21.03.18 v 18:26 10b.

Krásná jako ta moje a skvělá recenze.

VIZE_CZ
VIZE_CZ napsal 09.01.18 v 15:09 10b.

Krásná motorka i popis!

Více komentářů



renocar_prosinec
Objednat reklamu
TOPlist