husqvarna_svartpilen_801_2




Kentoya SLIDE

Mobydick
To je asi nejlepší možné přirovnání, které mě napadá při vzpomínce na jízdu s tímto zajímavým skútrem. Kentoya SLIDE je zdárným příkladem mnohoúčelového univerzálního skútru dnešní doby. Tento malý motocykl v sobě kombinuje koncepci klasického skútru na kratší vzdálenost a zdatného průzkumníka terénních úseků, který se jen tak nějaké překážky nezalekne. Navíc v podání české firmy Kentoya je tento 125 cm3 "drobek" za velice slušný peníz, a to se také počítá.

Kapitoly článku

Vývoj a design:


Vzhledově je podle mého názoru Kentoya Slide velice vydařenou záležitostí. Již na první pohled je zřejmé, že tento skútr má slušné terénní ambice, což dokazuje např. zvednutý přední blatník, kola s terénním vzorkem, chrániče rukou na řidítkách, či mřížka předního světlometu. Stroj působí velmi robustním dojmem. Pěkné jsou také v kapotáži integrované imitace chlazení a sání vzduchu. Skútr je vybaven vcelku slušným úložným uzamykatelným prostorem pod sedlem a masivním zadním nosičem s přípravou pro kufr. Ten bohužel zatím v nabídce firmy není, nicméně jak jsme se informovali, v brzké době by měl být k dostání. Jezdec má navíc k dispozici ještě další uzamykatelnou úložnou schránku pod řidítky, ta však poněkud zmenšuje prostor pro nohy a jezdec větších proporcí tak může mít problém s koleny.

Poněkud ledabylé je i přes viditelnou snahu dílenské zpracování. Dvířka jsou dost volná v uchycení a např. sedlo, i když je zvedáno hydraulickou vzpěrou, je také v jejím uchycení dost volné díky použití větší závlačky. Velice pěkně působily u námi testovaného modelu dvě bodové přední svítilny. Bohužel jejich použití je vzhledem k problémům s homologací nemožné. Proto výrobce osazuje motocykly standardně jednou větší svítilnou i nadále doplněnou praktickou mřížkou. Velkou zvláštností výbavy, s kterou jsem se u stroje tohoto ražení opravdu nikdy nesetkal, je nabízený koberec na podlážku a zvuková signalizace blinkrů (stejný zvuk jako při couvání tahače). Je pravdou, že využití koberce je velice diskutabilní (možná jako podložka na piknik), ale hlasitá zvuková signalizace blinkrů je myslím vcelku dobrý nápad vzhledem k menším rozměrům stroje.


Slide je dále vybaven standardní dvojicí stojánků. Pokud bych ovšem stroj vlastnil, "centrál" bych asi sundal. Při větším zatížení nebo při ostrém průjezdu zatáčkou jsem o něj díky měkčímu odpružení dost často brousil. Co se týče ovládacích prvků, nespatřuji žádný větší problém. Všechny ovládací prvky padnou dobře do ruky a kontrolní panel je dobře čitelný. Snad jen trochu více kreativity ve ztvárnění by nezaškodilo. Zpětná zrcátka mě trochu zklamala, sice výhled na dění za strojem byl vcelku dostatečný, ale neustále docházelo k jejich uvolňování.


Je pravdou, že námi testovaný stroj toho měl dost za sebou (stržený závit jednoho z nich nepočítám) i nějaký ten pád, nicméně obdobný problém jsem měl již při testování modelu ZOOM. Doufám tedy, že to byla jen shoda náhod. Slide v pohodě uveze druhého jezdce bez toho, aby se musel nějak omezovat. Koncepčně je o jeho nohy postaráno dvojicí výklopných stupaček doplněných o pěkně vyvedenou chromovou ochranu proti jejich sklouznutí do prostoru motoru.


Motor a jízdní vlastnosti:


Pohonná jednotka je podle mého názoru nejsilnější zbraní tohoto skútru. Jedná se o čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec o objemu 124,4 cm3 o výkonu 7,3 k při 8000 ot/min. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednoválec, dává o sobě docela vědět a i při vyšších rychlostech ho slyšíte, mě osobně to však nijak zvlášť nevadilo. Převodovka je automatická s variátorem. Pozitivním prvkem pro papírově mladší jezdce je také fakt, že díky svému výkonu hravě splňuje normu o 11kW. Je pravdou, že Slide má dostatečně razantní nástup a zátah, nicméně je situován více do síly a terénu než do maximální rychlosti, ta se pohybuje lehce přes 80km/h, kdy skútr začíná ztrácet dech. Nutno však dodat, že svůj díl v tomto ohledu hrají také pneumatiky spíše s terénním vzorkem. I když ztrácí na silnici, v terénu jsou naopak spolu s měkkým odpružením neocenitelným pomocníkem.


Slide projede takřka všude a vzhledem k dostatečné síle, není problém písčitá ani lehce blátivá cesta, kde na stroji rozhodně neztrácíte stabilitu. Trochu větší by mohla být na tento objem motoru nádrž, která pojme přibližně 5,5 l. Na druhou stranu nechybí poměrně přesný ukazatel paliva a dá se tedy docela dobře odhadnout správný okamžik pro tankování při delší cestě. To je hlavně vzhledem k menší nádrži poměrně časté i přes slušnou spotřebu 3,5 l/100km v testu. Lehké výhrady bych měl pouze k tvaru sedla, které není úplně vhodně tvarované a jezdec tak neustále sklouzává dopředu. Jízda na silnici je vcelku kultivovaná, jen musíte dát větší pozor v zatáčkách vzhledem k zmiňovanému obutí. Brzdy jsou podle mého názoru dostatečné a zcela standardní k tomuto typu motocyklu o hmotnosti lehce přes 100kg by byl vzadu kotouč zbytečným komfortem.


V redakčním testu jsem jezdil v doprovodu kolegy se starší Aprilia Leonardo, která je rovněž 125 cm3. Musím konstatovat, že na běžné silnici jsem mu nemohl konkurovat, jelikož Leonardo má maximálku kolem 110 km/h a vyloženě silniční pneu. Avšak jakmile jsme vjeli na polní cestu, karta se značně obrátila. Slide projel takřka všude, zatímco obutí Leonarda se potýkalo s ranní rosou na louce, já jsem se již na kopci kochal okolní krajinou. Ačkoli se motocykly proporčně a objemově takřka shodovaly, jejich jízdní vlastnosti byly diametrálně odlišné. To je názorný příklad toho, že by člověk při koupi nového skútru neměl sledovat pouze objem, maximální rychlost a cenu. Při volbě skútru platí dvojnásob okřídlené dvakrát měř a jednou řež, hlavně podle toho, co od svého nového stroje očekáváš. I když z vlastní zkušenosti musím přiznat, že ta cenová položka je zpravidla bohužel tou nejožehavější a nejvíce rozhodující.


Závěr:


Kentoya Slide je univerzální stroj velice vhodný pro cestování v českých podmínkách. Najde své uplatnění, jak v hustší dopravě velkoměsta s horší silnicí, tak na venkově v horších cestách mezi polem, lesem, či chatovou oblastí. Je třeba však zdůraznit, že se zcela jistě nejedná o vysloveně terénní stroj, což si zřejmě mysleli jezdci, kteří sedlali testovaný Slide přede mnou. Dali mu tak zabrat, že jsem musel s některými závěry počkat až do vrácení, kde jsem si některé názory ujasnil až po odzkoušení zcela nového stroje ve firemní prodejně. Kentoya Slide je v prodeji od 1.6. 2002 a můj celkový dojem je až na některé drobné nedostatky ve zpracování pozitivní. V tomto objemu a provedení se bude mezi novými stroji za cenu 59 900 Kč jen stěží hledat zdatný konkurent.


Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist