yamaha_demo_tour




Yamaha FJR 1300A: Nippon GT

FJR1300 je dnes bez nadsázky cestovatelským pojmem a legendou, která vyjela v roce 2001 dobývat svět a rozhodně se ve své pouti nehodlá příliš ohlížet zpět. Ani po letech neztrácí dech, a jak se zdá, dokáže konkurenci stále řádně zatopit. Motocykl několika tváří a všestranného použití navíc využívá maximum z nabízených technologií značky. Dostatečný komfort a svižnější tempo je přesně to, co mu sluší a možná právě proto se prodalo do dnešních dnů celosvětově více než sto tisíc exemplářů.

Kapitoly článku

FJR jsem měl to štěstí testovat ve všech generacích už od roku 2001, kdy nastoupil na scénu po legendárním FJ (viz redakční test). V současné nabídce jsou již tři verze. V tomto testu se naskytla možnost osedlat FJR1300A tzn. s manuálem a bez elektronicky nastavitelného podvozku a s konvenční přední vidlicí. Motocykl, který se stal v průběhu let etalonem cestovních strojů, v současné generaci potěší stejnou nadčasovou koncepcí, která je však aktuálně navíc šlechtěna a hýčkána k dokonalosti celou řadou podpůrných systémů a technologií.
Po lehčích úpravách v roce 2003 byl pro tento model přelomový podzim roku 2005, kdy byl na trh uveden vedle standardního i model s označením AS (test zde). Motocykl přinesl v této variantě zásadní změnu především v podobě poloautomatické převodovky (YCCS), která tehdy vzbudila hodně pozornosti. V nabídce je takto vybavený model pod stejným označením v podstatě až do dnešních dnů. Výrazný upgrade za poslední dekádu proběhl na podzim roku 2012 (test), kdy motocykl  prodělal kompletní obměnu nejen kapotáží a přístrojů, ale obdržel i celou řadu elektronických vymožeností a funkcí, které ho posouvají opět o krok dále.
Je však patrná snaha spíše vylepšovat než přímočaře přetvářet. Možná i proto se řadě lidí jeví tato krasavice stále stejná od svých počátků, ale není to tak jak se zdá. Z hlediska vzhledu došlo v průběhu let především k úpravám v oblasti přední kapotáže a náporového sání. Z pohledu jezdce je znát výrazný posun v aerodynamice, ale i tak myslím, že na dokonalosti hlavně v oblasti obtékání vzduchu kolem ramen by se možná dalo ještě zapracovat. Pozměněn byl rovněž tvar předního plexi a jeho ovládání. To lze opravdu brát jako výrazný posun k lepšímu. Ostřejší nový tvar dostala také dvojice předních světel s pozičními LED.
Úpravy neminuly ani multifunkční ovladače na řidítkách, které korespondují se změnou přístrojů, novými funkcemi a především definitivní náhradou rychloměru za plně digitální panel. Ačkoliv jsem spíše zastáncem klasiky, zde se úpravy povedly, přidaly se kulantně nové funkce a především se výsledek nepodepsal na přehlednosti. Každopádně jasné rozčlenění všech ukazatelů a dobře čitelný otáčkoměr zde hrají i nadále prim a to je myslím dobře. Upravena byla rovněž zadní světla, stupačky spolujezdce a novou tvář opět v podobě LED dostaly přední směrovky. Co je třeba vyzdvihnout je i nadále použití, sice lehce pozměněných, ale stále efektně vyhlížejících koncovek výfuků. Ty lze navíc přímo z továrny v případě zájmu nahradit za Akrapoviče.
Z hlediska cestovatelského komfortu potěší nastavení výšky děleného sedla do dvou poloh, možnost uložení drobností ať již pod sedlo, či přídavné schránky, kde samozřejmě nechybí 12V zásuvka. Komfort usazení je z pohledu řidiče i nadále bezchybný a spíše ve sportovnějším pojetí za užšími řidítky. Usazení je dostatečně vysoké a za mohutnější nádrží máte díky nové dobře střižené úspornější kapotáži ještě více místa pro nohy - navíc za příplatek pod lepší ochranou. To se opravdu povedlo. Z pohledu spolujezdce se jedná rovněž o bezproblémovou záležitost – dobře se nasedá. Dokázal bych si však představit i měkčí usazení. Sedlo spolujezdce je na cestovně zaměřený motocykl ve srovnání s konkurencí poměrně tuhé, ale na druhou stranu vcelku dobře vystihuje tvarem a pojetím sportovnější vyjádření celku, na kterém si FJR vždy zakládalo. To samé se dá říci i o bezchybně fungujících bočních kufrech, které sice neoslní přehnaným úložným prostorem, ale opět podtrhují celkově sportovně střižený koncept. Navíc i bez nich není vzhled motocyklu výrazně narušen, což se z pohledu univerzálního použití opět cení.
Samozřejmostí je kardan a rovněž nově upravený centrální stojan, který doznal změn na základě připomínek jezdců útlejšího vzrůstu. Vyšvihnout FJR na stojan by tak mělo být o něco jednodušší. I po letech a všech kosmetických úpravách je pozitivním zjištěním, že tato Yamaha zůstává pořád věrná zavedené linii první generace. I s kufry pořád štíhlý cesťák, širší sedlo, ale stále náležitě sportovní a navíc vše podpořeno charakteristikou velkého řadového čtyřválce, který přede jako kotě a na poli konkurence je stále nedostižný.
Motorově jde stále o kompaktní čtyřválec o objemu 1 298 ccm, vycházející z původní verze z roku 2001. V současné generaci je však vybaven elektricky ovládanými škrticími klapkami a dosahuje výkonu 146 koní při 8000 ot/min. Upraven byl rovněž povrch válců a z hlediska vzhledu jsou nové kryty motorových částí. Přidanou hodnotou je elektronický plyn (YCC-T) a tradiční vymoženosti dnešních dnů v podobě kontroly trakce a dvojice jízdních režimů „T“ pro cestovní tempo a „S“ pro sportovnější pojetí. Navíc je zde pro zelený svět jakýsi ukazatel ECO, ale tomu snad nevěřil ani ten marketingový odborník, co to prosadil a okoukal asi někde u pračky A+, či co.
I přes všechny vymoženosti dnešních dnů však FJR zůstává i nadále velice suverénním cesťákem, který na požádání dokáže slušně rozpohybovat svět kolem vás. Montovaný pětikvalt funguje bez většího zaváhání a jednotlivé rychlostní stupně padají přes hydraulicky ovládanou spojku přesně tak, jak bychom očekávali od japonského stroje - bezchybně. Šestý rychlostní stupeň by byl podle mých zkušeností zbytečný, ale jistě se najdou i tací, kterým může rozložení jednotlivých rychlostí v dnešním pohledu na věc vadit. Díky robustnímu charakteru je třeba samozřejmě počítat s patřičnou odezvou a chováním, nicméně ovladatelnost zůstává lehká a snadná. S přísunem nových technologií se vše chová pocitově jako uhlazenější a jednodušší, a tak trochu se vytratil naturální výraz a hlad po otáčkách. Motor má slušný záběr odspodu, ale opravdové emoce se probouzí někde kolem hranice 4 000 ot/min, kdy se plně ukáže síla řadového čtyřválce. Turistický režim je potom lehce uhlazenější a v pomalých rychlostech není celkové vyjádření tolik trhané, takže na pojíždění v kolonách a pomalejších přesunech v městských aglomeracích myslím správná volba. FJR předčí nejednoho konkurenta v dynamice a charakteru, především díky skvělému motoru a střízlivé stavbě.
Kde může ztrácet je asi celková výbava a komfort jezdce, ale na druhou stranu zde máte určitou sportovní příslušnost, dokonalý přehled o dění kolem vás, slušnou ochranu na delší cesty a v neposlední řadě dobře umístěná a přehledná zrcátka, která budete potřebovat na sledování konkurence za zády. Nic však není dokonalé, a pokud bych hledal nějaké slabší místo, bylo by to asi v dnešním pohledu na věc v uložení motoru a celkové pojetí motocyklu i podvozkově a to především v konfrontaci právě vůči výbornému motoru. Je zde jasné zaměření na cestovní vlnu, takže pro ryze sportovně orientované příznivce to i díky hmotnosti bude stále jen o cestování. Hlavně v opravdu ostrých serpentinách a kopcovitém terénu jen stěží využijete opravdový potenciál mohutného agregátu.
I přes kultivovaný chod při rychlé změně otáček jsou v řidítkách a stupačkách cítit lehké vibrace a budete nuceni se dříve či později přizpůsobit tempu a komfortněji cestovně naladěnému podvozku - alespoň v této verzi „A“. Vědomi si toho byli asi i konstruktéři a právě tématu jízdního komfortu se při poslední modernizaci dost výrazně věnovali i v oblasti podvozku. I tato klasická verze tak má nové lehčí vnitřky předních vidlic a pružiny dostaly progresivnější charakter. V zadní části zůstalo vše beze změny. I nadále tak máte alespoň možnost volby pákou (hard/soft) podle zatížení stroje.
Hliníkový rám v kombinaci s kvalitními komponenty byl vždy zárukou skvělých jízdních vlastností a v cestovatelském měřítku to tak i nadále pro toto FJR platí. Pravdou však je, že doba se mění a univerzálnost a rychlá adaptabilita podmínkám dnes hraje prim a možná i proto je k dispozici FJR i ve verzi AE s elektronicky nastavitelným podvozkem a přední upside-down vidlicí. I přes přísnější pohled na věc a obecnou zhýčkanost si při troše té námahy myslím jízdu užijete náramně a to platí i pro tuto klasickou verzi dvojnásob. Z hlediska komfortu se větší hmotnost odrazí naopak pozitivně na méně kvalitní vozovce, či šotolinové cestě, kde vás nějaká ta nerovnost, či díra rozhodně nepřekvapí a hlavně to s FJR hravě zvládnete.
Pokud se budeme bavit o cestovatelském komfortu, jistě nikoho neurazí kardan ani v základu montované vyhřívané hefty, které se při nepřízni počasí a zdolávání horských průsmyků vždycky hodí. Pro dálniční přesuny může leckdy ulevit a pomoci i systém tempomatu. Pro zpomalení je k dispozici osvědčená koncepce kombinovaného účinku přední a zadní brzdy s označením UBS, navíc doplněna o standardně fungující ABS. To by si možná zasloužilo i přesnější nástup, ale výsledný efekt a účinnost jsou pořád v normě. Samotný brzdný účinek je velice přesný a v tomto ohledu nelze nic vytknout. Brzdy fungují tak, že při sešlápnutí zadního pedálu se aktivuje komplet zadek a dva ze čtyř pístků pravého předního brzdiče. Přední brzdovou páčkou potom ovládáte zbylých šest pístků. Účinek je čitelný, velice dobře se dávkuje a s vyšší hmotností si pořád umí velice slušně poradit. Cestovatelské ambice umí podpořit 25 l nádrž. Spotřeba je u takto velkého stroje přímo úměrná stylu jízdy. V cestovním tempu se spolujezdcem se dostanete i na 6 l/100 km. V našem případě jsme se pohybovali spíše na horní hranici do 7,5 l/100 km.
FJR1300 je již řadu let cestovatelským pojmem a legendou. Z dnešního pohledu se mu na trhu rýsuje čím dál větší konkurence, ale v oblasti motoru a stylu jízdy stále určuje směr. Když se k tomu přidá velice slušný dojezd, dokonale přehledná palubka, ovladatelnost, palivové mapy a variabilita možností a verzí v současné generaci - je to doslova radost na dvou kolech. I přes stále se rozšiřující pole konkurentů hodnotím tento motocykl hodně vysoko. Ať už vyrazíte ve dvou na delší výlet nebo zapomenete doma kufry a vyjedete na sportovněji zaměřenou vyjížďku s přáteli kolem komína, FJR Vám bude vždy výborným společníkem a sázkou na jistotu.
Z konkurentů je třeba zmínit např. Triumph Trophy 1200, Kawasaki GTR 1400 a BMW R 1200 RT. Cena testovaného modelu je stanovena na 439 990 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ mohutný nesmrtelný čtyřválcový motor
+ téměř bezchybný nadčasový sériový vzhled
+ přehledná palubka, dobrý výhled a bezchybná zpětná zrcátka


- lehčí vibrace do řidítek a stupaček při maximální zátěži
- v dané kategorii tvrdší sedlo spolujezdce
- méně čitelný nástup ABS


Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist