globalmoto_duben_nolan




Kymco Downtown 125i ABS

Poslyšte, to jako vážně můžu řídit takhle velký skútr jenom s papíry na auto? Tahle otázka, která zazněla na parkovišti před redakcí z úst jednoho kolemjdoucího, asi nejvýstižněji shrnuje celou postatu modelu Downtown 125i ABS. S řidičákem skupiny B totiž nejste odkázáni jenom na malá městská přibližovadla, ale můžete si užívat veškerý luxus maxiskútru se vším, co k tomu patří.

Kapitoly článku

A není toho zrovna málo, co za své peníze dostanete. V první řadě reprezentativní vzhled, a teď nemám na mysli jenom dospělé rozměry. Kymco si nechalo design modelu Downtown navrhnout v Itálii, a na detailech i celku je to hodně znát. Čelnímu pohledu dominují dvě protáhlé lampy s kruhovými světlomety a integrovanými blinkry, zasazené do široké kapotáže, která společně s vysokým štítem slibuje jezdci nejenom dokonalý úkryt před větrem, ale cestou na důležitou schůzku ochrání také jeho drahý oblek před znečistěním.
Z boku pak dobře vyniká rozměrné stupňovité dvousedlo, na kterém najdou dostatek pohodlí jak majitelé výraznějších postav, tak i jezdci menšího vzrůstu. Část vyhrazená pro spolujezdce je ještě o pořádný kus prostornější a kromě toho, že k jízdě ve dvou doslova láká, vytváří přirozenou bederní opěrku pro osobu na předním sedadle.
S dvoučlennou posádkou počítá i prostor pod sedlem, který bez problémů polkne dvě integrální přilby. V osvětleném úložném prostoru najdete také 12V zásuvku, a nakládání či vykládání věcí do kufru navíc zpříjemňuje hydraulická podpěra. Věci častější potřeby, jako doklady, pěněženku nebo půllitrovou láhev kofoly lze naskládat do příruční schánky pod levým řídítkem. Cennější předměty ale nedoporučujeme nechávat ve skútru bez dozoru, protože kaslík není zamykací.
Stejnou úroveň pohodlí jako sedací soustava si na Downtownu mohou užívat i dolní končetiny. Jezdec má k dispozici dlouhé vodorovné plochy na podlaze po stranách středového tunelu, které může libovolně střídat se šikmými plotnami pod řídítky. Pro postavy nad 185 cm by plotny mohly být klidně umístěné o deset čísel níž, aby mezi koleny a rukama zůstala větší vůle a nohy se dostaly do přirozenějšího úhlu. Podrážka spolujezdce najde pohodlnou oporu na vyvýšeném schodu podlahy skútru, zatímco k přidržování za jízdy poslouží velké madlo, táhnoucí se podél zadního sedla až k nosiči.
Pohled na přístrojovou desku navozuje víc dojem pobytu za volantem osobního vozu než jízdy na skútru. Dva analogové budíky s chromovanými rámečky, doplněné středovým displejem vypadají luxusně už za bílého dne, ale v noci ještě víc vyniknou díky decentnímu podsvícení. Digitální část palubky není na informace skoupá, a dozvědět se z ní můžete snad kromě rosného bodu opravdu všechno podstatné. Kvalitou zpracování nezaostávají ani ovladače, a s vysokým standardem drží krok i nastavitelné páčky hydraulických brzd.
Motor se dá označit za zdařilý kompromis mezi tím co dovoluje vyhláška a požadavky potencionálního zákazníka. Downtown se i přes svůj název hodí spíš k přesunům na střední a delší vzdálenosti než na krátké sprinty od jednoho semaforu k druhému, a tomu odpovídá také jeho dynamika. Před prvním rozjezdem je třeba si uvědomit, že Downtown původně poháněla třístovka s dvojnásobným výkonem, a stopětadvacítková verze pořád váží skoro 180 kilo - bez posádky a nákladu.
Kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec, přestože disponuje maximálním výkonem na legislativní hranici 11 kW, nemůže při rozjezdu z místa konkurovat stopětadvácám s poloviční hmotností. Výkonový hendikep musí Downtown dohánět vyššími otáčkami, a chvíli trvá, než se dostane někam k sedmi tisícům, kdy odstředivá spojka začne zabírat. Co však motor ztrácí na startu, to jezdci vynahradí na maximální rychlosti, která v praxi přesahuje výrobcem udávaných 110 km/h. Výlet do levého pruhu na městském obchvatu nebo dálničním přivaděči tím pádem není pro majitele Kymca žádnou noční můrou, a kilometry při meziměstských přesunech Downtown polyká s větší chutí, než jiné, byť živější stopětadvacítky.
V souvislosti s vyšší hmotností skútru by teď zákonitě měly následovat pochybnosti o brzdném účinku, ale protože Downtown 125i ABS zdědil po třístovce i obě hydraulické kotoučovky, obavy nejsou na místě. Brzdy jsou, jak už napovídá označení modelu, nově vybaveny antiblokovacím systémem, který z celkem pochopitelných důvodů nemá tlačítko OFF. U skútru si lze jen těžko představit situaci, kdy by jezdec potřeboval při řízení využívat brzdného smyku. Pro zadní třmen by ovšem nebyl problém kolo zaflekovat, a také přední brzda má perfektní účinnost, doplněnou o citlivější dávkování. ABS tak přichází ke slovu jenom ve skutečně kritických chvilkách a na površích typu kočičí hlavy nebo mokrý přechod pro chodce. V běžných situacích se jezdci do práce s brzdovými páčkami neplete a zůstává v pohotovosti jenom jako strážce bezpečí.
Podvozek je pocitově sice tvrdší, ale na druhou stranu dostatečně tuhý a stabilní v každé situaci. Zadní odpružení v podobě dvojice tlumičů s nastavitelným předpětím prakticky není možné poslat až na dorazy, ani když trefíte propadlý kanál nebo přejedete zpomalovací práh vyšší než povolenou rychlostí. O něco hůř si v tomto směru stojí přední vidlice, ale i ta má pořád dost tuhosti k tomu, aby přesně držela směr jízdy a nenechala skútr zhoupnout na nečekané nerovnosti. To se hodí hlavně v rychlejších zatáčkách, kde se Downtown ochotně pouští do náklonu, kterému překvapivě nebrání ani hlavní stojan. Díky dobře nastavené geometrii nechá překvapivě snado ovládat i v nízkých rychlostech, takže proplétání v kolonách znesnadňuje jenom větší šířka skútru, se kterou je třeba při průjezdu kolonou počítat.
Kymco není jediná značka, která do velkého cestovního skútru vsadila motor, splňující  legislativu nového systému řidičských oprávnění. Výběr ale (aspoň prozatím) není příliš široký, a kromě toho "malý" Downtown mezi stopětadvacítkovými maxiskútry nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon. Přívlastek malý jej má v tomto případě pouze odlišit od předlohy, vybavené agregátem o objemu 300 ccm, jinak není dváca od třístovky v ničem ošizená. A poměr ceny a výkonu si v dané kategorii zaslouží pozornost za to, že Downtown jako jediný mezi ostatními konkurenčními modely v dané cenové rovině má v základní výbavě ABS. Protože se dá s poměrně velkou jistotou předpokládat, že na stopětadvacítky přesedá z aut čím dál více jezdců s minimem zkušeností, najde antiblokovací brzdový systém právě v této kategorii uplatnění velmi snadno.
Pro úplnost: za méně peněz pořídíte jenom Suzuki Burgman 125G (90 900,- Kč) nebo Peugeot CityStar 125 (89 900,- Kč). Další "béčkový" maxiskútr od francouzské značky Satelis 2 už na rozdíl od Kymca (99.990,- Kč) přesahuje stotisícovou hranici (104 900,- Kč), ale pořád mluvíme o skútrech bez ABS, které má v základu až Yamaha X-Max 125 za 124 990 korun. Piaggio X10 ve verzi 125 ccm stojí dokonce 132 990,- Kč.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist