globalmoto_duben_nolan




Feher ACH-1, první helma s klimatizací

Přišlo vám tohle léto nesnesitelně horké? Chystáte se ještě do teplých krajů na motorce? Vhod by mohla přijít tahle americká helma. Jak se říká, člověk by měl jezdit s chladnou hlavou…

Revoluci mezi helmami tenhle vynález asi nezpůsobí, nicméně jako alternativa pro motorkáře, kteří se nebojí testovat nové věci, by to mohlo být zajímavé. Co minimálně potěší, že za vznikem značky Feher Helmets stojí člověk, kterého to nenapadlo předevčírem u oběda a včera spáchal první prototyp, nýbrž někdo, kdo se klimatizacemi zabývá celý život.

Steve Feher žil jako mladý na Havaji, takže o horku a boji s ním ví své. První patent prý podal v roce 1961, kdy mu bylo teprve 11! Z úsměvného dětského koníčku se ale posléze stalo regulérní živobytí a v roce 1986 si Steve nechal patentovat klimatizovanou deku, které se potom začaly používat v nemocnicích na celém světě. Později pan Feher nakoukl i do automobilového průmyslu, který sice klimatizace ve vozidlech používal už dávno, ale bohatým lidem v jejich limuzínách bylo přesto na kožených sedačkách horko. Steve přišel s termoelektrickým chlazením sedaček, které dnes používají značky jako Rolls-Royce, Bentley, Ferrari, Lexus a jim podobní. Takže fajn, klimatizovanou helmu udělal člověk, který klimatizacím rozumí. A jelikož je Steve Feher také vášnivý motorkář, zkusil i helmu.

Helmy Feher ACH-1 se vyrábějí v několika jednobarevných verzích. Skořepina je ze skelného vlákna a celá helma včetně klimatizační jednotky váží hodně zajímavých 1450 gramů, plus mínus 30 g podle velikosti, kterých je pět, od XS po XL. Kromě „boule“ vzadu se spoustou otvorů zaujme na první pohled absencí jakýchkoli větráčků, ale ono je to logické – když chcete zezadu hnát do vnitřku helmy chladný vzduch, nemůžete tam zepředu posílat teplý.

A jak to celé funguje? Svrchu jde do klimatizační jednotky vnější vzduch, tam je ochlazován a rozváděn vzduchovými kanálky po celé helmě. Ohřátý vzduch potom odchází spodem pryč. Samozřejmě na to potřebujete elektriku, a kdo se někdy o klimatizační jednotky zajímal, tak ví, že chlazení je na energii celkem náročné. Takže asi nepřekvapí, že tady nejsou žádné akumulátory, nýbrž si helmu připojujete k baterce od motorky. Natáhnete od ní dodanou kabeláž s konektorem, který si vyvedete na vhodném místě a helmu do něj zapojíte.

Na kabelu máte jednoduchý kolébkový přepínač, kde 0 znamená vypnuto, pozice I je větrák a pozice II klimatizace. Jedničku použijete, když není vedro a chcete jen klasické odvětrání, dvojku potom, když se do toho sluníčko začne opírat jako na Sahaře. Ovšem jak sám tvůrce říká, účelem nebylo udělat vám z hlavy zmrzlinu, nebudete z helmy vylézat s omrzlinami na obličeji. Jde o ochlazení hlavně vlasové části hlavy o nějakých 7-10 °C, aby vám bylo příjemně.

Helma Feher ACH-1 má jak americkou DOT, tak evropskou ECE 22.05 homologaci a vztahují se na ní dva americké a jeden evropský patent, další prý čekají na schválení. Koupit si ji můžete ovšem jenom přes internet přímo u výrobce, kde za ni zaplatíte 599,99 USD (cca 14 000 Kč), ovšem připočítat musíte ještě náklady na dovoz. K helmě dostanete veškerou kabeláž a dokonce i speciální batoh, dokoupit si můžete krátký prodlužovák nebo dva druhy zatmavených plexi.

VIDEO: Jak to funguje?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
PEPE800 přispěl 3 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
Black7 přispěl 3 Kč
Enegy přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist