Yamaha FJR 1300AS
Text: Lukáš Růžička | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 25.12.2006 | Zobrazeno: 46 941x
Pokud máte rádi cestování, dostatečný komfort a svižnější tempo je vaše krevní skupina, potom vás tento stroj určitě nenechá dlouho v klidu. Tento cestovní stroj právem patřící do třídy GT se poprvé objevil na trhu v roce 2001 a u Yamahy se stal ihned vlajkovou cestovní lodí, kterou zůstal až do dnes. V průběhu let dozrálo FJR jak dobré víno a po lehčích úpravách pro rok 2003 dnes patří k předním strojům této kategorie na trhu. Od dob legendárního FJ 1200 (výroba ukončena v roce 1997) se tak jedná zcela jistě o nejúspěšnější a v podstatě jediný stroj Yamahy v této kategorii. Testovaná verze s označením AS byla představena v roce 2005 na podzim a její hlavní předností, kromě dalších nových vychytávek, je především poloautomatická převodovka (YCCS), která je v oblasti takto dimenzovaných motocyklů naprostým unikátem. S motorem supersportu a komfortem cestovního stroje se tak rozepsaná kniha tohoto motocyklu zdaleka neblíží svému konci a se svými majiteli v sedle napíše ještě nejednu kapitolu z příběhů “Pohodlně a svižně po silnicích světa“.
Design
Vzhledově se Yamaha blíží spíše přerostlému supersportu, který se však dokáže náležitě rozhýbat. Již v roce 2001 jsem jezdil delší dobu na úplně první generaci tohoto stroje a musím konstatovat, že od té doby se základní myšlenka a pojetí příliš nezměnilo, a to je alespoň z mého pohledu velice dobře a jen to podtrhuje nadčasovost tehdy představeného motocyklu. Ku prospěchu věci byly od té doby vylepšeny spíše detaily a prvky, které sklidily od majitelů lehčí kritiku. Samozřejmostí jsou rovněž spíše kosmetické úpravy designu, které však jistým způsobem přispěly k lepší aerodynamice a cestovnímu komfortu.



V takových to rychlých přesunech není nic snazšího, než se občas lehce soustředit na tachometr ve středu přístrojové desky, který je u FJR 1300 řešen velice přehledně a rovněž dostál právě z tohoto důvodu jistých změn. Kokpit je tvořena dvěma analogovými budíky a jedním multifunkčním digitálním LCD, který je oproti první generaci z roku 2001 neporovnatelně přehlednější. Samozřejmostí jsou i další standardní kontrolky. Zajímavým prvkem je zcela jistě digitální ukazatel paliva, který spolu s palubním počítačem poskytuje dokonalý přehled o spotřebě a stavu 25 l nádrže.
Pro Yamahu typickou záležitostí jsou vpředu dva světlomety, které se svým tvarem blíží současnému továrnímu stylu. Spolu se zmiňovaným plexi, tvoří hlavní tvář přední části stroje. Navíc je lze snadno výškově seřídit prostřednictvím dvou ovladačů pod přístrojovou deskou, což oceníte hlavně v noci, kdy si pravé světlo můžete nastavit snadno výše a dohlédnout tak dále před stroj na nečekané nesnáze u krajnice.


Snad jen větší úskalí přinášejí stále stejné, dnes již poněkud tvarově příliš konvenční koncovky výfuků. Ty se především v letních měsících dokáží řádně rozpálit, takže dámy na příležitostných kratších vyjížďkách k vodě s přítelem pozor na nožky.
Bohužel tento typ strojů díky kvalitní aerodynamice k jízdě bez kvalitní výstroje v letních měsících přímo svádí. A karambol v tomto ohledu potkal i mého kolegu, který měl sice výstroj kvalitní, ale o výfuk se nechtěně otřel při převlékání v letním počasí, kdy si z právě zaparkovaného FJR udělal odkládací prostor při vymetání tankvaku svého naháče. Odneslo to docela šeredně popálené lýtko.

Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm