KTM 1290 SuperDuke R
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: KTM | Zveřejněno: 21.10.2013 | Zobrazeno: 66 789x
Kdo nevyzkouší, neuvěří! Touto větou začínám výjimečný redakční test, který nám podstrojila továrna KTM v rozpálené jižní Andalusii, aby nám na konci letošní sezony představila novinku roku 2014. Tím zázračným ztělesněným zjevením je bezkonkurenčně nejsilnější naháč pod sluncem s těmi nejvyššími ambicemi setřást kdejakou uhlazenou kapotu. Přesto všechno si zachovává charakter vlídného cestovního náčiní s nemalou špetkou závodního DNA. Zde se poprvé naplňují mnohdy prázdné fráze a málokdy přesvědčivá hesla vynalézavých markeťáků, právě teď je prostor zahodit veškeré předsudky a zkrátka věřit! The Beast je tady!
Kapitoly článku
Neskutečně velký pokrok udělali inženýři v oblasti designu. Nový SuperDuke s agresivním vzhledem a tváří je odrazem svěžího, přesto sportovně vyhlížejícího motocyklu novodobé éry naked biků. Vůbec první oční kontakt se SuperDukem nastal s jeho povedenou přední maskou zvýrazněnou oranžovými lícními kostmi, kde zcela zřetelně dominuje světlomet s přídavným LED světlem DRL (Daytime Riding Light). Řeč je o denním svícení, kdy za dobré viditelnosti je potkávací světlo vypnuto a svítí pouze nepřehlédnutelné LED diody v horní části Dukovy tváře. Za soumraku či snížené viditelnosti se díky senzorům automaticky přepne světlo DRL na potkávací světlomet, takže se nemusíte ani při projíždění tunelu o nic starat. Zadní koncové světlo je rovněž opatřeno LED diodami a je náramně maskováno plastovým krytem s tmavým tónováním, takže vůbec nenarušuje skvělý design zadní části. Hlavním komunikačním centrem je multifunkční přístrojová deska, kde se odehrává velké divadlo před každou jízdou. Analogový otáčkoměr sousedí s digitálním panelem zobrazující veškeré základní údaje, které by měl mít jezdec ihned na očích. A proto na levé straně dostává prostor další displej, na němž si pomocí ovladačů na levém řídítku nastavíte veškeré asistenční systémy, vhodnou charakteristiku průběhu výkonu motoru, ale funguje i jako informační panel pro ostatní, méně důležitá data, která během cesty nasbíráte.
Motocykl zaujme kompaktním vzhledem a vše je do posledního detailu precizně vyrobené a poskládané. Dnes mohu dle svého nejlepšího vědomí a svědomí říci, že je to sakra dobře odvedená práce. Je vidět neskutečný pokrok od výroby prvního silničního superbiku KTM RC8, který v našem redakčním testu nedopadl nejlépe. Dnes bych se mohl roztrhnout při hledání sebemenší chybičky, tady na to není zkrátka prostor. Ergonomické provedení SuperDuka je neskutečně vyvážené mezi sportovním a cestovním pojetím. Na první pohled jsem se i já přikláněl ke sportovní koncepci co do pozice jezdce, dnes už ale vím, že Duke může nabídnout mnohem více a naservírovat dávku komfortu pro delší cestování.

Motor je upevněn do rámu z chrom-molybdenových trubek a jeho hlavním rysem je tuhost a dokonalá stabilita v zatáčkách. Parádní je i jeho váha, která činí 9,2 kg. Skutečně povedeným kouskem je jednostranná masivní kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Co se týká celkového odpružení, tak ani zde nechybí komponenty firmy WP. Ty se samozřejmě dají nastavovat v plném rozsahu a tak žádná mýdla tady nemusíte hledat. Standardem je i tlumič řízení stejné značky. Lahůdkou je brzdové ústrojí Brembo, je to ten nejlepší materiál, který si na sériové motorce můžete přát. Dvojice monobloků s osmi pístky hlodají do plovoucích třistadvacítek kotoučů a zadní kolo přibrzďuje neobvyklý dvoupístkový třmen, to vše za podpory vynikajícího systému ABS. Sedmnáctipalcová černá loukoťová kola se blýskla svým lehkých vzhledem a na nich jsou obuty zcela nový typ pneumatik Dunlop a tím je model Sportsmart2, které testoval Petr ve Francii.
Ve vzpřímené pozici projíždím nastavení a volím maximální výkon, na doporučení techniků kontrolu trakce na zajetí nových pneumatik a ABS mód Supermoto. Mód Supermoto systému ABS je technologie, se kterou jsem se ještě v životě nesetkal a musím před ní ohnout záda takovým způsobem, jak jen to bude možné. A v čem je to zajímavé? Mód Supermoto umožňuje používat ABS na předním kole, přičemž to zadní zůstává ve vaší režii a tak je povoleno nalítávat do zatáčky alá supermotard a užívat si tak pocit blaha na klouzajícím se motocyklu a současně mít zapnutý systém ABS na předním kole. To ale není všechno, tenhle mód totiž navíc rozezná, pokud se chystáte udělat stoppie a vychutnat si tak jízdu po předním kole. A aby toho nebylo málo, funguje to vážně skvěle! Mnohdy se stává, že ABS systém není dobře odladěn a zkrátka zasahuje do řízení více, než je zdrávo. SuperDuke vám ale do toho „kecat“ nebude, ani v tom nejkritičtějším okamžiku.
Jízda s trakcí je excelentní, o ní totiž taky nevíte. Každý režim, ať už je to Sport, Street nebo Rain má své vlastní nastavení kontroly trakce zadního kola a je tak jemně nastavená, že ji vůbec necítíte a jen čmáráte po silnici černé čáry. Není to ten klasický případ, kdy dojde poměrně k razantnímu úbytku točivého momentu a přilbou rozbijete větrný štítek, funguje to vážně skvěle. Dalším masakrem je funkce přední brzdy. Stává se pomalu pravidlem, že naháči mají lepší brzdy, než sportovní superbiky, to mě vážně zaráží. No nic, během ždímání SuperDuka na okruhu jsem je prověřil do sytosti a opět musím před monobloky Brembo smeknout, popravdě jsem to ale čekal. Obrovská brzdná síla na samém začátku brzdění a dokonalá dávkovatelnost a výdrž to je to, co potřebuje každá motorka na trhu.
SuperDuke na okruhu obstál na výbornou, i když mínus dávám továrně KTM, která nenabízí quickshifter ani v nabídce PowerParts a to Dukovi neodmyslitelně chybí. Je neuvěřitelné, co všechno je schopen motocykl na závodním okruhu poskytnout. Je to vysoký výkon, dobrá stabilita během brzdění, stabilita v rychlých zatáčkách, obratnost, maximální brzdný účinek, skvělá práce trakce zadního kola a v neposlední řadě dobrou spotřebu při jízdě na okruhu. U mě to bylo 9,9 l.
Co napsat závěrem? Do sedla jsem nasedal s rukama jako gynekolog a teď jsou samý puchýř, až tak brutální je to stroj, který nemá ve své kategorii konkurenci a ani se nemůže s ničím srovnávat. KTM odvedla obrovský kus práce a věřím tomu, že se jim to vrátí a lidi si najdou k SuperDukovi cestu. Oficiální cena pro český trh prozatím není určena, ale šuškalo se o 15 400 EUR. Továrna také nabízí pěknou sbírku PowerParts, ve které je například kompletní výfuk Akrapovič s garancí navýšení výkonu až o 12 koní. A řekněte, je 192 koní na naked bike málo?
Přečtěte si odpovědi na vaše dotazy na Tommyho v prvním článku.
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm