journeyman_brezen




Kawasaki Vulcan S Special Edition: cruiser s duší naháče

Když se před loňskou sezónou tahle nová Kawasaki prvně objevila, vyvolala spoustu protichůdných reakcí. Malý Vulcan byl prezentován jako cruiser. Od začátku ale bylo zřejmé, že jen tak obyčejný cruiser to nebude. Ani designem, ani motorem, a nakonec ani jízdním stylem totiž Vulcan S do této kategorie tak úplně nespadá. Pokud bychom mermomocí chtěli škatulkovat, měl by kříženec naháče a malého cruiseru osazený řadovým dvouválem charakterově asi nejblíž k power-cruiserům. Vulcan S je zkrátka motorka, která pěkně klame tělem. O to zábavnější je ale objevovat její potenciál.

Kapitoly článku

Už před rokem jste si mohli přečíst Lukášův test tehdy žhavé novinky v portfoliu Kawasaki, malého cruiseru Vulcan S. V dnešním testu se podíváme na verzi pro rok 2016 v barevném provedení Special Edition a s malým plexi-štítem (aktuální cena 194 900 Kč). Připomeňme, že Vulcan S rozšířil koncem roku 2014 rodinku cruiserů od Kawasaki. Zatímco ale u velkého a středního Vulcana (VN 1700 a VN 900) nemůže být díky designu, technice i celkovému stylu o příslušné kategorii sebemenších pochyb, malý Vulcan už od pohledu není takovým klasickým cruiserem. Svým stylem jako by se řadil spíš po bok agresivně a moderně pojatých menších cruiserů, jako je třeba H-D Street 750 nebo Hyosung GV650i, které jsme testovali v uplynulých letech. Oproti nim však vypadá Vulcan S ještě o něco neobvykleji a moderněji. Zvláštní, rozhodně však zajímavý a v každém ohledu progresivně pojatý design asi nevyvolá oslavné ódy, ale přitom snad hluboce neurazí. Jako celek působí Vulcan rozhodně nejvíc dojmem cruiseru, než čeho jiného, ale činí tak odvážně a netradičně – totiž skrze spoustu převážně naháčovských detailů.

Odvážně tvarované přední světlo, dynamicky působící linie vysoké nádrže, hlubokého sedla a širokého zadního blatníku, zakončeného ostře řezaným koncovým světlem, výrazná pružina po straně uloženého centrálního tlumiče, pod ním, krátká koncovka výfuku a před motorem čnějící svody, decentní oplastování řadového dvouválce a jeho chladiče (přitom naznačené žebrování válců z dálky evokuje vzducháč) nebo malé plastové blinkry, to je jen zběžný výčet zdánlivě nesourodých prvků, které však specifickým způsobem tvoří až nečekaně uhlazený a každopádně netuctový celek. Jak při náhodném setkání na pumpě zhodnotil vzhled malého Vulcanu jeden vousáč z grupy vedle tankujících čopráků: „Nevim, jestli se mi to líbí nebo ne, ale určitě je to takový jiný, no proč ne…“

Jako prvek z naháče vypadá i přístrojovka s LCD panelem a výrazným otáčkoměrem v plastovém rámečku. Multifunkční displej, kterým ostatně disponují i zmíněné H-D a Hyosung, je podsvícený, a proto dobře čitelný i pod jasným sluncem. Kromě palivoměru a počitadel kilometrů (celkové a dvě denní) zobrazuje také údaj o rychlosti, který je v podobě velkých cifer dobře viditelný. Při klidné jízdě se na displeji objeví rovněž známá kontrolka ECO, kterou motocykly od Kawasaki indikují úspornou jízdu. Ovladače na řídítkách ničím nepřekvapí (nanejvýš tlačítkem výstražných blinkrů), stavitelné páčky spojky a brzdy naopak potěší, což lze tvrdit i o velkých a přehledných zrcátkách. Levá podsedlová schránka je uzamykatelná a najdeme pod ní kromě akumulátoru ještě dostatek místa aspoň na lékárničku, nějaké to nářadí a ještě pár drobností. Škoda jen, že zpětné nasazení schránky vyžaduje trpělivost jak při tahání ježka z klece.

Ze sedla však působí Vulcan S stoprocentně cruiserovským dojmem. 705 mm nízké sedlo je prostorné, hluboké a komfortní. Malý přední štítek poskytuje dostatek ochrany jezdcově trupu a hlavě, ovšem kombinace vyšší rychlosti a vyššího řidiče by si pro turbulencemi nerušenou jízdu zasloužila přece jen trochu vyšší štítek z nabídky náhradních dílů a doplňků. Široká řídítka, stejně jako relativně vpředu umístěné stupačky, umožňují několik poloh nastavení výšky, takže z hlediska ergonomie, pohodlí a manipulace se strojem bude malý Vulcan vyhovovat jak motorkářům (i motorkářkám!) menších postav, tak pořádně urostlým jezdcům. Začátečníkům je navíc k dispozici i výkonnostně omezená verze 35 kW. Pocitově je Vulcan S mnohem lehčí a ovladatelnější, než jak se při svém rozvoru (1575 mm) a hmotnosti 225 kg papírově tváří. Nízké těžiště a široké gumy (přední 18“, zadní 17“) zajišťují neochvějnou stabilitu stroje, který je přitom i v těch úplně nejnižších rychlostech, třeba při pojíždění městskými kolonami, bezvadně obratný. Menší omezení obratnosti lze najít snad jen u poněkud „čoprovitého“ poloměru otáčení – Vulcan S má zkrátka velký rozvor a menší rejd, takže se neotočí na pětníku jako skútr nebo malý naháč, ale ve srovnání se zmiňovanými konkurenty nic neztrácí.S pohodlím a nenáročnou ovladatelností jde ruku v ruce výborně naladěný podvozek. Bytelný rám je osazen vpředu 41 mm vidlicí, které je spíš tužšího ražení – ve vysokých rychlostech i na nerovném povrchu spolehlivě drží a ani při intenzivním brzdění se nepotápí nad míru únosnosti. Zadní centrální tlumič vykukuje zprava pod sedlem a je tak dobře dostupný pro ladění sedmistupňového předpětí pružiny. Celkově je zadní centrál rovněž spíš tvrdšího ražení, což však poskytuje dobrou odezvu při ostřejší jízdě. Rozsah nastavení předpětí je přitom dost znatelný – už na druhou nejměkčí polohu držel zadek agilně stopu i se spolujezdcem, aniž by přitom posílal osazenstvu nahoru tvrdé kopance od silničních hrbů. Na přesvědčivém dojmu z tuhého podvozku, který jako by přidával malému Vulcanu na agresivním charakteru, mají svůj podíl také sériově obouvané osvědčené pneumatiky Dunlop Sportmax. V položce „jízdní komfort“ tak ztrácí Vulcan S jediné body za pohodlí spolujezdce, což je však vzhledem k jeho stylu pochopitelný jev. Malé sedlo spolujezdce je sice o trochu pohodlnější, než jak vypadá, ale ve spojení s úzkými kulatými stupačkami to na kdovíjak velké cestování není.

A když už jsme nakousli kapku agresivní projev, který Vulcan S, pro mnohé snad nečekaně, nabízí, dostáváme se konečně k tomu hlavnímu – k motoru. Už od svého uvedení totiž tenhle stroj jitří vášně hlavně kvůli své netradiční motorizaci, byť i v tomto ohledu se malý Vulcan vlastně řadí k už vzpomínaným malým power-cruiserům (H-D vybaven novým vodou chlazeným motorem, Hyosung osazen dvouválcem ze Suzuki SV…). Cruiser a řadový dvouválec, jak to k sobě půjde? divili se mnozí. Jenže zas a znova zopakujme, že Vulcan je vším, jen ne typickým cruiserem, a pokud jej opravdu přijmeme jako svérázný malý power-cruiser, rázem shledáme, že použít vydařený dvouválec z Kawasaki ER-6n byl dobrý nápad. Kapalinou chlazená šestsetpadesátka dosahuje ve Vulcanu maximálních hodnot 61 koní a 66 Nm (při 7500 resp. 6600 ot./min.). Výkon tak sice oproti naháčovi o 11 koní poklesl, hodnota točivého momentu však zůstala, a co je hlavní – výkon a zátah se posunuly dolů (o 1000 resp. 400 ot./min. proti ER-6n). V porovnání s ER-6n je Vulcan S samozřejmě těžší a jen o kapku neohrabanější stroj, ale přesto je to právě velká elasticita motoru, už v naháči tak oceňovaná, která zásadním způsobem určuje charakter tohoto osobitého stroje.

Zprvu se sice může dostavit mírné zklamání – to když motor po nastartování nevydává skrze krátký, ale masivní tlumič výfuku žádné předpokládané dvouválcově hluboké bručení, ale spíš si jen tak nezúčastněně povrčuje. Spojka ovládaná stavitelnou páčkou chodí měkce, převodovka je tichá a přesná. První z kvaltů šestistupňové převodovky je velice krátký, hodí se ale pro bleskové starty ze semaforů nebo rozjezdy se spolujezdcem. Po městě se uplatní třetí stupeň, skrze který točí motor v 50 km/h svých pohodových 3500 otáček, míň to snad ani nemá cenu (šestka se pak od těchto otáček uplatní od cca 80 km/h). Pokud byste totiž, snad pod dojmem reklamního letáku pasujícího Vulcana mezi už tolikrát zmíněné cruisery, chtěli objevovat skrytou sílu z hlubin výkonnostního pásma, moc toho nenajdete a o hodně se připravíte. Jasně, v pásmu pod 3500 ot. se dvouválec sice chová neobvykle kultivovaně, ale zároveň dost flegmaticky a ospale. Motor ve spodních otáčkách jen tak přidušeně a neochotně vrčí, na plyn reaguje trochu stydlivě, zátah přichází dost pozvolna a skrze občasné cuknutí řetězu vám dvouválec dokonce tu a tam jemně naznačí, že se raději motá trochu výš.

Jeho jednoznačnou dominantou je totiž silné a pružné střední pásmo, rozkládající se v rozmezí cca 3500-6500 ot. Zde se teprve naplno projeví ta známá svěží a přitom nezáludná agresivita, která z tohoto motoru vyvěrala v naháči ER-6n. Reakce na plyn, nárůst výkonu a celková intenzita projevu je najednou na míle vzdálena představám o malém cruiseru. Označení power je zde skutečně na místě, neboť v tomto pásmu nabídne malý Vulcan téměř plnohodnotný zážitek z jízdy na sportovně laděném naháči. Samozřejmě že tento charakter k power-cruiserům patří, ale ve srovnání se vzpomínanými H-D nebo Hyosungem je Vulcan S zdaleka nejdivočejším strojem z této nabídky. Po překročení cca 7000 ot. je už znát o něco menší dynamika nárůstu výkonu, motor ale stále agilně a kultivovaně, jen s teprve lehce znatelnými vibracemi, pokračuje až k omezovači u devítky na ciferníku otáčkoměru.

Opět je jen škoda sterilního (a v podstatě žádného) projevu sériové koncovky výfuku, která neposkytuje úplně tu správnou kulisu k jinak agresivnímu projevu, jehož je motor tak ochotně a rád schopen. Vytočený dvouválec prostě jen vrčí o trochu hlasitěji než na volnoběh, razantní ubrání plynu v točkách nedoprovází žádné prdění a dunění, jako byste jenom stáhli volume doleva. Montáží upravené koncovky tak malý Vulcan získá o poznání ostřejší projev. Spotřeba v testu se dle stylu jízdy a prostředí vešla do rozmezí 5-5,5 l/100 km, což při 14litorvé nádrži umožňuje dostatečný akční rádius nedaleko od civilizace.

Bez ohledu na to, jak se nám viuzální styl malého Vulcana zalíbí či ne, nelze než uznat, že Kawasaki prostě umí poskládat skvěle fungující stroj. Chválili jsme podvozek a motor a stejnou pochvalu zasluhují i brzdy Nissin. Slušnou brzdnou sílu předního 300 mm kotouče lze skrze stavitelnou páčku přední brzdy snadno a citlivě dávkovat, a tak se zadní brzda s 250mm kotoučem, sama o sobě rovněž dostatečně účinná, nemusí přidávat ke slovu často, a to ani při agresivnější jízdě, ke které malý Vulcan i s přispěním svých výkonných Nissinů vybízí. Ačkoliv si Lukáš loni kapku stěžoval na poněkud slabší zadní brzdu, v rámci námi testovaných malých power-cruiserů je na tom Vulcan S jednoznačně nejlépe. Za desetitisícový příplatek je navíc k mání i verze s ABS.

 

Kawasaki se loni prostřednictvím malého Vulcanu poněkud odvážně pustila do nové kategorie, a jak se aspoň dle prodejních čísel zdá, s úspěchem. Letošní provedení Special Edition působí jako vizuální osvěžení loňských jednobarevných provedení. A pro koho je tento stroj vlastně určen? Z malého Vulcana se asi pravověrní čopráci na zadek neposadí. Žádnou brutální přemíru výkonu zabalenou do přehnaně okázalého zevnějšku zde nenajdete. Vulcan se sice tváří jako trochu extravagantní a každopádně moderní malý cruiser, ale hlavně díky elastickému a zábavnému dvouválci je škála jeho použití mnohem širší. Ač se to možná nezdá, je tento stroj ze všeho nejvíc začátečnicky přístupnou, přívětivou a nakonec i hodně univerzální motorkou, která dokáže přinést až nečekaně zábavný koktejl umíchaný z výborně fungujícího motoru, podvozku a brzd.

I díky omezené verzi 35 kW bude Vulcan S žhavým kandidátem na novou motorku nejen pro začátečníky, ale třeba i pro po letech se vracející motorkáře. Otevřená verze pak nezklame papírově relativně nízkým výkonem, ale naopak potěší jeho neutuchajícím podáním nejen klidnější jezdce hledající oddych a jednostopou pohodu, ale i ty, kdo se občas nechají strhnout k trochu divočejšímu svezení. V přímém srovnání se zmiňovanými, o něco levnějšími malými power-cruisery z poslední doby, pak Kawasaki Vulcan S svou vyváženou kvalitou vychází jako vítěz.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor, podvozek a brzdy
+ uvolněná pozice a snadná ovladatelnost
+ přístupnost začátečníkům (vč. verze 35 kW)


- horší pohodlí spolujezdce
- občas překáží menší rejd
- sterilní zvuk sériové koncovky výfuku


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist