renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/354 Kývačka (1955)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Lukino12
Vloženo 2.6.2013
Aktualizováno 4.1.2015
Zobrazeno 9 608x
HODNOCENÍ PROFILU OD 11 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8

Popis motorky


Motocykl i přes pár neodborných zásahů v motoru a podvozku na mě působí i nadále tím dojmem,že je to něco co moc dobře znám,prostě ta naše Czechoslovenskaja retro klasika.Prostě jednoduchost a nádherný vzhled dávají motocyklu velké +.

První dojmy - Chtěl jsem jí už od malička,co jsem ji u dědy v garáži spatřil.Přes pár kosmetických vad typu:pomačkané blatníky,ohnutý výfuk aj.drobné škrábance,na mě stále působila tím nablýskaným "New" dojmem.Samozřejmě,jak jsem začal demontovat,někdy jsem se opravdu nestačil divit,ale to k tomu asi patří,sice jsem chtěl letos vyjet,ale říkám si,že nevyjedu dřív,dokud nebude vše bezpečné a spolehlivé.

Motorku bych doporučil pro - Motocykl je nejvhodnější pro ty co nemají peníze na už tak předražené japonce a jejich náhradní díly.Taky pro ty co mají radost z okolí a co si ho chtěj taky trošku užít a ne být všude za 2 minuty.Je to hlavně o srdci,musíš se připravit i na to,že sem tam do toho budeš muset na cestách i někdy hrábnout,ale to není nic složitého.

Doplňky na motorce - Pár dílů nesedí s typem rámu a jsou to tyto:hrazdové řidítka,rychlopalné lanko a rukojet',bubnové brzdy,výfuky,plechy za vzduchovým filtrem,dočasně zrcátka a nesourodé zapalovací cívky...jo a ještě panelácké světlo:)

Recenze

Motocykl jsem si vybral prostě proto,že se mi vždycky líbil a ,že na kubatůře 350 nemám na silnicích vůbec nic naježděno a chci s ní sbírat nové zkušenosti a dobrodružství na cestách,přitom nyní sbírám spíše dobrodružství v dílně.Navíc se mi u ní líbí ten zvuk a pro dva+pav si myslím,že je to pro mě lepší volba než 250/353,ale je to spíš jen o tom co si kdo zvolí.353,to taky zvládá kvalitně a bez problémů.Ale já jsem chtěl prostě 354:)Je to kývačka 354/03 s třmenovým karburátorem a s drátěnkovým filtrem.Na štítku má vyražen rok výroby 1955,což dle komponentů co jsou tam ted' asi nebude pravda.Už jen to,že to nemá třeba půlbubny,nebo rybiny,ale to mi nijak nevadí,motocykl vypadá i přesto hezky.




















No co dál ještě asi napsat:?Tak začnu hezky od začátku,jak jsem k ní přišel.Byla,nebo spíše je od mého dědy dárek se zpětnou splatností,jak to chápat?Řekl mi,že mi ji prodá a peníze mu mám dát,až jí opravím a nebo až je bude nutně potřebovat.Řekl mi také,že ty peníze k těm opravám budu spíše potřebovat já,než on a to se nemýlil.Dal mi ji tímto způsobem na podzim 2012 a já si řek,že na jaře 2013 musím vyjet,takže to začlo prvně tím,že se musí sehnat papíry,udělat STK a přepis,neveděl jsem jak když za tyhle papíry chce dneska každý nehorázný ranec peněz.Ale co mi ještě kdysi děda daroval byly papíry na 250/559,po konzultaci s jedním kamarádem dlouholetým zkušeným Jawistou,mi sdělil možnosti kterýma to půjde přihlasit,samozřejmě,stálo to nějaký peníz,ale oproti 10 000ům co za to chtěji nějací blázni,ta částka byla hodně zanedbatelná.Takže mám 354 na 559 papírech.Ale co bylo ještě důležité,bylo zprovoznit 354,tak at' projde STK,takže začaly drobné opravy:seřízení brzd,spojky,která byla za těch pár let v garáži přilepená tak podobně na tom byla i nádrž zevnitř,oloupaná barva v ní a lehká rez,to samé co bylo v nádrži tak bylo i v karburátoru,






takže začlo velké proprachování a čištění,další věc co na tom byla špatně,bylo zrcátko,bylo rozbité,tak šlo dolů a koupil jsem komplet zrcátka na obě strany,

















