globalmoto_duben_nolan




Kentoya ZOOM

Stále populárnějším dopravním prostředkem se v evropských městech stávají různé mopedy a skútry. Jsou zřejmě nejrychlejší alternativou často dost přeplněné hromadné dopravy. Pomyslnou velmocí v tomto směru jsou bezesporu státy jižní Evropy, kde svoji nezanedbatelnou úlohu hraje příznivější klima, dovolující jízdu takřka celoročně. V České republice je však často kromě počasí důležitým faktorem brzdícím prodej i nesrovnatelně vyšší pořizovací cena nového stroje. Důkazem toho, že i toto tvrzení nemusí vždy platit, je nový skútr Kentoya ZOOM.

Kapitoly článku

Vývoj a design:


I když to možná není z názvu hned patrné, Kentoya a.s. je Českou motocyklovou firmou. Společnost je sice Českou firmou a také obchodní značka je registrována u nás, nicméně původ motocyklů samotných musíme hledat v Číně. Tam jsou vyráběny pod obchodní značkou Zongshen a dováženy jsou do České republiky v dílech, kde jsou následně kompletovány a laděny tak, aby splňovaly naše homologační normy. V současné nabídce společnosti jsou především skútry ZOOM a od června SLIDE. Od nového roku přibude ještě novinka Flash. Kentoya mnoho svých plánů tají, nicméně známá nám je například příprava terénní čtyřkolky. I přes to, že společnost nepůsobí na trhu dlouho, má velkorysé plány. Budoucnost vidí v expanzi do celé Evropy a na trh do Egypta.


V Čechách by mělo vzniknout několik výrobních linek. Všechny modely se dodávají v široké škále barev. Taktéž veškeré záruční a pozáruční služby jsou srovnatelné s konkurencí. Skútr Kentoya ZOOM, jenž jsme dostali k dispozici na redakční test, je spíše menších rozměrů s atraktivním vzhledem. Jeho přednosti spočívají především v líbivém jednoduchém designu. Skútr je koncipován tak, aby nabídl co nejširší praktické využití. Důkazem toho je uzamykatelná schránka pod sedlem, držáky zavazadel, či otevřená schránka pod řidítky. Díky ní však jezdci větší postavy mají problém se srovnáním nohou za kompaktní kapotáž.


Motocykl je standardně vybaven dvěma stojánky, což lze považovat za užitečné, nicméně vzhledem k slabšímu výkonnostnímu potenciálu to je možná zbytečná zátěž navíc. Celý stroj je koncipován podle tvaru sedla pro dvě osoby, ale jezdit se spolujezdcem na delší vzdálenost je takřka nemyslitelné, jak po stránce pohodlí tak výkonu. Pěkného vzhledu je dvojice zpětných zrcátek, která jezdci poskytují dostatečný přehled o dění za strojem. Bohužel uchycení držáků ovládacích prvků, do nichž jsou zrcátka montována, nebylo zcela ideální a dost často docházelo k jejich povolení. Museli jsme je tak dost často štelovat do optimální polohy. Je však možné, že to byla závada pouze testovaného stroje. Ovládací prvky jsou standardní, chybí pouze světelná houkačka.


V poněkud netradiční žluté je vyvedena kontrolka blinkrů. Samozřejmostí je ukazatel paliva. Za velice zdařilé lze považovat světlomety, které mají velice slušnou svítivost. Navíc díky jejich větší velikosti Vás ostatní jen tak nepřehlédnou. Dalším zajímavým prvkem je brzdová svítilna umístěná v zadním nosiči. Stejně jako u většiny konkurence má stroj kromě elektrického startéru i mechanický. Ten se hodí hlavně v případě, kdy motocykl déle stojí a potřebujete natočit motor se sytičem.

Motor a jízdní vlastnosti:


ZOOM pohání dvoudobý velice tichý a kultivovaný jednoválec se vzduchovým chlazením o objemu 49 cm3. Maximální výkon je pouze 2,6 kW (3,5 k) při 6500 ot/min, což motocykl předurčuje k snadné ovladatelnosti i pro méně zkušené jezdce. Maximální točivý moment 3,7 Nm při 6050 ot/min je také hodnota, z které nemusí mít nikdo strach. Pozitivním, i když dnes již samozřejmým prvkem je automatický přímaz (Autolube). Co se týče běhu motoru, nejvíce mi připomínal starou dobrou babetu. Není divu, u skútru je použita odstředivá samočinná převodovka. Díky ní není rozjezd zrovna tou nejsvižnější částí jízdy a šlapky zde bohužel nenajdete.


Hnací síla je přenášena přímo na zadní kolo řetězem, který je v pouzdře. Motor je vzadu součástí kyvné vidlice. ZOOM má velice dobré jízdní vlastnosti. Vzhledem k tomu, že baterie je umístěna v přední části pod nohama jezdce, je celkové těžiště stroje velice nízko vpředu. To velice usnadňuje manévry se strojem v přímém směru, kdy vcelku lehkým náklonem stroj velice poslušně uskočí nenadálé překážce, či díře ve vozovce.


Vzhledem k 10” kolům si člověk musí zpočátku zvykat, aby to s náklonem nepřehnal a nehodil "tlamu". Brzdy jsou sice bubnové, ale na stroj tohoto typu zcela postačující. S testovaným skútrem jsem v redakčním testu najeli celkem 205 km s velice příznivou kombinovanou spotřebou 1,6 l/100km. Vyzkoušeli jsme jízdu i na delší vzdálenost zhruba v rozsahu jedné hodiny nepřetržitého provozu. Nutno podotknout, že ZOOM si vedl dobře a nejevil sebemenší známky únavy. Horší to bylo s jezdcem, který toho měl opravdu dost. Vzhledem k maximální rychlosti, která se pohybuje kolem 45-50 km/h, bychom tedy motocykl na delší vzdálenosti spíše nedoporučili. ZOOM Vám dobře poslouží především jako alternativní dopravní prostředek na kratší vzdálenost. Ideální využití je do měst s hustou dopravou, kde plně využijete dobrou ovladatelnost a malé rozměry. Nevýhodou je pomalejší start a nižší maximální rychlost, která bývá obvykle u konkurence vyšší.


Závěr:


Pokud sháníte skútr za velice rozumnou cenu a navíc chcete i líbivý vzhled s prvky, které najdete u dražší konkurence, pak je pro Vás Kentoya ZOOM tou správnou volbou. Tento skútr je vhodným adeptem pro začínající jezdce, kteří si potřebují osvojit základní jízdní dovednosti. Stejně dobře Vám poslouží jako každodenní pomocník při jízdě na kratší vzdálenost. Nevýhodou je pomalejší rozjezd a nižší výkon. Jestliže dáváte přednost praktičnosti a na 50 cm3 se nechystáte závodit, není za 29 900 Kč takřka co řešit.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist