husqvarna_svartpilen_801_2




Jawa 350 OHC Special vs. F.B Mondial Sport Classic 300i ABS: Retro a neo-retro

Kapitoly článku

Tahle Jawa v podstatě nemá chybu. Ještě než řeknete, že jsem se zbláznil, nechte si to vysvětlit. Tohle totiž není žádné retro, ona je to prostě stará motorka. A jako stará motorka se taky chová. Když ji budeme porovnávat s moderní konkurencí, hlavně tedy s japonskou, bude zaostávat. Její motor nemá švih, brzdy postrádají potřebný skus, podvozek si o pevnosti a hbitosti může jenom nechat zdát, jsou tu dost znatelné vibrace a takhle můžu dlouho pokračovat. Jenže takhle staré motorky prostě fungují. Máte rádi tenhle vzhled, obdivujete Františka šťastného a celkově vás víc baví šedesátky než současná digitální doba? Tohle chování určitě oceníte, ba co víc, ono zapadá do celkové skládačky, jejímž výsledkem jsou emoce, které na vás stříkají skrz závodní kapotu. Takové najdete stěží někde jinde. Je ale pravda, že to nejsou emoce pro každého. Kdo si chce na chvíli připadat jako Havel, Staša, Šťastný, ať si nasadí otevřenou přilbu a zkusí kapotovaného Speciala. Bude se muset poprat s trochu humpoláčtější převodovkou, měkký podvozek se starými pneumatikami se pod ním bude vlnit a kroutit, ale pocity z toho bude mít, jako když jede Velkou Cenu Československa v roce 1961. Navíc to vše budou doprovázet hezký zvuk jednoválce převalujícího se ve středních otáčkách a příjemné „kulaté“ vibrace.

Buď si koupíte ojetou 634, do které spoustu nasypete, aby vypadala podobně, nebo už hotovou motorku

Mluvil jsem o tom, že Jawa bude za moderní konkurencí zaostávat, ale to také není úplně pravda. Tady F.B Mondial je jedním ze zástupců téhle moderní konkurence. Stojí podobné peníze, hraje na stejnou historickou sportovní notu a musím říct, že Jawu zase nijak výrazně nepřevyšuje. Spíš na to jde úplně jinak. Zatímco do Speciála se jisto jistě zamilují milovníci historie a troufnu si říct, že to budou v drtivé většině jedinci se starším datem narození, v F.B Mondialu najdou zalíbení mladí dravci. Už na první pohled je vidět, že se starou dobou jenom inspiroval, ale jinak jde o moderní motorku. A podle toho také jezdí. Motor je potřeba točit, aby ukázal to nejlepší, a on rozhodně není proti. Přidá k tomu krapet nepříjemných vibrací a zvuk by taky mohl být lepší. I když má tohle vodou chlazené jádro o dost menší objem než vzducháč v Jawě, rozhodně se nenechá zahanbit. Co ztrácí na objemu, krouťáku a výkonu, to dohání snahou a celkově má jízda švih. Honění motoru jenom vybízí k aktivní sportovní jízdě, proti které není ani podvozek. Jeho nastavení je o dost sportovnější, ale ještě ne nepříjemné na rozbitých silnicích, a když na motorku nazujete pořádné pneumatiky, dokáže se určitě odvděčit slušnou rychlostí. Pořádné pneumatiky to chce proto, že značka CST nebudí moc důvěry. A není to jenom placebo efekt nápisu, ale skutečné odezvy. Ona mladistvost a celková chuť do života pramení i z miniaturních rozměrů a hmotnosti. Jawa udává u Speciala 167 kilogramů, Sport Classic váží 149 kilo. A to není malý rozdíl.

I když ani tady není zpracování prvotřídní, tak si se vzhledem detailů fakt vyhráli

Jenže jak je známo, vše má svůj rub i líc. V případě Mondiala můžou vyšší postavit na rozměry narazit. S Honzisem jsme se shodli, že je to vlastně taková přifouknutá stopětadvacítka, ale to by vlastně nebylo ještě tak hrozné. Já mám 183 cm a vlezl jsem se na něj dobře. Stupačky jsou sice sportovně výš, ale není to nic hrozného a vrchní polovina těla je naopak úplně v pohodě. Rozhodně je to výrazně lepší, než byste u motorky takového vzezření čekali. Jenom ty prokleté výfuky. Jsou pěkné, ale tlačí nohu ven ze stupačky, takže ji máte na jejím samotném krajíčku a navíc podivně zkroucenou. To je dost velká ergonomická bota, a to i když vaše boty nedosahují nadměrečných rozměrů. Na to, že byste vzali spolujezdce, pak rovnou zapomeňte. Nechte vzadu kryt sedla a zadní stupačky odmontujte, protože kdybyste se je rozhodli použít, se spolujezdcovýma nohama se jen těžko porovnáte.

Velikostní rozdíl je očividný a podívejte, kde jsou na Mondialu zadní stupačky...

Výfuky jsou bolest, horní brýle zase radost. Snad nejdražší a nejexkluzivnější věc na celé motorce

To samé vám radím udělat i u Jawky. Tam je zase velkým limitem tvar sedla. Leda že byste se pokusili i se spolujezdcem nacpat na místo pro řidiče. Což o to, na délku je na něm místa pro dva štíhlé či spíš štíhlého a štíhlou, ale rozhodně si chcete jízdu užít jinak než mačkáním se. To si nechte na večer. Dlouhá je na Jawě také nádrž a řídítka jsou sportovně nízko, což je dobré pro protažení šlach zkrácených z klávesnice a myši, ne už tak dobré pro městské popojíždění. Zase jsme ale u toho, že Special je starý závoďák, takže mu to zase prominete. A pokud jste narostli do větší výšky, než má průměrný žokej MotoGP, bude vám tady vlastně fajn. Teda až na sedací sval, protože měkká sedačka se na rozdíl od té s italskou trikolorou rychle prosedí.

Lavice dlouhá, řídítka nízká, pozice natažená

Co ale nikdy žádnému výrobci neprominu, je šetření na brzdách. Už dávno nežijeme v dobách, kdy umíme vyrobit výkonný motor, ale navrhnout k němu adekvátní podvozek a brzdy je problém. Tak proč ani jedna z motorek nemůže pořádně brzdit?! Radši mi sem dejte obyčejný lak, budík bez otáčkoměru, méně chromu nebo všechna světla žárovková, ale chci pořádné brzdy! U Jawy má přední brzda hodně vlažný nástup a jak páčku přitlačíte, tak i celkový účinek. Chce to za ní prostě pořádně vzít, aby se něco dělo. Kompenzuje to alespoň silnou a pěkně citlivou zadní brzdou. Sport Classic od Mondialu to má zase úplně obráceně. Zadní brzda tu je víceméně do počtu, naopak přední má moc pěkný nástup. Když ale chcete zabrzdit ještě víc, už se nic moc dál neděje a odezva je taková dřevěná. Dá se s tím žít, ale v obou případech je to škoda.

Stará-nestará, brzdy prostě musejí fungovat!

Tyhle motorky mají hodně společného – původ, cenu, inspiraci starými závoďáky nebo jednoválcový motor. Ze stejných ingrediencí ale každá značka uvařila něco naprosto odlišného a je jen na vás, kterému pokrmu dáte přednost. Kdo je mladý tělem i duchem a při dojíždění za prací nebo vzděláním se chce vyblbnout v zatáčkách, dá přednost F.B Mondialu. Na nedělní poklidnější výlety s neopakovanou atmosférou za řídítky bude lepší Jawa.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 108 Kč od 12 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Cifa přispěl 9 Kč
dvoři_yamaha přispěl 9 Kč
Zdenek54 přispěl 9 Kč
Targus přispěl 9 Kč
pernik92 přispěl 9 Kč
Hydropes přispěl 9 Kč
JA-NE přispěl 9 Kč
ČENDA1979 přispěl 9 Kč
SLAY přispěl 9 Kč
Bogodar přispěl 9 Kč
udinar přispěl 9 Kč
Durand přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist