globalmoto_duben_nolan




Zapomenuté projekty: Čtyřtaktní ČZ 180

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
WARP (0) napsal 24.01.2022 v 18:31

nedochoval se žádný kus ???
https://aukro.cz/rarita-4-taktni-prototypova-cz-180-ohc-jawa-500-ohc-ani-350-ohv-ne-7003299815

AKRO (-498) napsal 25.03.2015 v 21:44+1

Za všechno může Dlouhý a Klaus! Ti tady prodali všechno, co za něco stálo a za hubičku! Jsme jen montovna pro Němce!

bulldogbiker (-3) napsal 02.01.2015 v 14:09

moc pěkná motorka
rozumný objem
proč se do toho srala ta cagiva

Itall (10) napsal 01.09.2014 v 17:12

Obdivuji to nadšení i šikovnost . Měl jsem Jawu 350-638, tehdy novou, a byla to špatná motorka s některými dobrými vlastnostmi. Totéž by se asi dalo říci o čízách. Ještě dnes si myslím, že dobré vlastnosti se daly zachovat a ty špatné odstranit nebo alespoň částečně eliminovat. O tyto lehčí a lehké jednoduché motorky mohl být zájem nadále u nás i jinde. Jen by se musely zmodernizovat. 4T motor už některé věci vyřešil, podvozek se dodělat dal. Škoda. Ty motory snad takový výkon skutečně neměly. Nikoliv 11 kW, ale 12 k. Preferoval bych dvoustovku, ostatně i ve dvoutaktu. Řeči o tom, co všechno se mohlo, kdyby tu nebyli ti blbí komunisté nyní dostaly nový význam. Je vidět, co se mohlo...Konec motorek v Čechách.

Jendaaa (5) napsal 27.08.2014 v 12:15+2

Mám rád starý stroje s charakterem. Tuhle čízu bych bral určitě, sám teď sháním onu dvoutaktní 180 s kotoučem ;)
O který si myslím, že rozhodně zastaralá nebyla! Když nepočítam motor, podvozkově je na tom daleko líp, než nějaká jawa 350. ČZ je to spíš takový enduro ;) hliníková kyvka, předek z těžší 350, rozumný sedlo, ne žádná lavice...
Spíš série 477 mi příjde taková nedodělaná. To už je lepší kývačka 450 ;)
A spolehlivost? Kdo umí, umí. Mě číza nikdy nenechala, servis jen základní. Jasný, jednou za čas (rok-dva) jí chce pořádně prohlídnout a občas něco udělat, ale to k tomu patří.

Jirka4137 (114) napsal 25.08.2014 v 14:11+1

Pánové měl jsem od VF750 po Hondu fireblade 900 a hromadu dalších japonců. Klobouk dolů před těmito stroji ale je to prostě jiná kategorie. Čezeta je strojek pro zemědělce na ježdění do práce na nákupy když jedete dělat dřevo do lesa nebo pro 17ti letý kluky na blbnutí.
Taky jsem u 487.1 nadával na ku dudáckou když nechtěla studená chytnout. 180tka ale takový problém nemá šlápnu a jede! V terénu dá co si umanu a dělám si na ní výlety s dcerkou po okolí mimo cesty.
Funguje v zácpě totálně ucpaného Zlína a s 4 taktním
motorem bych ji bral všema deseti. Kamarád má 200ku nějakého rádo by teréního Korejce myslím že snad kentoja. Při výletu na SK já 487.1 jsem ho prosil atˇ jede pomalu že mám starou stopětasedmu. Nestačil ani do stovky navíc jeho nová motorka je věčně rozsypaná.
Čtyřtaktní číza o které je řeč by si určitě své místo našla a jak již bylo řečeno mnohýma největší škoda je ztráta výrobního potencionálu technologie už dnes nejsou problém.

Hedwik (1) napsal 25.08.2014 v 10:17

Souhlasím se Steve-CZ. Kdo z vás by si sám opravil v devadesátých letech, když byla ještě ve výrobě ČZ svůj motocykl, když se jednalo o zahraniční produkci se stejných let jako ČZ 180? Než člověk do oprav pronikne, ano, někdy jsem měl chuť Zetku hodit se skály, ale ta doba je za mnou a je to neskutečný stroj. Doufám, že se potkáme 13.9.2014 ve Strakonicích, já na své 180 přijedu :)

Steve-CZ (259) napsal 24.08.2014 v 23:36+1

Opravdu mě pobavilo v této diskusi srovnání s Monsterem
A když už, tak naše Čezety byly asi tak tisíckrát spolehlivější než chrastící, vzpouzející se a povážlivě poruchový "desmodromo-nesmysl", byly to lehké a krásně ovladatelné motorky a seřízení a údržbu zvládl skoro každý sám doma. Asi tolik.

xhuty (4) napsal 24.08.2014 v 23:20+1

já jen netuším, proč tady mají někteří potřebu srovnávat malorážku (ČZeta) s vyššímy objemy (padl tu třeba monster) ... to je přece nad slunce jasný, že 180 vs monster je prostě kolobrnda... ale pokud se začne srovnávat s čtyřtakty podobných objemů, tak to přece nevychází vůbec špatně...

polopost (67) napsal 24.08.2014 v 22:56+1

A navíc rám typu 477 byl v pohodě. S dobrejma gumama a dvouklíčovou brzdou to mělo jízdní lastnosti víc nežli dobrý. Vím o čem mluvím

polopost (67) napsal 24.08.2014 v 22:55+1

HiddenSnake:
Ale však o tom mluvím. Se podívej koli kv tý době stál monster tady a kolik se vydělávalo. Věřím tomu, že takováhle číza by šla na trh za zlomek ceny a udrželo by ji to jako fabriku při životě. A kapacity ve vývoji ČZ prostě byly, takže by určitě fabrice stačilo pár let přežít, vydělat něco na horkou jehlou spíchlým čtyrtaktu jako byla tahle 180 a pak by klidně mohla sázet něco solidního. já tomu věřím

KozelCH (19) napsal 24.08.2014 v 22:12

Ahoj Peťo, na ty zámky ke kastlíkům jsem se ptal, ale v Rychnově nikdo neví... Jirka

PESO (21) napsal 24.08.2014 v 22:06+3

Zdravím všechny, kteří sem přispěli svým názorem. Pro ty kritické hlasy - nejde o to, zda by byla tehdy ČZ 180 typ 487.6 konkurenceschopná nebo ne, jde o to, že ta 180tka byl spíš poslední pokus nasadit rychle proveditelný čtyřtakt po tolika zastavených prototypech - 200 OHC (1971),350 OHC (1979), 175 OHC Sprint, 175 OHC Sport, 175 OHC LUX, 175 OHC Trail a Tourist, 180 OHC Strade, 250 a 400 OHC (1991). Ti, kteří kritizují ČZ, neznají, jaké modely od roku 1971 - 1990 byly vyrobeny a testovány. A mnohé z nich by ve své třídě skutečně konkurovaly nejen designem, výkonem, ale zejména cenou. Nicméně 90. léta po revoluci byla ve jménu hladu po silných motorkách. Naše značky na toto nebyly připraveny kvůli socialistickým plánům a požadavkům největšího odběratele SSSR, kterým 2T nemoderní motocykly vyhovovaly a odebíral je po statisících. Pak se východní trhy rozpadly a na zcela nový vývoj již nebyly prostředky ani čas. Paradoxem je, že této situace využili tuzemští podnikatelé, kteří si mnuli ruce nad tím, jak "šroty" ze zahraničí zde byli schopni prodat. Jen pro příklad. V roce 2002 jsem koupil YAMAHU XJ 600 v Motocentru Olomouc papírově za 35 tis jako vrak, přitom jsem za havarovanou zaplatil ve skutečnosti 95 tis. A to byla klasická praktika, protože kdo by z nás tehdy potřeboval doklad na plnou cenu. Rok s rokem se sešel a dnes YAMAHU XJ 600 neprodám ani za 20tis. A hle Čezety a Jawy se prodávají za ceny v rozmezí 10 - 350 tis (JAWA 500 OHC). A jaký je můj cíl s ožíváním zapomenutých projektů? Ten je prostý...chci se svézt na motocyklech, které byly v danou dobu zajímavé ať už svou konstrukcí, jednoduchostí nebo svou unikátností a fandům značky ČZ je přiblížit reálně a nejen z fotografií. Vždyť koupit si YAMAHU, HONDU, BMV či jiné značky mohu klidně hned a to i na těchto stránkách, kde je tisíce takových ojetin. Ale svézt se na unikátu? To se nepoštěstí každému. O dalších zapomenutých projektech se dozvíte zde na motorkari.cz. Vám fandům ČS značek děkuji za komentáře a jsem rád, že též vlastníte, renovujete a jezdíte na těchto motocyklech. Sledujte stránky www.czmotocykly.cz

HiddenSnake (27) napsal 24.08.2014 v 22:05-1

No mam najeto malo, ale proto sem si tenhle rok k ty svoji rejzi chtel osahat i jejake starsi kusy a ta zkusenost byla zajimava. Jinak narod travil v ty garazi hodne casu (to si pamatuju jeste i ja). Ridicova nocni mura to byla i kvuli podvozku a chovani, ale to je asi nepodstatne v tehle diskuzi.

BorekS (96) napsal 24.08.2014 v 21:27

2hiddensnake: a kolik jsi toho na motorce najezdil, že to tak příkře hodnotíš?

Tvůj kámoš jistě dělal plně odbornou práci přesně podle manuálu a s origo dílama, když měl tu totálně nekvalitní a zastaralou noční můru třipade furt rozdělanou... že? kua, to ten náš národ byl 40 let jen v garáži u nejezdících Jaw a zetek... dík, žes nám otevřel oči..

HiddenSnake (27) napsal 24.08.2014 v 20:58-1+1

Polopost hodnotim zkusenosti jezdce co si vyzkousel par stroju z ty doby (jenom ochutmavka) a italove a japonci byli tehdy uz nekde uplne jinde. Na monsteru z te doby se da jet i ted a krom brzd to cloveku prijde jako supr masina, ciza a nebo 350ka jsou proti tomu ridicovy nocni mury. a hlavne clovek nemusi byt mechanik aby ten stroj vlastnil (350ku kamose sm videl castejc rozebranou jak jezdici).

Skrunch (1403) napsal 24.08.2014 v 19:39

To mě vždycky naštve a zároveň rozesmutním, když člověk vzpomene na to co bylo a co mohlo následovat. Potenciál tu byl i u dalších českých výrobců, ale všecko je to o lidech..
Třeba jako p. Soukup, jeho práce a hezký článek

Hedwik (1) napsal 24.08.2014 v 18:31

Když jsem byl menší, značka ČZ mi nic neříkala, byl jsem odchovancem spíše aut, díky dědům a když ČZ končila s výrobou motocyklů šel jsem na střední školu.Teď, mam v garáži dvě Zetky, 125 T a 180 a je to pro mě značka, která psala moto dějiny a jsem hrdý na to, že je mohu vlastnit. Tleskám všem nadšencům, kdo oživuje historii a nesou tuto značku dál. Kdyby se stal zázrak a Zetka opět vyjela, jdu a kupuji!

polopost (67) napsal 24.08.2014 v 16:52

HiddenSnake: Ale vždyť o tom je celou dobu řeč.
Že v ČZ ten potenciál na výrobu suprovejch motorek prostě byl. když si člověk uvědomí, že zákazy a omezení přicházely i na vývoj motorek pro soutěže a závody a stejně měly úspěch...
Seriový stroje byly zabitý rudou zhovadilostí a když po revoluci byla možnost vyrobit něco co by mohlo konkurovat, tak to zabila korupce a hamižnost několika málo jedinců. Podle mě by v tý době byly čtyřtaktní malorážky na základě starejch motorek plně konkurenceschopný. Stačí si uvědomit, jak se sem valily hromady totálně rozjebanejch italskejch a japonskejch motorek, který nikdo nechtěl a tady po tom byl hlad, protože to byl čtyřtakt. Myslím si, že by si v porovnání s cizíma motorkama tahle číza prostě kupce našla natolik, že by byly prachy na další vývoj něčeho uplně novýho a šance na přežitá by byla. Bohužel.

Pawka (79) napsal 24.08.2014 v 15:53

kdo vlastne čezetu pohrbil doopravdy? vi to zde nekdo? hlavne nechci slyset vety klaus a komunisti,aniz by to byla pravda.
cagiva je taky uz pryc? ty motorky by se dnes mozna lip prodavali, poprevratova doba byla tezka, 350 co byli doma a babety i duchodcum stacili,dnes dost lidi scootera uz koupi. skoda ze jawa nejde naproti obchodu. scutry sme umeli

HiddenSnake (27) napsal 24.08.2014 v 15:17

No nevim, sentiment pro cesky motorky je jako vzpominka na prvni/druhej sex. Idealistkicky to bylo super a je skoda, ze uz tu nadhernou holku nikdy neuvidim. Objektivne to byla tragedie, holka zas tak pekna nebyla a perspektivu to taky nemelo. Cesky motky by meli sanci, pokud by mel nekdo vizi do budoucna a zahodil minulost (coz se nestalo). Jedina Blata se o neco pokusila, ale taky to neni zazrak. Ja si myslim, ze sance udelat neco poradnyho je ted, kdy uz sme se naucili neco o moderni technologii, strategii, konkurenci a prodeji. Ja z toho sentimentu vystrizlivel pote co sem si zkusil par veteranu a pochopil, ze Jawa a Ciza staveli prumerny a podprumerny plecky jejichz jedinou vyhodou byla konstrukcni primitivnost.

Jirka4137 (114) napsal 24.08.2014 v 10:15+1

Díky za pěkný článek a díky Petrovi Soukupovi za záchranu historie. 180tka číza si běžně poradí co do výkonu s motorkama stejné katerie jiných značek. 200 čtyřtakt opravdu povedená motorka myslím že by z ní mladí měli hodně radosti. Že je tomu jinak můžeme poděkovat především našim politikům a Italům. Všichni kdo doma opečovávají české stroje jsou borci .

Ludwei (86) napsal 24.08.2014 v 08:10+2

Tohle je článek pro srdcaře českých výrobků. Moc super

koudelka_v (6) napsal 24.08.2014 v 07:25+1

Petr Soukup je opravdu nadšenec...smekám! Včera jsem se s ním potkal na Melechovském okruhu a mohl vidět i zmiňované stroje...sám vlastním ČZ 180/487.3... Přeji mu hodně sil do další práce!

Franky (155) napsal 23.08.2014 v 22:26+1

Je pravdou, že se v té době proslýchalo - Cagiva měla zájem výhradně o hliník administrativně v rámci národního hospodářství účetně vedený na slévárnu ČZM. Motocykly byla jen rouška. Podle všeho i těch několik stovek vyrobených čtyřtaktních strojů spatřilo světlo světa nikoli zásluhou Taliánů, ale původních soc. zaměstnaců. Tehdy se mělo do rozvoje výroby investovat během 2 let 0,4 miliardy. Podle všeho ze z naší strany rozpočtu opravu kamsi zainvestovalo cca 1/2 miliardy, ale kde a jak tyto finance skončili...?! Jinak souhlasím s BorkemS --- zrovna dnes jsem na akci potkal kamaráda P.G. na ČZ 175/477 r. v. 1969 v původním stavu - stále pojízdnou a stále i po 45 let v provozu!!!
Orezné dráty v kolech...odpojený oilmaster, ale i po 45 letech přivezla i odvezla 2 lidi ve stáří okoli 30-ti . Jinými slovy jezdila už 15 let, než-li se dnešní řidič vůbec narodil

Che (7) napsal 23.08.2014 v 19:08

seikos - nevěřím svým očím byla to snad ještě větší sračka než strom ??

Pawka (79) napsal 23.08.2014 v 15:36

to neni skoda to je pruser na druhou!!! zkurvena politika.

BorekS (96) napsal 23.08.2014 v 13:07+2

2 Lála: zanech rychlých soudů kolego...

Nebudu tvrdit, že to je nebo bylo bůhví jak moderní, ale měl bys vzít v úvahu, že Jawy a Zetky rychle rozvinuly motorizovaný provoz po 2 světové válce u nás a v okolních zemích. (nehledě na řadu úspěchů v soutěžích a závodech)

Jednoduchost umožňovala provoz ve všech ročních obdobích, rychlý a levný servis a taky opravy i fatálních závad, které se mohly objevit a navíc si průměrně zručný motorista mohl většinu věcí opravit doma na ponku, díly byly k dostání kdekoli a byly často kompatibilní napříč modely i značkami (Jawa, ČZ). Pokud nebyl motocykl napaden úchylem se sroubovákem, jezdí dodnes a stačí jen lít benzín s olejem.
V tomhle v pohodě snesou srovnání s jakýmkoli motocyklem dříve i dnes...

Dodnes NOVOU Jawku 350 koupíš jako soubor dílů a jak víme, motor až na pár detailů je v podstatě jako v prvním péráku. Kdyby to lidi nekupovali, fabrika to dodnes vyrábět nebude!!!

Taky vnímej, že do roku 1990 se u nás jezdilo téměř jen na českých motorkách a věř, že srandy a kilometrů se užilo habaděj...

Druhá věc je, že politika zabránila lidem jako byl zrovna p. Pudil tohle odvětví u nás rozvíjet, a to je škoda podle mě v tom, že dnes mohl být motoprůmysl o hodně bohatší právě o jeho patenty a nápady...

Takže je třeba to vidět ve více rovinách...

Lála (14) napsal 23.08.2014 v 12:18

seikos: Musím s Tebou vyjímečně souhlasit. Tyhle motorky byly zastaralé už na 1. výkresu.

Classic (33) napsal 23.08.2014 v 09:15-1

Před panem Soukupem smekám. Škoda že se tyto čtyřtaktní čízy a i JAWA 824 500 OHC BOXER nevyráběly. Hlavně v osmdesátých letech byl po takových motorkách ohromný hlad. Díky zkostnatělému bolševikovi nebylo nic a i teď jsme díky jim tam kde jsme .

Předchozí
1 2
Následující



TOPlist