yamaha_brezen




AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice

Severomoravskou Kopřivnici, ležící ani ne 30 kilometrů od Ostravy, zná většina lidí díky Tatře. Vedle jejího Technického muzea se zde však nachází ještě jedna zajímavá expozice, kterou byste neměli minout, a to AutoMotoMuzeum Oldtimer Kopřivnice, které vede pan Jaroslav Šerý.

Muzeum založil před deseti lety sám pan Šerý, který navrhnul i důmyslnou moderní stavbu. Přímo před muzeem jsou zdarma parkovací místa pro osobní vozidla a motocykly, vedle muzea pak lze zaparkovat několik autobusů. V přízemí se nachází příjemná kavárna, kde si člověk může odpočinout a zamlsat. Když vyjdete po točitých schodech, ocitnete se v krásném dobově zařízeném auto  moto muzeu. Rovněž přímo v expozici muzea je další kavárna s příjemným dobovým posezením.

Na výstavní ploše najdete přibližně 40 automobilových a 40 motocyklových veteránů, ať  už po renovaci, nebo v původním zachovalém stavu. Kromě vlastních exponátů pana Šérého, jsou zde skvosty různých domácích i zahraničních sběratelů. Muzeum návštěvníky zaujme i při opakované návštěvě, vystavená sbírka se v půlročních a ročních intervalech obměňuje.

 

Hned z kraje muzea vás uchvátí několik exponátů ze zámořské produkce, zejména pak Indiany z 20. a 30. let. Za zmínku stojí třeba typ 437 Upside Down, který byl před válkou dovezen do Československa ve dvou exemplářích a jehož čtyřválcový motor byl využíván také v letectví.  Velkou raritou je rovněž vystavený Harley Davidson Rikuo, na němž jezdila japonská císařská garda. Vyroben byl v licenci v roce 1935 v Japonsku.  „Tento motocykl byl vyroben pro císařský palác za vlády císaře Hirohita a sloužil k přehlídkám. Bylo vyrobeno 15 kusů. V Japonsku by jich údajně pár ještě mohlo být, v Evropě o žádném nevím,“ řekl pan Šerý.

Z oblíbených strojů pana majitele nesmíme přehlédnout americké motocykly značky Ace a Excelsior-Henderson se čtyřválcovými motory. Krásně zrenovovaný je zvláště model  De Luxe, který v roce 1922 vytvořil světový vytrvalostní rekord, když urazil na Tacoma Speedway – Washington  během 24 hodin 1562 mil průměrnou rychlostí 105 km/hod.

Z britské motocyklové produkce jsou zde zastoupeny několika modely již zaniklé značky Ariel, AJS a původní BSA, třeba konkrétně model řady Bluestar, které byly laděny jako závodní stroje a zároveň se staly předchůdcem nejznámější řady Goldstar. Mně osobně, coby milovníka italských značek, zaujal krásný motocykl Moto Guzzi 500 Alce z roku 1940.

Mezi krásnými exponáty nechybí ani japonské motocykly, které zastupují Hondy z 60. a 70. let, konkrétně modely CB 750 Four, CB 550 Four a velký, dnes již legendární, cesťák GL 1000 K1.

V muzejní sbírce nechybí ani motocykly z domácí československé produkce, od Ogaru, přes ČZ až po nejhojněji zastoupené Jawy. Mezi známými fichtly, Stadiony nechybí ani krásné prvorepublikové kousky jakými jsou například Jawa 100 Robot, 175 Villiers nebo 350 OHV. Pozdější období je pak zastoupeno modely 250 Líbeňák, 350 Pérák, 500 OHC nebo Californian.

Jen krátce se zmíním o některých dvoustopých skvostech, kterým vévodí reprezentativní a vzácný Horch 830 BL z roku 1938, dále velkolepý americký Auburn 8/120 z roku 1929 nebo nádherné Bugatti T40 Grandsport z roku 1928.

To vše a mnohé další je k vidění v muzeu celoročně, otevřeno je vždy od 9 do 16 hodin. Nejmenší návštěvníky jistě potěší i možnost zakoupit hračky a modely apod. Vstupné je 120 korun.

Informace o redaktorovi

Rostislav Gromnica - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist