Harley-Davidson XR 1200
Text: Lukáš Růžička | Foto: Press , Lukáš Růžička | Zveřejněno: 18.12.2008 | Zobrazeno: 50 989x
Na XR 1200 jsme čekali přesně dva roky. V říjnu 2006 se v Kolíně nad Rýnem prvně zaměřily naše hledáčky na tehdy ještě předvýrobní verzi. Ta slibovala mnohé a ještě více naznačila v oficiálních prezentacích. Čekání se zdálo nekonečné a nás se zmocňovala v jedné chvíli i panika, zda nakonec ten nový Sportster z Milwaukee vůbec vyjede. Obavy se ukázaly liché a čekání se vyplatilo. Od září je tak XR 1200 oficiálně na českém trhu. I přes nevlídné podzimní počasí jsme si domluvili s XR 1200 rande. Otazníků bylo tentokrát více a teprve redakční test nám dal určité rozhřešení, jak je to vlastně s tím sportovním duchem legendy v evropském podání.
Kapitoly článku
Vývoj a historie
Harley Davidson XR 1200 nezapře geny sportovních motocyklů, které zdědil po předcích z vývojové řady H-D. Oficiální předlohou se stal model XR 750, který se proslavil především v závodech „dirt track“, avšak základ takto koncipovaných strojů je třeba hledat podstatně dříve v historii. 
Všechny tyto úspěchy vedly až k roku 1916, kdy se začal vyvíjet slavný osmiventilový ryze závodní motocykl pod příznačným označením Eight Valve Racer (1920). Válce a hlavy motoru projektoval britský inženýr Harry Ricardo a byly původně vyvinuty pro letecké motory během První světové války.

Popularita mezi diváky byla značná. Typickým závodištěm té doby byl Maywood Speedway Park.


Design
Nechme však již historie a slavné hvězdy minulosti a pojďme se podívat na právě testované XR 1200. Bez pochyby prvotní myšlenka na tento stroj se skutečně inspirovala historickým modelem XR 750, nicméně zde veškerá podobnost sice začíná, ale zároveň i končí. Rozdíl více jak 25 let vývoje zde je znát a navíc od svého prvopočátku byl motocykl vyráběn především s vizí uplatnit se na evropském kontinentu, kde by měl oslovit mladší zákazníky a příznivce značky.Koneckonců i zmiňované první představení na výstavě Intermot 2006 není jistě náhodné. Model XR 1200 je výsledkem spolupráce mezi zámořskou a evropskou vývojářskou divizí H-D. Technicky vzato motocykl těží především z úspěchu a vývoje motocyklů Sportster v druhé polovině 90. let a paradoxně v inspiraci u zákazníků samotných, kterým H-D umí naslouchat jak málokdo.
Když se k motocyklu prvně postavíte, zaujme Vás především mohutný dvouválcový motor. Ostatní je, jak je u tohoto typu motocyklu zvykem, spíše doplňkem a zde to platí dvojnásob. Pokud bych měl na tomto XR něco vyzdvihnout, bude to právě jednoduchost bez zbytečných serepetiček a taková ta strohá přímočarost. Ta u nových sofistikovaných japonských strojů už až na výjimky neexistuje a u motocyklů evropské provenience je často obměkčena všemožnými kreacemi na téma netradiční a jedinečný vzhled.
Jednoduchost vpředu nejlépe dokresluje klasický kulatý světlomet spíše menších rozměrů, který je nenásilnou formou doplněn o nezbytnou kapličku s otáčkoměrem a digitálním ukazatelem rychlosti. Vše je dobře čitelné, ale upřímně, jediným zajímavým údajem v běžném provozu je signalizace rezervy a stav denního počítadla km na konci dne.
Sportovnější charakter podtrhuje převrácená přední vidlice a dvojice mohutných 292mm kotoučů. Ovládací prvky jsou ve stylu ostatních motocyklů H-D, takže pokud jste odkojeni jinou značkou, chvíli si budete zvykat třeba na specifické ovládání blinkrů a klíček zapalování umístěný vpravo.
Siluetu celého stroje dotváří historicky tradičně úzká nádrž, která je zde však v pravé části doplněna výraznějším přívodem sání vzduchu. Nádrž má klasický letecký uzávěr s vyjímatelným víčkem a pojme 13,3 l paliva.
Usazení za širšími řidítky je vzpřímenější, i když díky dozadu umístěným stupačkám stále dostatečně sportovní. Výraznějším prvkem je v pravé části pod sedlem vyvedená klasická nádržka oleje. Olejový chladič našel místo netradičně v levé části z boku na rámu a vyčnívá tak dost do prostoru. V závodních speciálech je pak umístění řešeno jinak - olejový chladič je přímo na řidítkách místo světla pod tabulkou s číslem.
Z doplňkové výbavy je zajímavé příplatkové plexi a zadní nosič s opěrkou spolujezdce, nicméně na pohodlí to vzadu asi stejně moc nepřidá. Samozřejmostí je nabídka nejrůznějších brašen. Za povšimnutí stojí tzv. “bobík“ na zadní sedlo. Motocykl je aktuálně v nabídce ve třech barevných provedeních, v testované černé, šedé a tradiční oranžové barvě.
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Press - (Odebírat články autora)