globalmoto_duben_nolan




Honda SH300i: příměstský rychlík na velkých kolech

Honda SH300i není na našich stránkách a koneckonců ani na trhu rozhodně žádnou neznámou. V ČR se prodává již hezkou řádku let a v Evropě se úspěšného modelu SH prodalo za posledních 30 let již přes milion kusů. U zákazníků je oblíbená především ve své 125/150 podobě, nicméně i testovaná 300 se rozhodně neztrácí v davu. Díky legislativě a ceně nelze čekat zájem jako u menších sourozenců, ale díky technickým úpravám, přepracovanému designu a především agilnímu charakteru motoru má rozhodně co nabídnout. Testované SH tak neodmítnou především zkušenější jezdci a držitelé oprávnění A2.

Kapitoly článku

Model SH300i byl výrazněji přepracován v roce 2015. Stroj se vyznačuje nadčasovou, chytře vymyšlenou stavbou, která nově dostala navíc propracovanější vzhled s důrazem na detaily. Nic z tohoto však neubralo SH na jeho celkově stále jednoduchém designu s velkými koly, tak jak ho všichni dobře známe a to je myslím dobře. Koneckonců jde především o stroj na každodenní ježdění ve velkých městech a tam hraje hlavní roli spolehlivost a pohodlí. Nástrahy velkoměsta za každého počasí to je přesně to, kde se cítí nejlépe. Na kličkování po městě je jako stvořený, nicméně v této objemové verzi zvládne bez problému i víkendové výletní tempo při jízdě za dobrodružstvím.

Nejde však jen o spotřební charakter, ale také o pohodlí a ergonomii jízdy, kterým napomáhají výrazně i nové technické vymoženosti. Dobrým příkladem je tak třeba předělaný světlomet a koncové světlo s LED diodami, které si dokáže posvítit na cestu i při nočním návratu. Navíc díky kompaktnějším rozměrům umožňují SH kromě menších rozměrů i snížený odběr energie z motoru, což ve výsledku přináší úspornější jízdu. Typické pro tento skútr je rovné vzpřímené usazení. Nohy má jezdec na zcela rovné průchozí podlaze, a díky celkovým úpravám výrobce hlásí o 1 kg lehčí kapotáž. Usazení je stroze účelové a praktické. Pokud navíc přidáte mohutné příplatkové plexi (lze jen doporučit) dokáže dovést na kratší vzdálenost pohodlně jak pána v saku, tak dámu ve slušivém kostýmu bez ztráty elegance i za horšího počasí.

Celkově lehké a kompaktní rozměry jsou však paradoxně i trochu nevýhodou, protože SH své okolí tak trochu mate tělem. Ostatní lidé v provozu mají tendenci skútr trochu přehlížet a hlavně mimo město velice často podceňují jeho rychlost a potenciál. Testovaný stroj byl dovybaven proti základu navíc o pěkný zadní topcase s opěrkou spolujezdce v barvě skútru. Opravdu praktická záležitost, a tím spíš, že podsedlový prostor - byť vybaven elektrickou zásuvkou - nepatří mezi ty největší.  Sejmutí samotného kufru šlo sice trochu ztuha, ale podezřívám spíše své nešikovné ruce, než že by bylo něco špatně. Na několik drobností se dobře hodí i menší schránka pod levým řídítkem. 

Pokud bych měl vyzdvihnout detaily, které mě zaujaly, tak to budou jistě nově upravené budíky a z hlediska vzhledu opravdu povedená litá kola s ventilky vyvedenými do stran. Celkový vzhled naopak kazí neforemná koncovka výfuku, ale chápu, že splnění normy Euro 4 se krom jiného podepsalo i na této součásti. Naštěstí to půjde zcela jistě vyřešit nějakou laděnou náhradou. Co je třeba rozhodně vyzdvihnout a z hlediska komfortu jízdy a parkování oceníte asi nejvíce, je nově představené bezklíčkové zapalování „Smart Key“. Tento systém zaručuje pohodlí i bezpečnost. Veškerý management elektrického ovládání je tak soustředěn jen do podsvíceného otočného mechanismu pod řídítka. Vás tak zajímá jen klíček v kapse a startér. Vše je dobře vidět na přiloženém videu. Jinak lze samozřejmě řídítka přes otočný mechanismus i klasicky zamknout a opět vzdálením od skútru aktivovat elektricky ovládaný zámek. K aktivaci stačí být ve vzdálenosti 2 m od skútru. Krom klasického centrálního stojanu nechybí v základu ani praktický „policajt“ pro rychlé zastavení.

Model SH300i je vybaven kapalinou chlazeným čtyřventilovým jednoválcem o objemu 279 ccm. Motor má větší točivý moment a dokáže poskytnout výkon až 18,5 kW, díky kterému se v davu rozhodně neztratíte a na semaforech nebudete rozhodně žádnou brzdou. Skútr velice plynule zrychluje z nuly až do 130 km/h a výkonu je na takto dimenzovaný stroj opravdu dostatek. Samozřejmě velké hrátky s plynem v jednoválcové konfiguraci občas přinesou lehké cuknutí, ale jinak je vše v normě a bez problémů. Při těchto parametrech se nemusíte obávat vyrazit i na dálniční přesun, ale nutností potom nejspíš bude příplatkové plexi. Díky větším kolům je stroj velice dobře ovladatelný a zvládá bez větších potíží typické městské nástrahy v podobě výmolů a vystouplých kanálů a kolejí hromadné dopravy. Nemá sice těžiště soustředěno vysloveně ve spodní části, ale i tak podvozek a celkové usazení poskytují dostatečný prostor k manévrování a zvládnutí nenadálých situací velkoměsta.

Bez sebemenších problémů lze rovněž přibrat spolujezdce. Ten u testované verze dostal spolu s topcasem i dobrou opěrku zad, a již v základu má na stupňovitě tvarovaném sedle dostatečně dimenzovaný prostor a výklopné stupačky. Navíc v rámci podvozku lze zadní pružiny přitvrdit podle potřeby a zatížení. SH300i se tak na první vrknutí zdá jako ideál hlavně pro ty, kteří chtějí skútr na každodenní ježdění v rámci velké městské aglomerace, kde se dokáže díky své stavbě bez problémů začlenit a manévrovat. Na druhou stranu vzpřímené usazení nabízí spíše defenzivní pojetí jízdy, které vyplývá z umírněnějšího spotřebního charakteru bez výraznějšího sportovnějšího zaměření, což nemusí vždy vyhovovat každému. Ten kdo má rád při jízdě vysloveně emoce a adrenalin ten bude hledat asi jinde.

Podvozek tohoto SH je opatřen vpředu i vzadu 16“ koly, která zaručují spolu s přední 35mm teleskopickou vidlicí bezchybnou stopu, kdy má jezdec navíc možnost se snadno vyhýbat i nenadálým překážkám provozu. I tak však díky tužšímu nastavení jsou opravdu velké díry samozřejmě znát. Výborné a bezchybné jsou tradičně brzdy s ABS. Se spotřebou kolem 4,2 l/100 km se SH řadí v tomto objemu mezi slušně zavedený standard.               

Celkově vzato SH300i je klasický městský pracant, který sice nevzbudí vysloveně nával emocí, ale bude spolehlivým společníkem pro každodenní jízdu. Stačí se projít chvíli velkými městy jako je Paříž, Řím, či Milán a trochu se rozhlédnout. Z hlavních konkurentů na trhu bude tomuto konkrétnímu modelu zcela jistě například Piaggio Beverly. Cena testovaného modelu je aktuálně v akční nabídce za 124 900 Kč. SH300i se prodává  ve čtyřech barevných provedeních, my jsme testovali pro Hondu typickou červenou variantu.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ bezklíčkové zapalování
+ pěkná velká 16“ kola
+ funkční světla z LED diod



- ostatní účastníci provozu mají tendenci podceňovat výkonnostní potenciál stroje
- Euro4 (vzhled koncovky výfuku)


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist