husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha WR450F

Faktem je, že jsme si na nové WR450F museli nějakej ten pátek počkat. Pár dní v jeho sedle mě maximálně přesvědčilo, že se toto čekání rozhodně vyplatilo! Yamaha totiž postavila hodně povedené soutěžní enduro, které potěší parádní ovladatelností a mírumilovným projevem pětiventilového jednoválce!

Kapitoly článku

Dlouho se vehementně spekulovalo, jak asi nové WR bude vypadat. Právě pod tímto tématem praskaly internetové diskuze ve švech a sám musím přiznat, že jsem si také pohrával s myšlenkou, že nové WR bude vycházet z motokrosové čtyřipade YZ450F se „zakloněným“ čtyřventilem. Z omylu mě vyvedla podzimní tisková zpráva představující z gruntu nové WR450F. Nutno dodat, že to u tří ladiček vzali pěkně od podlahy a s předchozími modely má dvanáctkové WR pramálo společného. Tak třeba rám vychází z motokrosové YZ250F a pětiventilový motor z nuladevítkové motokrosové čtyřipade. Konec konců, předchozí generace nasadili laťku hodně vysoko, a proto je jasné, že to nové WR nebude mít vůbec jednoduché. Pojďme se podívat na technickou stránku věci podrobněji.
Jak už jsem zmínil, motor našel původ u motokrosového speciálu YZ450F modelového roku 2009. Osvědčený kapalinou chlazený jednoválec s pěticí titanových ventilů byl pochopitelně upraven a přizpůsoben třídě enduro. Velice zásadním prvkem je použití elektronického vstřikování paliva a tím pádem možnost ladit charakteristiku výkonu pomocí zařízení Power Tuner. Pomocí tohoto zařízení je možné přednastavit různé mapy například pro jízdu na tvrdém povrchu, písku nebo blátě. Power Tuner si dokáže pamatovat až devět různých map, které si jezdec nastaví. Určitě nebude od věci nastavit si minimálně dvě různé mapy. Jednu sametovou pro krkolomné enduro a druhou agresivní pro motokrosové tratě. Motor se pochopitelně spouští elektrickým startérem, ovšem pochvalu zaslouží přítomnost klasického kick-startu. Vrtání čtyřtaktního jednoválce s kompresním poměrem 12,3:1 je 95 mm a zdvih 63,4 mm. Převodovka dvanáctkového wéerka dostala pětici rychlostních stupňů, ostatně, tak jak tomu bylo také u předchozích modelů. 
Velice rozumným krokem se zdá být dvojitý kolébkový hliníkový rám, který vychází z dvanáctkového motokrosu YZ250F. Liší se pouze v pár detailech a je samozřejmě přizpůsoben čtyřistapadesátkovému jednoválci. Nicméně rám se zasloužil o drobnou a štíhlou stavbu a určitě zaujme svým krátkým rozvorem 1475 mm. Jen pro zajímavost, je to o pětadvacet milimetrů méně než u předchozího WR. Ve světě čtyřistapadesátkových endur se nové WR pyšní vůbec nejnižší hodnotou. Odpružení předního jednadvacítkového kola má pod palcem plně stavitelná USD vidlice o průměru 48 mm, která našla svůj původ u motokrosů YZ-F.
Zadní osmnáctkový ráfek nazouvá pneumatiku rozměru 120/90 18, což není pro čtyřistapadesátková endura úplně běžné, protože ta většinou obouvají drapák rozměrů 140/80 18. Odpružení zadku obstarává kompletně stavitelný centrál s klasickým přepákováním. Zdvih zadku je 305 mm a předku jen o pět milimetrů méně. Přední plovoucí kotouč má průměr 250 mm a zadní zubáč 245 mm. Sedlo WR450F leží ve výšce 960 mm, což je dokonce o 30 mm níže, než u předchozího modelu. Se všemi náplněmi a kompletně natankovanou nádrží o objemu 7,2 litrů váží wéero 129 kg (hmotnost včetně homologačního kitu = blinkry zrcátka jiný výfuk atd.).
Vzhled není u ostrých endur tím nejdůležitějším faktorem, ovšem to neznamená, že by mu designéři nevěnovali pozornost, ba naopak. Právě design ostrých teréňáků je dost často propojen s praktickou stránkou věci a o to těžší to mají. Jmenujme například podsedlovou část, která nesmí zapomenout na prvky, za které je možné mašinu jednoduše čapnout, spojlery, které nesmí jezdci komplikovat pohyb v sedle nebo airbox s nenáročným přístupem ke vzduchovému filtru. Dvanáctkové WR se vydalo cestou ostrých tvarů, což mu dodává na dravém a agresivním výrazu. Přední blatník upozorňuje na příbuzenské vztahy s motokrosy YZ-F, stejně jako spojlery nádrže totožné s malým motokrosovým čtyřtaktem YZ250F. Štíhlá bílá maska ve tvaru písmene ypsilon dostala poměrně velké čiré světlo, což wéerku zaručuje velice dobrou viditelnost za tmy.
Za maskou se skrývá digitální panel, u kterého bych určitě přivítal informaci o natočených motohodinách. Takto zobrazuje pouze ujeté denní kilometry, celkové kilometry, hodiny a danou rychlost. Napravo vedle displeje se nachází oživovací tlačítko a praktická kontrola "hladové oko" signalizující minimální stav paliva. Velice praktický je airbox s výborným přístupem ke vzduchovému filtru skrz víko na pantech. Otevírá se rychloupínákem, a tím pádem nepotřebujete žádné nářadí. Přesně tak to má u ostrého endura být. Promyšlené je také hrdlo nádrže, které kolem sebe má jakýsi prstenec. To oceníte hlavně při soutěžích, kdy už máte nějakou tu "erzetu" za sebou, ruce se vám klepou jak drahý pes a ještě si musíte dotankovat palivo. Benzín šplíchlý mimo hrdlo tak elegantně steče pod motorku a sedlo i nádrž zůstávají suché. Modrého soutěžáka je šance vytáhnout z endurácké šlamastiky nebo naopak usadit do koleje za zadní blatník v místech nad boční číselnou tabulkou. Celkově nové WR působí velice subtilním a kompaktním dojmem. Pokud by mi tenhle kousek přistál v garáži, okamžitě bych si ho osadil enduráckými bástry s výztuhou a chrániči chladiče, které najdete například v nabídce originálních doplňků Yamaha Accessories.
Redakčnímu testu se podrobilo WR se závodním kitem a standardní palivovou mapou. To znamená, že dostalo sadu osahující výfukový systém s rezonátorem, sadu řetězových kol 13/50 a jednoduché tlačítko startéru na pravý palec a „chcípák“ na palec levý. Tento kit je možné pořídit za 10 000 Kč. Oproti sérii byla Yamaha okleštěna o zpětná zrcátka, držák SPZ, blinkry a kontrolky neutrálu, dálkových světel a směrovek nad displejem.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist