yamaha_demo_tour




Harley-Davidson XR 1200

Kapitoly článku

Motor a jízdní vlastnosti

Tento nový Sportster je poháněn čtyřdobým vzduchem chlazeným dvouválcem do V 45 stupňů o objemu 1202 ccm. H-D netradičně přiznalo výkonové parametry, které se v případě XR 1200 vyšplhaly na slušných 91 k (67 kW) při 7000 ot/min. Motocykl se tak v nabídce výrobce aktuálně řadí na vrchol nabídky v kategorii Sportster.
H-D XR 1200 disponuje velice vyspělou technikou. Samotný vzduchem chlazený motor je rovněž vybaven speciálním systémem elektronicky kontrolovaného přívodu vzduchu a vstřikováním paliva. Konstrukčně stroj rozhodně nezaostává za aktuální konkurencí. Vpředu je použita obrácená 43 mm vidlice Showa, která drží lité kolo s dvojící kotoučů. Ty svírají čtyřpístkové třmeny značky Nissin. Vepředu je použito 18“ kolo o rozměrech 120/70. Zadek je obutý do klasické 180/55 – ZR17. Odpružení je řešeno zcela novou kyvnou vidlicí. Dvojice vyvedených koncovek výfuku 2-2 si zachovává klasický pěkný kulatý vzhled a nepodléhá tak nijak výrazně moderním trendům smršťování a úprav. Představa výměny za laděné výfuky značky Termignoni nebo Supertrapp vypadá však velice lákavě.
První usednutí na nižší 742mm sedlo, otočení klíčku a start. Ozve se óda na radost a motor vesele zabublá. Motocykl je však překvapivě v nízkých otáčkách tišší, než bych od Sporstera očekával. Tradiční vibrace však zůstávají, motocykl dává plně znát svůj nezaměnitelný původ. Reakce na plyn je živá, ale o poznání kultivovanější než na ostatních modelech této kategorie. Nohy mají okolo nádrže poměrně dost prostoru a stupačky jsou umístěny sportovně vzadu.

Řadím důrazněji jedna a vyrážím. Mladá rosnička s pěknýma očima i přes lehčí mrholení a mlhu slíbila od jihu zlepšení, tak jí věřím a jedu na jih. V hlavě mám cca 550 km trasy, která by měla XR vyhovovat. První km jsou ve městě za ranní špičky a viditelnost není zrovna nejlepší. Smog, mrholení a podzimní mlha s teplotou pod 10  C nebudí zatím příliš optimismu, alespoň že odspodu pěkně hřeje to dvouválcové topení. Co však oceňuji, je skutečně sportovní charakter a snadná ovladatelnost v městském provozu. Rychle se snažím prokličkovat ranním centrem naší metropole a vyrážím první km svižně po D1 směrem na Brno. Zrychlení a zátah je překvapující. Od 4000 ot/min jsou vibrace, které s Vámi ve městě cloumají, zcela pryč a motocykl se za každou cenu snaží předvést, že je sportster.
Poklidné bublání je pryč a i přes svištivý mrazivý vítr a srážející se mlhu na plexi si užívám nezaměnitelně bublajícího zvuku tohoto H-D. Dálnice a mlha nejsou však pro mne a tento motocykl to pravé, takže u Mirošovic opuštím naší nejstarší “highway“ a mířím na Benešov. Mlha houstne a já nestíhám prstem odmlžovat plexi, XR 1200 si však i přes menší kulaté světlo zřejmě posvítit umí, protože většina řidičů ve vytopených plechovkách i v této mrzké viditelnosti uhýbá. Má cesta vede dál přes Benešov po slušné státní “112“ na Vlašim a dál na Pelhřimov. Po 60 km kousek za Benešovem stavím u pomníku padlých hrdinů, abych tu mlhu trochu rozdýchal.
První dojmy z dálnice vycházejí nerozhodně. Motocykl jednoznačně není určen na dálniční přesuny, nicméně když to musí být není to zas takový problém. S maximální rychlostí kolem 200 km/h rozhodně nebudete brzdou provozu a překvapivě oproti konkurenci i bez přídavného plexi je odpor vzduchu i ve vyšších rychlostech krátkodobě vcelku snesitelný. Co mě však hned od začátku trochu trápí jsou stupačky. Nevrací se a nezřídka se Vám tak stane, že zůstanou sklopené a vy je potom špičkou lovíte do původní polohy. Uvažoval bych tedy určitě o výměně. Po delší jízdě jsem si taky začal uvědomovat, co mi to občas trochu překáží v pravé části u boty. Nebyl to, jak jsem se nejdříve mylně domníval, svod výfuku, ale kryt od nádobky brzdové kapaliny. Nejedná se však o nic dramatického. První dotankování mám ve Vlašimi, ale upřímně jde spíše o mě - potřebuji zahřát a tak si dávám kafe. XR 1200 napojím taky, ale rezerva je po těch několika km v nedohlednu. Dojezd s 13,3 l nádrží není nijak závratný, nicméně s naměřenou průměrnou spotřebou 6 l /100 km to v evropských poměrech není žádný problém.
Dále směrem na Pelhřimov je nový povrch, takže i přes nepřízeň počasí je to vcelku zajímavé svezení. Užívám si jízdy kolem 120 km/h a zkouším za takřka nulového provozu jednotlivé rychlostní stupně a zátah motocyklu. Silnice je však dost slizká od padající mlhy, takže dávkuji plyn s náležitou obezřetností. Krouťáku má v nízkých otáčkách motocykl na rozdávání. S hmotností kolem 250 kg se ovládá XR 1200 velmi dobře, řekl bych, že oproti lehčí konkurenci třeba v podobě Moto Guzzi Griso netrpí v tomto ohledu žádným handicapem. Člověk si jízdu užívá, jednotlivé rychlostní stupně mají, tak jak jsme u H-D zvyklí, poněkud syrovější vyznění, nicméně oproti jiným motocyklům značky je tohle jednoznačně posun k sportovnímu vyjádření.
Mířím dále na jih s vidinou lepšího počasí, přes Jindřichův Hradec, třeboňské rybníky a oklikou kolem Budějovic na historický Český Krumlov. Zde si dávám delší pauzu, tankuji znovu motocykl do plné a posílen jídlem a mizející mlhou usedám za řidítka. Rosnička měla pravdu - po rychlém přesunu k vodní nádrži Lipno svěží podzimní vítr zahání poslední zbytky mlhy a podzimní odpoledne hrající barvami zahřívají z posledních sil sluneční paprsky.
Zastavuji, prohlížím si detaily motocyklu a fotím. Jednotlivé díly a zpracování jsou na velice slušné úrovni. I přes počáteční rozpaky z užšího sedla se vše jeví naprosto v pořádku a já ani po 350 km netrpím zatím sebemenší únavou.Velice pěkně vypadá lakování a vyvedení nápisů na nádrži. Trochu mě překvapují lehce orezlé vnitřky koncovek výfuků, nicméně ty by šly stejně hned pryč, navíc to může být problém konkrétního motocyklu.
Jediné, na co jsem si zatím nezvykl, je zamykání řidítek. Klíček jde zasunou naprosto bez problémů, nicméně najít polohu na uzamknutí chce asi pořádnou porci trpělivosti, naštěstí je motocykl vybaven i citlivým alarmem. V plánu mám projet si trochu kopce a zatáčky Šumavy a jelikož času není moc, vyrážím opět na cestu. Jedu dále směrem na Volary a přes Horní Vltavici na Kvildu a dále pak na Modravu, Antýgl a Srní. Cesta je převážně po okresních komunikacích v kopcovitém terénu s dostatkem zatáček. Zde se očividně XR 1200 cítí jako ryba ve vodě. Jízda je zde zábavná a můžu bez problémů využívat dostatečně síly motoru. Řadím nejčastěji v rozmezí 2-3-4, pátý rychlostní stupeň je více do rychlosti a na těchto klikatých silnicích jej člověk využije spíše zřídka. Velice zajímavá je rovněž hřmící zvuková kulisa. V mnoha případech jsem nadšený i brzdnou silou motoru při podřazení, který intenzivně pomáhá jinak velice slušným brzdám. K těm rozhodně nelze mít sebemenších výhrad a jejich záběr tomuto stroji prostě sedne.
Zatím u mě vedl u H-D StreetRod se svými výbornými brzdami Brembo, nicméně XR 1200 je v tomto ohledu u mě mezi H-D motocykly jedničkou. Vše je plynulé a bez zbytečných rázů a záludností. Motocykl jde překvapivě lehce do zatáček a řidič si tak jízdu opravdu užívá. Základní nastavení funguje pro cestování více než výborně. Je znát, že předek je poněkud měkčí, na druhou stranu vzhledem k proměnlivé kvalitě vozovky to beru spíše s povděkem. To však již sjíždím ve svižnějším tempu ze Srní do údolí až k Čeňkově pile. Silnici dobře znám, na redakčních motocyklech jsem tu byl již mnohokrát, takže si jízdu ve svižném tempu užívám a pln nadšení stavím až na benzínové pumpě u Kašperských Hor s výhledem na hrad.

Podzim hraje všemi barvami a výhled na šumavské hvozdy je v zapadajícím slunci hodně pitoreskní. Emoce převládají zdržel bych se s XR 1200 i déle a trasu si protáhl, ale odpoledne se krátí a já mám před sebou ještě dost km zpátky do Prahy. Projíždím tak přes historické město dále směrem na Stachy a rychle dolů z hor do Strakonic. Zde se již smráká a tak mířím na Prahu po Strakonické. Za tmy oceňuji oranžové podsvícení budíků, jsou dostatečně přehledné. Za řidítky přemítám o poznatcích z dnešního dne, a že jich nebylo rozhodně málo.

Závěr

Především výborná ovladatelnost, odpružení, brzdy a v neposlední řadě charisma vzduchem chlazeného dvouválcového motoru v tomto objemu, to je přesně to, co vystihuje tento motocykl. H-D XR 1200 se jeví jednoznačně jako velice sportovní počin z Milwaukee, za který můžeme být jedině rádi. Samozřejmě nelze očekávat výkony a proporce vyhraněných sportovních strojů, nicméně svezení ve svižném cestovním tempu je zajímavou a srdeční záležitostí. Pokud bych měl osobně hledat přímého konkurenta, bude jím jednoznačně Moto Guzzi Griso. Každý z těchto strojů má však trochu jiný styl a cestu, jak se Vám dostat pod kůži. XR 1200 je na trhu horkou novinkou. Přímočarost a tradice jsou mu vlastní. Zkrátka buď ber, nebo nech být, to je asi to, co ho nejlépe vystihuje. Aktuální cena na trhu v ČR je 302 450 Kč (prosinec 2008).

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Press - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

- vzhled navazující na historické předchůdce
- výborný motor
- zvuk a charakter


- stupačky
- poměrně značné vibrace na neutrál, ale je to přece H-D
- místo pro spolujezdce


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist