yamaha_demo_tour




Honda PCX125 vs. Yamaha Nmax 125: The Unforgiven II

Jasně, mohl jsem použít český výraz, ale tenhle název jedné z nejznámějších skladeb kapely Metallica sem prostě neskutečně sedí. Dva nesmiřitelní, nebo Nesmiřitelní podruhé? To je buřt. Důležitá je odpověď na otázku, jestli je lepší originál PCX od Hondy, nebo anti-PCX od Yamahy? Zejména když letos jsou si ještě blíž než kdykoli předtím. Honda ve čtvrté generaci, Yamaha ve druhé.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Honda přišla s „peckou“ pro modelový ročník 2010, šlo o první globální model skútru tohoto výrobce a jeho úspěch byl okamžitý. Do té doby nevídaně nízká cenovka (na rozdíl od SH a spol. se totiž nedělala v Itálii, nýbrž v Thajsku), zajímavý vzhled, skvělá kombinace pohodlného sezení maxiskútru a obratnosti městského bojovníka spolu s motorem vůbec poprvé nabízejícím technologii start-stop udělaly z PCX bestseller. V Česku se tenhle skútr stal okamžitě vládcem jednostopého trhu. Yamaze trvalo dlouhých pět let, než v roce 2015 nabídla model Nmax, což je prostě anti-PCX. Koncept je stejný, měšťák s pohodlným sezením s nataženýma nohama, ale Yamaha do toho zakomponovala sportovnější přístup – zatímco Honda se vozila světem na 14“ kolech obutých do žiletek, Nmax sázel na konvenčnější třináctky a pořádné široké bačkory. A motor sice nenabízel start-stop, ovšem měl od počátku VVA, variabilní časování sacích ventilů.

A teď tu máme rok 2021 a s ním jak nové PCX, tak nového Nmaxe. Honda měnila tvář „pecky“ již potřetí, pro Nmaxe je tohle první úprava. A je zajímavé, jak se v rámci modernizace oba skútry zase trochu přiblížily – Honda má 13“ zadní kolo, Yamaha zase dostala start-stop, oba potom mají bezklíčkové zapalování a kontrolu trakce a stojí to samé, 80 tisíc. Tedy bacha, Honda je o 9 Kč dražší… Přiblíží se ale i jízdním projevem?

První dojem

Oba skútry pro letošek dost prokoukly. Teda takhle, Nmax prokoukl a PCX se proměnilo. Už jsem to psal v jeho samostatném testu, tvarově se Honda vrací ke druhé generaci, už tehdy v roce 2014 měla LED diody. PCX je od pohledu elegán, což ještě zdůrazňuje ta tmavě červená lesklá barva, a tak nějak působí hodnotněji než na těch 80 Palackých.

U Nmaxu je ta změna taky pěkně citelná. Ten původní mi nikdy nepřišel, že by vypadal nějak zastarale, ale když vedle něj postavíte tenhle nový model, je to obrovská změna. Takové mnohem uhlazenější alter ego. Na LED svícení si Nmax musel počkat až do letoška, má také hezčí ráfky a moc pěkně vypadá barevné provedení, ta modrá matná k Nmaxu opravdu sedí skvěle.

Jak se na nich sedí

Hodně podobně, ovšem tenhle výraz můžu použít prakticky u všech oblastí. Každopádně pohodlné sezení se vzpřímeným trupem a nataženýma nohama najdete na obou skútrech. Honda je celkově nižší a působí, jako by vás více tlačila směrem k zemi. Má trochu měkčí a štíhlejší sedlo, řídítka se k vám více natahují a jsou níž. A pořád jsou chromovaná trubková s tím podivným chromovaným kruhem nad hlavou řízení – už více než 10 let čekám, kdy si na to zvyknu, a pořád to není 100%… Na nohy sice PCX dostalo více prostoru v příčném směru, ale špičky bot vám pořád koukají do stran, nedokážete je tolik schovat, když prší (a že nám pršelo fest). Na druhou stranu si zase dokážete nohy natáhnout víc než u Yamahy, ale taky logicky potom máte mokřejší kolena.

Jízdní pozici na Nmaxu odvodíte z výše uvedeného. Na chodidla tady máte více prostoru, ale kolena zdaleka tolik nepropnete. Také cítíte širší tunel, což není moc příjemné, naopak o fous příjemnější je sedlo, tužší a širší. Celkově máte pocit vyššího sezení, Nmax působí hřmotnějším a kratším dojmem, je takový motorkovější. Líbí se mi klasická skútrová řídítka, která najdete trochu výš a dál od sebe, než je tomu u Hondy.

Přístrojovky aneb Na co celý den koukáte

Tady to bude hodně o osobních preferencích, protože v obou případech se díváte na obdélníkový LCD displej s hodně podobnými zobrazovanými údaji. Máte tam kromě rychlosti také palivoměr, hodiny, tripy včetně spotřeb… Yamaha nabídne navíc teploměr chladicí kapaliny a nahoře mezi kontrolkami máte ikonku telefonu, neboť k Nmaxu se dokážete připojit se svým smartphonem. U Yamahy se mi jednoznačně nová přístrojovka líbí víc než ta předchozí, ale i tak se mi prostě lépe kouká na to inverzní zobrazení Hondy, působí elegantněji. A ty obrovské kontrolky blinkrů opravdu nemáte šanci přehlédnout.

Praktičnost a výbava

Neboli důvody, proč si koupit skútr. A dlužno říci, že tady se oba skútry dost výrazně přiblížily dražším maxíkům, když vedle ABS (u Hondy stále pouze jednokanálového) nabízejí nově shodně start-stop systémy, vypínatelné kontroly trakce a bezklíčkové zapalování! To je mimochodem u Yamahy občas docela otravné, když necháte dlouho zápalko zapnuté nebo v pozici na otevření podsedláku/nádrže a nic se neděje, tak začne vyřvávat. Jasně, je to bezpečnostní fičura, nevymlátíte si baterku, ale lidi, já vám kolikrát měl tolik chutí Nmaxe s rozběhem načutnout do výfuku…

LED svícení, centrální i boční stojany, madla přecházející v nosič, výklopné stupačky pro spolujezdce, i to najdete na obou skútrech. A pozor, dokonce se tady i podobně tankuje – otvory do nádrží jsou ukryté pod plastovým krytem, otevíraným od zapalování, a když vyjmete jejich kovové zátky, máte na ně přichystané držáky, takže je nikde neválíte a následně neztrácíte.

A co úložné prostory, kolik toho skútry převezou? Nmax měl vždycky nalevo pod řídítky otevřenou kapsu s 12V zásuvkou, ta zůstává, ovšem napravo jí přibyla uzavíratelná kámoška. To Honda má schránku jedinou, uzavíratelnou nalevo, zato pořádně hlubokou a s USB-C konektorem. Z pohledu úschovy drobností před vámi je tak lepší Yamaha, ovšem pod sedly se karta obrací. Do obou skútrů sice dáte klidně integrálku, ale u Nmaxe musíte trochu zapřemýšlet, jak ji tam uložit, a moc dalšího místa už k dispozici nemáte. To do Hondy máte pocit, že byste tam snad dostali ještě „jetku“, já vozil standardně helmu a zmuchlaný batoh. Výhodou PCX je i to, že sedlo můžete z té běžné otevřené pozice ještě dále překlopit dopředu až na řídítka a máte tak naprosto luxusní přístup do podsedláku, zatímco u Yamahy vás to zvednuté sedlo prostě při manipulaci trochu limituje.

Jak jim jedou motory

Tohle je samozřejmě obrovsky sledovaná oblast. A vždycky to bylo o tom, že Yamaha těžila ze svého VVA, bývala dynamičtější, a Honda zase méně žrala a byla kultivovanější. Teď se motory obou skútrů zase trochu přiblížily, protože už i PCX má čtyři ventily a i Nmax dostal start-stop. Ale pořád cítíte, že si každý jde svou cestou. Honda, ač s novým agregátem eSP+, je pořád stejně jemná, jako bývala, a kvůli jejímu lineárnímu chodu byste ji na vítěze sprintů rozhodně nešacovali. Oukej, má papírově vyšší výkon o dvě desetinky kilowattu a o šest desetinek newtonmetru i krouťák, ale je taková hodná, milá, nezáludná… Proto když poprvé Nmaxu z rozjezdu ujela, dost nás to zarazilo. Tak jsme to zkusili znovu. A znovu. A prohodili se za řídítky a prostě to bylo pokaždé stejné – když jsem já coby ultralight řídil Yamahu a o pár desítek kil těžší Jarda Hondu, bylo to nastejno. A když jsme se prohodili, jednoznačně jsem mu ujel. To jsem nečekal.

Jenže tohle je pro vás důležitá informace pouze tehdy, když chcete machrovat před sousedem nebo kámošem, co má ten druhý skútr. Protože ty rozdíly v dynamice nejsou tak zásadní, abyste je při koupi vůbec měli brát v potaz, a Nmax do hry na oplátku přináší prvek zábavnosti a dojem větší dynamiky. Prostě pocitově je to úplně naopak, Yamaha má brisknější reakci na plyn, motor působí vesele, živě a i v otázce spotřeby se k Hondě dost dotáhl. Také se mi jeho start-stop líbí víc, Hondě trvá dost dlouho, než motor uspí, zatímco Yamaha „umírá“ hned. O technice tři ladičky nic neříkají, ale přijde mi, že i Nmax bude mít alternátorový startér, protože to startování je hrozně podobné, rychlé a tiché.

Podvozky a brzdy

Jak už bylo řečeno, PCX začalo svůj život na 14“ kolech, obutých do uzoučkých galusek. Ty se ve třetí generaci o dost rozšířily a teď dostalo vzadu dokonce menší 13“ kolo o stejném rozměru jako u Nmaxu. Proč, to netuším, a že bych to nějak extra poznal, to taky říct nemůžu. Pořád je PCX nádherně ovladatelný stroj a pořád má odpružení naladěné na mnohem měkčí chování, navíc mají zadní tlumiče o centimetr delší zdvihy. Na výmolech a nerovnostech je jízda na Hondě jednoznačně příjemnější než na Yamaze, která víc drncá, jenomže logicky PCX nenabídne takovou jistotu, když začnete tlačit na pilu. A překvapilo mě, že také na vodě jsem se necítil zrovna nejlépe. Brzdy má Honda konstrukčně slabší (vpředu kotouč, vzadu buben), nicméně svou práci udělají a začátečníka hned nepřehodí přes řídítka.

Na Yamaze cítíte její sportovnější naladění. Ale není to jen o tom, že na roletě nebo dírách vám to odpružení dá víc sežrat než na Hondě, ale také o jistotě ve vyhrocenějších situacích. Podvozek Nmaxu vám toho dovolí o něco víc, jakmile chytnete sportovní slinu, a proti PCX boduje také možností nastavení předpětí zadních tlumičů, to Honda nemá. V otázce brzd potom PCX jednoznačně překonává, také už od začátku nabízí kotouč i vzadu a dvoukanálové ABS a především jsou ty brzdy hodně silné, takže potěší i zkušené motorkáře.

Jak jsou si blízké?

Vždycky si byly a v těchto nejnovějších generacích jsou si ještě bližší. A je fakt zajímavé sledovat, jak se přibližují i technicky, jak obě značky tu a tam uznají té druhé, že něco udělala líp. Každopádně osobnosti obou skútrů zůstávají pořád stejné. Honda je elegantní fešanda, udělaná na co nejpříjemnější ovládání, je celá skrz naskrz „smart“ a cílí na širší spektrum zákazníků. Tohle je ideální skútr pro nemotorkáře, kterým všechno odpustí. Pokud ale naopak motorkáři jste a máte rádi dravější styl jízdy, je pravděpodobné, že se lépe budete cítit na Yamaze. Ta má sportovnější charakter, a i když její motor v přímém porovnání s Hondou nemá tolik síly, pocitově je to úplně naopak. Tak jako tak rozdíly nejsou nikterak dramatické a krok vedle neuděláte ani PCX, ani s Nmaxem. Klidně se rozhodněte podle designu, blízkosti toho kterého dealera anebo jednoduše podle dostupnosti, to je v letošním roce dosti zásadní aspekt.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Honda
+ elegance
+ větší prostor pod sedlem
+ kultivovaný motor

Yamaha
+ sportovní styl
+ brzdy
+ zábavný motor


Honda
- průměrné brzdy
- nenastavitelné zadní odpružení

Yamaha
- uřvaný bezklíček
- na nerovnostech méně komfortu


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 112x
  2. Hlasováno: 92x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 65 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kefo přispěl 15 Kč
Stadakk11 přispěl 5 Kč
bigbossCZ přispěl 15 Kč
Zdenek54 přispěl 15 Kč
Hnilda přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist