Logo Henderson Henderson
  • F

Informace o značce

Americká prémiová značka, vyrábějící výhradně řadové čtyřválcové motory. Existovala v letech 1911-1931.

Historie značky

Značku založili v michiganském Detroitu v roce 1911 bratři William G. a Thomas W. Hendersonovi a jejich záměrem bylo stavět luxusní čtyřválcové motocykly, takové jednostopé Cadillaky. Jelikož William je dodnes považován za jednoho z nejlepších motocyklových konstruktérů Ameriky z těchto raných let, docela se jim to dařilo. První model Henderson Four, jehož se vyrobilo 25 kusů, byl představen v roce 1912, měl motor o objemu 934 cm3, rozvod F a výkon 7 koní. S jeho vylepšenou verzí Model B Carl Stearns Clancy z New Yorku jako první člověk na dvou kolech objel svět (1912-1913). Za 10 měsíců urazil skoro 30 000 km a vzal to ze západu na východ přes Evropu, Afriku, Asii a USA. Zprávy ze své cesty posílal do týdeníku The Bicycling World and Motorcycle Review, přežil střelbu banditů v Alžíru i útok šakalů a říkal, že nejhorší cesty nebyly v Africe, nýbrž v USA nedaleko oregonského Portlandu. Tohle byl začátek rekordů s motocykly Henderson, 19letý Alan Bedell, „odvážný Kaliforňan“, v LA v roce 1917 ustavil nový rychlostní rekord při 24h jízdě (1847 km průměrnou rychlostí 77 km/h), později ten rok si připsal ještě nový rekord při přejezdu USA z Los Angeles do New Yorku (5274 km za sedm dní, 16 hodin a 15 minut). Rok 1917 byl vůbec úspěšný, Roy Artley přidal ještě rekord Three Flags Classic, když z kanadských hranic přejel do mexické Tijuany za tři dny a 25 minut. Tyhle rekordy byly samozřejmě jako živá voda pro prodeje Hendersonů Four, přestože byly dost drahé, ale zákazníci si rádi připlatili za kvalitu, což platilo i pro nový Model G. Ten měl olej v karteru jako auta a třístupňovou namísto dosavadní dvoustupňové převodovky. Bohužel bez záplavy levnějších jedno- a dvouválcových modelů, které by jim dělaly obrat, nebyli bratři Hendersonové schopni více investovat do vývoje svých luxusních čtyřválců, a tak v listopadu 1917 prodali svou podfinancovanou značku Ignazu Schwinnovi, majiteli Excelsioru, jenž přesunul výrobu Hendersonů do své továrny v Chicagu. Schwinn tou dobou vyvíjel svůj vlastní čtyřválcový Excelsior, ovšem koupě Hendersonu byla levnější a jednodušší cesta, jak udělat z Excelsioru prvního z Velké trojky (spolu s Indianem a Harley-Davidsonem), který nabídne čtyřválec. Bohužel pracovat pod Schwinnem bylo pro bratry Hendersonovy těžší, než se zpočátku zdálo, a tak v roce 1919 svou značku opustili. Tom se odstěhoval do Evropy, ale William si ve Filadelfii založil novou značku a začal dělat čtyřválce nazvané Ace, bohužel v roce 1922 zahynul po srážce s automobilem při testování vlastního stroje. Prvním modelem nové éry byl Henderson Model K, představený v roce 1920. Měl motor s rozvodem SV, který byl odolnější než předchozí F a motor s ním měl vyšší výkon, a hlavně šlo o první motocykl s tlakovým mazáním motoru a také se zpátečkou, připravenou pro případ montáže sajdkáru. Z dalších vychytávek zmiňme třeba ještě elektrické osvětlení nebo plně zakrytovaný sekundární řetěz. O dva roky později přišel ještě vylepšený Henderson De Luxe se silnějším motorem 1300 cm3 a brzdami, vznikla také těžší policejní verze, jež dokázala pokořit hranici 100 mph (160 km/h). To se samozřejmě nelíbilo Harley-Davidsonu, který policii dodával motocykly, a vyzval v dubnu 1922 Henderson na závod na Dundee Road (Chicago) sestávající z 12 rozjížděk. První vyhrál H-D V2, ale dalších 11 už čtyřválcové Hendersony, když pravidelně překonávaly rychlost 100 mil v hodině. Ovšem nový model nebyl jen rychlý, byl i velmi prestižní – měl ho Henry Ford, stejně jako budoucí prezident Indianu E. Paul DuPont. A samozřejmě také spolehlivý, o čemž svědčily další a další rychlostní a vytrvalostní rekordy. V roce 1929 Henderson přišel s modelem KJ Streamline, který letěl jako vítr, opět poctivých 100 mph. Motor se lépe chladil, překvapil však návrat k rozvodu F. Motocykl překypoval moderními řešeními, měl přední tlačenou vidlici a podsvícený tachometr integrovaný do nádrže. Tento model se vyráběl do roku 1931, kdy na Henderson tvrdě dopadla hospodářská krize a Ignaz Schwinn, tou dobou již více než 70letý, rozhodl, že raději bude vrážet peníze do svého bicyklového byznysu (ten naopak vzkvétal). V březnu na poradě vedení prý řekl slavné: „Hoši, dneska končíme,“ a bylo jak po Excelsioru, tak po Hendersonu.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist