Zapomenuté projekty: Čtyřtaktní ČZ 180
Text: Jan Krajíček | Foto: Jan Krajíček | Zdroj: Petr Soukup | Foto: Petr Soukup | Zveřejněno: 22.8.2014 | Zobrazeno: 63 557x
Nedávno jsme vám v seriálu o ojetinách představili zajímavý stroj ČZ-Cagiva Roadster 200. Mnohé tento málo vídaný stroj překvapil nejen svým vzhledem, ale i samotným faktem, že se v Čezetě vůbec vyráběl nějaký čtyřtaktní motocykl. Ačkoliv byl Roadster jedinou čtyřdobou sériovkou ČZ, vyvíjelo se ve Strakonicích už od sedmdesátých let ještě mnoho dalších, na svou dobu moderních čtyřdobých motorek. Jednou z nich byla právě ČZ 180/487.6. Neobvyklou čezetu, která na začátku devadesátých let spatřila světlo světa v pouhých dvou prototypech, nám představil fanda strakonické značky Petr Soukup.
Kapitoly článku
Abychom si totiž rozuměli – původní strakonický prototyp z první poloviny 90. let byl vyroben jen ve dvou kusech, z nichž se nedochoval ani jeden. Ale to Petrovi nebránilo, aby ve své touze po oživení této motorky posháněl původní dokumentaci a podle originálních technických výkresů postavil zcela autentickou repliku motorky, jakých se při troše štěstí a jiné souhře dějin mohly nejen po našich silnicích prohánět tisíce a tisíce. Ještě než si Petrovu čtyřtaktní 180ku podrobněji prohlédneme, vráťme se v čase o 20 let zpátky, do doby, kdy typ 487.6 vznikal.
Vývoj a vznik ČZ 180 typ 487.6
Prototyp motocyklu vznikl v období 1992 - 1993. Jak říká sám Petr, cesta nebyla až tak složitá a svou roli hrála i trochu náhoda. To bylo totiž tak: Prvotní impuls k zapracování čtyřtaktního motoru do již sériově vyráběné dvoutaktní ČZ 180 typ 487.4 přišel z vedení Výzkumně-vývojové základny (VVZ) společnosti ČZ-Cagiva a.s. Strakonický konstruktér Ing. Vladimír Kocourek měl tehdy na rýsovacím prkně výkresy dvoudobé (a nakonec dodnes poměrně rozšířené) ČZ 180 typ 487.4, na které prostě jednou zkusmo přiložil výkres 
Příprava výroby, konstrukce prototypů
Ještě před plánovaným zahájením sériové výroby vytvořilo marketingové oddělení společnosti ČZ-CAGIVA prospekty. Nový motocykl byl v tyrkysové barvě, s modrým rámem, světlemodrým sedlem a motorem s kyvnou vidlicí ve stříbrné metalíze. Přední tlumiče byly v černé barvě, stejně jako zbývající méně viditelné součásti motocyklu. Toto barevné provedení také posloužilo jako předloha Petrových replik.

Propagační leták zobrazující první prototyp - odstín tyrkysová (1993).Statické foto tyrkysové ČZ 180 typ 487.6, již plánované do série.


Vlevo: Druhý prototyp měl světlejší barevné provedení (fialová lila). Vpravo pro srovnání dvoutaktní model ČZ 180 ve stejném odstínu.


Výrobní dokumentace typu 487.6 (zde výkresy rámu a tlumiče sání) dokládá unifikaci s modelem Roadster.
Že k zahájení výroby nakonec nikdy nedošlo, společnost ČZ-Cagiva zkrachovala a že se motorky ve Strakonicích přestaly nadobro vyrábět, to už je bohužel jiná, smutná a docela známá historie. Motocykly s typovým označením ČZ 180 typ 487.6 byly podle Petrových zjištění vyrobeny pouze dva - výše zobrazené prototypy, a to v původním šasi vycházející z modelu 487.4. Originál se žádný nedochoval. V současné době jsou díky Petrově úsilí vytvořeny tři repliky motocyklu vycházející z originální dokumentace a originálních dílů a v původních (předpokládaných) barevných verzích. Pojďme si proto krásnou tyrkysovou čízu prohlédnout zblízka a zároveň vyslechněme příběh, jak se Petr Soukup dostal k oživování nerealizovaných prototypů!