to ale nebyla dobrá volba,protože to ted' vzhledem připomíná spíše Mickeyho Mouse než nabroušenou retro babičku,takže originál zrcátko půjde zanedlouho zpět,navíc chyběl klakson a kryt řetězu,ještě,že se dá doma stále něco najít,klakson jsem si pujčil z jiného motocyklu,než koupím nový a kryt na řetěz jsme našli na půdě,takže super.Ještě odzkoušet světla a ten klakson a můžeme vyrazit,jenže aby toho nebylo málo,na co jsem zase nepřišel.Po nastartování nejde ručka ampérmetru do plusu,takže motocykl nedobíjel a ještě k tomu motor příšerně zvonil.Děda však pravil,že to jsou věci co technikovi,nemusí třeba vůbec vadit a tak se jelo,směr STK.Pořešil jsem to později,stejně bych s motorkou která nedobíjí,daleko nedojel.Po úspěšném zvládnutí STK jsem zvolil elektronické relé dobíjení,měl jsem menší potíže při jeho zapojování,protože mi pořád a pořád nedobíjelo,nevěděl jsem proč...musí tam být zapojena bud' žárovka a nebo odpor,jinak se dobíjecí obvod nenabudí a nubude fungovat,to je to co jsem stále nedokázal pochopit,proč by tam měla být nějaká žárovka,když pro kontrolu dobíjení tam je přece ampérmetr.



























to víte,že do budoucna tam nacpu Vape zapalování.Elektrosvazky byly taky v ko stavu,










































takže ještě natáhnout novou elektriku.

















zde už je elektrika nová :)






















co bylo ještě potřeba udělat,když jsem zdemontoval dynamo,řetězové kolečko a komplet primární převod,bylo vyloupnout všechny gufera ke kterým jsem se jen dostal a nahradit je novými,myslím,že + ještě s tím tachometrovým to jsou stejně asi všechny:)takže zase o starost v budoucnu míííň:)nemám však k tomu konkrétní fotky,protože věčne ten mobil fotit nemůže a ani baterka to nevydrží,tak aspoň tahle...pohled na gufera za spínačkou







Další z těch mnoha úkonú,co je potřeba na téhle krasavici udělat je,ten příšerně zvonící motor,z poslechu a z míst kde se zvuky objevují,zjišt'uji že je to více méně z úrovně válců,čili horní polovina motoru,tak mě napadá jediné...horní futra ojnic,vyběhaný válec a nebo to můžou ještě dělat pístní kroužky přechazející přes hranky kanálků.Nic méně,tak či tak musí válce dolů a zjišťovat příčinu.












Výrazná závada nezjištěna,vše je na svém místě...a krom kupy karbonu co je snad všude kam se podíváš,soudím,že je motor spíše opotřeben provozem a užívaním zastaralého M2T,který zkarbonuje,teplotou motoru zeschne a vznikne z něho ideální brusný prostředek k opotřebení pohyblivých i pevných dílů motoru.Škoda jen,že jsem nenafotil ty klikové ložiska po sundáni gufer,plno lidí co propaguje pouze M2T,by rychle změnilo názor na věc.




















































Bylo potřeba vše zdemontovat,dekarbonovat a důkladně vyčistit,avšak se muselo pracovat velmi opatrně,aby ty nánosy nečistot nenapadaly do klikového prostoru,takže utěsnit to hadrem a kde jsem se potřeboval dostat,tam hadr musel přijít pryč a pracovalo se s pyrotechnickou opatrností:)



























Nejdůležitější je čistota















































Další můj krok byl,nachystat válce na povrchovou úpravu a následně je nechat poslat na výbrus,takže začala příprava na pískování,bylo nutno utěsnit vše,tak,aby se písek nedostal na vnitřní stěny válců,tak bylo třeba vyrobit z plechů,gumy a šroubů potřebné ucpávky,které vstupy do válců utěsní...a to byl zase den v háji...sakra to mě takhle štve,když mě tyhle věci zdržují,před samotnou monáži...ale tak to k tomu asi patří a člověk si aspoň dokáže,že umí i něco na víc:)Za pískování jsem zaplatil dvěma krabičkami Startek...protože válce byly dva:):):)člověk,který mi to dělal říkal,že za to nic nechce,ale je třeba mu něco dát,protože si jeho práce cením a navíc taky nevím,kdy jeho služby ještě budu potřebovat...no při takové práci je to dřív než nové boty.A tady je jeho výsledek:

















Tááák,válce byly připraveny pro export na výbrus...jenže...nechtěl jsem je natírat,dřív,než se mi vrátí zpět,protože jistě se k nim nebudou chovat jak já...molitanovýma rukama a nový nátěr mi jistě poklepou,takže ty místa bych musel opravovat,to znamená,že bych tu práci natírání dělal znova.Tak jsem to nechtěl natírat před odesláním vůbec,ale musel jsem,protože když se podíváte na opískované válce nahoře,tak vidíte,že reziví takřka před očima a to v suchém pokoji,ne nikde v garáži.Proto musely přijít co nejdříve natřít i za cenu,že to budu dělat dvakrát:(Taky,že jo,ale jen trošičku:)Válce dorazily i s pístní sadou a navíc jsem si i nechal objednávat ty horní bronzové futra do ojnic.Vše dorazilo,až na malé oděrky na válci v pořádku.Avšak jsem přece na něco zapoměl,zapoměl jsem tam tu starou pístní sadu,tak se tam musím,až budu mít někdy cestu,pro to vrátit.A dobře jsem udělal,protože mi to umožnilo porovnávat díly...Vysvětlím později proč:)












Teď vám to vysvětlím,než na to zapomenu...vždycky chtějte zpátky staré díly at' už jdete do autoservisu,nebo jinde...Máte na to jako zákazník právo!!!Přátelská rada.Mě to pomohlo třeba v tom,že mi ty bronzové futra ojnic poslali jako polotovar,takže byly delší,bez vnitřní drážky pro mazání,bez mazacích děr a neprostružené...ty dvě poslední věci beru jo,to se dělá až po nalisování,že se vrtají díry a vystružuje se otvor přesně na čep,protože tím že je nalisovaný a to s přesahem,tak se trošku ještě stáhne.Ale co mi trošku vadí,je,že jsem ho musel zkracovat a u profi soustružníka nechat dělat tu vnitřní mazací drážku,protože v domácích podmínkách do tak malěho otvoru jsem nebyl schopný soustruhem zajet.Svojemu soustružníkovi Pištovi proto děkuji:)












Musím říct,že jsem se nestačil divit ani při porovnávání pístů,staré písty byly,jak už mi odborník přes výbrusy tvrdil 0-kový rozměr, s toho soudím,že ve válci nebylo od novoty nijak hrabáno a vše by tam mělo být zřejmě původní.Ale co mi vrazilo boruka do mozku,byly tyhle původní písty,mají nějaký úkos v oblasti,kde otvírají sací kanálek,který vede od karburátoru...dodnes nevím k čemu to tam bylo a kdo to tak zmastil?Řešil jsem to i tady na fo'ru a bez konkrétní odezvy.Snad někdo bude vědět víc a napíše.






















Fůůůtra sú hotové,jdem je tam prásknout!

















Po nalisování,jak už jsem jednou psal,je potřeba ještě jednou protáhnout výstružníkem,protože teď jsou sevřené a tudíž budou svírat i čep,takže neprojde skrz.Důležité je dbát na to ,aby se na stavitelném výstržníku nepřidávalo moc,stačí čtvrt otáčky stavěcí maticí,raději víckrát a postupně přidávat,než ho přestavit moc a pak toho litovat.
Další operací bylo nachystat pístní sadu a válce před samotnou montáží.Dna pístů jsem vyleštil do takového stádia,aby byly hladké a co nejmíň pobíraly karbonu,ješte k tomu to zajistí lepší proplachování spalovacího prostoru...takový detail,ale myslím si,že by to mohlo trošku motoru prospět.

















Ještě opláchnout po leštění a můžou jít do motoru.

















Písty jsou pevně namontovány na ojnicích a my jedeme dál,další zastávkou v montáži motorových dílů,mi byl válec a pístní kroužky.Jelikož jsem chtěl co nejvíce eliminovat to zvonění,při nastartovaném motoru,přisla mi vhod rada z knížky od Jiřího Dočkala







mechanika z Jawy,který později vydal tuhle knihu a myslím,že ma i více podtitulů a v ní uvádí mimo jiné,že motor může zvonit i díky pístním kroužkům,které přechází přes kanálky ve válci a radí tam,že je dobré srazit trošku hranky kroužků a také hranky ve válci,kroužky potom budou mít hladší přechod přes kanálky a motor po výbrusu,se snáze zajede.Ještě,že si některé věci z téhle knihy pamatuju...teď z nich těžím cenné rady.
Pustil jsem se do toho a takhle to vypadá:

















A tady...zaoblené hranky kanálků ve válci:

















Ještě orientační kontrola vůle v zámcích,protože nikdy nevěř nikomu...naštěstí vše je v naprostém pořádku.

















Teď už by se to mohlo trošku rozjet...a jdeme na to,vyfouknout díry pro svorníky válců,namontovat svorníky...







...vložit těsnění












...a konečně přišly,už na řadu i samotné válce...to byla,ale doba.Já než vyjedu,to mě asi fakt,dřív odvezou.

















Tak a ted´jsou na řadě hlavy,ale zase vše nemůžu mít zase tak jednoduché,proto abych je mohl namontovat hned:(což mi způsobí další zdržení,protože je nejprve třeba opravit ulámáné žebra a závit pravé hlavy pro svíčku.Spousta expertů to řeší tím,že než aby někde sháněli někoho kdo jim to hliníkem zavaří,tak raději navrtají větší díru,vyvrtají závit a dají tam tu slavnou opravnou vložku...na což je Lukášek alergický a raději se bude dupat,než aby to nechal takhle,vložku jsem ze zlostí na majitele co jí tam dal naštvaně vykrůtil ven a opět jsem využil kvalitní ručičky mojeho hliníkového experta,proto aby mi tu "xxl odbornou díru" zalél do rovna hliníkem,prvně to však potřeboval opískovat,já to chtěl až na konec,ale pro něho to bylo lepší,zkrátka pro to aby se eliminovalo to aby v ně díry ten nanesený hliník nezpěnil a nezpórovatěl,to se však stalo i přes to,že se to opískovalo.Objevilo se to po mojem vrtání a vyřezávaní závitu.Tak jsem si řekl,že to tak přece nemůžu nechat,svíčka by držela jen na pár závitech a mohla by vystřelit do nádrže.Donesl jsem mu to znova,tentokrát přidal svářečce více proudu,hlava se krásně prohřála,vytavilo to více nečistot a hliník se ukázkově zalél.Po vyvrtání teď už žádný strup,ani pór,krásně čistá díra připravená na vyřezání závitu.Ale než tohle můžu udělat,prvně musím vytvořit sedlo pro svíčku vhodným záhlubníkem...a to je ku..a velký problém,který mě opět zdržel.Lidi podržte se,zahlubník,který na tohle potřebuju má průměr 24mm,který samostatný stojí 1200 Kč a k němu potřebuju ještě vodící čep 12mm a méně,který stojí podle průměru,třeba ta 12ka stojí 300 Kč,takže záhlubník s vodícím čepem,který použiju v životě snad jen jednou,mě vyjde na nějakých 1600 Kč i s poštou...přece nejsem magor,takový ranec dávat za věc která si na sebe ani nestačí vydělat,tak jsem musel opět rozhodit sítě.
Ještě,že je děda vysloužilý zámečník a má i spoustu kamarádů nástrojařů.
Do týdne byl záhlubník doma a za jedno odpoledne byla hlava nachystaná na další akci a to vyleštění spalovacího prostoru.Dědovi moc děkuju a nyní může záhlubník už vrátit.Snad už ho nebudem nikdy potřebovat:)








































































Co mi,ale příjde divné,je,že to jiskřiště svíčky vůbec nezasahuje do spalovacího prostoru,tak jako u jiných motorů...,ale tak asi to mají kluci z Jawy dobře spočítané,že jim to funguje:)
































Jak písty,tak i hlavy...






















Matice výfuků byly v jakš-takš dobrém stavu,krom toho,že byly pohńápané žebírka,takže na jedné matici snad na všech žebrech otřepy,které do půl hoďky spravil pilník a na té druhé sice bez otřepů zato vylomené jedno to žebírko a obě matky prasácky špinavé...kartáč a později lešt'ák budou mít rej:)















Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Lukino12
Lukino12 napsal 10.10.17 v 10:37

Šíma354
Šíma354 napsal 10.09.17 v 19:52 10b.

EUGENE
EUGENE napsal 08.03.17 v 10:15 10b.

čzťák
čzťák napsal 03.12.16 v 22:29 10b.

Paráda

jawa354
jawa354 napsal 18.11.16 v 18:16 9b.

Více komentářů



TOPlist