ktm_cervenec




Indian nabídne sedlo, které má vyhřívání i chlazení

Když se řekne nepřízeň počasí na motorce, automaticky si každý vybaví zimu a vodu. Jak nejsme chráněni, prochládáme a potřebujeme ohřát. Proto máme vyhřívané rukojeti nebo sedla. Jenže se zapomíná na to, že možná ne tak nebezpečné, ale každopádně hodně nepříjemné dokáže být i horko. Na Indianu vám od něj nyní dopomůže nové příplatkové sedlo.

Koho by to kdy napadlo, že na motorce budeme řešit chlazení jezdce? Jenže ruku na srdce, jsou chvíle, kdy si i my při stání někde na semaforu v ucpané Praze, když je vedro, že i mouchy padají vysušením, říkáme, jaká to musí být paráda v klimatizovaném autě. Sluníčko praží, motorka pod vámi topí… Před časem nás zaujala informace o klimatizované helmě Feher a teď Indian představil své sedlo ClimaCommand Classic, které umí jak hřát, tak právě i chladit.

Zajímavé mimochodem je, že již zmiňovaná helma i sedlo mají stejný princip. V Indianu totiž odolali pokušení aplikovat stejný systém, jako se používá u většiny automobilů, tedy perforovaná sedadla s hnaným chladným vzduchem, a místo toho vsadili na termoelektrickou technologii. Jsou tady tři klíčové prvky, zaprvé samotný termoelektrický modul, potom systém hadic na jeho chlazení a nakonec speciální materiál zvaný grafen, vysoce vodivý a flexibilní. Jelikož nejsme odborníci na klimatizace, popis funkce raději necháme čistě na Indianu: „Termoelektrický modul umístěný pod sedlem zdokonaluje kondukční vyhřívání a chlazení tím, že přímo reguluje teplotu. Elektrický proud je termoelektrickým modulem aplikován do materiálu grafen, jehož jedna strana následně absorbuje teplo a druhá jej uvolňuje. Otočením toku elektrického proudu se teplá a studená strana materiálu prohodí. Grafen, nanomateriál vytvořený 100% z atomů uhlíku, tak může sloužit k ohřívání a ochlazování celé plochy sedla.“ Čili chlazení i vyhřívání se řeší stejnou cestou, povrch je v případě chlazení studený na omak a ještě je, díky absenci perforace či ventilačních otvorů, které by tu musely být v případě rozvodu vzduchu, odolný proti vodě, nemáte tedy po dešti ze sedla houbu.

I když se Indian v otázce odvodu tepla aktivně činí třeba tím, že při stání na místě umí u svých motocyklů s motory Thunder Stroke vypnout zadní válec, chlazené sedlo je zase další krok. Docela rádi bychom to vyzkoušeli, protože speciálně u velkých cruiserů s motory V2, kdy máte zadní válec mezi stehny, to někdy bývají při testování hodně horké chvilky. Sedlo ClimaCommand Classic si budete moci pořídit prý na všechny modely s motory Thunder Stroke. Ovládání je přímo na sedle, je nezávislé pro jezdce i spolujezdce a má tři úrovně jak pro chlazení, tak pro vytápění. Od druhé poloviny letošního roku by potom mělo být k dispozici i integrované ovládání do infotainmentu Ride Command u modelů Chieftain a Roadmaster. K sedlu jsou na vybrané modely k dispozici také vhodné područky a opěrka na zadní kufr. Zajímavá inovace.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů.



TOPlist