ktm_prosinec




Jak fungují sdílené skútry? Porovnali jsme re.volt a BeRider

Sdílená ekonomika je termín, který začíná moderní svět skloňovat čím dál víc. Jednou z jejích podob jsou sdílené motocykly a skútry, které fungují v mnoha evropských metropolích a už se objevily i v naší matičce stověžaté. Přesně před rokem přišel re.volt a letos v září s velkou kampaní BeRider od Škodovky. Nedaly se přehlídnou a jezdily nám pod okny kanceláře tak dlouho, až jsme nevydrželi a museli je sami vyzkoušet. Který je lepší?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Sdílení nebo půjčovna?

Hned prvním odstavcem shodím ze stolu to, co jsem napsal v úvodu. Považuji totiž za nezbytně nutné, aby bylo řečeno, že ani re.volt, ani BeRider se nedají považovat za součást sdílené ekonomiky. V obou případech se jedná o vzletně nazvanou půjčovnu, nic víc. Akorát že tady není jedno výdejní a vratné místo, jako když si jdete půjčit brusku na parkety, nýbrž skútry si vyzvednete tam, kam s nimi předchozí nájemce dojel. Ke sdílené ekonomice bych si s dovolením vypůjčil pár slov z Wikipedie: „Předmět (chata, byt, auto, sekačka atd.) sami používáte pro osobní nebo podnikatelskou činnost jen nějakou dobu a ve volném období jej pronajímáte nebo půjčujete ostatním subjektům. Za spoluspotřebitelsví nelze považovat ekonomickou činnost firem, založenou na pronájmu a půjčování předmětů. Chybí zde podmínka vlastního využívání předmětů pronájmu.“ A to je přesně případ re.voltu i BeRideru. Nejsou to společnosti, které by využívaly skútry k nějaké své činnosti a ve chvílích, kdy jsou volné, je půjčovaly. Činností těchto společností je jejich půjčování. U re.voltu si sice můžete koupit vlastní skútr/motorku přesně daného typu a dát jej k dispozici, ovšem ač je pořád váš, už s ním nedisponujete a dostanete jen slevu na používání všech vozidel společnosti (teď navíc můžete také investovat do re.voltu jako takového prostřednictvím crowdfundingu Fundlift). Zkrátka pod oběma značkami najdete moderně pojatou půjčovnu, nic sdíleného. Tak jen aby bylo mezi námi děvčaty jasno.

Moderní půjčovna na ulici

Princip fungování

Re.volt i BeRider fungují na úplně stejném principu. Do chytrého telefonu si stáhnete aplikaci, zaregistrujete se a následně si můžete půjčovat skútry, které vidíte jako volné na mapě. Rezervace, zahájení jízdy i její ukončení se dělá přes aplikaci (samozřejmě musíte mít aktivovaná data), helmy jsou k dispozici v kufříkách, platí se za minutu používání po skončení jízdy a dokonce i tarify jsou stejné. Rozdílů mezi oběma poskytovateli ovšem najdeme docela dost.

Kdo nemá "appku", nejede

Na čem se jezdí

Začneme re.voltem, ten tady byl dřív a hlavně začínal s malými elektrickými auty, kterých má dnes v nabídce podle svých webových stránek 20. Před rokem přišel s prvními motocykly a dnes má 50 elektrických skútrů a 24 elektrických motocyklů. Jde o stroje značky Super Soco, skútr CUx a motorku TS1200R, ovšem je úplně jedno, na čem právě jedete, neboť oba mají maximální rychlost omezenou na 45 km/h, ačkoli Zajochovi se z TS podařilo z kopce dostat 60! Re.volt ve specifikacích udává dojezd 80 km a co se prostoru týče, mají jeho stroje nabídnout dvě místa a malý box, v němž jsou dvě helmy různých velikostí. Tak tohle úplně nesedí. Dojezd možná ano, box s helmami je tady také, ale co se místa týče, zapomeňte na provoz ve dvou. Námi zkoušený motocykl TS má kufřík uchycený na celkem elegantním držáku tak, že příliš nepřečnívá dozadu, což je fajn, na druhou stranu dost přečnívá dopředu, a i když jsme oba se Zajochem celkem vychrtlí, tak ve dvou jsme se teda na palubu nalodit nedokázali. Podívejte se, jak je to místo pro spolujezdce malé, a když ještě značnou část z něj zabírá kufr…

BeRider je pražskou novinkou od září a je to projekt společnosti Škoda Auto DigiLab. V době vzniku se mluvilo o padesátce španělských elektrických skútrů Torrot Muvi, vyrobených údajně přímo pro BeRider s drobnými úpravami (třeba zesílené tlumiče, aby vydržely ten náš terén). Nyní by po Praze měla jezdit již více než stovka Torrotů, což potvrzuje i letmý pohled na mapu v aplikaci. Je jich opravdu docela dost. BeRider pro své stroje udává maximálku 66 km/h, dojezd 70 km a i tady najdeme malý kufřík se dvěma helmami a místo pro dvě osoby, tentokráte skutečné. Proti Super Socu je Torrot minimálně o jednu třídu větší stroj.

Kde se půjčují

Jak pohled na maximální rychlosti napovídá, re.volty se budou nejlépe cítit hlavně v centru Prahy, zatímco BeRider zvládne i jízdu po širších silnicích, kde si autaři s rychlostním limitem 50 km/h až tak hlavu nelámou. A ono to souvisí i s velikostí území, kde oba poskytovatelé své skútry nabízejí (oukej, re.volt má i motorky, ale pro zjednodušení je nazývejme skútry, auta nás vůbec nezajímají). Tady je rozdíl mezi re.voltem a BeRiderem opravdu velký. Re.volt má své teritorium kruhové s malým výběžkem v jižní části (takže připomíná písmenko Q), kde sahá do Nuslí, na východě jde na Žižkov, sever ohraničují Holešovice a západ Strahov. Prostě centrum. BeRider naproti tomu v době testu pokrýval opravdu skoro celou Prahu. Na západě šel až ke Zličínu, na severu do Kobylis, na východě k Horním Počernicím a na jihu do Modřan. Těsně před vydáním článku ale svou zónu výrazně upravil. Na první pohled vypadá menší, ovšem je naopak větší, jen to prostě už není velká plocha, kde můžete skútr odstavit kdekoli. Teď jsou vybraná frekventovaná místa a je jich dost, navíc se dostanete dál než dříve. Upřímně se BeRideru nedivím, že to takto změnil. Dříve bylo určité procento skútrů prostě celodenně odstavených v takových "mrtvých" místech, kam na nich jeden uživatel dojel a zůstaly tam stát celý den. Sám jsem si dlouhodobě všímal jednoho skútru zaparkovaného nedaleko naší redakce, ovšem za železniční tratí s tak blbým přístupem, že tam si pro skútr prostě jít nechcete. A ten skútr tam byl pokaždé fakt celý den. Podle BeRideru má změna tři úkoly: zajistit lepší dostupnost skútrů, umožnit častější nabíjení a zamezit parkování tam, kde se parkovat nemá (různé parky, Karlův most a podobně).

Vlevo zóna re.voltu, uprostřed zóna BeRideru z letošního roku do doby, než vyšel náš článek, a úplně vpravo nová mapa

Ovšem pozor, u re.voltu i BeRideru jsou tato území místem, kde si skútr můžete půjčit a kde ho musíte vrátit, ovšem jet můžete klidně dál, pokud to nebude za hranice hlavního města a pokud vám vystačí baterka. Potřebujete si něco vyřídit na Hájích? Žádný problém, klidně si tam dojeďte. Jen tam nesmíte jízdu ukončit. Ono se vám to tedy ani nepovede, protože vám v obou případech aplikace řeknou, že jste mimo zónu. Co ale dělat, kdy potřebujete na chvíli zaparkovat? Přeci nenecháte skútr zapnutý, aby vám s ním kdokoli odjel! (To by vás mimochodem u BeRideru stálo 80 000 Kč.) Jak re.volt, tak BeRider umožňují jízdu přerušit, ale neukončit. To se hodí právě v okamžiku, kdy jste mimo zónu, anebo i tehdy, kdy zkrátka potřebujete, aby vám se zaparkovaným skútrem neodjel někdo další. Tohle přerušení jízdy je za poplatek, a jestliže si jsou ceníky obou poskytovatelů dosti podobné, tak právě u přerušení je rozdíl velký. Zatímco u BeRideru vás minuta parkování stojí 2,50 Kč, re.volt si za stejnou dobu řekne pouze o 90 haléřů, tedy zhruba třetinu.

Kolik to stojí

Elegantním způsobem jsme se dostali k tomu, co jízda na těchto sdílených skútrech stojí. To vás samozřejmě zajímá primárně. A abyste v tom neměli moc velký zmatek, základní podmínky jsou u obou poskytovatelů stejné. Narozdíl od taxíků se jízda na re.voltech a BeRiderech neplatí za kilometr, nýbrž za projetou minutu. Základní taxa je 5 Kč/min. Pokud víte, že budete jezdit častěji, hodí se koupit některý ze tří balíčků, které mají opět re.volt i BeRider nachlup stejné. Za kredit 300 Kč, tedy hodinu jízdy, zaplatíte 250 Kč (minuta vás tak vyjde na 4,16 Kč), za kredit 600 Kč zaplatíte 450 Kč (3,80 Kč/min) a nejvýhodnější je kredit na 900 Kč, který vás stojí 600 Kč a minuta vás potom vychází na 3,33 Kč. To je sakra rozdíl proti pětikačce. I když vás pořád desetiminutová jízda stojí víc než lístek na MHD s platností na 1,5 hodiny…

Drobné odlišnosti se ale také najdou. Re.volt má tu zvláštnost, že udává minimální i maximální cenu výpůjčky. Každá jízda vás vyjde minimálně na 45 Kč, což odpovídá devíti minutám jízdy. I kdybyste se svezli tři minuty, zaplatíte pětačtyřicet kaček. Maximálně vás potom jízda bude stát 550 Kč, což znamená, že vše nad 110 minut při plné sazbě a nad 165 minut při nejvýhodnějším balíčku máte zadarmo. Ale to je podle mě bohapustá teorie, dvě hodiny vám baterka v Super Socu při neustálém normálním městském provozu nevydrží, tuhle sazbu možná využije ten, který bude mít skútr zaparkovaný z nějakého důvodu před kanclem celý den. Co je naopak jednoznačně fajn, je věrnostní program s kreditem 10 % z každé jízdy. Co to znamená? Když ukončíte jízdu a stála vás 100 Kč, na váš účet se vám připíše 10 Kč, které máte na další jízdu. Musíte je ale vyčerpat do 45 dní, potom propadnou. To bude i případ mých 9,50 Kč, protože už je dost zima. Pokud se tedy nerozhodnu vyzkoušet autíčko…

BeRider žádný další věrnostní program nenabízí, ovšem u něj platí přesné účtování po minutě. S tím, že první minutu máte zdarma na to, abyste si vyndali helmu z kufru a vůbec se nalodili. Trvala vám jízda pět minut? Zaplatíte čtyři, čili dvacku. Pro nově registrované má BeRider připraveno 15 minut zdarma, pokud už BeRider používáte, můžete komukoli (kamarád, manželka), kdo chce BeRider také vyzkoušet, dát svůj unikátní kód, který máte v aplikaci, on ho zadá při registraci a po jeho první jízdě se vám i jemu přičte dalších 15 minut zadarmo. Tak teorii známe, jdeme to vyzkoušet! A hezky anonymně, jako kterýkoli jiný uživatel. Ať vidíme, jak oba poskytovatelé opravdu fungují.

Tři, dva, jedna, start!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - Výška redaktora: 174 cm
Honza Zajíček - Výška redaktora: 183 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 72 Kč od 12 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist