globalmoto_unor




Kawasaki Z300 versus Benelli BN302

Třístovková kubatura momentálně frčí a důkazem jsou nadšené ohlasy ohledně prodejnosti od jednotlivých výrobců. My jsme si tentokrát vzali do parády Kawasaki Z300, a srovnali jí s trochu netradiční Benelli BN302. Zajímalo nás, zda se to v této kubatuře tluče stejně jako na vrcholu.

Kapitoly článku

„Hele, ta Benelli není moc dobrá!“ Petr, hned na začátek nelichotivě ohodnotil italského zástupce. Je to první dojem a ten v každém zanechává hrozně moc. Chci do toho vnést ale trochu světlo. „Dobře, ten motor musíš pořád točit a když přesedneš na Kawu, je ten rozdíl znát ještě víc, ale dám jí čas, vezmu si jí na týden, někam zmizím a až přijedu, tak naservíruju verdikt.“ A právě tahle věta dost vypovídá o tom, jaký rozdíl mezi motorkami je. S Benelli musíte někam zmizet, tedy vypadnout z města, abyste motůrek nemuseli trápit neustálým rozjížděním.

Ale o tom až později, teď nás zajímá design a posezeníčko. Kawasaki se s modelem Z300 hodně vytáhla a motorka na první pohled působí dospěleji a zaměstnává hlavu, jaká že to kubatura před vámi vlastně stojí. Potvrdili to i hoši z prodejny K2 moto na pražské Harfě, že spousta lidí chvíli tápe a neví, jak silnou motorku obdivují. To je velké plus a každý kdo vstupuje do této třídy, chce urvat co nejvíc plusových bodů. Celkový dojem není navíc kýčovitý a nepůsobí na vás, že výrobce chtěl nahnat pozitivní ohlasy za každou cenu. Oceňujeme také, že kam vaše oko dohlédne, je vše solidně smontované a budí dobrý dojem. Jako další plus vidím posez. Kdybych byl mladší a toužil bych po tříkilu, chtěl bych aby mělo co nejvíc vlastností ze silnějších sourozenců a to právě tahle poloha za řídítky bez debat splňuje.

Jde o to, že všichni Zedové od Kawy jsou vždy trochu jiné než konkurence. Posez je lehce vyšší a sportovnější, ale přitom jsou vaše nohy stále v přijatelném úhlu. Znám lidi, co si na to museli zvykat, ale to proto, že dlouhý roky jezdili na Hondě. V každém případě si u tříkila připadáte opravdu jako na velkém Zedovi a to je dobře. Přístrojovka je pěkně barevná a veselá, což je rovněž plus, ale co se týká přehlednosti je na tom líp Benelli. Italové berou body za lepší přehlednost a to nebývá pravidlem. Kdo neustále těká očima po budíku sem a tam, je pro něj orientace na BN302 snazší. Kawasaki je pro toho, kdo sleduje spíš jen ručičku otáčkoměru jak se žene nahoru. Jste-li ale ochotní slevit nepatrně z praktičnosti a raději požadujete něco víc funny, tak dejte na Kawu.

Postavit Benelli BN302 určitě nebylo jednoduché. Neříkáme, že Kawa to měla rozlousknuté za jedno odpoledne, ale dát dohromady konkurenceschopnou motorku je těžký úkol. Takže klobouk dolů a díky. Samotný design je zajímavý a baví nás. Moderní vzhled a odvážné křivky jsou fajn. Testovaná barevná varianta přitahovala pozornost okolí, takže taky spokojenost. Nicméně, při bližším zkoumání a vedle Kawasaki je znát rozdíl. Benelli je, jak to říct.. trochu rozcuchaná. Každá Benelka chce budit rozruch při každém zastavení, takže poznávací znamení značky tu zůstává. Co je však horší, jsou detaily jako slícování palubovky a sem tam nějaké drnčení plastů za jízdy. Není to oproti Kawasaki propastný rozdíl, jen to zkrátka vnímáte.

Poloha řidiče je na Italce taky jinačí. Sedíte víc vpředu a dost vysoko, s rukama víc u sebe. Vůbec to nevadí, jen o této pozici přemýšlíte déle než na Kawě. Přitom to byla odjakživa Kawasaki, na kterou jste si museli zvykat a učit se jejímu chování, ovšem to bylo ve společnosti Hondy a Yamahy. Tady a teď je na první dojem příjemnější Z300 a naopak s Benelli vám to trvá trochu dýl.

Jakmile však stoupá rychlost i najeté kilometry všechno na Benelli funguje dokonale. Máte tu napůl sportovní pozici a pohodlí cesťáka a to není vůbec špatný. Užší řídítka budou některým dlouhánům trochu svazovat ruce, ale sedíte celkově velmi uvolněně. Kvalitní potah sedla, potažmo příjemné polstrování je pak u obou téměř na stejné úrovni. 

Rozdíl, který však poznáte ihned, jsou jednotlivé charaktery v dodávce výkonu, i přesto, že jde o koncepčně stejné motory o téměř shodném výkonu. Benelli je zpočátku mdlá a zabírá až ve vrchu. I Zed se samozřejmě musí roztočit, ale cítíte z něj víc života a výkon máte po ruce dřív. Motor je od Kawasaki vyzrálejší, maximálně odladěný od vibrací a nabízí i jakousi pružnost. U BN302 je to jen o tom, dostat ručičku co nejdřív za hranu 7 000 otáček a ždímat rukojeť plynu na maximum než dosáhnete omezovače. A to je zábavné jen mimo město a v dlouhých táhlých zatáčkách. Ovšem, ve spojitosti s perfektně stabilním podvozkem to dává smysl. Kawasaki se do práce pouští o dost dřív a i když necháte spadnout otáčky proklatě nízko, nečeká vás po přidání plynu jen trapné „vžžžžžžummmm“ doprovázené zběsilým kroucením plynu bez efektu.

Mimo město v rychlostech nad 90 km/h při plném plynu už takový rozdíl není a pokud se vrhnete při takovém tempu do zatáčky, vsaďte si na to, že s Benelli to jde snadněji a s patřičnou odezvou. Paradoxně přitom máte užší řídítka, pod sebou větší váhu, která činí 17 kilogramů navíc a silnější zadní pneumatiku 160 mm. Naopak užší pneumatiky, širší řídítka a méně váhy by sice měly hovořit pro Kawasaki, ale další věc je kvalita a nastavení podvozku jako takového. Zkrátka Benelli se vodí o něco líp a jistěji a celkový dojem je po jízdě lepší. Kawasaki má však vzdušnější podvozek a je akčnější na malém prostoru, což je hodně znát právě do nějakých 80 km/h. Zed také stírá rozdíly v rychle po sobě navazujících zatáčkách. Zadní 140 mm pneumatika má ale své limity, a jak stoupá rychlost, dostaví se nervozita dřív než u Italky. 

Kawasaki je výborná v těsném provozu, tam je to opravdu silná zbraň a jak její motor tak podvozek ukazují, že se můžete bavit dokonale i ve městě. Na okreskách se občas zavlní a tak musíte jít do stupaček a být aktivní. Zkrátka jako na dospělém Zedovi, který také žádá aktivního jezdce. Za vaši snahu vás malý Zed odmění. Po jízdě si toho dost pamatuju, není sterilní a to mě baví. Funguje to dokonale a jakmile budete i důslední na plynu a tlačit do stupaček při průjezdu zatáčkou a nenecháte se jen vozit, vrátí vám to.

Brzdy jsou lepší na Kawasaki. Benelli je na brzdách tupá a tím jak vás neustále nutí ždímat motor, aby se něco dělo, jedete všude dost na hraně. Kolikrát maji brzdy co dělat, aby tu rozjančenou holku zkrotily. Dá se s tim žít, je to totiž jen názor zmlsaného pisálka, takže na danou třídu je vše v pořádku a ne každej bude dělat na motorce takový koniny jako my. Jen brzdy Kawasaki jsou prostě lepší a to v okamžitém nástupu i v citu na páčce. Celkově je pak Kawasaki v odezvě jakýchkoli ovladačů a tlačítek na špičkové úrovni. Benelli a například její ovladač blinkru nedává patřičnou odezvu a nikdy přesně nevím zda skutečně blikám nebo ne. V zrcátkách je toho vidět u obou strojů dost, jen se ani jeden úplně nezbavil vibrací.

Líbí se nám, jak motorky umí zapůsobit na okolí i na jezdce. Schopnosti jsou na skvělé úrovni a odlišnosti tu jasně mluví o tom, že si na své přijde každý. Pokud tíhnete k výstřednosti a chcete zažívat co znamená jízda "jak po kolejích", jděte do Benelli. Dostanete k tomu kus italského designu se vším co k tomu patří. Kawasaki je pak volbou širšího spektra jezdců, když boduje uceleným designem, kvalitou zpracování a svým přístupem k jízdě se může hrdě hlásit do rodiny Zed.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Kawasaki Z300
+ Elastický motor
+ Design, kvalita zpracování
+ Mrštná potvora

Benelli BN302
+ Stabilní podvozek
+ Přesné vedení v zatáčkách, odezva


Kawasaki Z300
- Slabší přehlednost údajů
- Vlnění při rychlejších průjezdech

Benelli BN302
- Horší kvalita zpracování
- Slabší brzdy


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 191x
  2. Hlasováno: 79x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist