CFMoto 450CL-C vs. Kawasaki Eliminator vs. QJMotor SRV 350 VS: Cruisery pro mladé odpadlíky
Text: Jan Rameš , Filip Tichý , Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Video: Jan Rameš | Střih: Honza Zajíček | Zveřejněno: 13.6.2024 | Zobrazeno: 16 167x
Kapitoly článku
Hned na úvod řeknu, že to u mě Eliminator od Kawasaki vyhrál v zásadě na plné čáře. Jenže je tu pár bolístek, o kterých si musíme promluvit. Tak v první řadě – co ten vzhled?
Představuji si, že Eliminator vzniknul tak, že se někdo v Kawasaki proběhl po skladu komponentů a dával do košíku všechno, z čeho by ve výsledku mohl vzniknout malý cruiser. Přičemž některé ty komponenty se v onom skladu válely ještě od dob ER-5 z devadesátých let. Jasně, zas takhle jednoduché to asi nebylo, ale pravdou je, že celá motorka působí dost neotesaným dojmem. Stavbou je to spíš „připrcnutý“ naháč s nízkým sedlem, nemluvě o tom, že motor z juniorské Ninjy vypadá nejlépe právě v Ninje, kde je schován za kapotáží – ještě v Zedovi mu jeho technicistní vzezření prominete, ale že by se nějak vyjímal v cruiseru…
Přitom jeho design nelze odbýt ani tím, že se přece jedná o řadový dvouválec, který sem nepatří z principu. Koneckonců CFMoto zvládlo koncepčně i velikostně stejný motor zastavět do CL-C s grácií, na kterou se Kawasaki může jen zdálky koukat. Přitom k tomu stačilo pár falešných chladicích žeber, alespoň náznak designu na víkách spojky a zapalování, a trochu lépe odvedená práce při uklízení všech těch kabelů, hadic a konektorů.
Nicméně co se vzhledu samotného agregátu týče, zde ve výsledku stejně vítězí QJMotor se svým vidlicovým dvouválcem, který je prostě… vidlicový. A to ke štěstí vlastně úplně stačí. Na druhou stranu, jakmile se přestanete zaměřovat striktně na motor, je to o to horší. Eliminator sice není žádný krasavec, ale budiž mu k dobru alespoň to, že při jeho navrhování nikdo nevymýšlel žádné zběsilé designové kreace. Což se přesně stalo u QJMotor a výsledek není neotesaný jako u Kawasaki, ale přeplácaný a podivně slátaný.
Celkovou cenu za fešáka nakonec získává CFMoto, které k hezkému motoru a designu přidává moc hezké zpracování. QJMotor je v pořádku, ovšem s drobnými výhradami, a Kawasaki – tady si přesně vzpomenete na onu zmíněnou ER-5. I po všech těch letech totiž u pětistovek u Kawasaki platí, že se jedná o motorky, postavené v principu tím nejjednodušším možným způsobem. Obyčejné teleskopy, jednobarevný LCD budík, jeklová kyvka, nožní ovládací prvky z ocelové pásoviny, vpředu dvoupístový brzdič… Dokonce i ta řídítka a jejich klemy vypadají prostě levně.
Ptáte se teď, proč u mě tohle srovnání vyhrál Eliminator na plné čáře, když ho zatím téměř výhradně haním? No protože furt jen chodím okolo a ještě jsem se nesvezl. Kdepak, tohle je zkrátka další příběh z mojí oblíbené kategorie „Jak Japonci z mnohem jednodušších ingrediencí upekli mnohem lepší motorku.“ Stačí usednout a na Eliminatoru jsem okamžitě jako doma. Je to jedna z těch motorek, která vám hned padne do ruky a vy naprosto přesně víte, co se bude dít a co máte dělat. Všechno funguje jako po másle, všechny ovládací prvky kladou přesně očekávané odpory a očekávatelně i reagují. Odezva na plyn je parádní, brzdy nejsou přehnaně ostré, ale mají víc než adekvátní účinek, spojka jde tak akorát zlehka, řazení je bezchybné a z tlumičů jde zároveň tolik komfortu a jistoty, že si na líbivé obrácené vidle Číňanů ani nevzpomenu. Najednou už si nepředstavuju týpka, co běhá s košíkem po skladu dílů, ale zkušeného japonského inženýra, který z rozpočtových součástí poskládal obdivuhodně vycizelovanou stavebnici.
Velkou zajímavostí je také motor, který spolu s celou motorkou zvládá fungovat ve dvou světech naráz. Zvětšený dvouválec, který debutoval v letošní Ninje 500 a Zedovi 500, má živelné nízké a střední pásmo, které se rozhodně neztratí při pohodovém čopráckém courání, zároveň se ale naléhavě rozeřve v nejvyšších otáčkách a až do deseti tisíc letí s říznou vervou. Pozice za řídítky nabízí stejnou měrou pohodu, jako ovladatelnost beze strachu ze škrtání stupaček o zem, a totéž platí o tlumičích, které parádně vyfiltrují drobné nerovnosti, ale podrží v rychle projížděných obloucích.
Čínská konkurence, která byla na koni, když se porovnávaly designové detaily, najednou i se svými USD vidlicemi bledne před tím, jak schopně a všestranně si Eliminator počíná při jízdě. CFMoto nefunguje vůbec špatně, umí ale vytáhnout a zveličit i tu sebemenší nerovnost silnice, QJMotor zase působí při rychlejší jízdě rozevlátě, ať už jedete rovně nebo zatáčkou. A i když má CFMoto motor dokonce i tahavější v nízkých a středních otáčkách, a QJMotor má příjemný projev svého véčka, stejně agregát Eliminatoru hodnotím jako nejlepší, právě pro jeho univerzálnost.
Za mě tedy Eliminator v testu vítězí právě za jízdní vlastnosti, ovladatelnost a motor, ovšem zůstává ještě jedna věc, o které si musíme promluvit, a sice cena. Dostanete sice motorku nejlépe jezdící motorku, ale zároveň nejobyčejnější motorku za nejvíc peněz. Což je fakt, který si bude spousta lidí sama před sebou špatně obhajovat. Na druhou stranu tu do hry vstupuje stará dobrá prestiž značky – protože jakkoliv je i CFMoto vnímáno mezi čínskými značkami jednoznačně nejlépe, zaběhnutý odkaz japonské Kawasaki bude znít vždycky ještě o kus lépe.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Dominik Valášek (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 184 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)