motopoint_unor_shad




CFMoto 450CL-C vs. Kawasaki Eliminator vs. QJMotor SRV 350 VS: Cruisery pro mladé odpadlíky

Kapitoly článku

Na videu a v předchozích dvou kapitolách už jste se dozvěděli všechny podstatné rozdíly v technice a chování tří malých cruiserů v našem srovnávacím testu. Já přidám už jen malé zamyšlení na závěr na téma asijských výrobců. V dnešní době totiž všechno nasvědčuje tomu, že čínské značky mají dobře našlápnuto k dominanci v oblasti výroby motocyklů. Podobně jako japonské značky od osmdesátých letech postupně vytěsnily z trhu řadu tradičních evropských a speciálně britských značek. A dnešní společný test trojice asijských strojů jako by tuhle situaci tak trochu připomínal.

Na japonské motocykly se ještě před padesáti či šedesáti lety koukalo tak trochu skrz prsty. V Británii jim opovržlivě říkali „Jap Crap“, poukazovali na kopírování a odsuzovali snahu konkurovat díky nízké ceně. Podobně, jako je to dnes vůči čínským značkám. Jenže před třiceti lety se karta obrátila, japonská čtyřka má už dlouho převahu na většině motocyklových trhů a v dnešním srovnávacím testu je najednou japonská Kawasaki a její Eliminator ztělesněním velké tradiční značky s dlouhou historií. Ve srovnání s dnešními konkurenty už je znát, že výrobce musí vycházet z předchozích verzí a sesterských modelů. Jeho designéři a konstruktéři už jsou součástí obrovského koncernu plného složitých procesů. Jako by trochu vyprchala ta filozofie Kaizen, která jim velí se každým dnem překonávat a zlepšovat za každou cenu? Tu si Kawasaki šetří na prémiovou oblast, kde představuje nová řešení i typ pohonu, ale na tuctové modely jako by nezbylo. Kdy vlastně Kawa přišla naposled s úplně novou pohonnou jednotkou pro rozpočtové modely pro masy?

Výsledný Eliminator stále perfektně funguje, ale v obrovské firmě už je složité ho doplnit o aktuální trendy. Zrcátka, displej, řetěz místo řemenu, celkový design, všechno najednou vypadá trošku zastarale a příliš jednoduše. A přesto to pořád nejlíp funguje a nabídne nejlepší svezení! Dobrou motorku totiž nedělají atraktivní komponenty a odvážná řešení. Stačí pár jednoduchých trubek a součástek a k tomu dobré know-how a výsledek je nečekaně dobrý i v porovnání s konkurenty v dnešní srovávacím testu. Jenže cruisery jsou hodně o stylu a celkovém dojmu a měly by chytit za srdce, dnešní Eliminator je spíš hlas rozumu.

Vedle toho stojí QJMotor SRV 350 VS, který jako by ztělesňoval ještě tu „starou“ Čínu plnou okopírovaných designových prvků a tlaku na co nejnižší cenu. Z jednoho amerického modelu si vypůjčí tvar předního světla, z druhého tvar nádrže, z třetího výfuky a kryt airboxu a šup s tím na krám. I to může být úspěšná strategie, zákazník v této nižší třídě má jiné požadavky než my rozmazlení novináři a za své peníze dostane malého „skoro-harleye“. A pokud ho nikdy nepožene do svižnějšího tempa, bude s ním dokonale spokojený i za jízdy. Paradoxně totiž v dnešním porovnání SRV 350 asi nejvíc naplňuje ducha cruiseru, tedy působit stylově a lákat k pomalé majestátní jízdě. A vibrace můžou při pomalé projížďce krajinou naopak posílit zážitek.

Z pohledu čínského trhu je QJMotor SRV 350 VS hrdá ukázka rozumného přístupu a dokonalého designu. Čínské myšlení je hodně ovlivněné konfucianismem a ke kopírování tvaru i funkce přistupuje úplně jinak než zbytek světa. Kopírování je chápáno jako rozumný postup, je i symbolem úcty k autoritám a k osvědčeným řešením. To, že má SRV véčkový motor a design inspirovaný americkým stylem, mu na čínské domácí půdě přinese spíš plusové body. A může to platit i pro méně náročného českého zákazníka. Ten si bude spokojeně jezdit po městě a vedlejších silnicích a nebude mít žádný problém. Jen nesmí zabloudit do rychlejšího tempa nebo nedejbože na dálnici. V rychlosti 130 km/h je totiž tahle motorka skoro nebezpečná, chaoticky pod námi tancovala a pocukávala ze strany na stranu. Tohle už je z mého pohledu dost za hranou, nemám rád mašiny, kde toho motor dokáže naservírovat víc, než kolik umí zkrotit podvozek a brzdy.

Třetí stroj v našem testu, červeno stříbrné CFMoto 450CL-C, je z mého osobního hlediska a zkušenosti první opravdu povedenou čínskou motorkou, která ve své třídě strčí většinu svých zavedených konkurentů do kapsy. Je to hlavně povedeným motorem, který už není inspirovaný žádným evropským ani japonským strojem a čínská značka si jej vyvinula sama - ostatně podobně příznivý dojem v nás zanechal i v testech ostatních motorek CF 450 s touto jednotkou. Celková konstrukce, zpracování i design už mají vlastní myšlenku a téma, třeba detail uchycení předního blatníku mi vyloženě učaroval. Nebýt přímého srovnání s Eliminatorem, nebylo by co vytknout ani na jízdních vlastnostech. Jasně, je znát, že japonský konkurent v sobě má obtisknuty desítky let know-how. Čínský protějšek ještě bude své zkušenosti sbírat, ale při zohlednění ceny a stylu je to pro mě už nyní vítěz dnešního testu a náznak, že čínské značky opravdu mají šanci převzít žezlo ve světě motocyklů podobně jako před lety ty japonské.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Dominik Valášek (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 184 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist