globalmoto_duben_nolan




Yamaha XV1900 Midnight Star

Kapitoly článku

Srdcem testované XV1900 Midnight Star, chcete-li Roadliner, je více než příznačný vzduchem chlazený V-twin 48° OHV se 4 ventily na válec o celkovém objemu 1854 ccm. Motor dosahuje výkonu nad 90k při 4750 ot/min.(papírové údaje se zde často rozcházejí, ale myslím, že je to hlavně kvůli rozdílným emisním předpisům Evropa – Amerika a není to zase tak v tomto případě důležitá hodnota).





Důležitým faktorem, který určuje celý tento stroj je mohutný kroutící moment, který je u tohoto (nadčtvercového) motoru patrný již od minimálních otáček a pohybuje se někde kolem 155,1 Nm při 2500 ot/min. Kvůli přísným emisním limitům je stroj mimo jiné vybaven i dvojicí zapalovacích svíček na válec a zmiňovaným třícestným katalyzátorem s lambda sondou. Přísun pohonné směsi zajišťuje elektronicky řízené vstřikovací čerpadlo. Olejový systém umožňuje mimo jiné i chlazení hlav válců a je doplněn chladičem oleje. Původ motoru lze hledat u modelu Road Star Warrior, stejně jako v případě hliníkového rámu, který byl prvně použit právě u tohoto modelu.


Odpružení zadního kola je řešeno klasickou kyvnou vidlicí, která po důkladnějším prozkoumání skrývá centrální pružící jednotku. O sekundární převod se stará, jak jsem již psal výše, ozubený řemen, který je vybaven krytem proti vnějším vlivům, ale i vašemu zvídavému pohledu. Starty nejsou úplně běžnou záležitostí, mohutný startér má s motorem co dělat a dává si chvíli jakoby na čas, ale nakonec zvítězí a vibrující srdce se s náležitým hřmotem rozeběhne. Ač se zdá stroj v minimálních rychlostech a na místě totálně neohrabaný, při prvním zařazením a otočením plynové rukojeti je rázem vše zapomenuto. Je až překvapivě dobře ovladatelný a se stoupající ručičkou tachometru ztrácí jedno kilo za druhým. Ideální cestovní rychlost se jeví v rozmezí 90-130 km/h, kdy stroj reaguje na sebemenší požádání a na druhou stranu odpor proudícího vzduchu ještě není pro jezdce nepříjemný. Pětirychlostní převodovka pracuje bez sebemenších obtíží a díky řazení špička-pata nečiní jezdci sebemenších problémů. V podstatě motor má tolik potenciálu, že dokáže plynule zrychlovat téměř z libovolného rychlostního stupně bez cukání a zdráhání. Průjezdy zatáček jsou lehce limitovány délkou a rozvorem. Nemá si tedy cenu nic nalhávat - rovnější úseky stroji vyhovují prostě víc. To však neznamená, že by jízda táhlou zatáčkou byla výrazný problém, i s tímto korábem si ji lze při troše snahy dostatečně užít.
Plošinové stupačky jsou dost nízko. Nicméně jsou stejně, jako třeba u XVS 1100, sklápěcí a vybaveny vyměnitelnými “botičkami“, takže se není třeba bát o ně kdykoliv trochu opřít.


Maximální rychlost není zrovna tím pravým, co tyto stroje a jezdci na nich milují, nicméně na požádání se vcelku bez potíží celý kolos rozhýbal na 160 km/h a ještě neměl dost. To se však nedá říci o jezdci, který díky absenci plexi v tomto provedení nesmírně trpí pod náporem vzduchu. Rovněž minimální rychlost stroji příliš nevadí a opět jde spíš o vaše schopnosti a fyzičku všechny ty kg uřídit. Pravdou však je, že při delších pomalejších přesunech dost razantně jezdec cítí teplo od mohutného motoru a na ranní kličkování dopravou prostě stroj díky proporcím stavěný není.


V předu osazené dva plovoucí kotouče o průměru 298 mm s čtyřpístkovými třmeny vše zvládají na jedničku a všechnu tu hmotu náležitě usměrňují. Zadní 320 mm kotouč s jednopístkovým brzdícím třmenem lehce pokulhává, ale při razantnějším sešlápnutí se také neztratí. Je ale třeba počítat s hmotností, kterou řídíte, a tedy že na pětníku motocykl nezastaví, vše chce náležitý rozmysl a předvídavost. Přeci jen je to v dobrém slova smyslu takový malý tank na dvou kolech. V průběhu kratšího testu jsem s motocyklem bez sebemenších problémů najezdil 925 km s průměrnou spotřebou 7,5 l/ 100 km. Ačkoliv jsem osobně zpočátku cítil podvědomě náležitý respekt z takto dimenzovaného stroje, po pár kilometrech jsem změnil názor. Mezi konkurencí se jedná podle mého názoru o jeden z nejlépe ovladatelných strojů v této kategorii.
Přes opravdu velký objem netrpí stroj zbytečným výkonem a naopak má velice kultivovaný chod a na požádání patřičný zátah v nízkých otáčkách. Z mého čistě osobního pohledu jsou lehce diskutabilní pouze některé části designu, ale co nemusí vyhovovat jednomu, zas ocení jiný.


Závěr


Když nic jiného, minimálně vaši pozornost si tento retro futuristický cruiser zcela určitě zaslouží. V této kategorii se jedná zcela jistě o jednoho z nejvážnějších kandidátů Yamahy na trhu s konkurencí. V loňském roce byl přímým souputníkem představené Suzuki M1800R Intruder, vůči které zabojoval především pohodlím a celkovým stylem. Naopak Suzuki zase vrátila úder výkonnějším motorem a cenou. Výběr tím v této kategorii zcela jistě nekončí a svoji váhu zde mají i další výrobci. Finální výběr je vždy jen na Vás a vašich prioritách. Důležité je, že se nám trh i v této kategorii značně plní a je z čeho vybírat. XV1900 Midnight Star je aktuálně za 409 900 Kč. Klady:
  • vzhled a design kombinující klasiku s modernou
  • v rámci možností velice pohodlný stroj a to i pro spolujezdce
  • s touto hvězdou se v davu rozhodně neztratíte
  • Zápory:
  • horší ovladatelnost v nižších rychlostech a manipulace na místě, 340 kg se musí někde projevit
  • klíček zapalování dost vpředu, díky usazení není pro jezdce příliš přístupný
  • Informace o redaktorovi

    Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (3x):



    TOPlist