globalmoto_duben_nolan




Kawasaki Vulcan S: malý cruiser

Už na první pohled tento cruiser nabízí tolik otazníků, že se jeden ztrácí a těžko hledá rozřešení myšlenek, které se derou zákonitě do hlavy. S každým novým pohledem na tenhle japonský Vulcan nezbývá než chytit pevně řidítka a vyrazit na vlastní cestu poznání. Ačkoliv je zařazen oficiálně v kategorii cruiser, patří sem asi tak jako ping-pong míčky na petangové hřiště. Vzhledově se podobá to ano, ale jinak se jedná o úplně jinou hru. To však neznamená, že by byl špatný možná právě naopak. Lehkost bytí a jezdecká poddajnost mu dodává patřičnou hravost za každé situace, která je zde navíc podpořena řadovým dvouválcem z osvědčených soukmenovců. Ačkoliv je toto panství předurčeno spíše pro anglické gentlemany z říše Triumph, štěstí přeje připraveným a v tomto japonském pojetí zvláště.

Kapitoly článku

Vzhled je vždycky věcí názoru, ale zde je to tím jednodušší, že máte v podstatě hned jasno. Buď přistoupíte na tento styl a vystoupíte z davu nebo půjdete rovnou dále bez povšimnutí. Tuhle novinku ve střední třídě Kawasaki představila pro evropský trh ještě před loňskou milánskou výstavou a po zimní odmlce, tak máme konečně příležitost podívat se na Vulcan v bližším pohledu i u nás doma. Motocykl založený na koncepci řadového dvouválce dobře známého z modelů ER-6 a Versys se v tomto malém cruiseru doslova našel a především v zámoří slaví výrazný úspěch. Ačkoliv zde řadový motor dosahuje o trochu nižšího výkonu kolem 61 koní, příliš nás to trápit nemusí. Jeho kouzlo tady totiž spočívá především v pásmu nižších a středních otáček, kde je  jako doma a nabízí jezdci na tuto kategorii až nebývalou svižnost a hlad po otáčkách. To vše je zde navíc umocněno i dobře fungujícím podvozkem, který v kombinaci s delší stavbou zaručuje  patřičnou stabilitu v přímém směru. Stejně jako u zmiňovaných soukmenovců i zde hraje prim po straně umístěný tlumič, který díky tomu nabízí i dostatek místa pro výfuk pod motorem. Zadní tlumič, umístěný na pravé straně ,je doplněn o přepákování, které zvětšuje celkový zdvih zadního kola a nabízí sedmistupňové nastavení předpětí pružiny. Toto pojetí přináší potřebnou střídmost a lehkost, která je umocněna navíc relativně nízko položeným sedlem zakrývajícím akumulátor. Přístup je řešen přes boční schránku s klíčkem, ale pravdou je, že opětovné nasazení víka zpět chce trochu cviku a větší zkušenost.  

Jízdní pozice a variabilita podle proporcí a stylu jezdce, to je oč tu běží. Motocykl díky tomu dokáže uspokojit celou řadu příznivců a široké publikum jezdců. Najít si svůj styl a směr -  k tomu to zde vše směřuje. Variabilitu zajišťuje možnost nastavení stupaček do tří poloh, či úpravy sklonu řidítek. Pokud chcete jít ještě dále, můžete sáhnout po celé řadě originálního příslušenství včetně třeba jiného tvaru sedla podle výšky jezdce. Možná i to je důvod, proč je o tuto novinku tak enormní zájem. Ať již z řad začátečníků, příznivců městských motocyklů pro každý den nebo jezdců menšího vzrůstu, z nich ze všech se rekrutují zákazníci pro tento Vulcan. Možná i to je důvodem, že zastoupení hlásí - máme již téměř vyprodáno. Bohužel i díky tomu je celá řada doplňků v návaznosti na evropské sklady bohužel prozatím nedostupná.

Tento Vulcan samozřejmě není jen o ergonomii ovládání, ale i o detailech, které ještě více potrhují celkově intuitivní a jednoduché pojetí. Dobrý důkazem je i vcelku nenápadný budík s dominantním otáčkoměrem, který je doplněn o menší multifunkční LCD panel, kde krom jiného nechybí základní ukazatel paliva, rychloměr a denní počítadlo km. Jedná se sice o vcelku minimalistické pojetí, nicméně vše je dobře čitelné a neodvádí zbytečně pozornost jezdce. V rámci příplatkové výbavy lze stroj dodatečně dovybavit například o indikátor zařazeného rychlostního stupně, což ocení opět především začínající jezdci. Podobných doplňků usnadňujících jízdu je samozřejmě celá řada – více se dozvíte v katalogu. Co je třeba dále vyzdvihnou je dobře fungující zadní blatník s mohutným dobře čitelným koncovým světlem. Ten jsem vzhledem k aprílovému počasí opravdu ocenil, a protože větru dešti a dokonce ani sněhu neporučíš, tak ta největší ledová sprcha přišla zrovna při natáčení videa. Z drobností pak potěší nastavitelné páčky do pěti poloh, dobře tvarovaná nádrž „tear drop“ nebo poněkud archaicky vyhlížející, ale funkční zpětná zrcátka. Z hlediska barevné škály a dostupnosti je snad potom jediným zklamáním absence typicky zelené „kawa“ varianty pro evropský trh. 

Motorově se jedná o dobře známý kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 649 ccm, zde o výkonu 61k při 7500 ot/min, což je o něco méně než u již představených soukmenovců, ale jak se zdá není to na škodu. Motor se nechá velice ochotně vytáčet v nízkých a středních otáčkách a celkově působí velice svižným dojmem. Uložený je v kompaktním trubkovém rámu z vysokopevnostní oceli. Naladění motocyklu je koncipováno tak, že si ho užijí opravdu všichni. Nezáludný charakter je podpořen plynulými rozjezdy z křižovatek s náležitou akcelerací a silným zátahem, jenž výrazně usnadňuje předjížděcí manévry a situace vyžadující svižnější tempo, což nebývá v této objemové třídě vždy pravidlem. Tlumič výfuku spolu s akumulátorem pod sedlem snižuje celkové těžiště stroje a krom lepší ovladatelnosti je tak docíleno ještě užšího vzhledu, kde koncovka rozhodně nijak neční a nepřekáží. Z pohledu jezdce jde o naprosto bezproblémovou záležitost, která je navíc umocněna dobře tvarovaným sedlem s pevným usazením ve všech směrech.

Díky kompaktnímu řadovému motoru a celkové stavbě je vše v oblasti nohou dostatečně úzké a jezdec se tak s pevným zapřením chodidel do vpředu umístěných stupaček může soustředit pouze na jízdu ve stylu usazení cruiser v té nejčistší formě. Vzhledem k celkovému poskládání přináší s rozvorem 1 575 mm pocity relativně dlouhého a nízkého motocyklu, což při prvním pohledu na fotografie ani tak nevypadá. To ve výsledku přináší velice slušnou stabilitu, a úzká a nízká stavba s pohotovostní hmotností kolem 225 kg ho tak rázem katapultují do role poslušného beránka, který se nechá bez problémů a skvěle vodit i při jízdě v utažených zatáčkách. Díky nízké hmotnosti působí Vulcan S vůči jezdci pocitem lehkosti a snadné ovladatelnosti hned při prvním usednutí. Vadou na celkové kráse tak snad může být pouze přední chladič, který v kontextu celé stavby působí možná až příliš robustním dojmem. Osobně si nemyslím, že jde o čistokrevný cruiser. Motocykl bych pasoval spíše do role pomocníka a motocyklu pro každý den, který balancuje na tenké hranici mezi kategorií naháčů a škatulky cruiser, kam byl finálně zařazen výrobcem.

Na první pohled je zde snaha motocykl odlišit a vnést hladké a tupé tvary, což se myslím docela povedlo a v tomto úhlu pohledu je toho asi nejlepším příkladem přední světlomet. Podvědomě mi to však přijde, jakoby chtěl designér vměstnat tento motocykl spíše do každodenního života a městského provozu tak, aby zbytečně neprovokoval, ale ve finále byl Vulcan zdatným pomocníkem a průvodcem každodenní jízdy. Od svých soukmenovců si zachoval motocykl krom motoru a vespod vedené koncovky i na pravé straně umístěný tlumič. Vše je však třeba vnímat v souvislostech. Právě díky takto koncipovanému odpružení vznikl optimální prostor pro koncovku výfuku pod motorem. Zadní tlumič z hlediska komfortu jízdy potom umožňuje sedmistupňové nastavení předpětí pružiny. Dostatečně dimenzované brzdy jsou základ a u Kawasaki jsou si toho dobře vědomi. Právě proto je na trhu i verze s ABS. V podání tohoto menšího cruiseru potěší především přední 300 mm kotouč, do kterého se zakusuje dvoupístkový třmen značky Nissin. Zadní brzda - jednopístek  je zde potom pasován spíše do role pomocníka a nutného doplňku, který dotváří celkově uspokojivý pocit s dobře vykonané práce, než výrazné překvapení a přehnané emoce.

Z hlediska samotné jízdy si cením především toho, že motocykl pocitově netrpí nedostatkem výkonu, nechybí mu hlad po otáčkách a lehce se ovládá za každé situace. Tyto vlastnosti ho tak rázem pasují do role, která přesahuje vymezené hřiště a kategorii cruiser. To koneckonců podtrhuje i funkční a spíše sportovněji koncipované pojetí šestistupňové převodovky. Jediným nedostatkem je, že se motocykl malinko zavírá v nižších rychlostech, ale je to spíše o pocitu, na který se dá zvyknout, než nějaký závažný problém. Díky 14 litrové nádrži a nízké spotřebě je o dostatečnou porci výletních km postaráno, ale jak jsem psal již výše. Tento motocykl mi více sedí spíše do role každodenního parťáka na kratší vzdálenost, než jako motocykl určený na víkendové dýchánky. Úplně nejlépe ho vystihuje asi popis mého kamaráda, který si ho pasoval rovnou do role svého možného druhého motocyklu k velkoobjemovému motocyklu cruiser s tím, že když by na to přišlo, jezdil by na něm do práce a půjčoval by ho o víkendu ženě. Celková spotřeba se v redakčním testu ustálila na hodnotě 5,2 l/100 km. Každopádně tento motocykl se rozhodně neztrácí v davu a při pohotovostní hmotnosti kolem 225 kg nabízí až překvapivě plný charakter a výbornou ovladatelnost. Moderní design a konstrukce se samozřejmě nemusí zavděčit v této kategorii všem, ale to je již spíše věcí názoru. Pořizovací cena testovaného motocyklu je 184 900 Kč. V nabídce je i omezená výkonová verze 35 kW.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor, který se v tomto modelu opravdu našel
+ celková ovladatelnost, jednoduchost a přímočaré pojetí bez záludností
+ omezená výkonová verze 35 kW


- slabší zadní brzda
- při nižších rychlostech se v zatáčkách trochu zavírá řízení


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist