Třikrát Yamaha XJ6
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 2.9.2010 | Zobrazeno: 56 034x
V luxusních šatech, oblečená do svůdného spodního prádla, nebo radši rovnou úplně nahá? Nenechte se zmýlit, stále se bavíme o motorkách, ovšem stejně jako u bab i tady platí, že každého nadchne něco jiného. Někomu učaruje pohled na odkrytý motor a ničím nerušený výhled na silnici hned před předním kolem, jiný si zamiluje sportovní celokapotáž a rád si zalehne na nádrž a schová se za štítek, no a někdo to má rád tak napůl...
Kapitoly článku
Ač si to málokterý jezdec přizná, jedním z hlavních kritérií výběru nové mašiny je její vzhled. Motorkaření se v dnešní době hodně posunulo od praktického ježdění spíše ke koníčku a požitku z jízdy a vlastnictví nádherného a silného stroje. A málokdo si pořídí motorku, která se mu vzhledově nelíbí. To je také asi hlavním důvodem úspěchu řady XJ na trhu. Jak jsem již zmínil v úvodu, tahle mašina prostě nabídne požitek pro oko milovníka naháčů i kapotáží, navíc narozdíl od někdy až příliš futuristických designů šestistovek od konkurence neurazí ani příznivce klasiky, zvláště u verze s polokapotáží.
Když máme všechny tři krásky postavené vedle sebe, okamžitě vynikne opticky lehká stavba naháče, který ze všech tří ukazuje největší část světlometu a na jeho tvar navazuje náznakem stříbrné boční kapotáže. U naháče také nejlépe vynikne nahrbený tvar nádrže.
Na toto téma navazuje Diversion, který světlomet po stranách schovává pod polokapotáž a kromě zahalených ramen se chlubí také zrcátky upevněnými na polokapotě namísto na řídítkách. To je pro jezdce v sedle také spolu se zahalením přístrojovky do okolních černých plastů hlavní příčinou podstatně vážnějšího a mohutnějšího dojmu.
Verze F s celokapotáží kromě bočních kapot a spodnímu klínu k Diversionu přidává ještě plastové „náfuky“ na bocích a celkově se tváří jako ostrý sporťák a po stránce designu je myslím ještě o něco propracovanější než podobné „dooblečené“ modely od konkurence, jakými jsou především Suzuki GSX650F či Kawasaki ER-6F. Když jsme s touto trojicí mašin zastavili před hospodou, během oběda jsme mohli sledovat, jak na sebe zájem okolojdoucích strhuje právě celokapotované eFko.
A teď to hlavní, jak se liší pocity z jízdy na těchto třech strojích? Při jízdě na modelech Diversion a Diversion F nepoznáte žádný podstatný rozdíl, jen plasty pod palubovkou jsou u eFka lépe členěné a přístrojovka lépe vynikne. Šest kilo váhy navíc u celokapotovaného eFka není téměř znát, protože jsou uloženy dole a snižují celkové těžiště. Jezdec si sedí v pohodlí a klidu schovaný za štítkem a co je na dálnici plusem, může být na běžných silnicích až nebezpečné. Brzy zjistíte, že při stejném prožitku ze svižné projížďky se pohybujete v rychlostech zhruba o 30 km/h vyšších než u naháče. A zatímco zatáčka projetá na naháči „rychle“ stovkou byla úplně v pohodě, to samé ve sto třicítce už může být trochu problém, protože podvozek nabízí spíše univerzální cestovní charakter než nekompromisní sportovní tvrdost.
O šest kilo lehčí nahatá XJ6 je na tom úplně jinak. V ostrých zatáčkách dává díky odkrytému výhledu před přední kolo lepší vnímání okolí a jistější průjezd, naopak dlouhé táhlé zatáčky projížděné nad 120 km/h už nejsou nic pro ni, protože jezdec už se spíše pere s větrem než aby si užíval dlouhé náklony. Na okreskách přímo vybízí k agresivnější jízdě, je hravá a svádivá, a přitom ani nemusíte jet žádnou velkou palbu, abyste si vyvětrali hlavu. I z toho důvodu ale budete dříve utahaní a závěrečný návrat do města po dálnici vám možná trochu znechutí celý dojem z projížďky a budete uvažovat, zda jste přeci jen neměli jít do Diversionu.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)