yamaha_mt09




Peugeot Satelis 125 a CityStar 125

Skútry značky Peugeot se v našich testech neobjevují příliš často. O to větší radost jsme měli, když se koncem léta na parkovišti před redakcí seřadily hned dva najednou. Oba zářící novotou, s pouhou třicítkou kilometrů na tachometrech. CityStar jste coby novinku roku 2012 už mohli na českých silnicích potkat, ale Satelis druhé generace teprve přichází na trh, a tohle je jedna z prvních příležitostí k seznámení.

Kapitoly článku

Význam skútrů, nebo alespoň některých z nich, už se však dávno přestal omezovat na řešení dopravních problémů v přeplněných ulicích. Praktické výhody sice pořád zůstávají tématem číslo jedna, ale čím dál větší pozornost zákazníků a výrobců se koncentruje na jízdní vlastnosti, komfort a vzhled. A právě v oblasti designu mají Francouzi, pověstní svým vytříbeným smyslem pro šarm a eleganci, světu co nabídnout.
Dokladem toho jsou tyhle dva pohledné skútry se lvíčkem na přední masce. Oba pohání motor o objemu 125 ccm a výkonu 11 kW, což je přesně horní limit, umožňující podle novely zákona usednout za řídítka od ledna příštího roku s béčkovým řidičákem. Přestože se oba modely dají označit za cestovní, určité rozdíly mezi nimi existuji, a každý vyniká v jiných disciplínách. Satelis osloví spíš zákazníky s vyššími nároky na luxus a dlouhodobé cestovní pohodlí, zatímco CityStar je, jak už jeho název napovídá, nedostižný hlavně v obratnosti při proplétání městským provozem.

Satelis

není v katalogu skútrů Peugeot neznámým pojmem – úspěšně se prodává už šest let a to dokonce ve třech verzích s různě výkonnými motory, od základní stopětadvacítky přes dvěstěpadesátku až po cestovní pětistovku. V tomto testu ale máme tu čest se zbrusu novým modelem, respektive druhou generací Peugeotu Satelis, která v těchto dnech přichází na trh jako modelový rok 2013. Také Satelis 2 se bude vyrábět ve více provedeních: kubatura 125 ccm zůstává, čtvrtlitr však nahradí výkonnější třístovka a pětistovku naopak od příštího roku vystřídá motor o objemu 400 ccm. Agregáty pro všechny nové modely pochází přímo z produkce francouzské továrny, na rozdíl od předchozích modelů, které Peugeot vybavoval italskými motory Piaggio.
Vraťme se ale ke stopětadvacítce, která je připravena k testu. Předchozí informace o silnějších motorech měly posloužit především jako odůvodnění pro neobvykle velké rozměry skútru, které řadí Satelis 2 do cestovní kategorie Grand Tourismo. Je až s podivem, že tak mohutný skútr mohou podle současné legislativy řídit už šestnáctiletí teenageři. Předpokládanou cílovou skupinou ale jsou spíš manažeři v oblecích, kterým se bude od příštího roku z luxusních sedanů a kombíků na Satelise přesedat určitě radostněji, než na nějaký subtilní skútřík s mizernou ochranou proti větru a dešti.
Výhody dospělých rozměrů kapotáže ale u příjemného závětří nekončí. Jízdnímu komfortu prospívá i velký prostor pro nohy s možností opřít chodidla nejen ve vodorovné, ale také v uvolněné šikmé poloze, dlouhé a pohodlné sedlo s vysokou bederní opěrkou, a řídítka v ideální výšce. Dojem luxusu podporuje i pohled na bohatě vybavenou přístrojovou desku, na které nechybí jediná podstatná informace. Perfektní přehled o všem co se děje vzadu zase poskytují velká zpětná zrcátka. Jejich tvar se možná nemusí líbit každému, ale zato v nich je krásně vidět celá šířka ulice včetně chodníků.
Zadní část Satelise s obrovským úložným prostorem pod sedačkou připomíná menší kufr od auta, ale je třeba uznat, že si designéři poradili opravdu zkušeně. Velké plochy efektně rozptyluje zadní spoiler nebo bytelná madla spolujezdce, která plynule přechází do postranních LED světel. Ještě větší pochvalu si ale zaslouží praktické otevírání úložného prostoru. Přístup do osvětlené schránky, kam by se pohodlně vešly dvě integrální přilby nebo jiný náklad adekvátní velikosti, vzniká automatickým odklopením víka společně se zadní polovinou sedačky. Řidič díky tomu nemusí při nakládce či vykládce opouštět své pracoviště, a dokonce ani zhasínat motor, protože odemykání kufru se ovládá přímo ze spínací skříňky. Další uzamykatelný úložný prostor se nachází v přední kapotáži pod levým řidítkem, a menší schránka na pláštěnku ještě přímo v sedačce.
Ani spolujezdec rozhodně netrpí nedostatkem místa nebo nevhodným umístěním stupaček. Když se k tomu všemu přidá plyšové odpružení, nemůže vaší cestovní pohodu narušit skoro žádná nerovnost. S poměrně velkým rozvorem (1 500 mm), na 14palcovém předním a 13palcovém zadním kole Satelis pluje po vozovce klidně a stabilně. Podvozek se však ochotně podvolí i požadavku na změnu směru, a chová se ukázněně i během brzdění. Přední kotoučovka umí zpomalit 160kilogramový skútr spolehlivě a bezpečně, a v kritických situacích je pořád v záloze menší zadní disk. Systém ABS nebyl v testovacím modelu přítomen, ale v nabídce bude i verze s tímto brzdovým asistentem.
Menší hendikep při manipulaci v garáži nebo na parkovišti před kanceláří, přináší nadstandardní hmotnost Satelise. Dostat 160 kilogramů suché váhy (175 kg s plnou nádrží) na hlavní stojan vyžaduje určitou fyzičku, a trochu cviku. Při parkování na rovném a pevném povrchu ale bohatě stačí masivní boční stojan, jehož vyklopení - na rozdíl od většiny jiných skútrů – nezpůsobí automatické vypnutí motoru, ale pouhé přepnutí do stand-by režimu, kdy omezovač drží otáčky bezpečně na uzdě a nedovolí se s vyklopeným bočákem rozjet.
Před testem v redakci panovaly jisté pochybnosti na téma, jak si s hmotností poradí patnáctikoňový čtyřtakt. Peugeot u Satelise vsadil na nezávislost, a místo italských agregátů začal letos montovat do skútrů motory vlastní výroby, a podle nás rozhodně neudělal chybu. Skútr se i přes mírnou nadváhu rozjíždí svižně, a povolenou městskou padesátku vyvine vmžiku. V akceleraci z místa mu pomáhá dobře naladěný variátor, který nechá otáčky svobodně vyletět až k výkonové špičce a teprve potom začne přenášet sílu na zadní kolo. Ani v rychlejších pasážích stopětadvacka nedostatkem výkonu netrpí, a dosažení tříciferného výsledku na tachometru je hračka i pro nový a nezajetý motor. Se Satelisem jsme se mohli bez obav vydat i na dálnici. Předjetí kamionu ale stopětadvacítce trvá přeci jen o něco déle čas než třílitrovému turbodieselu, a s tím je třeba před výletem do levého pruhu trochu počítat.
Příjemně nás překvapila spotřeba, respektive dojezd Satelise. Na digitálním počítadle ujeté vzdálenosti naskákalo víc než tři stovky kilometrů bez jediné návštěvy benzínky. Tuto  rekordní hodnotu má na svědomí jednak objem nádrže, čítající 13,2 litru, a také technologie LFE, snižující tření uvnitř motoru. My jsme po testu vykalkulovali průměr 3,4 litru na 100 km, ale skútr byl skutečně zbrusu nový, a po zajetí se spotřeba obvykle ustálí na nižší úrovni.
Po pár společně strávených dnech zanechal Satelis po všech stránkách velmi dobrý dojem.  Při běžném využití na pracovní a volnočasové pojížďky v okruhu několika desítek kilometrů se ani neprojevila nevýhoda jeho slabší motorizace. Zato úroveň jízdního komfortu a luxusu, obvyklou spíš ve vyšších kubaturách, ta vynikne hned po prvních pár metrech. Kdo chce skútra který má styl a eleganci v genech, rozhodně by v jeho užším výběru neměl Peugeot Satelis chybět.

CityStar

Dostupnější alternativu velkého skútru se stopětadvacítkovým motorem představuje o něco sportovněji laděný Peugeot CityStar. Ani jeho křivkám nechybí francouzský půvab, kvalita zpracování je na stejně vysoké úrovni a velikost sedla i kapotáže slibují jízdní komfort srovnatelný se Satelisem. Když stojí vedle sebe, CityStar je jenom o píď kratší, a těch 10 kilo, o které je papírově lehčí, mu opticky chybí hlavně v zadních partiích.
S rukama na řídítkách a nohama na podlaze se ale trochu projeví jeho kratší rozvor a celkově menší stavba. Sedlo nabízí dostatečnou volnost pohybu, na vodorovnou část podlahy se pohodlně vejdou chodidla všech velikostí, ale některým dlouhonohým jezdcům se možná nepodaří - stejně jako mě – opřít natažené nohy o šikmé nášlapy vpředu a cítit se přitom pohodlně.
Protože se v tomto případě nepočítá s dlouhými výlety, není to až zas tak hrubý nedostatek a krátké protažení může lýtkovým svalům jedině prospět. Nižší plexi se v městském provozu dokonce osvědčilo o něco lépe než vysoký štít Satelise. Přestože se jedná o jinou cenovou kategorii, i majitel CityStaru má na očích pohlednou přístrojovku s dobře informovaným digitálním displejem uprostřed.
Prostor pod sedlem má oficiálně udávanou menší kapacitu, ale v praxi je rozdíl nepatrný. Měřeno na přilby, vejde se jedna integrálka plus jedna otevřená jetka. Při otevírání sedla ale musí dolů ze skútru i řidič. Schránce na rukavice patří tradiční místo pod levým řidítkem, uvnitř tohoto kastlíku se nachází 12 voltová zásuvka na dobíječku.
Podvozek se od Satelise liší kromě rozvoru ještě předním třináctipalcovým kolem, které o něco hůř pobírá větší nerovnosti. Kratšího rozvor se společně s užší zadní gumou projevuje při kličkování po městě snazší ovladatelností, aniž by nějak znatelně ovlivnil stabilitu v přímém směru. Brzdový systém se skládá ze stejných komponent jako u Satelise, a ani tady nelze mít k brzdnému účinku obou kotoučovek žádné výhrady. CityStar zatím zůstává v jediném provedení bez ABS.
Výběr z více kubatur CityStar neumožňuje, ale když si nový stopětadvacítkový motor od Peugeotu poradil s těžším Satelisem, zvládne ještě snadněji dostat do pohybu i CityStar, jehož suchá hmotnost je o 10 kg menší. Na maximální rychlosti se váhový rozdíl až tak neprojeví, ale při rozjezdech se CityStar vydává vpřed s ještě trochu větší lehkostí.  Je ale třeba počítat s častějšími návštěvami benzínek, protože do nádrže se vejde "jenom" 9 litrů benzínu, Při spotřebě lehce přes tři litry na 100 km to ale pořád vydá na solidní dojezd. Pro čistě městský provoz to úplně stačí.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist